farsi beauty

طرز تهیه حلوای آغوز (حلوا گردو) خوشمزه به سبک مازندرانی

حلوای آغوز

حلوای آغوز نوعی حلوای معروف و سنتی ایرانی است که اغلب در استان مازندران سرو می شود و ریشه های مازندرانی دارد، این حلوا از برنج و گردوی تازه تهیه می شود و در این حلوا از هیچگونه اسانس ای مانند گلاب و وانیل استفاده نمی کنند؛ در این قسمت از آموزش آشپزی به شما یاد می دهیم چگونه بتوانید یک حلوای آغوز خوش طعم و اصیل را با کمترین وسایل در منزل آماده سازی کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوای آغوز :
برنج2 پیمانه
گردو خرد شده4 پیمانه
شکربه مقدار لازم
آب5 پیمانه
شیره خرمالو1 پیمانه یا کمی کمتر

دستور پخت حلوای آغوز

مرحله اول؛ خشک کردن برنج :

در این مرحله برای ابتدای کار بایستی برنج را شسته و آن را چند ساعت خیس دهید، سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی یک پارچه درون یک سینی آلومینیومی پهن کنید تا به خوبی خشک شود.

مرحله دوم؛ خرد کردن برنج :

بعد از یک الی دو روز که برنج ها به خوبی خشک و ترد شدند باید آن ها را خرد کنید. می توانید این کار را به روش سنتی انجام دهید و یا به روشی امروزی آنها را با دستگاه آسیاب خرد کنید.《توجه داشته باشید برنج نباید آرد مانند شود و همچنین نباید آنقدر درشت باشد که در حلوا احساس شود و زیر دندان قرار گیرد》 پس از آنکه برنج را در حد متعادل خورد کردید کمی گردو را برداشته و آنها را خورد کنید و درون برنج بریزید، سپس ظرفی را انتخاب کرده و درون آب و شکر بریزید و آنقدر هم بزنید تا با شکر درون محل شوند.

مرحله سوم؛ مخلوط کردن برنج و گردو :

اکنون درون قابلمه برنج و گردو را بریزید و با هم مخلوط کنید، شیره خرمالو را به مواد اضافه کنید و در همین مرحله آب و شکر را هم به برنج ها و گردو اضافه کنید و شعله گاز را در حالت متوسط قرار دهید.

مرحله چهارم؛ هم زدن ترکیبات :

 آنقدر مواد را هم بزنید تا این مواد در ته قابلمه نچسبد و به اصطلاح مواد ته نگیرد، در حین هم زدن باید توجه داشته باشید که آب حلوا بخار شود و حلوا کمی سفت شود؛ پس از این اتفاق حرارت گاز را در کمترین حالت ممکن قرار دهید و به هم زدن ادامه دهید تا گردوها روغن بیاندازد.

مرحله پنجم؛ تست کردن آماده بودن حلوا :

اکنون که گردو روغن انداختند مقداری از حلوا را با دست برداشته و گلوله کنید، اگر حلوا به دست نچسبد حلوای شما آماده است، برای پخت این حلوا نیاز به هیچگونه اسانس مانند وانیل، هل و برنج ندارید زیرا برنج و گردو عطر و طعم خاصی به این حلوا می دهند و عصاره خرمالو نیز مواد را خوش طعم تر می کند.

منبع تصویر beemazeh_food

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب