farsi beauty

میوه های مناسب برای افراد دیابتی کدامند؟

میوه برای دیابت
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

طبق تحقیقات انجام شده آمار ابتلا به دیابت در خاورمیانه از جمله ایران 97 درصد می باشد. با توجه به آمار به دست آمده از هر 20 نفر ایرانی 1 نفر به این بیماری مبتلاست و این در حالی است که نیمی از این آمار نمی دانند دیابت دارند. به طور کلی دیابت به دو دسته تقسیم می شود : در نوع اول بدن توانایی تولید انسولین را ندارد و در نوع دوم بدن نمیتواند از انسولینی که تولید کرده استفاده کند. دیابت باید کنترل شود و در غیر این صورت باعث عواقب زیادی از جمله نارسایی کلیه، آسیب های عصبی، از بین رفتن بینایی، سکته ی مغزی، اختلال در گردش خون، کاهش شنوایی، حملات قلبی و ... می شود. ما تصور میکنیم  از این جهت که اکثر میوه ها شیرین هستند پس برای دیابت مضر می باشند. اما میوه های بسیاری وجود دارند که قند خون را کاهش داده و در نتیجه برای دیابت مفیداند. چه میوه هایی برای دیابت خوب است ؟

میوه پرتقال

پرتقال

پرتقال می تواند یکی از بهترین انتخاب های یک فرد دیابتی باشد. زیرا این میوه ی خوش طعم سرشار از فیبر، ویتامین c و  تیامین است که برای قند خون بسیار مفید است.‌ پرتقال حاوی قند بسیار کمی است .. گلوکز بسیار کمی داشته و سبب میشود گلوکز آرام آرام وارد خون شود. همچنین پرتقال سبب کاهش وزن شده و خطر دیابت را کاهش می دهد.

نکته: این مساله را فراموش نکنید که نوشیدن آب پرتقال به اندازه ی خود آن مفید نمی باشد زیرا آب پرتقال عاری از فیبر است. بنابر این برای کنترل دیابتتان حتما روزانه یک عدد پرتقال میل کنید.

گیلاس

گیلاس

گیلاس دارای بتاکاروتن، آنتی اکسیدان، ویتامین c، آهن، منیزیم، فیبر، ویتامین B۹ و پتاسیم است. و دارای یکی از پایین ترین شاخص های گلوکز در میان میوه ها می باشد. شاخص گلوکز این میوه 22است. همچنین گیلاس دارای آنتوسیانین است که تولید انسولین را 50درصد بالا می برد و باعث پایین آمدن قند خون می شود .گیلاس دشمن سرسخت سرطان، بیماری قلبی و بیماری های دیگری است که اتفاقا بین بسیاری از دیابتی ها رایج می باشد.

سیب

سیب

سیب حاوی ویتامین c و آنتی اکسیدان می باشد .هچنین دارای پکتین است که علاوه بر سم زدایی نیاز بدن به انسولین را تا 35درصد پایین می آورد. میل کردن یک سیب در روز می تواند باعث دور بودن از بیماری هایی همچون سرطان، بیماری های چشم و حملات قلبی شود. که بسیاری از افراد دیابتی با این بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند.

آلو سیاه

آلو سیاه

آلو سیاه منبع آنتوسیانین و الاجیک اسید است و به تبدیل کربوهیدرات به قند خون کمک میکند. یکی از فواید  مهم آلو سیاه برای افرادی که به دیابت مبتلا شده اند کنترل تشنگی بیش از حد و حل مشکلات ادرارشان میباشد.

نکته : علاوه بر خود میوه برگ ها و دانه های آلو سیاه هم برای کنترل قند خون استفاده می شوند .

کیوی

کیوی

کیوی به علت دارا بودن ویتامین A،E،C ..پتاسیم ، زردینه و بتاکاروتن توانایی بالایی در حفاظت از رادیکال های آزاد و حفظ سلامتی بدن دارد .همچنین کیوی سرشار از فیبر و کربوهیدرات است و سبب پایین آمدن کلسترول شده و قند خون را کاهش می دهد.

لیمو

لیمو ترش و لیمو

همانگونه که میدانید لیمو و لیمو ترش منبع بسیار وسیعی از ویتامین cمی باشند. این دو میوه علاوه بر ویتامین c دارای ویتامین A،B، سدیم ،منیزیم و فیبر می باشند . مساله ی مهم راجب این دو میوه ، فیبر های حل شده ای است که  کمک بزرگی به تنظیم قند خون می کنند.همچنین قندی که در این میوه ها وجود دارد برای دیابتی ها بسیار مناسب است.

passion fruits پشن فروت

پشن فروت

این میوه ی استوایی دریاچه ای از ویتامین c می باشد و باتوجه به تحقیقات انجام شده پشن فروت دارای ترکیبات فیبری به نام پکتین است که سبب کاهش اشتها در افراد شده و جذب قند خون را بسیار کاهش می دهد.

زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته لبریز از آنتی اکسیدان و فیبر است. همچنین این میوه ی خوش طعم باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی میشود و افراد می توانند آن را به جای آب در کنار غذا میل کنند.

هلو

هلو

هلو یکی از پر طرفدار ترین میوه های تابستانی است که علاوه بر طعم خوشش دارای مقادیر زیادی ویتامین AوC است و توانایی بالایی در کنترل قند خون افراد دارد .همچنین با استفاده از هلو، بدن فیبر کافی برای هضم غذا خواهد داشت .

آووکادو

آووکادو

اگر شماهم از طرفداران پرو پا قرص این میوه ی معرکه اید پس ما این‌مژده را به شما میدهیم که آووکادو یکی از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. زیرا سرشار از فیبر و چربی  است و سبب کنترل قند خون میشود. همچنین باعث سلامت قلب شده و بیماران دیابتی را که در معرض بیماری قلبی هستند، از این خطر دور می کند. همچنین آووکادو سرشار از پتاسیم است که کمک بزرگی برای جلوگیری از ایجاد نوروپاتی دیابتی می کند.

گلابی

گلابی

گلابی یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد مبتلا به دیابت می باشد .این میوه پر خاصیت منبع ویتامین های A  ،  C ، B۱  ،B۲ و E است . همچنین استفاده از گلابی سبب تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول و سلامت دستگاه گوارش می شود. گلابی دارای کالری و کربوهیدرات کمی می باشد و  بیشتر برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند مفید است همچنین این میوه ی لذیذ توانایی فوق العاده ای در بهبود حساسیت به انسولین در افراد دارد.

توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر هایی است که سبب کنترل میزان قند خون در بدن می شوند .همچنین توت فرنگی توانایی بالایی در حفظ سلامت قلب و جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی دارد و استفاده از توت فرنگی سبب بالا رفتن احساس سیری  در بدن شده و مانع از افزایش وزن در افراد دیابتی است. همچنین میل کردن توت فرنگی سبب افزایش انرژی در طول روز می شود.

موز

موز

وقتی سخن از میوه های مناسب افراد مبتلا به دیابت به میان می آید کمتر کسی باور می کند که موز هم یکی از این میوه ها به حساب بیاید. موز سرشار از پتاسیم است و میل کردن آن علاوه بر تامین کالری بدن ،سبب جذب مقدار زیادی ویتامین در بدن می شود .همچنین مصرف موز سیستم ایمنی بدن را بالا می برد.

نکته : اگر از طرفداران موز های شیرین هستید در میل کردن آن احتیاط کنید.

انجیر

انجیر

انجیر سرشار از آهن ، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است و یکی از میوه های سودمند برای دیابتی ها است که با وجود مواد مغذی که دارد سبب  جبران کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت می شود.‌ اما باید یک نکته ی بسیار مهم را مد نظر داشته باشید که انجیر تازه  یکی از میوه های مناسب دیابتی ها است اما انجیر خشک ممکن است افراد را دچار مشکل کند.

هندوانه

هندوانه

این میوه ی پر طرفدار تابستانی یکی از مفید ترین میوه ها برای دیابتی ها است.

قند موجود در هندوانه بسیار کافی می باشد و به مقداری نیست که افراد را دچار مشکل کند.  هندوانه شامل مقدار زیادی آب، مواد معدنی و فیبر است که میتواند سبب بالا رفتن سلامت بدن شود. همچنین استفاده از هندوانه باعث ایجاد حس سیری کاذب در افراد شده و برای افراد مبتلا  به دیابت بسیار مفید می باشد .

زرد آلو

زرد آلو

 زرد آلو بخش زیادی مواد مغذی را در خود جای داده است و دارای کربوهیدرات  کم و قند سالمی است که برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد . البته توجه داشته باشید که شیرینی آن بسیار زیاد نباشد. زیرا اگر شیرینی زرد آلو بیش از حد نرمال باشد بدن نمی تواند انسولین کافی برای جذب آن تولید کند . در این صورت باید زرد آلو را به تعداد کم و محدود میل کرد.

انبه

انبه

انبه دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و استفاده از آن سبب جذب انرژی فراوان برای انجام کار های روزانه می باشد. انبه کربوهیدرات لازم  برای افراد مبتلا به دیابت را تامین می کند. این میوه ی خوش طعم یکی از میوه های مناسب برای افراد دیابتی می باشد و خوب است که افراد سعی کنند روزانه به مقدار مناسبی از آن استفاده کنند.

گواوا

گواوا

گواوا میوه ای شیرین و خوش طعم می باشد که بومی آمریکاست اما در جنوب بلوچستان هم به کثرت یافت میشود. این میوه، سرشار از لیکوپن می باشد و دارای بخش زیادی ویتامین c، فیبر غذایی و پتاسیم است . گواوا  یکی از بهترین و مناسب ترین میوه ها برای کنترل قند خون می باشد. جالب است بدانید  افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند تنها با نوشیدن چای برگ گواوا می توانند از بروز آن جلوگیری کنند. برای این کار برگ های خشک شده ی گواوا را خرد کرده و یک قاشق از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید. سعی کنید از این چای فوق  العاده روزانه یک لیوان مصرف کنید.

همچنین مقدار مناسب  مصرف این میوه برای افراد مبتلا به دیابت روزانه یک عدد بدون پوست و یا یک لیوان کوچک از آب آن می باشد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب