farsi beauty

خواص عسل طبیعی و اهمیت آن در رژیم غذایی را بدانید

honey

عسل چیست؟

عسل ماده ای غلیظ و چسبناکی است که در طبیعت توسط زنبورها درست میشود. چسبندگی و غلظت عسل به میزان آب آن بستگی دارد، هرچه مقدار آب در عسل کمتر باشد، چسبندگی و غلظت آن نیز بیشتر است. همچنین با توجه به نوع گیاه و منطقه ای که زنبور از آن تغذیه میکند، رنگ و غلظت عسل نیز متفاوت است. عسل به دلیل مقدار قندی که در خود دارد، میزان اسیدی بودنش معلوم نمی شود، زیرا عسل ماده ی غذایی اسیدی میباشد. عسل در دمای بالای 60 درجه خواص خود را از دست میدهد و در غیر این صورت، ماده ای است که هیچ گاه فاسد نمیشود. عسل دارای خواص بیشماری است که در موارد مختلف از آن استفاده میشود، برای مثال در مصر باستان برای مومیایی کردن اجساد خود از عسل استفاده میکردند؛ همچنین برای ضدعفونی و بستن زخم ها نیز از عسل استفاده میکنند زیرا خواص دارویی بالایی نیز دارد. البته علاوه بر خود عسل طبیعی از لانه یا همان کندوی عسل نیز لاستفاده و تغذیه میشود.

honey

مواد درون عسل از چیست؟

رنگ عسل از سفید تا قهوه ای یا حتی قرمز بسته به نوع گیاه مورد استفاده ی زنبور متغییر میباشد. اگر این زنبورها از گیاهانی مانند آویشن تغذیه کرده باشند رنگ عسل به رنگ مایل به قرمز در می آید و اگر از درختی مانند اقاقیا تغذیه کرده باشند، به رنگ روشن و سفید در می آید. عسل حاوی مواد مختلفی مانند: قند، آب، آنزیم، اسید و ویتامین می باشد.

 

honey

قندها

 قندها در عسل شامل گلوکز و فروکتوز میباشد. اگر فروکتوز عسل بیشتر باشد عسل شیرین تر و اگر گلوکز آن بیشتر باشد عسل زودتر متبلور میشود.

آب

 هرچه میزان آب عسل کمتر باشد، عسل غلیظ تر میشود.

آنزیم ها

 عسل دارای آنزیم های اینورتاز، آمیلازها، گلوکز اکسیداز، کاتالاز و اینولاز است که از بدن خود زنبور وارد عسل میشود.

اسیدها

 مقدار اسیدی بودن عسل بسیار بالا است، که بدلیل قند بالای آن این میزان اسیدیته بودن عسل به چشم نمی آید. این اسید ها مانند اسیدگلوکونیک است و مقداری اسید چرب و اسیدهای آمینه نیز در عسل وجود  دارد. در اصل وجود این اسید ها در عسل از فاسد شدن آن جلوگیری میکند.

ویتامین ها

 عسل دارای ویتامین های (آ، ب، ث، د، ک) میباشد. عسل داری ترکیبات زیاد دیگری از جمله مواد میکروب کش، آنتی اکسیدان ها و عصاره و.. میباشد.

honey

honey

خواص عسل

عسل دارای خواص فراوانی باری بدن میباشد، و یک ماده بسیار مغذی و حاوی مواد معدنی، قند، ویتامین ها و مقدار زیادی اسیدآمینه است. همچنین عسل یک ماده زود هضم و زود جذب است، که میتوان از آن در ضعف های شدید و نقاهت برای تقویت بدن استفاده کرد. همچنین عسل مانند یک ضدآلرژی عمل میکند. هنگامی که دچار حساسیت های فصلی میشوید، مصرف روزانه مقداری عسل باعث تولید آنتی بادی در بدن شما میشود و آلرژی شما به مرور از بین خواهد رفت. عسل علاوه بر تقویت بدن باعث تقویت حافظه نیز میشود. خورد روزانه یک قاشق چای خوری عسل به همراه یک لیوان آب ولرم باعث تقویت حافظه و جذب کلسیم میشود. عسل برای تمامی سنین مناسب میباشد به غیر از نوزادان، که توصیه میشود تا 2سالگی از مصرف عسل پرهیز کنند؛ زیرا باعث جذب و هضم مقداری سم بوتولیسم در کودکان و نوزادان میشود. از دیگر خواص عسل نیز میتوان به عنوان رفع آلرژی، درمان سرماخوردگی، مسکن زخم و سوختگی، درمان رفلاکس معده، جلوگیری از سرطان و رفع بی خوابی اشاره کرد.

honey

honey

معایب عسل

در مصرف عسل نیز مانند دیگر مواد غذایی باید تعادل را رعایت کرد، زیرا استفاده بیش از حد از عسل باعث بالا رفتن قند و ایجاد حالت آلرژیک میشود. خواص عسل از مضرات آن بسیار بیشتر میباشد اما باید دقت کرد که عسل با زمان مصرف داروهایی مانند داروهای کلیوی و معده تداخل نداشته باشد، زیرا باید در مصرف آنها دقت کرد.

رژیم غذایی و عسل

عسل به حدی مغذی و مفید میباشد که حتی با وجود اینکه این ماده جزو مواد قندی به حساب می آید، اما نباید در زمان رژیم لاغری از برنامه خود آن را حذف کنید. معمولا رژیم هایی که در آن مواد غذایی افراد حذف میشوند، رژیم های غیر اصولی هستند که به سلامت افراد صدمه میزنند.

 

honey

honey

حرف آخر

عسل خواص بیشماری دارد اما استفاده بیش از حد از آن نیز باعث بروز مشکلات فراوانی میشود، پس در مصرف به اندازه از مواد غذایی خود دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب