farsi beauty

روش ها آسان و کاربردی درمان جای سوختگی در خانه

اسکار سوختگی

پوست ممکن است به دلایل مختلف و یا بر اثر بی توجهی فرد با آب جوش یا جسمی داغ برخورد داشته باشد. در اثر این برخورد سلول های پوست دچار سوختگی می شوند. در این مواقع پوست شروع به تولید کلاژن می کند. کلاژن یک نوع پروتئین می باشد که سبب رشد دوباره ی سلول های پوستی می شود و از همین راه باعث ترمیم پوست صدمه دیده می شود. در این زمان، بخش هایی از پوست که صدمه دیده بودند، با جایگزین شدن سلول های جدید رنگشان عوض شده و پوست زخیم تر می شود و اسکار روی زخم می ماند. گاهی این اسکار ها (به عبارتی جای زخم) ممکن است با گذشت زمان رفع شده و از بین بروند، اما گاهی آن قدر عمیق است که با گذشت زمان از بین نمی رود . در این مواقع افراد ممکن است احساس بدی پیدا کرده و تلاش کنند جای سوختگی را از روی پوست محو کنند. تیم فارسی بیوتی قصد دارد روش هایی را به شما معرفی کند که با انجام آن ها بتوانید برای رفع جای سوختگی اقدام کنید.

دلایلی که می توانند سبب ایجاد سوختگی بر روی پوست شوند:

  1. سوختگی با آتش
  2. سوختگی با تابش مستقیم نور خورشید
  3. سوختگی با مواد شیمیایی مثل اسید های غلیظ
  4. سوختگی بر اثر برخورد مستقیم با جریان الکتریکی

آفتاب سوختگی

انواع سوختگی پوست

از جهت شدت سوختگی نیز می توان سوختگی را به چند دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر می باشند:

سوختگی اپیدرم:

این نوع سوختگی تنها شامل بخش سطحی پوست شده و از نشانه های آن می توان به قرمز شدن و مقداری برآمدگی پوست اشاره کرد. این نوع سوختگی باعث ماندن رد زخم بر روی پوست نمی شود.

سوختگی درم:

این نوع سوختگی از آن دسته از سوختگی هایی است که می تواند سبب ایجاد تاول بر روی پوست شود. علاوه بر تاول، سوختگی درم، قرمزی و درد را نیز در بر می گیرد.

سوختگی عمیق:

سوختگی عمیق پوست نوعی از سوختگی است که از دو مورد قبلی بحرانی تر می باشد. این نوع سوختگی باعث مرطوب شدن و یا خشک شدن پوست و قرمزی آن می شود. سوختگی عمیق احتمال دارد باعث درد زیادی شده و یا هیچگونه دردی نداشته باشد. در بعضی از مواقع نیز باعث ایجاد تاول میشود.

سوختگی کامل:

با توجه به نام این نوع از سوختگی نیز می توانید متوجه وخامت اوضاع شوید. زمانی که سه لایه ی پوست نیز آسیب دیده باشد و جای اسکار آن بیشتر به جا بماند سوختگی کامل رخ داده است.

  1. پس از سوختگی احتمال دارد که جای آن بر روی پوست شما باقی بماند. و برخی از این آثار سوختگی به سادگی درمان نمی شوند. بنابر این توجه داشته باشید که برای درمان جای سوختگی لازم است برخی نکات مهم را رعایت کرده و برخی کار ها را انجام دهید.
  2. در ابتدا می توانید به سراغ استفاده از کرم های مرطوب کننده بروید. به این صورت که مقداری کرم مرطوب کننده به قسمت آسیب دیده ی پوست زده و ماساژ دهید تا باعث گردش خون شده و از همین جهت سبب کلاژن سازی پوست شود. با این روش با گذر زمان سطح پوست صاف می شود.
  3. توجه داشته باشید که حتما روی قسمت اسکار پوست ضد آفتاب بزنید تا در مقابل آفتاب دچار آفتاب سوختگی نشود.
  4. به سراغ مصرف غذاهایی بروید که دارای ویتامین C و روی می باشند. این غذاها می توانند سبب کمک به کلاژن سازی پوست شوند.

روغن پوست صورت

درمان های خانگی برای بهبود جای سوختگی

۱) آلوئه ورا:

آلوئه ورا یکی از موثر ترین روش ها برای بهبود جای سوختگی است. آلوئه ورا می تواند باعث بازسازی پوست شده و سبب ضدعفونی شدن پوست می شود.

برای این منظور کافی است گیاه آلوئه ورا را برش داده و مقداری از ژل آن را بر روی پوستتان بزنید و اجازه دهید پانزده دقیقه بماند. در پایان هم آن قسمت را بشویید.

۲) روغن نارگیل:

روغن نارگیل می تواند باعث بازسازی سلول های پوستی شود. این روغن دارای خاصیت ضد التهابی است. و می تواند سبب درمان زخم سوختگی شده و مانع از تاول زدن پس از سوختگی نیز می شود.

برای این منظور کافی است مقداری روغن نارگیل را روی پوست زده و اجازه دهید جذب پوست شود. برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه سه مرتبه در طول روز این کار را انجام دهید.

۳) عسل:

عسل یک پیشنهاد ساده و در عین حال فوق العاده برای درمان جای سوختگی می باشد. برای بهبود اثر سوختگی حتما به سراغ عسل بروید. عسل همچنین می تواند مانع از عفونت زخم شده و از داخل شدن عفونت به زخم جلوگیری می کند.

۴) وازلین:

شاید عجیب به نظر برسد اما وازلین می تواند به بهبود جای سوختگی کمک کند. این روغن می تواند باعث ترمیم و درمان جای زخم شده و از این جهت که می تواند باعث رطوبت رسانی پوست شود انتخاب مناسبی برای بهبود جای سوختگی است.

۵) گوجه فرنگی و آب لیمو:

این روش یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن لک پس از سوختگی است. این دو مواد توانایی زیادی در جوانسازی و رفع سلول های مرده ی پوست دارند و می توانند پیشنهادی عالی برای رفع لک پس از سوختگی باشند. لیمو به علت داشتن خاصیت اسیدی توانایی زیادی

در بهبود زخم داشته و آب گوجه فرنگی تازه که دارای خاصیت سفید کنندگی است می تواند به درمان سوختگی پوست کمک کند.

برای این منظور کافی است پس از آنکه پوست را با آب سرد شست و شو دادید کمی آب لیموی تازه و یا رب گوجه فرنگی را بر روی ناحیه ی آسیب دیده ی پوست زده و اجازه دهید ده دقیقه بماند و سپس شست و شو دهید. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب لازم است روزی دو

مرتبه و به مدت ده الی بیست روز این کار را تکرار کنید.

۶) روغن بادام:

روغن بادام توانایی زیادی در رفع سلول های مرده ی پوست داشته و می تواند باعث جوانسازی پوست شود.

برای این منظور لازم است مقداری روغن بادام خالص را پیش از آنکه به رختخواب بروید بر روی پوست آسیب دیده بزنید. برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظرتان لازم است به صورت روزانه این کار را انجام دهید.

۷) روغن گل سرخ و سرکه ترش:

برای از بین بردن لک و گوشت زائد بر اثر سوختگی لازم است مقداری روغن گل سرخ را همراه با مقداری سرکه بسیار ترش ترکیب کرده و بر روی پوست آسیب دیده زده و ماساژ دهید. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب لازم است روزی دو تا سه مرتبه این کار را انجام دهید.

پماد سوختگی

انواع پماد سوختگی

علاوه بر روش های خانگی، می توانید از پماد نیز برای از بین بردن جای سوختگی استفاده کنید. از بهترین و موثر ترین پماد ها برای این موضوع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیکازوم:

این پماد جزء پماد هایی است برای از بین بردن جای سوختگی با لیزر بسیار مناسب می باشد. و می تواند پوست را بازسازی کرده و جای زخم را ترمیم کند. علاوه بر تاثیر فوق العاده ی این پماد بر روی جای سوختگی بر اثر لیزر، می تواند برای از بین بردن جای سوختگی صورت بر اثر برخورد با روغن داغ نیز موثر باشد.

۲) پماد آلفا:

این پماد نیز یکی از پماد های مناسب برای از بین بردن جای سوختگی است. در صورتی که دست کودک شما سوخته است و به دنبال راهکاری برای از بین بردن جای سوختگی هستید، این پماد می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

۳) پماد کالاندولا:

این پماد نوعی پماد گیاهی است که می تواند برای رفع جای سوختگی دست کودک انتخاب بسیار خوبی باشد. این پماد می تواند سلول های جدید را تحریک کرده و بافت پوست را ترمیم کند. این کرم نوعی کرم مناسب برای رفع جای سوختگی تازه ای است که بر روی پوست ایجاد شده است.

علاوه بر این ها راه های پزشکی نیز وجود دارند که می توانند باعث رفع جای سوختگی شوند. در صورتی که راه های گیاهی و خانگی نتوانستند ردپای سوختگی را رفع کنند لازم است به پزشک جراح پلاستیک مراجعه کنید. در این موارد، پزشک معمولاً با روش هایی مثل لیزر و یا تزریق فیلر و ژل به درمان شما می پردازد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب