farsi beauty

روش های مراقبت از پوست، چگونه پوستی شاداب داشته باشیم؟

مراقبت از پوست

همان طور که همه ما می دانیم درخشندگی پوست تاثیر فوق العاده ای در زیبایی ظاهر ما دارد. بسیاری از افراد در دوران جوانی پوست شفاف و تمیزی دارند اما به مرور، با گذشت زمان تغییراتی در این پوست زیبا ایجاد می شود. مراقبت از پوست از مهم ترین اقداماتی است که باید برای داشتن پوست زیبا و سالم در برابر عواملی از جمله چین و چروک ، جوش و آکنه و کک و مک انجام داده شود.

 همه افراد اعم از مرد و زن باید به پوست خود اهمیت بدهند تا شاهد پوست شاداب و جوان باشند. برای داشتن یک پوست سالم و شفاف باید از یک سری امکانات و تجهیزات مناسب استفاده کرد و با این مراقبت می توان داشتن پوست شفاف و زیبا را تجربه کرد.

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

در ابتدای این مطلب لازم است انواع پوست را بررسی کنیم و بدانیم برای چه نوع پوستی چه مراقبت هایی را باید داشته باشیم.

انواع پوست شامل پوست خشک ، چرب و پوست معمولی می باشد. حالا با شناختن انواع پوست می توانیم از پوستمان مراقبت کنیم.

قبل از بیان کردن مراقبت های پوستی متناسب با هر نوع پوست یک روتین در نظر می گیریم که هر فردی می تواند این روتین را انجام داده و از پوست خود در برابر عواملی بیرونی محافظت کند.

پوست و مو

روتین روزانه مراقبت از پوست

یک روتین مراقبت پوستی می تواند شامل 3 مرحله باشد که باید هر روز صبح و هر شب انجام شود.

تا شما پوستی شفاف و مرطوبی داشته باشید.

پاکسازی کردن

برای پاکسازی پوست حتما باید از یک شوینده مناسب استفاده کنید. برخی از افراد برای شست و شوی پوستشان از شوینده هایی استفاده می کنند که پوست آن ها را خشک و سفت می کند و حتی ممکن است خشکی بیش از حد پوست باعث خارش آن شود.

حتما توجه کنید که در روز بیش از دو بار صورت خودتان را نشویید. اگر در طول روز آرایشی بر روی پوستتان ندارید بهتر است که یک بار شست و شو را انجام دهید. با شست و شوی زیاد پوست باعث می شوید چربی پوستتان از بین برود و به مرور زمان پوست شما چروک شود.

مرطوب کردن و آبرسانی پوست

برای اینکه پوست تان خشک نباشد می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا مرطوب کننده ها چرب هستند و باعث می شوند که پوست شما رطوبت لازم را داشته و خشک نشود. اگر پوستتان به شدت خشک است در کنار مرطوب کننده به شما پیشنهاد می کنیم از آبرسان ها هم استفاده کنید. با وجود آبرسان شما می توانید رطوبت را جذب پوست خود کرده و به شادابی آن کمک کنید.

این دو محلول عالی فقط برای پوست های خشک نمی باشد حتی افرادی که پوست های چرب هم دارند باید از مرطوب کننده استفاده کنند اما مرطوب کننده ای که مناسب پوست های چرب است باید از چربی کمی برخوردار باشند زیرا مرطوب کننده شامل چربی زیاد باعث ایجاد آکنه بر پوست های چرب می شود.

مراقبت از پوست

ضد آفتاب پوست

کرم ضد آفتاب را شما می توانید 15 دقیقه قبل استفاده کنید برای اینکه 15 دقیقه طول می کشد که پوست ضد آفتاب را جذب خود کند. کرم ضد آفتاب تا حدودی پوست شما را از خیلی عوامل بیرونی حفظ می کند. اگر پوست تیره ای دارید بیشتر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید به این دلیل که پاکسازی پوست تیره کار سخت و زمان بر است.

علاوه بر 3 مراحل بالا شما حتی می توانید از سرم های پوستی هم استفاده کنید زیرا سرم های پوستی دارای ویتامین c می باشد و باعث مرطوب شدن پوست می شود.

در مطالب بالا انواع پوست ها را معرفی کردیم حالا نوبت به این رسیده که درباره نوع پوست ها توضیحاتی را بیان کنیم.

پوست های معمولی

پوست های معمولی در حالت متعادلی قرار دارند. ممکن است این نوع پوست ها در قسمت های چانه، پیشانی و بینی کمی چرب باشند اما از نظر چرب بودن مانند پوست های چرب نیستند. پوست های معمولی رطوبت کافی خود را دارند و زیاد حساس نمی باشند اما با گذشت زمان می توانند خشک شوند.

پوست معمولی ویژگی هایی دارد که برای شما ذکر می کنیم تا بتوانید این نوع پوست ها را تشخیص دهید.

  • پوست های معمولی خون رسانی کاملا مناسبی دارند.
  • این نوع پوست ها رنگ صورتی دارند و از شفافیت کافی برخوردار می باشند.
  • دارای بافت اسفنجی و کاملا صاف و لطیف هستند.
  • حساسیت بسیار کمتری نسبت به عواملی بیرونی دارند.

اگر شما هم پوست معمولی دارید برای مراقبت از آن بهتر است از روتینی که در بالا گفتیم استفاده کنید.

پوست های چرب

پوستی که بیش از حد چرب باشد شروع به تولید بسرم می کند. علت چرب شدن پوست می تواند بستگی به چند عوامل داشته باشید این عوامل از جمله ژنتیکی ، مصرف انواع داروها ، استفاده از یک سری محصولالت آرایشی و حتی استرس هم می تواند باعث چرب شدن پوست شود.

بسیاری از افراد با عدم تعادل هورمون مواجه هستند و این موضوع باعث چرب شدن پوست می شود. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که از روی چه علائمی می توانیم تشخیص دهیم که پوست چرب داریم.

پوست چرب دارای منافذ بزرگ است، طوری که حتی می توان به راحتی مشاهده کرد و یک حالت براقی هم دارد. پوست چرب از نظر ضخامت ضخیم تر هم می باشد اگر پوست شما چنین ویژگی هایی داشته باشد می توان گفت که پوست شما چرب است.

برای مراقبت از پوست چرب رعایت کردن موارد زیر ضروری می باشد:

  • بهتر است برای مراقبت از پوست چرب از شوینده هایی استفاده کنید که ضدآکنه باشد یعنی باعث شود چربی پوست شما تا حدی از بین برود اما این نکته هم مهم است همان طور که پوست نباید زیاد چرب باشد نباید خشک هم شود به همین دلیل باید از شوینده های مناسب پوست چرب استفاده کنید.
  • اگر پوستتان آکنه دارد هنگام شست و شو خیلی مراقب باشید چون باعث می شود آکنه های پوستتان شدید تر شود و از بین بردن آکنه و لکه های پوستی کار سختی می باشد.
  • برخی از افراد دارای پوست آکنه دار و جوش های سر سیاه هستند و علاقه ای هم به ترکاندن جوش ها دارند بهتر است این کار را انجام ندهید چون هم باعث می شود جوش های صورتتان بیشتر شود و هم باعث ایجاد لکه های پوستی می شوید.
  •  از آرایش های سنگین و کرم های با چربی زیاد استفاده نکنید.

پوست های خشک

پوست خشک نوعی از پوست هایی است که رطوبت کافی ندارند اگر هم رطوبت داشته باشند در اثر عرق کردن بیش ااز حد از بین می روند. لازم است از پوست خشک مراقبت زیادی شود به این دلیل که نسبت به پوست های معمولی و چرب حساسیت بیشتری دارد.

پوست خشک

برای شناخت پوست خشک کافی است که دقت کنید:

اگر پوست تان خشک و سفت باشد و هنگام کشش حالت کشیدگی سختی داشته باشید نشان می دهد که پوست شما خشک است. زمانی که نتوانید به پوست های خشک رسیدگی کنید زخم هایی بر روی پوست ایجاد می شود که همراه با ایجاد زخم ها خارشی هم به دنبال دارد. با گذشت زمان متوجه می شوید که روی پوستتان چروک هایی قابل مشاهده است علت به وجود آمدن این چروک ها خشکی بیش از حد پوست می باشد.

برای مراقبت از پوست خشک لازم است که موارد را رعایت کنید:

  • شما می توانید برای مراقبت از پوست خشک حمام آب ولرم داشته باشید تا چربی پوستتان حفظ شود.
  • زمانی که می خواهید حمام کنید مدت زمان زیادی در حمام نباشید بهترین زمان برای حمام کردن 5 الی 10 دقیقه است.
  • از شوینده های مناسب پوست خشک استفاده کنید. اگر با شوینده های غلیظ پوستتان را بشویید قطعا پوست شما خشک تر می شود.
  • بعد از حمام کردن و یا شست و شوی روزانه بهتر است از کرم و مرطوب کننده چرب استفاده کنید تا پوستتان نرمی و رطوبت کافی را داشته باشد.

آنچه گفته شد:

با مطالعه کردن این مطالب در مورد مراقبت از پوست ما آموختیم که انواع پوست خود را قبل از استفاده از امکانات مراقبتی بشناسیم و بدانیم چه نوع پوستی داریم تا بتوانیم نکات مراقبت از پوست خودمان را پیاده کنیم.

 در این مطالب همچنین یک روتین مناسب مراقبت از پوست را یاد گرفتیم که باید یک بار در صبح و یک بار درشب انجام دهیم. اگر مواردی که در مطالب بالا گفته شد را با دقت رعایت کنیم قطعا پوست شاداب و تمیزی خواهیم داشت.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب