farsi beauty

طرز تهیه گداخته اصفهانی خوشمزه و مقوی برای تقویت بدن و رهایی از درد

گداخته اصفهان

گداخته اصفهانی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی اصفهانی است که معمولا برای تقویت بدن استفاده می شود. برای مشاهده ی آموزش این غذای خوش طعم و سنتی اصفهانی در بخش آموزش شیرینی پزی سایت فارسی بیوتی با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چهار نفر :

مغزیجات گرم

۴۰۰ گرم

پودر نارگیل چرب

۱۸۰ گرم

کنجد پوست کنده خام

۱۰۰ گرم

آب جوش

۳/۵ لیوان

آرد برنج با آرد گن

۴ قاشق غذاخوری

جوز هندی

۲ عدد

فوفل

۱ عدد

قرص کمر

۳ تا ۴ عدد

روغن محلی یا کره

۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

به مقدار کافی

نبات

به مقدار کافی

پودر زنجبیل و پودر دارچین

یک دوم قاشق چایخوری

دستور پخت گداخته اصفهانی

در مرحله ی اول موادمان را داخل غذا ساز میکس می کنیم :

در ابتدای کار به کمک گوشتکوب قرص کمر را خرد می کنیم تا به مغزش دست پیدا کرده و آن را جدا کنیم. سپس جوز هندی را  می کوبیم تا به خوبی خرد شوند.‌ حالا مغز قرص کمر را همراه با جوز هندی و فوفل داخل غذا ساز ریخته و با دور تند موادمان را میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند. سپس موادمان را  از غذاساز خارج کرده و دو مرتبه الک می کنیم. سپس مغزیجات را  داخل غذاساز ریخته و میکس می کنیم تا به خوبی پودر شوند.

در مرحله ی دوم  باقی مواد را در غذاساز میکس کرده و مخلوط می کنیم :

در این مرحله کنجد و پودر نارگیل را داخل غذا ساز می ریزیم تا همراه با مغزیجات بار دیگر میکس شده و ترکیب شوند. سپس مخلوط مغزیجات را به مخلوط قرص کمر اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم.( مخلوط مغزیجات را داخل ظرف درب دار می ریزیم و می توانیم تا مدت ها از آن در یخچال نگهداری کنیم. )

در مرحله ی سوم آرد گندم را همراه با مواد دیگر در قابلمه تفت میدهیم :

در این مرحله قابلمه ای مناسب بر روی حرارت می گذاریم و از روغن محلی یا کره داخل آن می ریزیم. سپس آرد برنج یا گندم را داخل قابلمه ریخته و تا زمانی که رنگ آرد قهوه ای شود به صورت ممتد هم می زنیم. حالا دو سوم لیوان از مخلوط مغزیجات را داخل قابلمه ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم تا بوی خامی آن از بین برود. در ادامه آب جوش را به موادمان اضافه کرده و به صورت سریع هم می زنیم تا موادمان گلوله گلوله نشود. سپس زعفران دم کرده یا زردچوبه را اضافه کرده و به  اندازه ای که مایل بودیم نبات اضافه می کنیم.

در مرحله ی چهارم پودر زنجبیل و دارچین را اضافه می کنیم :

پس از آنکه موادمان را به خوبی ترکیب کردیم برای بخشیدن طعمی بهتر به غذا پودر زنجبیل و دارچین را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس درب قابلمه را می گذاریم  و صبر می کنیم جوش بزند.  در نهایت وقتی غذایمان به غلظت فرنی رسید آن را از روی حرارت بر می داریم. به این نکته توجه کنید که زمانی که گداخته را داخل یخچال قرار می دهیم غلظت آن بیشتر می شود پس لازم نیست گداخته بر روی حرارت غلظت زیادی پیدا کند. به این نکته هم توجه کنید که این غذا برای کمر درد و پا درد بسیار مفید است اما اگر برای زایمان یا قائدگی به سراغ این غذا آمده اید به جای زعفران زردچوبه را جایگزین کنید. گداخته ی ما آماده است آن را داخل ظرف مورد نظر ریخته و سرو می کنیم.

منبع تصویر maryam_moshkdar

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب