farsi beauty

طرز تهیه قیمه نثار خوشمزه و مجلسی به سبک قزوینی

قیمه نثار

در این قسمت از آموزش آشپزی سایت فارسی بیوتی قصد داریم شما را با دستور پخت قیمه نثار آشنا کنیم. قیمه نثار یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای ایرانی است که محبوبیت زیادی بین مردم ایران دارد. این غذا در بسیاری از مجالس و مهمانی ها پخته شده  و شباهت بسیاری به مرصع پلو دارد. برای مشاهده ی آموزش مرحله به مرحله ی قیمه نثار با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چهار نفر :

گوشت گوسفندی

۵۰۰ گرم

برنج

۳ پیمانه

پیاز

۱ عدد بزرگ

زعفران دم کرده

۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

۲ قاشق سوپخوری

گلاب

 یک دوم پیمانه

شکر

۱ قاشق چایخوری

پودر هل

۱ قاشق سوپخوری

زرشک

۲ قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام

۲ قاشق غذاخوری

دارچین و زردچوبه

به مقدار کافی

نمک و ‌فلفل سیاه

به مقدار کافی

دستور پخت قیمه نثار قزوین

مرحله ی اول، تفت پیاز با باقی مواد و پخت گوشت :

در ابتدای کار پیاز  را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. سپس تابه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و پس از آنکه روغن را اضافه کردیم پیاز را داخل تابه می ریزیم. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا یکدست شوند. حالا گوشت را که به صورت قیمه ای خرد کرده ایم را داخل تابه ی حاوی پیاز ریخته و خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس رب گوجه فرنگی را به موادمان اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا طعم خامی گوجه فرنگی از بین برود. در ادامه مقداری فلفل سیاه، پودر هل و پودر دارچین داخل تابه حاوی گوشت ریخته و تفت می دهیم تا یکدست شوند. حالا یک و نیم لیوان آب اضافه کرده و درب تابه را می گذاریم تا گوشت بر روی حرارت ملایم مانده و پخته شود.

مرحله ی دوم، آماده کردن برنج و درست کردن ته دیگ  :

در مرحله ی دوم برنج را می خیسانیم. سپس داخل قابلمه ای آب ریخته و بر روی حرارت می گذاریم تا آب به جوش بیاید. پس از آنکه آب درون قابلمه جوش آمد نمک را اضافه کرده و پس از آن برنج خیس خورده را داخل قابلمه می ریزیم. و اجازه می دهیم برنج تا زمانی که اطراف دانه هایش پخته و وسطش کمی گیر داشت داخل آب جوش بماند. سپس آبکش می کنیم. حالا قابلمه ای مناسب بر روی حرارت می گذاریم و با توجه به سلیقه نان یا سیب زمینی را به عنوان ته دیگ  ته قابلمه می گذاریم. در  ادامه برنجی که آبکش کرده بودیم را روی ته دیگ ریخته و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج با حرارت کم دم بکشد.

مرحله ی سوم، آماده کردن مغز بادام و باقی مواد :

در مرحله ی سوم تابه ای مناسب بر روی حرارت می گذاریم و  زرشک را همراه با شکر داخل آن ریخته و تفت می دهیم تا مقداری سرخ شوند‌ سپس کنار می گذاریم. حالا خلال بادامی را که در گلاب خیسانده ایم را در کره یا روغن کمی تفت می دهیم و کنار می گذاریم. سپس خلال پسته را هم در کره یا روغن تفت داده و کنار می گذاریم. اگر قصد داشتیم از خلال پوست پرتقال هم استفاده کنیم می بایست آن را چند بار بجوشانیم تا تلخی آن از بین برود. در ادامه پس از آنکه آب موجود در تابه گوشت کاملا جذب شد حرارت را خاموش می کنیم. در مرحله ی پایانی برنج پخته شده را داخل ظرف مورد نظر ریخته و‌ گوشت را به سلیقه ی خود روی آن می ریزیم. سپس خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک را روی برنج ریخته و قیمه نثار را سرو می کنیم. نوش جان

منبع تصویر marmar_monet

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب