farsi beauty

خواص چای سبز در طب سنتی

خواص چای سبز در طب سنتی

چای سبز نوعی نوشیدنی خوش طعم و بسیار محبوب است. این نوشیدنی نوعی نوشیدنی پر فایده و درمانگر است. این چای فوق العاده فواید بسیاری از جمله جلوگیری و بهبود سرطان، کمک به کاهش وزن، بهبود بیماری های قلبی عروقی و... دارد که در ادامه به آن ها دقیق تر خواهیم پرداخت.


چای سبز چیست :

نکته ی قابل توجه راجب چای سبز که احتمالا برایتان جالب خواهد بود این است که چای سبز از آن‌ گیاهی به دست می آید که چای سیاه به دست می آید. چای سبز از نظر علمی با عنوان Camellia sinensis شناخته شده و درواقع همان چای می باشد که با روشی متفاوت پرورش داده می شود. چای سیاه از ترش شدن برگ چای به وجود می آید. این ترش شدن سبب تغییر طعم و رنگ آن شده و کافئین و تانین آن را افزایش می دهد. اما در چای سبز طعم آن ترش نمی شود و برگ های آن خشک شده یا مقداری بخار داده می شوند.
همین مساله سبب می شود رنگ آن هنگام جوشاندن سبز شود.

 

علت محبوبیت چای سبز چیست ؟

همانطور که می دانید چای سبز از محبوبیت بسیاری در سراسر جهان برخوردار است. این چای به علت دارا بودن آنتی اکسیدان طرفداران بسیاری داشته و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. همچنین این چای فواید بسیاری برای سلامتی دارد که همین امر سبب گشته مردم از نقاط مختلف جهان به آن روی بیاورند. بیشتر افرادی که چای سیاه می نوشند ممکن است در ابتدا طعم چای سبز را نپسندند اما با گذشت زمان و با توجه به خواص بی شمار این چای می توانند چای سبز را جایگزین چای سیاه کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا خواص فوق العاده ی این چای را با شما به اشتراک بگذاریم. 


خواص چای سبز برای سلامتی :


1- مانعی برای پیری زودرس :


رادیکال های آزادی که در بدن ایجاد می شوند می توانند از طریق مختلفی به بدن آسیب بزنند که یکی از آنها پیری زودرس است. در این بین آنتی اکسیدان ها می توانند اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کرده و از پیری زودرس جلوگیری کنند. چای سبز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که. ( catechi polyphenols) که در آن وجود دارد سبب تاثیر آنتی اکسیدان می شود که قوی ترین میان آن ها Epigallocatechin gallate است. در نتیجه استفاده ی مرتب از چای سبز روشی مناسب برای جلوگیری از پیرس زودرس می باشد.

 

خواص چای سبز

2- خاصیت جمع کنندگی :

یکی از خواص چای سبز خاصیت جمع کنندگی است. ماده ی جمع کننده (گس) سبب انقباض بافت ها و ماهیچه ها می شود و این درحالی می باشد که سبب کشیدگی آن نیز می شود. اگر نمیخواهید چای سبز بنوشید دهانتان را با آن شست و شو دهید. این کار سبب انقباض و سفت شدن لثه ها و محکم شدن دندان ها شده و این امر مانع از شل شدن و از دست دادن دندان هایتان می‌شود. یکی دیگر از فواید فوق العاده ی چای سبز مرتبط با موی شما است. شما می توانید تنها با شست و شو ی موهایتان با چای سبز موهایی سالم تر و محکم تر داشته باشید.


3- افزایش ایمنی بدن :

چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که به شکلی منظم از چای سبز استفاده می‌کردند مشخص شده است که این افراد نسبت به افرادی که از چای سبز استفاده نمیکنند کمتر در معرض باکتری های رایج و عفونت های ویروسی قرار می گیرند. catechins در چای سبز وجود دارد. که از اتصال به دیواره های سلول که سبب عفونی سازی سلول ها از طریق باکتری ها و ویروس ها می شود جلوگیری می کند. catechins، سمی که توسط میکروب ها ترشح می شود را رفع می کند. علاوه بر آن ویژگی آنتی باکتریال آن از تنفس بد، خرابی دندان، اسهال خونی، سوهاضمه، آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه و‌ ورم مخاط روده ی که علت ایجاد تمام آن ها میکروب ها و فعالیت قارچی است جلوگیری می‌کند.

 


4- کاهش وزن :

یکی از مهم ترین و معروف ترین فواید چای سبز کاهش وزن است. چای سبز متابولیسم بدن را افزایش داده و سبب بالا رفتن مصرف چربی ذخیره شده در بدن می شود.اگر شما نیز از افرادی هستید که قصد کاهش وزن دارید کافی است هر روز صبح یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید تا در عرض یک‌ یا چند هفته چند کیلو وزن کم کنید. 

 

5- کنترل دیابت :

خواص قلیایی چای سبز به کم شدن سطح گلوکز خون کمک می کند. به شرط آنکه چای سبز را همراه با شکر مصرف نکنید. همچنین چای سبز به علت داشتن خواص آنتی اکسیدان و جمع کنندگی سبب تقویت سلامت و کارکرد بهتر پانکراس می‌شود. بهبود کارکرد پانکراس سبب ترشح مرتب تر و موثر تر انسولین می شود. و پس از آن سبب بهتر شدن تجزیه و جذب شکر می شود. بیشتر شدن کارکرد موثر آن سبب جلوگیری از ابتلا به دیابت می شود. 


6- مانع از ابتلا به سرطان :

رادیکال های آزاد سبب ایجاد بعضی از سرطان ها می‌شوند. وجود Catechins در چای سبز رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از ایجاد کارسینوژن هایی مانند نیتروسامین ها جلوگیری می کند‌. بنابر این مصرف منظم چای سبز سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. امروزه چای سبز با هدف درمانی و به شکل درمان خانگی به عنوان کمک برای جلوگیری از سرطان به خصوص برای افرادی که در خطر سرطان هایی از جمله کولون، راست روده، پانکراس و روده ها هستند به کار برده می شود.


7- کاهش کلسترول به کمک چای سبز :

چای سبز دارای خواص قلیایی است و به همین علت می تواند سطح کلسترول را در بدن کاهش دهد. بنابر این مصرف چای سبز روشی مناسب برای کاهش کلسترول می باشد.


8- بهبود وضعیت قلب و عروق :

ترکیبات خاصی در چای سبز وجود دارد که مانع از غلظت خون می شود. و این مساله درصد سکته ی قلبی و مغزی، تصلب شراین و لخته شدن را کاهش می دهد. و از همین جهت نوشیدن چای سبز فواید بسیاری برای بهبود وضعیت قلبی عروقی شما دارد. 

 
9- از بین بردن سموم بدن :

مصرف چای سبز روشی مناسب برای از بین بردن خستگی های شدیدی می شود که به وسیله ی نوشیدنی های الکلی و کمبود خواب در مهمانی های شبانه به وجود می آید. برای از میان بردن تاثیر ماده کافی است لیمو را همراه با فنجانی بزرگ از چای سبز ترکیب کرده و میل کنید. این ترکیب درمانی مناسب برای از بین بردن تاثیر خستگی ناشی از الکل به شکل کوتاه مدت می باشد.

 

خواص چای سبز

10- درمان کبد چرب :

نوشیدن چای سبز مانع از جمع شدن چربی در بدن شده و نفوذ چربی به کبد را کم می کند و سبب بهتر شدن بیماری می شود. بنابر این اگر دچار کبد چرب هستید نوشیدن چای سبز را پشت گوش نیندازید.


11- افزایش تحمل و استقامت :

کافی است به چین و ژاپن سفر کرده باشید تا به این نکته ی مهم پی ببرید که چای سبز نوشیدنی بسیار مفیدی برای ورزشکاران رزمی و سایر ورزشکاران می باشد که تاثیر بسیاری دارد‌ . پس از خستگی زیاد نوشیدن یک فنجان چای سبز کافی است تا شما بتوانید ست های ورزشی بیشتری انجام دهید. چای سبز توانایی این را دارد تا فشار ماهیچه ها را افزایش داده و در برابر درد ماهیچه مقابله کند. 

 

12- بهبود جوش :

اگر به دنبال روشی برای درمان و رفع جوش هایتان هستید کافی است از چای سبز به صورت موضعی استفاده کنید تا تاثیر بسیار زیاد آن را بر روی جوش هایتان مشاهده کنید. همچنین گفته می شود که استفاده ی خوراکی از این چای سبب رفع آکنه می شود. اما هنوز این مساله از نظر علمی اثبات نشده است. آنتی اکسیدانی به نام اپی‌ گالوکاتکین ۳ گالات یا به صورت مخفف EGCG در چای سبز وجود دارد که ایجادچربی پوست، التهاب و ایجاد باکتری را در پوست های در معرض جوش کاهش می دهند. این موارد از دلایل اصلی ایجاد جوش می باشند. همچنین شما می توانید برای کمک سم زدایی در طول روز یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید.


13- اثر محرک :

این تاثیر هر نوع چایی بر روی بشر است. چای سبز نیز از این خاصیت محبوب چای دور نمانده و نوشیدن یک فنجان چای سبز پس از خستگی، خواب آلودگی، تنبلی و در حالت نبود انرژی می تواند تاثیری شگفت انگیز بر روی فرد بگذارد و سبب بهبود گردش خون در او شود. این به دلیل وجود کافئین و تانین است که در طولانی مدت تاثیر زیادی بر سلامتی گذاشته و به عنوان محرکی قدرتمند عمل می کنند. بنابر این برای رفع خستگی و خواب آلودگی نوشیدن یک فنجان چای سبز گزینه ی مناسبی است.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

481 مطلب