farsi beauty

شناخت و درمان آکنه و جوش و جای زخم پوست

درباره جوش صورت

راهکارهای مختلفی برای درمان جوش ‌و آکنه وجود دارد که تشخیص دقیق این که بهترین درمان آکنه برای پوست شما کدام است کمی دشوار است. حتی اگر در تمام عمرتان نوعی آکنه داشته اید، جوش هایی که ما در بزرگسالی داریم می تواند با آکنه هایی که در دوران نوجوانی داشتیم متفاوت باشد و این امر بسته به مواردی مانند هورمون ها و تغییرات در نوع و بافت پوست متغیر است. از آنجایی که زندگی بدون نگرانی بی پایان در مورد وضعیت پوست به اندازه کافی سخت است، بسیاری از افراد با متخصصان پوست مشورت کرده اند تا بفهمند کدام درمان ‌های آکنه مؤثرترین هستند. ادامه مطلب را دنبال کنید تا بدانید در وهله اول چه چیزی باعث ایجاد آکنه می شود، به علاوه بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش و درمان آکنه کدامند؟

شناخت انواع جوش و آکنه

شایان ذکر است که چه به دنبال کاهش برخی از جوش های سرسیاه مزاحم هستید و چه با چیزهای جدی تر مانند آکنه کیستیک یا التهابی روبرو هستید، بهترین راه حل شما این است که همیشه با یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها برای شناسایی انواع آکنه آموزش دیده اند. برای شروع، شما نمی توانید با چیزی که درک نمی کنید مبارزه کنید. پس چگونه آکنه در وهله اول روی پوست شما ظاهر می شود؟ در حقیقت آکنه زمانی که چربی و سلول‌های مرده پوست روی پوست شما با هم ترکیب می ‌شوند و منافذ را مسدود می ‌کنند، ایجاد می ‌شوند.

در حقیقت باکتری P. acnes که به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کند بیش از حد رشد می کند، این ناحیه ملتهب می شود و این زمانی است که شما شروع به دیدن پاپول ها، پوسچول ها و ضایعات کیستیک می کنید. خبر خوب این است که گزینه های زیادی برای درمان آکنه وجود دارد که واقعاً خوب عمل می کنند. امروزه تقریباً هر نوع آکنه دارای یک درمان مؤثر است. کمک و مشاوره با یک متخصص پوست همیشه ایده خوبی است، چرا که می توانید بفهمید با چه نوع آکنه ای سر و کار دارید و اطمینان حاصل کنید که درمان هایی که استفاده می کنید وضعیت را بدتر نمی کند.

در مجموع اسکارها به دو گروه کلی دسته بندی می شوند:

  • اسکار آتروفیک
  • اسکار هایپرتروفیک

هم چنین آثار باقی مانده از جوش به 4 دسته کلی تقسیم بندی شده اند:

  • اسکار قندیلی
  • اسکار واگنی
  • اسکار گرد
  • اسکار گوشتی

جوش

آشنایی با اسکار قندیلی

در این نوع اسکار، روی پوست سوراخ هایی باریک و عمیق ایجاد می شود، این سوراخ ها روی پوست ضایعات قرمزی را ایجاد می کنند. برای درمان این دسته از اسکارها لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برش پانچی: که این نوع درمان یکی از شناخته شده ترین درمان های جوش صورت است. به این صورت که از یک ابزار کوچک برای برش بخشی از بافت پوست استفاده می شود. سپس با استفاده از تکنیک های مشخصی به ترمیم این بخش آسیب دیده می پردازند.
  • تکنیک گرافتینگ: این تکنیک بیشتر برای جوش های عمیق که به بافت پوست نفوذ پیدا کرده اند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا بافت حاوی آکنه با ابزار مشخصی برداشته شده و سپس با استفاده از گرافت های پوستی آن بخش را از بافت پوست را پر می کنند.

در زیر بهترین درمان های آکنه برای آکنه های گاه به گاه، خفیف و برخی از آکنه های متوسط آورده شده است:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید لاکتیک
  • رتینول
  • آداپالن
  • باکوچیول
  • ژل داپسون
  • اسپیرونولاکتون
  • تازاروتن
  • ایزوترتینوئین
  • آنتی بیوتیک ها

جوش

آشنایی با اسکار واگنی

این نوع اسکار در بخش های فرورفته روی پوست ظاهر می گردد. اغلب به شکل گرد یا بیضوی است. ظاهرشدن این نوع اسکارها موجب می شود کلاژن های پوستی تحلیل روند و بافت پوست ظاهری نامناسب داشته باشد. برای درمان این دسته از اسکارها لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

تکنیک تزریق ژل

در این نوع تکنیک از ژل های مخصوص پوست استفاده می شود. مواد مختلفی را به داخل پوست تزریق می کنند. این مواد فرورفتگی جوش را پر کرده و موجب یکدست سازی بافت پوست می شود. تزریق ژل روشی بسیار آسان و سریع است که در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

تکنیک لیزر

این نوع تکنیک با دستگاه های مختلفی انجام می گیرد. به این صورت که اشعه لیزر روی بخش آسیب دیده نفوذ می کند و موجب بهبود بافت پوست می شود. به طور معمول لیزرها دو دسته اند:

  • لیزر سوزاننده
  • لیزر غیرسوزاننده

انواع اسکار که به صورت آکنه دیده می شوند شامل کلوئید یا هیپرتروفیک هستند که به صورت پاپول‌ های قرمز، سفت و برجسته ظاهر می ‌شوند. اسکارهای آتروفیک در نواحی فرورفته ظاهر می ‌شوند و ممکن است اسکارهای بزرگ ‌تر و وسیع ‌تر (اسکار جعبه‌ای و اسکار چرخشی) یا زخم‌ های کوچک داشته باشند.  تشخیص اسکار آکنه از سایر انواع اسکار چندان دشوار نیست، زیرا اسکار آکنه در نقطه‌ای که جوش وجود دارد ایجاد می‌شود. همه اسکارهای آکنه شبیه هم نیستند.

اسکارهای آکنه که در اثر از دست دادن بافت ایجاد می شوند، اسکارهای فیبروتیک (گاهی اوقات به آن اسکار جعبه ای می گویند) نامیده می شوند. آنها معمولا فرورفته به نظر می رسند و مانند حفره هایی در پوست به نظر می رسند، اگرچه جای زخم ها عمیق است.

جوش

آشنایی با اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید

برخی از انواع آکنه اسکارهایی به جای می‌گذارند که به صورت برآمده روی بافت ظاهر می ‌شوند. این اسکارهای آکنه ناشی از بافت اسکار بیش از حد است. اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید شبیه به هم هستند، اما دومی بیشتر از اولی برجسته است.

روش های موثر برای بهبود آکنه و جوش

بهترین پیشگیری برای اسکار آکنه، درمان آکنه با یک روال مراقبت از پوست است. یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم درمانی مناسب بهترین گزینه است. از آنجایی که کاهش التهاب پوست می تواند جای زخم را کاهش دهد، مشکل آکنه را نادیده نگیرید، حتی اگر خفیف باشد.

آکنه را باید با کرم ‌های بدون نسخه یا شوینده ‌های صورت حاوی مواد فعال ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید درمان کنید. اگر اینها جواب نداد، به یک متخصص پوست دارای مجوز مراجعه کنید. استفاده منظم از رتینوئیدهای موضعی مانند ترتینوئین، آداپالن یا تازاروتن نشان داده شده است که هم از بروز اسکار آکنه جلوگیری می کند و هم آن را کاهش می دهد، و این موارد معمولاً توسط متخصص پوست به عنوان بخشی از یک رژیم مراقبت از پوست آکنه تجویز می شود. پیشگیری همچنین شامل ملایمت با پوست و اجتناب از اقداماتی است که می تواند پوست شما را تحریک کرده و التهاب را تشدید کند.

جوش

روش های رایج برای از بین بردن یا بهبود اسکار آکنه عبارتند از:

درم ابریژن: در این روش زیبایی از یک دستگاه دستی برای برداشتن خارجی ترین لایه پوست استفاده می شود. با ساییدن این لایه رویی، می‌توانیم سلول‌های مرده پوست را از بین ببریم و رشد پوست جدید و سالم را تقویت کنیم. درم ابریژن برای کاهش موثر ظاهر چین و چروک، خطوط ریز، منافذ بزرگ شده و اسکار آکنه استفاده می شود. با این حال، این درمان در برابر اسکارهای عمیق موثر نیست.

لیزر، متخصص پوست شما می‌تواند از درمان لیزری برای برداشتن لایه بیرونی پوست، نواحی اسکار و آکنه، یا روشن کردن قرمزی اطراف ضایعات آکنه استفاده کند. بهبودی ممکن است بین 3 تا 10 روز طول بکشد. با استفاده از لیزر پرقدرت، می توانیم اسکارهای آسیب دیده پوست را از بین ببریم و به کاهش ظاهر مشکلات پوستی ناخوشایند مانند خطوط، چین و چروک، لکه های پیری، نواحی رنگدانه دار و اسکارهای ناشی از آکنه، جراحت یا جراحی کمک کنیم.

پرکننده ها، مانند کلاژن، اسید هیالورونیک یا چربی را می توان برای "پر کردن" انواع خاصی از اسکارهای آکنه استفاده کرد. از آنجایی که فیلرها در نهایت جذب پوست شما می شوند، بسته به ماده مورد استفاده، معمولاً هر چند ماه یکبار باید تزریق فیلر را تکرار کنید.

میکرونیدلینگ، که درمان القای کلاژن نیز نامیده می شود، این روش شامل سوزن زدن مکرر پوست برای تحریک رشد کلاژن جدید است. این تکنیک می تواند ظاهر اسکار را بهبود بخشد. میکرونیدلینگ می تواند ظاهر چین و چروک، ترک های پوستی و خطوط ریز را درمان کند.

لایه برداری شیمیایی: این روش درمانی به متخصص پوست نیاز دارد که یک محلول شیمیایی قوی روی پوست شما بمالد تا لایه بالایی و آسیب دیده پوست را از بین ببرد و لایه سالم تر و صاف تری ایجاد کند. لایه برداری شیمیایی روش عالی دیگری برای کاهش چشمگیر چین و چروک، خطوط ریز، لکه های تیره و اسکار آکنه است.

تزریق: متخصص پوست شما هم تزریق کلاژن و هم کورتیزون را برای کمک به کوچک شدن و کاهش ظاهر اسکار ارائه می دهد. با افزایش کلاژن در صورت شما می توانیم به پوست شما حجم بیشتری بدهیم تا جای زخم های قابل مشاهده صاف شود. اگر به هر یک از این درمان های پوستی علاقه مند هستید، همین امروز با متخصص پوست خود صحبت کنید. اجازه ندهید جای زخم صورت روی عزت نفس شما تاثیر بگذارد. برای بهبود پوست و اعتماد به نفس خود انتخاب کنید!

علاوه بر این، درمان ‌های آکنه با آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند رشد پوست جدید را تحریک کرده و ظاهر اسکارهای قدیمی را به حداقل برسانند و همزمان از ایجاد آکنه جدید جلوگیری کنند. هنگام خرید برای درمان آکنه، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند.

جوش

اقدامات موثر جهت بهبود اسکار و جای جوش

گزینه های زیادی برای درمان آکنه و کنترل آکنه وجود دارد. آنها می توانند موضعی (داروهایی که روی پوست خود قرار می دهید)، سیستمیک (داروهای خوراکی تجویزی) یا رویه ای (درمان هایی که در یک مطب پوست انجام می شود) باشند. دوره مناسب درمان با توجه به نوع و مرحله آکنه شما تعیین می شود.

درمان ‌های بدون نسخه

درمان ‌های بدون نسخه آکنه، محصولاتی هستند که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. بسیاری از محصولات برای پوست های مستعد جوش خوب هستند. موثرترین محصولات درمان آکنه این مواد هستند:

اسید سالیسیلیک (0.5٪ تا 2٪): اسید سالیسیلیک به عنوان یک لایه بردار عمل می کند و به پوست شما کمک می کند تا سلول های مرده پوست را به طور موثرتری از بین ببرید. برای بهبود جوش های سرسیاه بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. همچنین به سایر مواد ضد آکنه کمک می کند تا بهتر به پوست نفوذ کنند.

بنزوئیل پراکسید (2.5٪ تا 10٪): بنزوئیل پراکسید ماده ای فعال در محصولاتی مانند Clearasil و Proactiv و همچنین در داروهای تجویزی آکنه است. به پاکسازی فولیکول از سلول ‌های مرده پوست کمک می‌کند، هم چنین می‌تواند از ایجاد جوش‌ ها جلوگیری کند.

جوش

مراجعه به متخصص پوست و زیبایی

متخصص پوست پزشکی است که در علم پوست، درمان آن و بیماری های مرتبط با آن تخصص دارد. راهنمایی از یک متخصص پوست، یک سرمایه بزرگ در مبارزه با آکنه است. متخصص پوست شما می تواند بسیاری از گزینه های درمان آکنه و همچنین مشاوره و پشتیبانی را ارائه دهد. یک متخصص زیبایی یا درمانگر مراقبت از پوست، متخصص در درمان و زیباسازی پوست است. آنها می توانند محصولات مراقبت از پوست را برای پوست های مستعد آکنه توصیه کنند و در مورد مراقبت روزانه از پوست توصیه هایی ارائه کنند. زیبایی‌شناسان همچنین می‌توانند درمان ‌های پاکسازی عمیق را برای کمک به دفع کومدون ‌ها انجام دهند. مراکز درمانی پوست ممکن است از متخصصین زیبایی برای ارائه درمان های حمایتی تحت نظارت ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده کنند.

طب مکمل و جایگزین

چند درمان جایگزین برای بهبود اسکار و جای جوش وجود دارد که ممکن است نویدبخش باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

روغن درخت چای از برگ های  Melaleuca alternifolia به دست می آید. این گیاه به طور سنتی برای عفونت های پوستی و زخم ها استفاده می شود. دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که ممکن است به کاهش باکتری های مسئول جوش های آکنه کمک کند. مطالعات در حال انجام شواهدی را نشان می‌دهد که روغن درخت چای در صورت استفاده موضعی، جوش‌های پوستی را در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط   کاهش می ‌دهد.

اگر روغن درخت چای را از یک فروشگاه مواد غذایی بهداشتی خریداری می کنید، باید آن را در روغن حامل رقیق کنید تا قدرت 5 درصدی داشته باشد. این به جلوگیری از قرمزی، خارش، تاول و خشکی پوست کمک می کند. از طرف دیگر، می توانید یک محصول مراقبت از پوست را انتخاب کنید که حاوی روغن درخت چای باشد.

درمان های خانگی و سبک زندگی

ایجاد عادات خوب مراقبت از پوست از دوران کودکی می تواند به کودکان و نوجوانان (و همچنین بزرگسالان) در پیشگیری یا کاهش شیوع بیماری کمک کند.

همچنین مهم است که هرگز جوش ها را از بین نبرید. در حالی که ممکن است فکر کنید در حال تخلیه ضایعه هستید، این به سادگی باکتری ها را به عمق پوست می کشاند تا باعث التهاب بیشتر شود. این می تواند منجر به عفونت و حتی زخم شود. هیچ وقت برای ترک این عادت دیر نیست.

ایجاد برخی تغییرات رژیم غذایی، مانند کاهش لبنیات، ممکن است شدت آکنه را برای برخی افراد کاهش دهد.

جوش

سخن پایانی

یافتن درمان مناسب آکنه بستگی به نوع و مرحله آکنه شما دارد. برای موارد خفیف، داروهای موضعی بدون نسخه گزینه خوبی هستند. برای آکنه متوسط تا شدید، پزشک شما ممکن است یک نسخه، چه یک داروی موضعی یا خوراکی را توصیه کند. برخی از درمان های رویه ای نیز می توانند برای آکنه مفید باشند. اینها شامل درمان آکنه صورت، میکرودرم ابریژن و تزریق کورتیکواستروئید است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محصولات مراقبت از پوست با روغن درخت چای ممکن است به درمان آکنه کمک کنند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مراجعه به متخصص پوست و زیبایی و مشورت با آنان در وهله اول کمک شایانی به شما در ایجاد پوستی جوان و شاداب می کند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب