farsi beauty

راز داشتن موهای سالم و درخشان چیست؟

موهای سالم و درخشان

چگونه موهای سالم و درخشان داشته باشیم؟ سوالی آشنا برای بسیاری از خانم ها. داشتن موهای سالم و براق همواره دغدغه بسیاری از خانم ها و حتی آقایان بوده و برای حل این مسئله از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. استفاده از شامپوها و نرم کننده های مختلف، محصولات زیباییِ شیمیایی یا طبیعی، برندهای گوناگون با هزینه های گزاف؛ اما با وجود تمامی این کارها گاهی همچنان از موی خود راضی نیستیم و به دنبال روش هایی با اثربخشی بیشتر برای سلامت موهای خود هستیم. اگر داشتن موی سالم و درخشان و مویی به نرمی ابریشم دغدغه ی فکری شما هم است، پیشنهاد می کنیم این مقاله را دنبال کنید تا با ساده ترین روش ها به موهای مورد علاقه خود دست یابید.

موهای سالم و درخشان

رمز داشتن موهای سالم و براق

قبل از هرچیز باید بدانید اگر به کوتیکول های مو آسیبی وارد شود، سلامت موهای شما به خطر میفتد. حرارت زیاد، شست و شوی مداوم و آب و هوا از جمله دلایلی هستند که موجب خشکی و آسیب به کوتیکول مو می شوند. حفظ رطوبت و چربی مو یکی از مهم ترین رازهای داشتن موهای سالم و زیباست. در ادامه با روش های متنوعی برای بهبود سلامت مو آشنا می شویم.

موهای خود را هر روز نشویید.

از شست و شوی روزانه موها اجتناب کنید. شستن بیش از اندازه ی مو باعث از بین رفتن سبوم (sebum)، خشکی و ضعیف شدن ساقه های مو می شود. سبوم به زبانی ساده چربی طبیعی مو را می گویند که وجود مقدار مناسبی از آن برای حفظ سلامت و درخشانی موها ضروری است. انتخاب شامپوی مناسب بر اساس نوع مو و نیاز آن نکته ی مهمی است که باید در نظر داشت. از شامپوهای حاوی سولفات و سیلیکون کمتر استفاده کنید. زیرا این شامپوها با وجود کف فراوانی که خواهند داشت اما به دلیل از بین بردن چربی طبیعی تارهای مو در طولانی مدت باعث خشکی مو می شوند.

موها را با آب سرد بشویید.

گرفتن دوش آب سرد فواید بسیاری برای بدن دارد که رشد سریع تر موها یکی از آن ها است. شست و شوی موی سر با آب گرم باعث باز شدن کوتیکول های مو خواهد شد. توصیه می شود برای داشتن موهای سالم بعد از استفاده از شامپو و دیگر محصولات شست و شو، موها را به مدت ١ تا ٢ دقیقه با آب سرد بشویید. این کار باعث بسته شدن کوتیکول های مو و افزایش جریان خون می شود.

از روبالشی های ابریشم یا ساتن استفاده کنید.

بعضی از پارچه ها مانند پنبه ای باعث جذب رطوبت موها و در نتیجه خشکی و کاهش درخشندگی آن ها می شود. همچنین پارچه های زبر یا پارچه های نخی معمولا دارای اصطکاکی بوده که به مرور زمان باعث خشکی و شکنندگی موها خواهند شد. بنابراین روبالشی های ابریشمی یا ساتن انتخاب بهتری برای کمک به حفظ سلامت مو هستند.

موهای سالم و درخشان

مواد غذایی مفید و ضروری برای مو مصرف کنید.

مواد پروتئینی و مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مانند آووکادو، مغزیجات و زیتون دارای چربی های سالمی هستند که برای پوست و مو مفید خواهد بود. مصرف منظم ماهی، مواد غذایی حاوی امگا-٣ و یا مکمل امگا-٣ می تواند تاثیر چشم گیری در کاهش ریزش مو و افزایش مو داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که در تغذیه ی مناسب برای داشتن موهای سالم و درخشان نقش مهمی ایفا می کند، مصرف آنتی اکسیدان هاست. گفته می شود این ماده می تواند به حفظ سلامت و پیشگیری از ضعیف شدن موها کمک قابل توجهی کند. مواد غذایی مانند گردو، لوبیا، کلم بروکلی و بلوبری میزان مناسبی از آنتی اکسیدان ها را شامل می شوند.

مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید.

از اهمیت مصرف ویتامین ها برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها برای بدن آگاه هستیم، اما فراموش نکنید که موهای سالم و درخشان هم نیاز به مصرف ویتامین های ضروری دارد. علاوه بر امگا-٣، مصرف ویتامین های زیر را هم در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • ویتامین A : در مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، اسفناج، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود.
  • ویتامین های گروه B (به خصوص بیوتین): که در زرده ی تخم مرغ، جگر، ماهی سالمون، آووکادو، آجیل و لبنیات وجود دارد.
  • ویتامین C : مرکبات، توت فرنگی، کیوی و فلفل دلمه ای منابع غنی از ویتامین C هستند.
  • ویتامین E : از بهترین مواد غذایی حاوی این ویتامین می توان به تخمه آفتابگردان، بادام درختی، اسفناج و آووکادو اشاره کرد.
  • آهن: گوشت قرمز، صدف خوراکی، عدس و اسفناج میزان مناسبی از آهن را شامل می شوند.
  • زینک: این ویتامین یکی از مهم ترین ویتامین ها برای تقویت سلامت پوست و مو است که در مواد غذایی مانند گوشت گاو، تخمه کدو، صدف خوراکی و عدس به میزان قابل قبولی یافت می شود.

در نظر بگیرید که گاهی دریافت تمامی این ویتامین ها از طریق مواد غذایی کار آسانی نیست. از این رو مصرف قرص های مولتی ویتامین موثر خواهد بود. البته توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی با پزشک خود مشورت کنید و در صورت کمبود ویتامینی آن را مصرف کنید. زیرا مصرف بیش از اندازه ی ویتامین ها عوارض جانبی در پی خواهد داشت.

از روغن درمانی کمک بگیرید.

برای داشتن موهای سالم و زیبا استفاده از بعضی روغن ها می تواند تاثیر چشم گیری داشته باشد. روغن آرگان یکی از شناخته شده ترین روغن ها برای پیشگیری از خشکی و موخوره است؛ کافی است بعد از حمام تنها چند قطره از آن را به نوک موهای کمی مرطوب ماساژ دهید. روغن نعناع و روغن اسطوخودوس هم از دیگر روغن های مفید برای تقویت و پیشگیری از ریزش موها هستند.

برای داشتن موهای نرم و ابریشمی روغن نارگیل یک انتخاب عالی خواهد بود. می توانید هفته ای یک بار از این روغن به عنوان نرم کننده ای فوق العاده برای موها استفاده کنید. بهتر است برای اثربخشی بهتر در هر بار استفاده برای مدت ٢٠ دقیقه این روغن بر روی مو بماند و سپس بشویید. همچنین برخی از متخصصان حوزه ی زیبایی معتقدند برای داشتن موهای شفاف و زیبا بهتر است روغن های مو جایگزین محصولات شیمیایی مانند اسپری های درخشان کننده شوند. زیرا این اسپری ها معمولا در طولانی مدت ممکن است موجب خشک و خشن شدن ساقه مو و کدری آن شوند.

موهای سالم و درخشان

تاثیر نرم کننده ها را دست کم نگیرید.

همانطور که استفاده از شامپو برای تمیز شدن موها از آلودگی لازم بوده، استفاده از نرم کننده بعد از شامپو برای داشتن موهای سالم، براق و نرم یک اصل مهم است. البته اگر زمان کافی برای استفاده نرم کننده به صورت جداگانه ندارید می توانید از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کنید. اما اگر از نرم کننده بعد از شامپو استفاده می کنید، بهتر است وقتی موها را به آن آغشته کردید موها را به آرامی کمی شانه کنید تا نرم کننده در تمام قسمت های مو پخش شود. بعد از گذشت ٢-٣ دقیقه می توانید موها را بشویید.

فراموش نکنید همانطور که نیازی به استفاده ی روزانه از شامپو نیست، از نرم کننده ها هم باید به اندازه ی نیاز مو به تعداد دفعات مناسب و کافی استفاده شود. نرم کننده را هم باید با توجه به نوع موی خود انتخاب کنید. اگر موی نرمالی دارید از نرم کننده های سنگین و قوی استفاده نکنید چرا که باعث افزایش چربی مو می شود. این نرم کننده ها مناسب برای موهای خیلی خشک و وز هستند.

به پوست سر هم اهمیت دهید.

وقتی صحبت از مراقبت موها شده معمولا به پوست سر و رسیدگی به آن توجهی نمی شود. در حالی که تا زمانی که پوست سر شما سالم نباشد، موهای سالمی هم نخواهید داشت. ماساژ یکی از بهترین روش های مراقبت از سلامت پوست سر است. ماساژ می تواند باعث افزایش گردش جریان خون و در نتیجه رشد بیشتر موها شود. برای تاثیرگذاری بیشتر توصیه می شود یک تا دوبار در روز و هر بار به مدت ٥ تا ١٠ دقیقه به صورت دورانی و آرام تمام سر را ماساژ دهید.

ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید.

زرده تخم مرغ دارای پپتید (ماده ای مفید برای پوست و مو) و پروتئین های مفید برای داشتن موهای سالم و پرپشت است. همچنین ویتامین های ضروری مانند A، D، بیوتین و اسید فولیک که همگی برای رشد مو لازم بوده در زرده تخم مرغ یافت می شوند. بنابراین شما به آسانی می توانید با استفاده از ماسک خانگی زرده تخم مرغ از فواید شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

دستور تهیه ماسک زرده تخم مرغ:

  • ١-٢ زرده تخم مرغ را با ٣ قاشق روغن نارگیلی که کمی گرم شده مخلوط کنید.
  • مخلوط آماده شده را بر روی موها ماساژ دهید و آن ها را با یک کلاه نایلونی بپوشانید.
  • بعد از گذشت ١٠ تا ١٥ دقیقه موها را با آب خنک بشویید.

موهای سالم و درخشان

از سرکه سیب استفاده کنید.

امروزه در بازارِ محصولات مو شامپوهایی به نام شامپوهای درخشان کننده (Clarifying Shampoo) به فروش می رسد که باعث درخشندگی و براق شدن موها در زمانی کوتاه می شود. اما در نظر بگیرید که این محصول هم مانند بسیاری از محصولات شمیایی دیگر می تواند باعث آسیب دیدگی موها در طولانی مدت شود. زیرا مواد سازنده ی این شامپوها قدرت پاک کنندگی و اثربخشی بالایی داشته که با وجود تمیزی و شفافیت سریع موها موجب از بین رفتن مواد مورد نیاز مانند چربی طبیعی تارهای مو می شوند.

برخی از افراد فعال در حوزه ی پوست و مو پیشنهاد می کنند به جای استفاده از این محصولات شیمیایی از سرکه سیب برای داشتن موهای سالم و درخشان استفاده کنید. سرکه سیب با تنظیم سطح PH طبیعی پوست سر می تواند نقش خوبی در درخشان شدن موها ایفا کند.

پوست سر خود را با ویتامین E ماساژ دهید.

همانطور که اشاره شد مصرف ویتامین های ضروری کمک به حفظ سلامت موها می کند. اما استفاده موضعی از برخی ویتامین ها می تواند تاثیر بیشتری بر درخشندگی و تقویت موها داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان داده ویتامین E یکی از مهم ترین ویتامین ها برای تغذیه، آبرسانی و افزایش رشد موها است. کپسول های ویتامین E را از داروخانه ها تهیه کنید و روغن درون هر کپسول را قبل از شامپو زدن به موها بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید. در طولانی مدت شاهد تغییرات چشمگیری در زیبایی موهای خود خواهید بود.

استفاده از ابزار حرارتی برای آرایش مو را به حداقل برسانید.

سشوار، اتوهای صاف کننده مو، ابزار فر کننده و بسیاری از وسایل حالت دهنده برای مو که حرارت بالایی دارند از مهم ترین دلایل خشکی و آسیب مو هستند. این موضوع در افرادی که موهای نازک، خشک و مستعد شکستن دارند معمولا بیشتر دیده می شود. چرا که گرمای بیش از اندازه می تواند ساقه موها را ضعیف و وز کند. متخصصان توصیه می کنند برای آسیب کمتر موها، در زمان استفاده از سشوار آن را در کمترین دما به اندازه ١٥ سانتی متر دورتر از موها قرار داده و هرگز آن را در یک نقطه از سر برای زمانی طولانی نگه ندارید. بهتر است تعداد دفعات استفاده از ابزار حرارتی را به ٢ تا ٣ بار در هفته کاهش دهید. همچنین باید از محصولات محافظ مو در مقابل حرارت قبل از استفاده از این وسایل استفاده کنید.

موهای سالم و درخشان

جمع بندی

امروزه داشتن موهای سالم و درخشان دیگر یک رویا نیست. شما می توانید از درمان های طبیعی مختلف با کمترین میزان آسیب و یا محصولات شیمیایی متنوعی که در بازار به فروش می رسند استفاده کنید. توصیه می کنیم اگر از این روش ها نتیجه ای نگرفتید بهتر است برای درمان به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب