farsi beauty

مهمترین عوامل تاثیر گذار در بوی بد دهان و روش درمان آن را بدانید!

بوی بد دهان

بوی بد دهان که به آن هالیتوز گفته می شود. می تواند به علت رعایت نکردن بهداشت دهان یا علائمی از وجود یک مشکل در سلامتی باشد. چنین مشکلی با استفاده از برخی غذاها و یا سبک زندگی اشتباه شدید تر شده و می تواند سبب آزار شخص و اطرافیانش شود. اما بوی بد دهان بعد از لمینت یکی از مسائلی است که احتمال دارد فکرتان را مشغول کرده باشد و باعث شود لمینت را عامل بوی بد دهانتان بدانید. با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

چه خوراکی هایی می توانند سبب بوی بد دهان بعد از لمینت شوند؟

برخی خوراکی ها می توانند باعث بوی بد دهان بعد از انجام لمینت شوند. از این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

غذاهایی با پروتئین بالا:

اگر فرد بیش از اندازه غذاهای دارای پروتئین مصرف کند. به علت تولید بیش از اندازه ی آمونیاک، ممکن است دچار بوی بد دهان شود. ولی فرد با مصرف غذاهای حاوی روی مثل کدو تنبل، نخود و اسفناج می تواند با کنترل کردن پلاک، قدمی برای کاهش بوی بد دهانش بردارد.

کنسرو ماهی:

کنسرو ماهی برخلاف ماهی تازه، فرصت کافی اکسید شدن و واکنش به باقی عناصر را دارد.

بوی ماهی به علت ترکیبی تحت عنوان تری متیلامین در ماهی می باشد. که می تواند سبب بوی بد دهان شود. برای حل این مشکل، جویدن آدامس بدون قند روش خوبی است.

مرکبات:

باکتری هایی که بوی بد را تولید می کنند، عاشق محیط اسیدی می باشند. پس با مصرف میزان زیادی مرکبات، بوی بد را به دهانتان جذب می کنید. به ویژه اگر شما فردی هستید که مستعد رفلاکس معده هستید.

برای کم کردن این مساله می توانید بعد از مصرف مرکبات از آب نبات بدون قند استفاده نمایید.

چیپس پاستاا

سس پاستا:

توجه داشته باشید که اسدیته ی گوجه فرنگی توانایی این را دارد که اسید را در دهان جمع کرده و باعث رشد باکتری ها شود. برای حل این مساله کافی است بعد از مصرف پاستا یک لیوان آب بنوشید. تا باکتری های دهانتان را کنترل نمایید.

پنیر:

اکثر محصولات لبنی که پنیر هم جزوی از آن ها به حساب می آید، دارای اسید های آمینه می باشند که با باکتری های موجود در دهان واکنش داده و ترکیبات گوگردی به وجود می آورند که می تواند باعث ایجاد بویی مثل تخم مرغ گندیده شود. برای بهبود این موضوع می توانید با خمیر دندان های دارای فلوراید مسواک بزنید.

کره بادام زمینی:

کره بادام زمینی دارای مقدار زیادی پروتئین گیاهی می باشد. اما قوام خمیری که دارد، سبب می شود بزاق، پروتئین ها را بعد از وارد شدن به دهان تجزیه کرده و به علت چسبنده بودن بر روی دندانتان باقی بماند و سبب ایجاد بوی بد شود. شما تنها با مسواک زدن بعد از خوردن این ماده ی فوق العاده می توانید سبب رفع این مساله شوید.

قهوه:

شاید عجیب به نظر برسد، اما قهوه می تواند سبب بوی بد دهان شود. قهوه می تواند سبب کم شدن جریان بزاق شده و به باکتری هایی که بوی بدی دارند اجازه ی رشد و ماندگاری بر روی دندان را می دهد. شما می توانید در ازای هر لیوان قهوه ای که می نوشید یک لیوان آب میل کنید تا به کاهش این مشکل کمک کنید.

ترب کوهی:

ترب کوهی دارای ترکیبی شیمیایی تحت عنوان ایزوتیوسیانات می باشد که بعد از میل کردن به دندان ها چسبیده و باعث بوی بد دهان می شود. شما با استفاده از نعناع می توانید به کاهش این مشکل کمک کنید.

مشکلاتی در سلامت بدن که سبب بوی بد دهان می شوند:

در برخی مواقع بوی بد دهان بعد از لمینت به علت خشکی دهان فرد می باشد. بزاق برای رطوبت بخشیدن به دهان، خنثی کردن اسید های تولید شده توسط پلاک و شستن سلول های مرده ای که بر روی لثه ها، گونه ها و زبان جمع می شوند، الزامی باشد. خشکی دهان احتمال دارد به علت مصرف داروهای مختلف، تنفس دائمی از طریق دهان و مشکلات غدد بزاقی باشد.

از مشکلات دیگری که سبب بوی بد دهان می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشکلات کلیوی یا کبدی
  2. عفونت مزمن ریه
  3. مشکلات گوارشی
  4. دیابت
  5. آبریزش بینی
  6. عفونت سینوس در مدت زمان طولانی
  7. آلرژی فصلی
  8. عفونت دستگاه تنفسی مثل ذات الریه یا برونشیت
  9. رفلاکس اسید مزمن

دندان

روش رفع بوی بد دهان بعد از نصب ونیر لمینت سرامیکس چیست؟

مهم ترین عاملی که باعث بوی بد دهان بعد از لمینت می شود همان علتی است که حتی بدون لمینت نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. احتمالا برایتان سوال شده که این علت مهم چه می تواند باشد. در پاسخ به سوال شما باید بگوییم رعایت نکردن بهداشت دهان یکی از مهم ترین عوامل بوی دهان به حساب می آید. رعایت نکردن بهداشت دهان می تواند سبب جمع شدن باکتری در داخل دهان و کناره های دندان شود. بنابر این، توجه داشته باشید که بعد از لمینت دندان حتما دو مرتبه در طول روز مسواک زده و نخ دندان بکشید.

علاوه بر آن، بیماری لثه هم در صورتی که به شکلی درست کنترل نشود، می تواند یکی از مواردی باشد که باعث بوی بد دهان می شود. بیماری لثه می تواند به رعایت نکردن بهداشت دهان هم مربوط باشد، اما برخی افراد به دلیل مشکلاتی در سلامتی مثل دیابت یا عوامل ژنتیکی در معرض خطر بیشتری می باشند که لازم است زودتر برای بهبود این مشکل اقدام کنند.

به این نکته ی بسیار مهم توجه کنید که روکش های پرسلن از یک بخش از دندانتان حفاظت کرده و از باقی بخش دندانتان محافظت نمی کنند و می تواند سبب به وجود آمدن پوسیدگی و حفره ی دندان شود. این حفره هایی که به وجود می آیند جای خوبی برای جمع شدن باکتری های بی هوازی دهان شما می باشند و در پایان در مرکز دندان شما، پالپ یا عصب فرو می روند. برای پیشگیری از این مشکل، لازم است به شکل مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که حتی اگر شما به بهترین شکل از دندان و روکش خودتان مراقبت کنید باز هم امکان دارد، دندان توسط روکش خراب شود. اگر روکش چینی به شکل صحیح نصب نشود ممکن است لبه های کوچکی در اطراف روکش به وجود آورده و سبب پوسیدگی، بیماری لثه و بوی بد دهان شود. در چنین شرایطی لازم است شما به دندان پزشک مراجعه کنید.

مسواک نخ دندان

چه محصولاتی بعد از لمینت می تواند سبب پیشگیری از بوی بد دهان شود؟

هنوز معلوم نشده است که رابطه ی لمینت با بوی بد دهان چیست. زیرا بوی بد دهان ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان، شرایط ویژه ی پزشکی و بیماری لثه می باشد. در هر صورت، اگر بعد از لمینت دهان با بوی بد دهان رو به رو شدید می توانید از محصولات زیر استفاده کنید:

  • اسکرابر زبان
  • دهان شویه
  • آب
  • آدامس بدون قند

چه عواملی در ایجاد بوی بد دهان تاثیر می گذارند؟

پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان می تواند سبب ایجاد بوی بد دهان بعد از لمینت شود. توجه داشته باشید که اگر شخصی پوسیدگی دندان داشته باشد و بدون اینکه آن را درمان کند، اقدام به کاشت لمینت کند. باکتری ها این توانایی را دارند که حتی بعد از آنکه ونیر ها قرار گرفته شدند، سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. علاوه بر این موضوع، اگر دندان بهبود داده نشود. پوسیدگی ادامه پیدا کرده و دندان و بافت های اطراف آن بیشتر صدمه می بینند.

نصب نامناسب ونیر های پرسلن:

اگر ونیر های پرسلن به شکل نادرستی نصب شوند، می توانند سبب ایجاد درد شوند. در چنین شرایطی، شکاف کوچکی میان دندان و روکش به وجود آمده و باکتری ها و ذرات غذا در آنجا قرار گرفته و سبب ایجاد پلاک و بوی بد دهان می شوند. علاوه بر این، در صورتی که روکش به شکل صحیح چسبانده نشود. با گذشت زمان شل شده و می تواند فضایی برای جمع شدن باکتری ها به وجود آورده و سبب بوی بد دهان شود.

عفونت دندان و لثه

بیماری لثه (پریودنتال):

بیماری لثه ( پریودنتال) توانایی این را دارد که با به وجود آوردن ترکیبات گوگردی فرار سبب بوی بد دهان پس از لمینت شود. در صورتی که شخصی با وجود ابتلا به بیماری لثه و بدون درمان اقدام به کاشت لمینت کند، باکتری ها تولید ترکیبات گوگردی را ادامه داده و سبب ایجاد بوی بد دهان می شوند.

علاوه بر این، بیماری لثه می تواند سبب خونریزی لثه، التهاب و حفره هایی میان دندان ها و لثه شود که مکان جمع شدن باکتری ها بوده و می تواند سبب بوی بد دهان شود. بنابر این، لازم است قبل از لمینت نسبت به درمان بیماری لثه اقدام کنید.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:

یکی از مهم ترین علت های بوی بد دها ن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. میلیون ها باکتری در دهان وجود دارند که می توانند ترکیبات گوگردی فرار ایجاد کرده و سبب بوی بد دهان شوند. رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان می تواند سبب ایجاد جرم و پلاک بر روی دندان و لثه ها شده و باعث پوسیدگی دندان و حتی بیماری لثه شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانند پلاک، ذرات غذا و جرم را حذف کرده و از جمع شدن باکتری هایی که سبب بوی بد می شوند جلوگیری کنند.

مصرف دخانیات:

سیگار کشیدن می تواند دهان را خشک کرده و باعث جمع شدن باکتری های تولید کننده ی ترکیبات گوگرد فرار شود. علاوه بر این کشیدن سیگار سبب پوسیده شدن دندان ها و بیماری لثه می شود و حتی می تواند سبب لکه دار شدن دندان ها و روکش ها شود. که تمامی این مسائل سبب زردی دندان و بوی بد دهان می شوند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب