farsi beauty

طرز تهیه حلیم بادمجان خوشمزه با عدس

حلیم بادمجان

اگر شما هم جزو افرادی هستید که عاشق طعم حلیم بادمجان بوده و یا علاقه مندید که طعم آن را امتحان کنید در بخش آشپزی سایت فارسی بیوتی با ما همراه باشید. حلیم بادمجان نوعی غذای خوشمزه و محبوب ایرانی است که با مواد مختلفی پخته می شود و طعمی عالی دارد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چهار نفر :
بادمجان۳۰۰ گرم
برنج۱۰۰ گرم
گوشت سردست۳۰۰ گرم          
سیر ۴ حبه
عدس۵۰ گرم
کشک مایع۱۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
نعناع خشک شده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن و زردچوبهبه مقدار لازم

دستور پخت حلیم بادمجان

مرحله ی اول، تفت دادن پیاز و‌ گوشت و پخت آن همراه با آب :

در ابتدای کار یکی از پیاز ها را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می‌ کنیم. سپس قابلمه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و روغن را به آن اضافه می کنیم پس از آنکه روغن داغ شد پیاز را داخل قابلمه ریخته و شروع به تفت دادن می کنیم تا پیاز سبک شود. حالا گوشت های شسته شده را همراه با زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کرده و با یکدیگر به خوبی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه شش تا هفت لیوان آب جوش به موادمان اضافه کرده و درب قابلمه را گذاشته و  حرارت را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید. پس از آنکه آب جوش آمد حرارت را کم می کنیم تا گوشت به خوبی بپزد.

مرحله ی دوم، سرخ کردن بادمجان ها :

در مرحله ی دوم بادمجان ها را پوست گرفته و به خوبی می شوییم و داخل آبکش می ریزیم. سپس تابه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و بادمجان ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم دو طرف آن ها  سرخ شوند. سپس بادمجان ها را در ظرفی ریخته و کنار می گذاریم. در ادامه پس از گذشت دو ساعت به سراغ گوشت می رویم و آن را امتحان می کنیم اگر گوشتمان به صورت نیم پز بود زمان می دهیم تا یک ساعت دیگر هم بر روی حرارت بماند تا به خوبی پخته شود. (اگر از گوشت گوسفندی استفاده کرده باشید به زمان کمتری نسبت به گوشت گوساله احتیاج دارد تا پخته شود.) پس از آنکه گوشت به خوبی پخته شد حداقل یک لیوان از آب آن را برمی داریم و کنار می گذاریم. بنابر این در ابتدا آب زیادی برای پخت داخل گوشت می ریزیم تا در هنگام پخت لازم به اضافه کردن آب جوش نباشد. در ادامه گوشتی که به خوبی پخته شده است را از قابلمه خارج کرده و داخل صافی قرار داده و زمان می دهیم به خوبی خنک شود.

مرحله ی سوم، تفت دادن مواد :

در مرحله ی سوم ابتدا گوشت ها را ریش ریش کرده و سپس داخل قابلمه آب گوشت ریخته و قابلمه را روی حرارت کم می گذاریم. حالا برنج را پاک کرده، شسته و داخل قابلمه ای مناسب می ریزیم. سپس عدس را پاک کرده، شسته و آن را نیز به قابلمه ی برنج اضافه می کنیم. سپس دو تا سه لیوان آب را اضافه کرده و اجازه می دهیم موادمان سی دقیقه بپزند. در ادامه باقی پیاز ها را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. سپس تابه ای مناسب را روی حرارت گذاشته و به آن روغن اضافه کرده و پیاز ها را داخل تابه ریخته و تفت می دهیم تا پیاز ها به خوبی سرخ شده و طلایی شوند. سپس پیاز ها را از تابه جمع کرده و داخل صافی می ریزیم. در ادامه سیر ها را پوست گرفته و می شوییم و به شکل خلالی خرد می کنیم. سپس به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم سیرها به خوبی سرخ شوند‌. سپس آن ها را نیز داخل صافی می ریزیم تا روغن اضافی آن گرفته شود. حالا اگر داخل تابه روغن نبود مقداری روغن اضافه کرده و نعنای خشک را داخل آن ریخته و تفت می دهیم. سپس پس از داغ شدن روغن تابه را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. زیرا این داغ بودن روغن سبب می شود نعنا خشک سیاه شود.

مرحله ی چهارم، اضافه کردن تمامی مواد به قابلمه و پخت نهایی :

در این مرحله به سراغ عدس و برنج می رویم و اگر پخته شده بودند آن ها را به کمک گوشتکوب له می کنیم. سپس آن ها را به قابلمه ی حاوی گوشت اضافه می کنیم. پس از آن بادمجان های سرخ شده را نیز به قابلمه اضافه می کنیم. می توانیم پیش از اضافه کردن بادمجان ها آن ها را نیز به کمک گوشتکوب له کرده و یا داخل غذاساز بریزیم و سپس آن را به قابلمه اضافه کنیم. حالا نصف پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ را داخل قابلمه ریخته و اجازه می دهیم موادمان با حرارت کم و با آب گوشت به خوبی پخته و له شوند. پس از آنکه همه ی موادمان به خوبی پخته شده بودند کشک را اضافه کرده و به خوبی هم می زنیم. سپس زمان می دهیم قابلمه ده دقیقه بر روی حرارت بماند. پس از گذشت ده دقیقه حرارت را خاموش می کنیم و از حلیم بادمجان خوش طعممان داخل ظرف ریخته و به کمک پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین می کنیم. حلیم بادمجان ما آماده است. نوش جان

منبع تصویر azar_.food

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب