farsi beauty

طرز تهیه حلیم گندم کشدار و خوشمزه خانگی با گوشت گوسفندی

حلیم گندم

در این قسمت از آموزش آشپزی می خواهیم دستور پخت حلیم گندم را به شما آموزش دهیم. حلیم گندم یکی از خوش طعم ترین غذاهای ایرانی است که بسیار محبوب بوده و بیشتر به عنوان صبحانه میل می شود. حلیم غذایی است که با سلیقه ی خودتان می توانید آن را با گوشت مرغ یا گوشت قرمز بپزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. برای مشاهده ی آموزش حلیم گندم با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای چهار نفر :
گندم پوست کنده۳۰۰ گرم
پیاز ( برای رفع بوی گوشت)۱ عدد
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
شکر و روغنبه مقدار لازم
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک و دارچینبه مقدار لازم

دستور پخت حلیم گندم

مرحله ی اول، پخت گندم و گوشت :

در ابتدای کار کاسه ای بزرگ انتخاب کرده و گندم هایی که پوست آنها کنده شده است را به آن اضافه می کنیم. سپس به اندازه ای که روی سطح گندم ها را بپوشاند آب اضافه می کنیم و زمان می دهیم به مدت یک شب بماند تا به خوبی خیس بخورد. پس از گذشت این زمان قابلمه ای که می خواهیم حلیم را داخل آن بپزیم را انتخاب کرده و گندم را آبکش کرده و به همراه شش لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم. سپس قابلمه را بر روی حرارت کم گذاشته و زمان می دهیم گندم ها به آرامی پخته شوند. به این مساله دقت کنید که پس از آنکه جوش آمد لازم است هر پنج دقیقه گندم را هم بزنیم تا ته نگیرد. حالا قابلمه ای مناسب انتخاب کرده و گوشت را داخل آن می ریزیم. در ادامه به اندازه ای که یک بند انگشت روی سطح گوشت باشد آب اضافه می کنیم‌. حالا پیاز را پوست گرفته، شسته و به دو قسمت تقسیم می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم تا بوی زهم گوشت گرفته شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله ی دوم، اضافه کردن گوشت پخته شده به گندم : 

در مرحله ی دوم درب قابلمه ای که گوشت در آن می باشد را گذاشته و بر روی حرارت متوسط می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت کاملا پخته و مغز پخت شود. پس از آنکه گوشت پخت آن را داخل صافی ریخته و اجازه می دهیم خنک شود. پس از آنکه گوشت خنک شد آن را ریش ریش می کنیم. حالا اگر گندم ما کاملا پوره شده است زمان آن رسیده که گوشت های ریش ریش شده را به قابلمه اضافه کنیم. پس از اضافه کردن گوشت به گندم مقداری نمک اضافه کرده و به هم زدن موادمان ادامه می دهیم. حالا یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کرده و در همان حال که به شکلی ممتد موادمان را هم می زنیم. حرارت را ملایم می کنیم. 

مرحله ی سوم، پخت نهایی حلیم:

نکته ای که می بایست به آن توجه کنیم این است که حرارت را ملایم کرده ایم و ممکن است حلیم ته بگیرد، همچنین قصد داریم آب حلیم تبخیر شود بنابر این باید به صورت ممتد هم بزنیم. البته قرار نیست تمام آب حلیم تبخیر شود زیرا هنگامی که سرد می شود سفت تر می شود. به هم زدم ادامه می دهیم تا حلیم به قوام برسد. پس از آنکه حلیم به قوام رسید حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم خنک شود. سپس آن را در ظرف مورد نظر ریخته و آن را با شکر و دارچین تزئین می کنیم. می توانیم مقداری روغن هم روی آن بریزیم‌. حلیم خوش طعم ما آماده است. امیدواریم از طعم خوش آن لذت ببرید. نوش جان.

 

بیان چند نکته ی تکمیلی :

گوشتی که برای پخت حلیم مناسب باشد چیست؟

این سوال، سوال بسیاری از افراد می باشد ما برای پخت حلیمی خوش طعم تر به شما گوشت گردن، سر سینه و یا دنده ی گوسفند را پیشنهاد می کنیم تا حلیمی خوش طعم داشته باشید. به این نکته هم دقت کنید به هر میزان که مقدار گوشت در حلیم بیشتر باشد حلیم کشدار تر می شود.

حلیم با کنجد چگونه است ؟

بله، ما اضافه کردن کنجد به حلیم گندم را پیشنهاد می کنیم. زیرا سبب خوش طعم شدن و البته مقوی تر شدن و پر فایده تر شدن حلیم می شود. برای این هدف کافی است پس از آنکه حلیم به طور کامل پخته شد یک الی دو قاشق کنجد خام به حلیم اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید. تا حلیمی خوشمزه و مقوی داشته باشید.

پخت حلیم با گندم پوست دار چطور است؟

اگر قصد داشتید از گندم کامل و پوست دار استفاده کنید باید زمان بیشتری داشته باشید. زیرا پخت حلیم گندم با گندم کامل زمان بیشتری لازم دارد. روش پخت یکی است. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که پس از پخت کامل حلیم، زمانی که حلیم لعاب انداخت. باید آن را صاف کنید تا پوسته گندم جدا شده و حلیمی یکدست و عالی داشته باشید.


منبع تصویر seyedmehdi.ir

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب