farsi beauty

توهم در سالمندان به چند دسته تقسیم می‌شود؟ بهترین روش های درمان توهم و هذیان

سالمند

توهم نوعی بیماری است که در چند سال گذشته مقدار زیادی از افراد در سنین مختلف به آن دچار شده اند . اگر بخواهیم راجع به این بیماری توضیح دهیم، باید بگوییم که زمانی که فرد چیز هایی را احساس میکند که در واقعیت وجود خارجی ندارند. و زمانی که فرد نمی تواند بین چیز هایی که ساخته های ذهنش است با واقعیت تفاوتی قائل شود و آن ها را از یکدیگر تشخیص دهد، فرد دچار توهم شده است.

زمانی که فرد به صورت کامل در دنیای خیالیش زندگی کند و متوجه واقعیت ها و تغییرات زندگیش نشود، می توان گفت بیماری این فرد وارد مرحله ی جدی شده است.

توهم می تواند علائمی از یک بیماری یا اختلال روانی باشد. یعنی مساله ای جدی تر وجود داشته که در روان فرد به وجود آمده و باعث ایجاد توهم در شخص شده است.

در صورتی که فرد با وجود داشتن توهم در زندگی می تواند در اجتماع زندگی کرده و نقشش را در اجتماع به خوبی ایفا کند، توهم در مراحل اولیه می باشد. اما اگر شخص زمان زیادی را توهم داشته و هیچ اقدامی برای درمان نکرده است، توهم می تواند در جنبه های مختلف زندگی او اثر گذاشته و وارد مرحله ی جدی می شود .

همانطور که پیش تر گفتیم توهم از نوجوانی تا سالمندی می تواند افراد را درگیر کند. اما ما قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی راجع به توهم در سالمندی را به شما ارائه دهیم. برای اینکه بدانید در برابر توهم سالمند می بایست چگونه رفتار کرد و چه واکنشی درست می باشد لازم است در ادامه با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم است بدانید هذیان و توهم فرق دارند:

افراد زیادی از این دو واژه برای یک منظور استفاده می کنند و تصور می کنند فرقی میان هذیان و توهم وجود ندارد. این دو بیماری شباهت هایی با یکدیگر دارند اما به طور کلی دو بیماری جدا از یکدیگر و متفاوت هستند.

بنابر این می بایست فرق این دو بیماری را بدانید تا در برابر آن ها واکنش درستی از خود نشان دهید. به این نکته هم توجه کنید که شما نمی توانید به تنهایی از عهده ی تشخیص این دو بیماری بر بیایید و باید نزد روانپزشک بروید.

در تعریف توهم می توان گفت، وقتی که فرد به کمک حواس فیزیکی خودش چیز هایی را ببیند، بشنود و حس کند که در ذهن او ایجاد شده و دنیای واقعی وجود نداشته باشد فرد دچار توهم شده است. نکته ای که در این باره وجود دارد این است که توهم در تمام سنین به یک صورت بوده و علائم شبیه به یکدیگر دارد.

سالمند

انواع توهم در سالمندان

به صورت کلی می توان گفت توهم در سالمندان به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند:

توهم معمول:

در این نوع از توهم، ممکن است چیزی که سالمند احساس می کند در دنیای واقعی هم وجود داشته باشد اما نه به آن صورتی که سالمند آن را احساس می کند .

توهم تخیلی:

در این نوع توهم، سالمندان چیزی را احساس می کنند که به هیچ عنوان در دنیای واقعی وجود نداشته و اتفاق افتادن آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و ساخته ی ذهن سالمند می باشد.

دلیل توهم در سالمندان چیست؟

نمی توان به یک دلیل ویژه که باعث ایجاد تخیل در سالمندان می شود اشاره کرد. اما از دلایل مهمی که باعث این موضوع می شوند می توان به ژنتیک، خاطرات بد که در ذهن شخص وجود دارد، سوء استفاده های فیزیکی و جنسی، آسیب و ضربه به بخش هایی از سر و مصرف داروهایی که باعث ایجاد توهم می شوند، اشاره کرد.

همچنین در صورتی که توهم علائمی از یک بیماری مهم تر باشد. علت اصلی توهم وجود بیماری است که باعث ایجاد توهم شده است.

نکته ای که می بایست به آن توجه کنید این است که مشخص شدن اینکه مشکلی که فرد به آن دچار شده توهم می باشد یا خیر و اینکه توهم فرد جدی است یا در مراحل ابتدایی است و علت اصلی توهم فرد چه می باشد یک امر کاملا تخصصی است که می بایست توسط پزشک انجام شود .

توهم در سالمندان چند نوع می باشد؟

توهم به این علت که با پنج حواس فیزیکی مرتبط می باشد دارای پنج نوع می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

۱) توهم بینایی یا دیداری:

در این نوع از توهم سالمند چیز هایی از قبیل نور، اشیا و افرادی را می بیند که کاملا ساخته ی ذهن او بوده و در واقعیت وجود ندارند.

۲) توهم لامسه:

عده ای از سالمندان احساس می کنند که لمس می شوند. در این مواقع در صورتی که کسی او را لمس نکرده باشد می توان گفت دچار توهم لامسه شده است.

3) توهم بویایی:

در صورتی که سالمند بویی را احساس کند که کاملا غیر واقعی بوده و سایر اشخاص نمی توانند آن را حس کنند می توان گفت شخص دچار توهم بویایی شده است. به عنوان مثال سالمند می گوید یک نوع بستنی بوی ارواح می دهد.

4) توهم چشایی:

در صورتی که توهم بتواند روی اعصاب چشایی اثر بگذارد و مزه های غیر واقعی را به مغز بفرستد و شخص حس کند آن طعم را واقعاً احساس کرده و چشیده در این صورت فرد دچار توهم چشایی شده است.

5) توهم بد بینی در سالمندان:

اگر سالمند شما توهم و بدبینی دارد، می توان گفت شخص دارای علائم آلزایمر می باشد. اگر آلزایمر در بدن سالمند در حال رشد باشد علائمی مانند بدبینی، توهم بی قراری، پرخاشگری، اضطراب زیاد و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که از همان ابتدا به روانپزشک مراجعه کنید و این مساله توسط پزشک تشخیص داده شود با ارائه ی روش های درمانی می توان از رشد توهم بدبینی جلوگیری کرده و برای بهبود و درمان آن اقدام کرد .

نکته ی مهمی که در این باره لازم است به آن توجه کنید این است که عواملی مانند سرما، درد، گرما و برخی بیماری های خاص توانایی این را دارند که توهم بدبینی در سالمندان را شدیدتر کنند.

6) توهم خود آزارانه:

در توهم خود آزارانه شخص اهمیت بیش از اندازه ای را به سلامت جانی و مالیش قائل است و این به اندازه ای است که کاملا تاثیر منفی داشته و به جای حفاظت از فرد باعث آزار و شکنجه ی او است.

در این مواقع شخص تصور می کند اتفاق بسیار بد و غیر عادی و ماوراء الطبیعه پیش خواهد آمد و شخص برای حفاظت از خود و عزیزانش برای این تصور خیالی، دست به کار های غیر عادی و محافظت های خارج از کنترل می زند.

سالمند و کودک

روش درمان توهم در سالمندان چه چیزی می باشد؟

با توجه به مطالبی که بالاتر گفتیم می توان گفت توهم به صورت معمول، یک بیماری جداگانه نمی باشد و علائمی از یک بیماری جدی تر و یا مشکل جدی تر روانی می باشد.

برای همین موضوع لازم است به روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

تا پزشک با توجه به بررسی تخصصی، سلامت باقی اعضای بدن را چک کرده و در صورتی که مشکلی باعث ایجاد توهم در سالمند شده باشد، آن را درمان کرده و باعث رفع توهم شود.

درمان توهم خودآزارانه در سالمند چگونه می باشد؟

برای اقدام به درمان توهم خودآزارانه اول باید مشخص شود فرد دچار پارانویا شده است.

برای درمان این مشکل می بایست از رفتاردرمانی برای کم کردن حساسیت شخص در برابر اتفاقات طبیعی و هرگونه مشکل و انتقادی کمک گرفت.

نکته ای که می بایست در مواجهه با یک شخص پارانوئیدی به آن توجه کنید این است که در این مسیر لازم است صبر و حوصله ی بسیاری خرج کنید . این اشخاص احتمال دارد به خاطر حساسیت زیادی که دارند رفتار های خشونت آمیز و غیر منطقی از خودشان نشان دهند. از طرفی هم آن ها افراد خیلی وابسته ای هستند و همین موضوع هم می تواند سخت باشد.

بنابر این، با توجه به این موضوع که درمان های شیمیایی به درد این افراد نمی خورد و تنها می توان از طریق رفتاردرمانی به آن ها در بهبود کمک کرد. می بایست افرادی که در اطراف آن ها هستند تمام سعیشان را بکنند که حس ناامنی و ترس سالمند از بین رفته و شخص بتواند اضطراب خودش را کنترل کند. و به زندگی نرمال بازگردد.

درمان توهم آلزایمر چگونه صورت می گیرد؟

ممکن است با سالمندان زیادی رو به رو شده باشید که به این بیماری مبتلا شده اند.

برای درمان این افراد می توان از موارد خوراکی مثل کندر، راه های شیمیایی، روش های تب سنتی و فعالیت ذهنی و نرمش مغز استفاده کرد تا از توسعه ی این بیماری جلوگیری کرد و حتی به درمان و بهبود آن پرداخت.

سالمند

روش مناسب برخورد در برابر توهم سالمند چیست؟

این موضوع مهمی است که بتوانید درست با توهم سالمندان برخورد کنید.

عدم توانایی خانواده یا پرستار در برخورد مناسب با توهم سالمند می تواند در بدتر شدن این مشکل موثر باشد.

بعضی از مهم ترین نکته هایی که می بایست در برابر یک شخص سالمند که دچار توهم شده است رعایت شود را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  1. از تایید کردن توهمات سالمند اجتناب کنید. و به توهماتشان پر و بال ندهید. مهم است که بتوانید با حفظ آرامشتان در این مواقع، واقعیت را برای سالمند توضیح دهید.
  2. فرد سالمند را تنها نگذارید. زیرا یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد توهم در سالمند می شود تنها ماندن او است. بنابر این تلاش کنید حتی یک نفر در کنار سالمند بماند تا از فکر کردن او و ایجاد توهم سالمند جلوگیری شود.
  3. به سراغ خاطرات خوب بروید. تکرار این خاطرات می تواند تاثیر مثبتی در بهبود فرد سالمند داشته باشد. سعی کنید فیلم ها و آلبوم عکس ها را به آن ها نشان دهید و آن ها را در جمع دوستان و آشنایان و هم سن و سال هایشان ببرید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

این نوع بیماری می تواند با گذر زمان پیشرفت کند. بنابر این در صورت مشاهده ی علائم آن و رفتار غیر عادی از سالمندتان به روانپزشک مراجعه کنید .

 

نکته مهم: از مهم ترین دلایلی که می توانند به توهم سالمندان کمک کنند، می توان به تنهایی، عوامل ژنتیکی، استفاده از داروهایی که عوارض توهم دارند یا مصرف مواد روان گردان، خاطرات ثبت شده در ذهن و موارد دیگر اشاره کرد.

 

روش های درمان خانگی برای توهم وجود دارند؟

بعضی روش ها مانند تنها نگذاشتن آن ها، تکرار خاطرات خوب، تمرینات ذهنی، تکرار واقعیت، احساس امنیت دادن به سالمند و برخی موارد دیگر می توانند در بهبود وضعیت توهم کمک کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب