farsi beauty

تبخال چیست و چگونه درمان می شود؟ انواع و علائم تبخال را بدانید

تبخال

تبخال یا هرپس سیمپلکس (Herpes simplex)

تبخال، نوعی بیماری ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس در موضعی از بدن ایجاد شده و به صورت التهابات و تاول های ریز و متوسط در ناحیه های مختلف بدن بروز می دهد. این ویروس واگیردار عامل بروز تبخال در ناحیه صورت، آلت تناسلی خانم ها و آقایان، مغز، چشم‌ ها و گاهی نیز موجب فلج بلز می شود. برای تبخال هنوز درمان قطعی مشخص نگردیده است و این ویروس در مواقع ضعف ایمنی بدن و همچنین ضعف دفاعی بدن بیشتر ظاهر می گردد. تشخیص این بیماری در رشته تخصصی درماتولوژی و بیماری ‌های عفونی مشخص می‌گردد.

عوامل بروز بیماری تبخال

بیماری هرپس سیمپلکس انواع مختلفی دارد که در انواع پستانداران نیز بیماری زا می باشد.  

1. هرپس سیمپلکس نوع ۱ [Hsv_1]: 

معمولاً این تبخال در لب ها ایجاد می شود.

2.  هرپس سیمپلکس نوع دو [HSV_2]:

 که نام دیگر آن هرپس ژنیتال می باشد، به تبخال تناسلی معروف است.

3. واریسلازوستر: 

به نام زونا نیز معروف می باشد.  

  • ویروس اپشتین بار
  • ویروس سیتومگالو
  • ویروس روزه آلا  
  • هرپس ویروس همراه سارکوم کاپوزی

تبخال

انواع تبخال و علائم آنها 

همانگونه که ذکر شد تبخال انواع مختلفی دارد و برای درمان نیاز است انواع آن را بشناسید.

تبخال لثه:

این نوع تبخال حالت شدیدی است که لب ها و لثه ها را درگیر کرده و معمولا مانند یک عفونت سفید یا زرد رنگ ظاهر می شود.

تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال):

 این نوع تبخال حاصل یک عفونت ویروسی است که، در اثر آمیزش بدون رعایت اصول بهداشتی بوده و در مردان و زنان ایجاد می ‌شود. این نوع تبخال می‌تواند در گردنه رحم، ران ها، مجرای تناسلی و آلت تناسلی فرد بروز پیدا کند.

تبخال انگشتان (Herpatic whitlow):

این تبخال ویروسی معمولاً بسیار دردناک بوده که همراه با قرمزی و تورم (التهاب) در بند انگشتان شخص رخ می دهد و معمولاً انگشتان دست را بیشتر درگیر می کند. 

تبخال مری:

این تبخال نیز در طول مری دیده می شود و بیمار هنگام خوردن و بلعیدن غذا احساس درد می کند. در طی این بیماری تورم و قرمزی نیز در طول مری دیده می شود.

تبخال

عوامل بروز تبخال

  • کم آبی بدن
  • تنش و استرس زیاد
  • تب
  • جراحی فک و دندان
  • عادت ماهیانه
  • آفتاب ‌سوختگی
  • تتوی لب ها  

جالب است بدانید!

متخصصین تیم فارسی بیوتی دریافتند، علت 80 درصد از ضایعات دستگاه تناسلی خارجی (HSV_2) بوده و 20 درصد باقیمانده حاصل عفونت (HSV_1)می باشد. بایستی بدانید HSV_1 و HSV_2 بسیار به هم شبیه اند، اما فرق های بالینی آنها را جدا می ‌سازد.

لازم به ذکر است بدانید معمولاً ویروس در درجه حرارت خانه و اتاق ها کشته می شود. اما هنگامی که تکثیر این ویروس کم شود می تواند به صورت غیر فعال در اعصاب حسی باقی بماند و هنگامی که میزبان دچار استرس ترس و یا نقص ایمنی شده باشد، بروز دهد.

محل بروز تبخال

معمولاً محل بروز تبخال با قرمزی، التهاب و تورم و همچنین خارش منطقه درگیر نشان داده می شود. تبخال ها به صورت تاول های ریز و متوسط دیده می شوند. این دانه ها معمولاً می‌توانند به شکل دانه های عفونتی و یا زخم دار دیده شوند، درد تبخال معمولاً طی یک هفته شدید شده و سپس بهبود می یابد و ضایعات دیده شده آنها (تورم و زخم) معمولاً طی دو هفته از بین می ‌روند و یا رفته‌ رفته کمتر می شوند.

نکات ایمنی و بهداشتی

بایستی بدانید نباید تبخال را بکنید و یا به آنها دست بزنید و اگر این اتفاق افتاد و مایع درون تبخال بیرون ریخت، باید دستها و محل مربوطه را با سرم شستشو و یا آب و صابون بشویید زیرا این ویروس ممکن است در اطراف همان نقطه پخش شود و انتقال یابد.

تبخال

درمان تبخال

 معمولاً این ویروس را با اسیکلوویر که ضد ویروس می باشد درمان می‌کنند. همچنین والاسیکلوویر که به صورت قرص در بازار موجود می باشد، می تواند این ویروس را خنثی سازد. این پیش دارو، در بدن انسان تبدیل به آسیکلوویر شده و ضمن تسکین درد و علائم، درمان را بهبود می ‌بخشد، داروهای ضد ویروسی می‌توانند علائم تبخال را کاهش داده و روند درمان را تسریع بخشند.

درمان با پمادهای گیاهی

 می دانید که برخی گیاهان همیشه به عنوان یک ضد ویروس عالی به کار می روند. شما می توانید پماد های زیر را برای درمان تبخال خود تهیه کرده و آن را طبق دستور به طور کامل مصرف نمایید.

  • پماد میرتوپلکس
  • پماد آفتوپلکس
  • پماد ملیسان

سه سوته تبخال را درمان کنید

متخصصین تیم ما، همیشه به دنبال یک راه حل فوق العاده برای درمان بیماری ها هستند و این بار با معرفی یک گیاه شگفت انگیز می ‌خواهیم شما را شگفت زده تر از همیشه کنیم.

 عصاره گیاه سالویا (مریم گلی):

این گیاه شگفت آور، بطور سریع می‌تواند درد و تورم تبخال را بهبود بخشد. مواد کشف شده در این گیاه که شامل "توجون و اولئانیک اسید" می باشد، می تواند با مکانیسمی شبیه به اینترفرون، سبب اختلال در چرخه همانند سازی این ویروس مرموز شده و پلاک ناشی از هرپس سیمپلکس نوع ۱ را خنثی سازد. همه این موارد باعث می ‌شود میزبانان به راحتی بتوانند این ویروس را غیر فعال سازند.

رفع تبخال در سه دقیقه 

در این قسمت هیجان انگیز ما به شما یک اسپری معرفی می‌کنیم تا در طول چند دقیقه تبخال خود را درمان کنید.

اسپری گیاهی: 

برای ساخت این اسپری، از موم سبز زنبورهای عسل، گیاه شیرین‌بیان، عصاره اوکالیپتوس، عصاره درخت بید و ترکیب های مشابه استفاده می شود. این اسپری به راحتی آفت های دهانی و باکتری ها را از بین برده و باعث می شود درد و تورم در عرض چند دقیقه کاهش یابد. لازم به ذکر است بدانید این محصول ایرانی بوده و مشابه خارجی ندارد.  

تبخال

درمان تبخال با جوش شیرین و چای 

جوش شیرین:

در این راه کار کافیست مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و سپس با یک گاز (پانسمانی) آن را به لب ها و محل مربوطه بروز تبخال بزنید؛ این دستور خارش شدید ناشی از تبخال را هم از بین می برد.   

چای:

 کافیست کیسه های یکبار مصرف (چای کیسه ای) را چند دقیقه در آب ولرم فرو برده و سپس 2 الی 3 دقیقه روی محل مربوطه بگذارید.

درمان تبخال با نمک

معجزه نمک دریا را در این قسمت هم میتوانید مشاهده کنید؛ برای درمان تبخال خود کمی نمک دریا نیاز دارید. بر روی محل مربوطه مقداری از نمک را بگذارید و اجازه دهید کاملاً با محل تبخال برخورد داشته باشد، چون این درمان کمی دردناک است باید بتوانید 10 الی 15 دقیقه، نمک را روی لبهای خود نگه داشته و سعی کنید بی تابی نکنید. سپس می توانید نمک ها و محل تبخال را با آب بشویید. 

وازلین و درمان تبخال 

وازلین می‌تواند نوعی پوشش عالی برای کمک به بهبود این ویروس باشد و از بدتر شدن آن جلوگیری کند. هر روز صبح و هر شب محل مربوطه را با وازلین چرب کرده و سپس دست های تان را بشویید.

کمپرس سرد معجزه می‌کند 

می توانید برای کاهش درد تبخال از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. البته باید بدانید که، نباید یخ را مستقیما روی تبخال قرار دهید بلکه آن را در پلاستیک یا حوله ای نازک پیچیده و به مدت 15 دقیقه روی محل مربوطه بگذارید.

تبخال

توصیه آخر

از مصرف آرژنین و مواد آرژنین دار اجتناب کنید!

موارد زیر شامل آرژانتین است که اگر به طور مکرر تبخال می‌ زنید، بایستی مصرف آنها را محدود کنید.

  • شکلات
  • نوشابه
  • نخود
  • ماءالشعیر
  • غلات صبحانه
  • کره بادام زمینی
  • ژلاتین
  • بادام هندی

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب