farsi beauty

16 ماده غذایی شگفت انگیز برای درمان فشار خون بالا

فشار خون
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

بیماری فشار خون از رایج ترین بیماری ها در جهان بوده که آن را می توان یکی از عوامل مهم در بروز بیماری های قلبی دانست. به طور کلی فشار خون نرمال برای افراد سالم باید کمتر از ٨٠/١٢٠ باشد اما زمانی که این مقدار به بیش از ٩٠/١٣٠ برسد، فرد دچار مشکل فشار خون بالا خواهد شد. خوشبختانه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است. داشتن سبک زندگی سالم، روتین ورزشی مناسب، کاهش استرس و مهم تر از همه داشتن یک رژیم غذایی سالم و مطلوب می تواند نقش موثری در پیشگیری و حتی درمان پر فشاری خون ایفا کند. در این میان بعضی از مواد غذاییِ حاوی پتاسیم و منیزیم تاثیر چشم گیری بر کنترل و درمان دارند. در ادامه لیست کامل تری از مواد غذایی مفید در پیشگیری از بروز علائم فشار خون بالا و کنترل آن را با هم بررسی می کنیم.

 

مرکبات

مرکبات

مرکباتی مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مفید باعث کاهش فشار خون بالا و در نتیجه محافظت از سلامت قلب می شوند. در تحقیقی که بر روی ١٠١ خانم ژاپنی به مدت 5 ماه انجام شده، محققان دریافتند که مصرف روزانه آب لیمو به همراه پیاده روی تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش پُر فشاری خون داشته است. علت این اثربخشی را هم وجود اسید سیتریک و فلانوئید موجود در لیمو عنوان کردند.

مطالعاتی دیگر نشان داده اگرچه مصرف آب گریپ فروت و آب پرتقال هم می تواند تاثیر بسیار خوبی بر تنظیم سطح فشار خون بگذارند اما گریپ فروت ممکن است با بعضی از داروهای درمانی برای این بیماری تداخل داشته و احتمال عوارض جانبی وجود دارد. توصیه می شود برای مصرف این ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

 

ماهی

سالمون و سایر ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون منبع غنی از امگا-٣ هستند. این ویتامین یکی از بهترین ویتامین ها برای محافظت از سلامت قلب است. امگا-٣ می تواند تاثیر بسیار خوبی در پیشگیری و کاهش التهاب و گرفتگی رگ های خونی و کاهش فشار خون بالا داشته باشد.

 

حبوبات و عدس

عدس و لوبیا

لوبیا و عدس دارای مواد مغذی بی نظیری هستند که به کنترل فشار خون کمک می کند. فیبر، منیزیم و پتاسیم از جمله ویتامین هایی هستند که در عدس و لوبیا یافت شده و می توانند در کاهش فشار خون بالا موثر واقع شوند. افرادی که فشار خون نرمالی داشته هم می توانند با مصرف این مواد احتمال بروز علائم فشار خون بالا را کاهش دهند.

 

غلات

غلات کامل

غلات کاملی مانند کینوا و جو دو سر از دیگر مواد غذایی مفیدی هستند که به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به کاهش و کنترل علائم فشار خون بالا کمک می کنند. بررسی چندین مطالعه در این زمینه نشان می دهد که مصرف حداقل ٣٠ گرم غلات کامل در روز می تواند تا ٨% خطر بروز پر فشاری خون را کاهش دهد.

 

پسته

پسته

شاید بتوان پسته را به عنوان یکی از بهترین نوع مغزیجات برای تنظیم سطح فشار خون دانست. پسته به دلیل داشتن مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین B6، آنتی اکسیدان، آهن و پتاسیم برای درمان کم خونی، بهبود سیستم گردش خون، کنترل فشار خون بالا و محافظت از سلامت قلب انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. همچنین این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر کافی می تواند بر بهبود سیستم گوارش و عملکرد روده ها اثربخش باشد.

 

هویج

هویج

هویج که یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در رژیم غذایی سالم در بین افراد است، سرشار از ترکیباتی مانند کلروژنیک، کوماریک و کافئیک اسید بوده که به باز شدن رگ های خونی و کاهش التهاب کمک می کند. در نتیجه ی این امر کاهش فشار خون اتفاق میفتد. اگرچه هویج پخته و خام هر دو برای سلامت بدن مفید هستند اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف هویج خام تاثیر بیشتری بر درمان فشار خون بالا دارد. طرفداران ِآب هویج هم می توانند با مصرف این نوشیدنی از خواص عالی آن برای تنظیم سطح فشار خون بهره مند شوند.

 

کرفس

کرفس

کرفس را می توان به عنوان یکی از بهترین سبزیجات برای برای تنظیم فشار خون نام برد. این ماده ی غذایی مفید به دلیل داشتن ترکیباتی به نام فتالید باعث کاهش سطح فشار خون می شود. درباره ی نحوه ی مصرف کرفس توصیه می شود که برای اثربخشی بهتر برای فشار خون آن را به صورت پخته مصرف کنید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه و فرآورده های آن سرشار از مواد مغذی بی نظیری مانند پتاسیم و آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن هستند. لیکوپن یکی از موثرترین ترکیبات در محافظت از سلامت قلب بوده و غذاهای حاوی این ماده مانند گوجه فرنگی در کاهش بیماری های قلبی و فشار خون بالا تاثیر شگفت انگیزی خواهند داشت.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی

بروکلی یکی از بهترین سبزیجات برای سلامت سیستم گردش خون و در نتیجه کاهش فشار خون است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان فلانوئید بوده که به کمک بهبود عملکرد عروق خونی و تنظیم سطح اکسید نیتریک در بدن باعث کاهش سطح فشار خون می شود.

یکی از مطالعات انجام شده بر روی گروهی از افرادی که بروکلی مصرف می کردند نشان داده کسانی که مصرف بیش از ٤ وعده در هفته این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود جای داده بودند در مقایسه با کسانی که یک بار در ماه یا کمتر بروکلی مصرف می کردند، به میزان کمتری در خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

 

ماست یونانی

ماست یونانی

بررسی داده های مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف ٣ وعده لبنیات در روز با کاهش ١٣ درصدی خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه است. اما در میان انواع لبنیات، ماست یونانی که سرشار از مواد مغذی و مینرال هایی مانند کلسیم و پتاسیم بوده، تاثیر چشم گیری بر تنظیم فشار خون دارد.

 

دانه کتان

دانه چیا و دانه کتان

دانه چیا که در چند سال اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده و همچنین دانه کتان غنی از مواد مغذی مفید برای سلامت بدن مانند پتاسیم، منیزیم و فیبر بوده که برای تنظیم فشار خون در افراد ضروری است. مطالعات نشان می دهد که مصرف مداوم دانه کتان به مدت ١٢ هفته می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود.

 

اسفناج

اسفناج

اسفناج بدون تردید یکی از مفیدترین نوع سبزیجات برای حفظ سلامتی است. گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم، کلسیم و منیزیم که تاثیر فوق العاده ای بر روی کنترل فشار خون بالا دارد. همچنین مصرف اسفناج به صورت سوپ می تواند باعث پیشگیری از گرفتگی شریان ها، تنظیم سطح فشار خون و در نتیجه بهبود سلامت قلب شود.

 

آب چغندر - آب لبو

آب چغندر

آب چغندر یا آب لبو یکی از نوشیدنی های پر خاصیت برای بهبود سلامت بدن است. از جمله خواص بی نظیر این نوشیدنی می توان به کاهش فشار خون بالا، کاهش بیماری های قلبی عروقی، تناسب اندام، درمان کم خونی، پیشگیری از سرطان و کاهش احتباس آب در بدن اشاره کرد. آب چغندر به دلیل داشتن میزان قابل توجهی منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و نیترات می تواند باعث باز شدن رگ های خونی، بهبود جریان خون و در نتیجه تنظیم سطح فشار خون شود.

 

زعفران saffron

دانه های گیاهی و ادویه های مخصوص

بعضی از دانه های گیاهی و ادویه ها دارای ترکیبات قوی و ویژه ای هستند که می توانند باعث باز شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون شوند. تحقیقات نشان داده که دانه گشنیز، زعفران، به لیمو، جینسینگ، دارچین، زنجبیل، هل و زیره سیاه تنها بخشی از گیاهان و ادویه های مفید برای کاهش فشار خون بالا هستند.

 

توت فرنگی

توت ها

زغال اخته، تمشک و توت فرنگی از جمله میوه هایی بوده که دارای خواص بی نظیری برای حفظ سلامت بدن هستند. این میوه ها سرشار از ویتامین ث، اثرات ضد التهابی، فیبر و آنتی اکسیدان های مفید بوده که منجر به باز شدن رگ های خونی، کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می شوند.

 

تخم کدو

تخم کدو

دانه ای که برخلاف ظاهر کوچکی که دارد، دارای خواص بسیار زیادی برای بدن است. این ماده غذایی حاوی مواد مغذی مفیدی مانند منیزیم، پتاسیم و آرژنین (آمینو اسیدی ضروری برای تولید نیتریک اکسید) بوده که برای آرامش رگ های خونی و کنترل فشار خون لازم است.

روغن دانه کدو تنبل هم یک درمان طبیعی قوی برای فشار خون بالا است. مطالعه انجام شده بر روی گروهی از خانم ها نشان داده که مصرف روزی ٣ گرم از این روغن به مدت ٦ هفته منجر به کاهش قابل توجهی از فشار خون بالای این افراد شده است.

 

جمع بندی

همراه با اصلاح سبک زندگی، داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند تاثیر بسیار خوبی بر کاهش فشار خون بالا و محافظت از سلامت قلب و عروق داشته باشد. با اضافه کردن هر کدام از مواد غذایی گفته شده در این مقاله به برنامه غذایی خود می توانید از اثرات مفید آن برای سلامت بدن بهره مند شوید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب