farsi beauty

روش های درمان خانگی حساسیت فصلی و آلرژیک

حساسیت فصلی

حساسیت فصلی نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن انسان است است که طی شرایطی خاص بروز می دهد، این شرایط می تواند دگرگونی فصل ها و یا عوامل آلرژی‌زا باشد. این نوع عکس العمل ها در افراد مختلف متفاوت است و از از نشانه های ضعیف تا حاد بروز می دهد.

علائم حساسیت فصلی چیست؟

این بیماری علائم مشخصی دارد که با بررسی پزشک می توانید متوجه شوید آیا دچار آلرژی فصلی هستید یا خیر علائم زیر را معمولاً به آلرژیک یا حساسیت های فصلی ارتباط می دهند:

  • آبریزش چشم
  • خارش گلو
  • سوزش چشم
  • آبریزش بینی
  • افزایش مخاط بینی
  • سرفه های شبانه مکرر
  • لرزش اندام
  • تاول پوستی
  • قرمزی پوست
  • قرمزی چشم
  • عطسه

حساسیت فصلی

آیا علائم این نوع حساسیت ها در همه افراد یکسان است و آیا همه دچار حساسیت های فصلی می شوند؟

پاسخ خیر است همه افراد دچار این بیماری نمی شوند اما اگر یکی از اعضای خانواده مانند خواهر، خاله و یا فامیل های درجه یک دچار آلرژی فصلی باشند امکان انتقال آن نیز به دیگران بصورت ژنتیکی وجود دارد. همه افراد عموما در بهار و به دلیل پخش گرده های گل این علائم آلرژیک را تجربه نمی کنند بلکه آلرژی ها می‌توانند به طور متفاوتی بروز پیدا کنند، به هر حال اگر یکی از والدین کودک زمینه آلرژی فصلی یا هر نوع حساسیتی را داشته باشد احتمال آن که 50 درصد کودک نیز دچار این آلرژی شود وجود دارد.

چگونه حساسیت فصلی یا واکنش های آلرژیک را تشخیص دهیم؟

تشخیص این نوع بیماری کار سخت و غیرقابل حلی نیست، معمولاً پزشکان با معاینه بیمار و بررسی مخاط گلو و بینی افراد به راحتی می توانند آلرژی و میزان آن را تشخیص دهند، معمولاً پزشک معالج از علائمی که برای شما گفته شد سوال می پرسد و همچنین میزان دقیقه آلرژی و حساسیت فصلی را با انجام برخی آزمایش های پوستی یا خون تشخیص می دهد.

حساسیت فصلی

آیا حساسیت فصلی قابل درمان است؟

پاسخ بله است، حساسیت فصلی با اقدامات کوچکی حتی درون منزل نیز قابل کنترل است در صورتی که این نوع واکنش ها شدید نباشد شما می توانید با رژیم غذایی متناسب مصرف سبزیجات طبیعی مانند: فلفل، سیر، پیاز و سبزی خوردن؛ مصرف میوه هایی مانند پرتقال، لیمو شیرین، کیوی ( در صورت عدم حساسیت ) و نارنج؛ همچنین مصرف ماهی، چغندر، مایعات فراوان، عسل ویتامین های گروه B6، C، فیبر و کوئرستین علائم آلرژی خود را کاهش دهید. همچنین می توانید در منزل با تغییر سبک زندگی نادرست این بیماری را به راحتی کنترل کنید؛ توجه داشته باشید عوامل خارجی مانند استرس و اضطراب، دخانیات، پر، گرد و غبار، دعواها و درگیری ها، زندگی بدون تحرک برخی حیوانات خانگی و گرده گیاهان نیز می توانند بر روی این بیماری تاثیر مستقیم داشته باشد، پس دوری از عوامل ذکر شده می تواند کمک بسیار زیادی به درمان حساسیت فصلی در منزل کند. همچنین می توانید از داروهای زیر برای درمان بدون نسخه حساسیت فصلی استفاده مصرف آنتی هیستامین ها علائم این نوع بیماری را کاهش میدهد شما می توانید برای رفع آبریزش چشم و بینی و عطسه و خارش های مکرر از داروهای لوراتادین، فکسوفنادین و سیتریزین مصرف نمایید. همچنین برخی داروها برای گرفتگی شدید بینی مانند سودافدرین و اکستریمترازولین و اسپره های فنیل آفرین موثر است.

توجه داشته باشید عوارضی همانند سردرد های شدید، سرگیجه، تنگی نفس و بیهوشی از علائم حاد در آن صورت باید به پزشک معالج مراجعه کنید معمولاً پزشکان با توجه به شرایط بدنی بیمار داروهای تزریقی و خوراکی و در صورت نیاز سرم های تقویتی را به بیمار نسخه میکنند.

حساسیت فصلی

درمان حساسیت فصلی و آلرژیک در طب سنتی

در طب سنتی درمان این بیماری با استفاده از چند قلم ماده طبیعی و دمنوش های ضد آلرژیک درمان می گردد. شما می توانید برای کنترل آلرژی خود سیر را امتحان کنید!

سیر:

این ماده در خود عواملی را دارد که ایمنی بدن را به شدت بالا میبرد و خاصیت های آنتی بیوتیکی و همچنین آلیسین سیر به عنوان یک ماده مقوی و ضد ویروس در بدن شما عمل می کند. چند حبّه سیر می تواند بدن شما را در مقابل این واکنش های آلرژیک مقاوم سازد؛ بدین منظور می توانید یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را درون یک فنجان آب حل کرده و سپس چهار حبّه سیر را در آن بیندازید و پس از حدود یک دقیقه سیرها را خارج کرده و عصاره به دست آمده را روی مخاط های دهان تان بمالید و همچنین می توانید به طور ناشتا سیر و عسل را با هم مخلوط کرده و روزی یک عدد سیر با کمی عسل را قبل از غذا مصرف کنیم این عمل موجب کاهش وزن نیز می گردد. شما نیز می توانید در غذاهای روزانه تان و یا در کنار غذاها از این ماده استفاده کنید و در درمان حساسیت فصلی ایجاد شده این ماده را به طور کامل موثر واقع کنید.

روغن بنفشه:

این قطره می تواند علائم آلرژیک فصلی شما را به حداقل برساند این روغن دارای خواص بسیار بالایی است و برای عطسه ها و سرفه های مکرر مفید است. بدین منظور می توانید این روغن را روی شقیقه های تان بمالید و یا روزی دو قطره از این روغن را درون بینی بریزید.

حساسیت فصلی

نمک:

نمک یک ماده ضدعفونی کننده و گندزدایی های بسیار قوی و نوعی ماده برای رفع التهابات ناشی از است آلرژی می باشد، به این منظور قبل از غذا و بعد از غذا به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به زبان بمالید تا معده شما گرم شود و از بلغم و بسیاری از بیماری هایی که از سردی معده به وجود می آید ایمن باشید و هم به واکنش های آلرژیک خود مسلط شوید. همچنین می توانید روزی دو بار از محلول آب نمک استفاده کرده و آن را در گلویتان غرغره کنید.

جوشانده شکر تیغال و گل بنفشه:

این جوشانده در طب سنتی برای درمان قطعی حساسیت های فصلی استفاده می‌شود، این دمنوش می تواند برای از بین بردن گلودرد و خارش گلو و بینی موثر باشد؛ کافیست یک قاشق غذاخوری بنفشه را با شکر تیغال درون یک یا دو لیوان آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید و روزانه دو الی سه مرتبه این جوشانده مقوی را بنوشید.

عرق حساسیت و آلرژی:

این عرق یک نوع عرق عالی تهیه شده است چندین نوع گیاه متنوع برای رفع حساسیت های حاد فصلی به شما عزیزان توصیه می شود. می توانید این عرق را از عطاری ها تهیه نمایید و نصف استکان اب را با نصف استکان عرق گیاهی مخلوط کرده و در طول روز بنوشید.

حساسیت فصلی

چه هنگام به پزشک معالج مراجعه کنیم؟

توجه داشته باشید که حساسیت های فصلی و آلرژی های بهاره هنگامی که شامل موارد زیر باشد جزو دسته حاد محسوب شده و نیاز به درمان و تحت نظر پزشک بودن را دارد :

  • اگر این علائم شما را از خواب بیدار می کند و یا شما را به بی خوابی مجبور می‌کند.
  • اگر اختلالی در دستگاه تنفسی شما به وجود می‌آورد و نفس کشیدن را سنگین و یا سخت می کند.
  • اگر این وضعیت بیشتر از یک هفته به طور مکرر و بدون ذره‌ای بهبود ادامه دارد نیز باید به پزشک مراجعه کرده و با انجام تست های مربوطه نوع آلرژی خود و همچنین راه درمان آن را تشخیص دهید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب