farsi beauty

زگیل تناسلی چیست ؟ انواع و روشهای درمان آن را بدانید

زگیل تناسلی

در مورد بیماری های تناسلی چه میدانید؟

زگیل تناسلی یکی از بیماری های عفونی و واگیردار در بین مردم می باشد و علت به وجود آمدن آن به دلیل ویروس های پاپیلومای انسانی یا HPV است.

زگیل تناسلی قابل انتقال می باشد و ممکن است به زوجین منتقل شود، این زگیل نه تنها در بانوان بلکه در مردان هم وجود دارد اما در ادامه قرار است بدانید چگونه می شود از این بیماری واگیردار پیشگیری کرد و پس از ابتلا شدن به آن چگونه باید آن را درمان کنیم.

 

آیا می دانید زگیل تناسلی بانوان چگونه است؟

زگیل تناسلی در بانوان نوعی زائده های نرم و اغلب خوشه ای هستند که به همراه ناراحتی و درد در اندام های تناسلی ظاهر می شوند.

ممکن است احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند، افرادی که روابط جنسی بسیار زیادی برقرار می کنند بیشتر از سایرین در معرض این نوع زگیل تناسلی قرار می گیرند، این بیماری عفونی با درد و سوزش به همراه خارش پدیدار می شود و فرد را درگیر می کند.

اگر فرد متوجه وجود آن نشود قابل انتقال می باشد و ممکن است در صورت درمان نشدن آسیب زا باشد.

 

زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی به چه شکلی هستند؟

زگیل های تناسلی ممکن است بسیار کوچک باشند و یا بزرگ، اغلب به صورت خوشه ای ظاهر می شود و به رنگ سفید یا قرمز می باشند بعضی از اوقات ممکن است افراد بدون هیچ علائمی این مشکل را تجربه کنند بنابراین حتماً باید در مورد آن اطلاعات کسب کنید و راه های پیشگیری از این نوع بیماری را بدانید.

 

 

راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی چگونه است؟

در حقیقت همانطور که ذکر شد ممکن است زگیل تناسلی هیچ گونه علائمی نداشته باشد، بنابراین این نکته باعث می شود که حتما پزشکان بانوان را به معاینات لگنی دوره ای و تست های پاپ اسمیر تشویق کنند، افرادی که روابط جنسی محافظت نشده دارند بسیار بیشتر از سایرین در معرض این نوع بیماری قرار می گیرند پس برای پیشگیری از این بیماری سعی کنید در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید، شرکای جنسی خود را کمتر و محدود تر کنید، سعی کنید مصرف سیگار را به حداقل برسانید، واکسن HPV را حتماً قبل اولین رابطه جنسی تزریق کنید و معاینات لگنی دوره ای داشته باشید.

 

 

تزریق واکسن HPV و تاثیر آن در سلامت زوجین

تزریق واکسن اچ پی وی پیش از اولین رابطه جنسی از موثرترین روش های پیشگیری از ابتلا به انواع زگیل های تناسلی آقایان و بانوان می باشد، واکسن های گارداسیل 4 و گارداسیل 9 برای افراد 9 تا 45 ساله وجود دارد تا خطر ویروس های اچ پی وی را به طور چشمگیر کاهش دهد.

 

زگیل تناسلی

اگر مبتلا به زگیل تناسلی بشیم چه علائمی را تجربه می کنیم؟

ممکن است علائم خاصی به چشم فرد نیاید چون ممکن است دانه های بسیار ریز به رنگ پوست یا کمی تیره تر از پوست و گاهی هم دانه هایی به صورت نامنظم در اطراف دهانه رحم به وجود بیاید.

زگیل دهانی نیز روی لب ها، زبان و گلو قابل مشاهده است یعنی اگر با فردی که دچار اچ پی وی می باشد رابطه جنسی برقرار کنید و سپس رابطه دهانی برقرار کنید؛ زگیل به دهان، گلو، لب ها و حتی زبان شما نیز منتقل می شود.

 

 

برای تشخیص زگیل تناسلی چه کنیم؟

ابتدا سعی کنید به پزشک مراجعه کنید و معاینه لگنی انجام دهید، پزشک با برخی از سوالات مثل داشتن رابطه جنسی، میزان آن در هفته و طریقه آن می تواند از شما اطلاعاتی کسب کند.

در مرحله بعد پزشک پس از معاینه اندام ممکن است آزمایش هایی برای شما انجام دهد یا یک محلول اسیدی ملایم مثل تست استووایت را روی محل مشکوک بریزد تا زگیل های تناسلی نمایان شود، این کار سوزش و خارش خفیف ای دارد اما کمک می کند پزشک تشخیص دهد که آیا واقعا دچار زگیل تناسلی هستید یا نه.

 

 

راه های درمان زگیل تناسلی در افراد

زگیل تناسلی ممکن است در نواحی خارجی اندام تناسلی و مقعد هم قابل مشاهده باشد، ممکن است با گذشت زمان از بین برود اما باید داروهایی مثل ایمیکیمود، پودوفیلین، پودوفیلوکس و تری کلرواستیک اسید مصرف کنید.

 

زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی پیشرفته

در مراحل بالاتر پزشک ممکن است دستور جراحی دهد، برای جراحی در شرایط های خاص مثل لیزر، بریدن زگیل، تزریق داروی اینترفرون، کرایو یا فریز زگیل تناسلی و کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل تناسلی به همراه جریان الکتریکی قابل انجام است.

 

 

آیا زگیل های تناسلی درمان های خانگی هم دارند؟

بله این درمان اغلب با مصرف سرکه سیب قابل رفع شدن می باشد، کافیست فرد به تکه پنبه ای سرکه سیب آغشته کند و روی زگیل ها بماند، تکرار این روش می تواند موجب رفع زگیل ها شود.

روغن درخت چای هم برای زگیل های تناسلی خارجی موثر است، اما برای زگیل های تناسلی در ناحیه دهان و واژن نباید از این روغن استفاده شود چون ممکن است موجب تورم و التهاب گردد.

از روغن کرچک هم به دلیل وجود ریسینولیک اسید در آن برای رفع زگیل های تناسلی استفاده می کنند.

 

سئوالات متداول

آیا ممکن است زگیل های تناسلی بعد از مدتی عود کنند؟

بله ممکن است برخی از زگیل های تناسلی بدون درمان رفع شوند اما در نتیجه دوباره به شکل بیشتری برای دفعات بعد عود کنند.

آیا ممکن است زگیل های تناسلی در دیگر نقاط بدن هم مشاهده شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم زگیل های تناسلی معمولاً در کشاله ران و واژن و اطراف کانال مقعدی رشد می کنند اما ممکن است در دهان، گلو، زبان و اطراف لب هم به وجود بیاید.

اگر زگیل تناسلی واژن در بانوان درمان نشود آیا اتفاق خطرناکی برای فرد می افتد؟

بله در صورت عدم درمان زگیل های تناسلی احتمال ابتلا به آسیب به نواحی رحم، سرطان دهانه رحم و سرطان رحم بسیار زیاد خواهد شد بنابراین در اسرع وقت زگیل های تناسلی را درمان و پس از درمان سعی کنید به روش های محافظت شده رابطه جنسی برقرار کنید.

چگونه زگیل تناسلی را از بدن خارج کنیم؟

سلام و خسته نباشید خدمت شما، زگیل تناسلی یا اچ پی وی از طریق تماس پوستی در ناحیه تناسلی و رابطه جنسی با فرد انتقال پیدا میکنه.

 ممکنه که روی آلت تناسلی، کشاله ران، بیضه ران و مقعد دیده بشه و ممکنه داخل واژن یا مقعد، دهانه رحم و حتی دهان گلو و زبان هم یافت بشه.

برای پاکسازی زگیل از بدن لازمه بدون که در حدود 90 درصد افراد این زگیل در طی دوسال از بدن خارج میشه اما تو اون 10 درصد باقیمانده ممکنه مشکلات بسیار زیادی مثل سرطان دهانه رحم، گلو و ریه رو به وجود بیاره.

اما شما برای پاکسازی این ویروس میتونین رژیم غذایی سرشار از ویتامین C، پروبیوتیک، برگهای سبز موجود، غنی از سلنیوم و گیاهان ضد ویروس مثل برگ درخت زیتون، شیرین بیان، سیر، زنجبیل کمک بگیرین.

مکمل های غذایی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E کمک بگیرین.

استرس رو کنار بذارین، دخانیات مصرف نکنین، به طور مرتب ورزش کنین و قرص های ضد بارداری رو تا زمان بهبودی استفاده نکنین.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب