farsi beauty

چه غذایی های قبل خواب ممنوع است؟ آشنایی با بهترین و بدترین وعده ها قبل خواب

بهترین و بدترین وعده ها قبل خواب

عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند برخی از این عوامل مانند بیماری ها و مشکلات جسمی، مشکلات عاطفی و روحی و وعده های غذایی که قبل از خواب میل می کنید، هستند. این وعده های غذایی می توانند بر کیفیت خواب شما اثر بگذارند. به طور مثال افرادی که قبل از خواب قهوه یا چای میل می کنند نمی توانند به راحتی بخوابند. همچنین مصرف برخی غذاها می تواند به شما کمک کند تا خواب راحت تری داشته باشید. در ادامه با مواد غذایی که سبب خواب راحت و اختلال در خواب می شوند آشنا خواهید. با شناخت آنها دیگر انتخاب اشتباه برای شام خود نخواهید داشت و به خواب راحت خود کمک شایانی خواهید کرد. با سایت فارسی بیوتی همراه باشید.

سریع خوابیدن

وعده های غذایی که خوردنشان قبل از خواب ممنوع است:

خوردن فست فود خواب را مختل می کند

فست فود، همبرگر، پیتزا و هرگونه میان وعده ی چرب به سختی هضم و باعث نفخ می شوند. این گونه غذا ها اسید معده را تحریک می کنند و سبب سوزش معده می شوند. همچنین هر چه غذا چرب تر باشد میزان ترشح اسید معده افزایش می یابد. در چنین شرایطی قطعا خواب راحتی نخواهید داشت. مختل شدن خواب سبب می شود در روز بعد احساس خواب آلودگی و کسالت همچنان با شما همراه باشد.

چاقی

از خوردن غذاهای پر از ادویه خودداری کنید

غذاهای پر از ادویه در شب و قبل از خواب ممنوع است زیرا خواب شما را با اختلال مواجه می کند. غذاهای پر از ادویه و حتی ترشی‌جات برای افرادی که معده ی حساسی دارند قبل از خواب سبب سوزش سر دل و سوزش معده می شود. توصیه می شود افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند از خوردن این‌گونه غذاها در شب خودداری کنند.

 

وعده ی غذایی تند خواب را مختل می کند

غذا های تند سبب جمع شدن اسید معده در مری می شوند که در نهایت فرد احساس سوزش سر دل و سوزش معده خواهد داشت. غذاهای تند ناراحتی معده و سوزش قلب را قبل از خواب تشدید می کنند و فرد را از داشتن خوابی آرام محروم می کند. همچنین غذا های تند خاصیت ترموژنیک دارند که سبب افزایش دمای بدن می شوند و همچنین ضربان قلب را افزایش می دهند، بدیهی است در این حالت فرد خوابی آرام و راحت را تجربه نخواهد کرد. همچنین ثابت شده غذاهای تند سبب کابوس و برهم خوردن آرامش در هنگام خواب می شود. بیدار شدن بر اثر کابوس شبانگاهی در ساعاتی که بدن نیاز به استراحت دارد از کیفیت خواب می کاهد و موجب تولید احساسات منفی می شود.

 

شکلات تلخ برهم زننده ی خواب شما

شکلات تلخ منبعی از کافئین است و دارای حدود 12 میلی گرم کافئین می باشد که سبب می شود شما با خوردن شکلات تلخ قبل از خواب دیگر نتوانید به راحتی به خواب بروید. شکلات تلخ و حتی دیگر شکلات ها حاوی محرکی به نام تئوبرومین هستند که سبب افزایش ضربان قلب می شوند. تنها شکلاتی که محرک تئوبرومین و کافئین ندارد، شکلات سفید است و شما می توانید قبل از خواب آن را میل کنید.

شکلات تلخ

خوردن قهوه قبل از خواب ممنوع

با وجود خاصیت قهوه برای بدن، به دلیل میزان کافئینی که دارد سبب تحریک سیستم عصبی می شود. در صورتی که قبل از خواب آن را میل کنید به سختی به خواب می روید و ممکن تمام شب را بیدار بمانید. بهترین زمان برای نوشیدن قهوه تا هشت ساعت قبل از خواب می باشد.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

غذا هایی که فیبر بالایی دارند، سبب بدخوابی می شوند

مصرف غذاهایی که فیبر بالایی دارند قبل از خواب سبب به وجود آمدن مشکلات گوارشی در هنگام خواب می شود زیرا این غذاها به زمان زیادی برای هضم شدن نیاز دارند. برخی از غذا ها که حاوی فیبر بالایی هستند مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، جوانه بروکسل و میوه های خشک می باشند. فیبر بالای موجود در این غذا ها ممکن است احتمال اسپاسم عضلات را افزایش دهد.

 

نوشیدنی های انرژی زا مختل کننده ی خواب

نوشیدنی های انرژی زا قبل از خواب خوابتان را بر هم می زنند. این نوشیدنی ها حدوداً 80 میلی گرم کافئین دارند که معادل با قهوه اسپرسو است.

خوابیدن

نوشیدنی های الکلی

نوشیدن هرگونه نوشیدنی الکلی قبل از خواب ممنوع است زیرا الکل علاوه بر عوارضی که برای بدن دارد بر خواب نیز اثر منفی دارد. وقتی که قبل از خواب الکل می نوشید ممکن از چندین بار از خواب بپرید و ناآرام به خواب بروید. همچنین این نوشیدنی ها سبب خروپف می شود که آرامش دیگران را نیز مختل می کند.

 

بهترین وعده های غذایی که قبل از خواب می توان خورد:

شیر مناسب برای قبل از خواب

شیر دارای تریپتوفان است که ماده ی تشکیل دهنده ی سرتونین شیمیایی در مغز می باشد. تریپتوفان و سروتونین سبب افزایش سلامت می شوند و برخی معتقدند ضامنی برای خواب راحت و آرام نیز هستند. بنابراین می توانید قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید.

نوشیدن شیر قبل خواب

گوشت مرغ وعده ای مناسب برای قبل از خواب

مصرف مرغ با برنج قهوه ای در هنگام شام و چند ساعت قبل خواب می تواند به شما کمک کند که خوابی با کیفیت داشته باشید. برنج قهوه ای حاوی کربوهیدارت های پیچیده است که به همراه مرغ که دارای اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است می تواند داشتن خوابی آرام را ضمانت کند. این اسید آمینه بر خواب اثر زیادی دارد و خواب آور است.

سینه مرغ

گوشت بوقلمون ضامن خوابی راحت

گوشت بوقلمون البته بدون پوست، چربی کمی دارد. این گوشت حاوی تریپوتوفان است. این اسید آمینه سبب می شود شما سریع تر و راحت تر به خواب بروید. همچنین گوشت بوقلمون بسیار مقوی است و سرشار از آهن، پتاسیم، روی، فسفر و پروتئین است. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین B6 و نیاسین میزان تولید انرژی بدن افزایش می یابد.

 

نوشیدن چای سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب بسیار آرامش بخش است و نوشیدن چای آن می تواند کیفیت و آرامش شما در هنگام خواب را افزایش دهد. این چای علاوه بر افزایش کیفیت خواب باعث می شود شما به سرعت به خواب بروید. چای های آرامش‌بخش بسیاری مانند چای نعنا گربه ای، چای گل ساعتی و چای سبز وجود دارند که بر خواب اثر مثبتی دارند.

چای والرین

خوردن برخی میوه ها کیفیت خوابتان را بهبود می بخشند

  • موز حاوی منیزیم و پتاسیم است که علاوه بر کمک به آرام شدن عضلات به داشتن خواب راحت نیز کمک می کند. تریپتوفان موجود در موز سبب آرامش بیشتر بدن و مغز می شود و موجب می شود شما سریع تر به خواب بروید. همچنین موز از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • نوشیدن آب گیلاس قبل از خواب به دلیل وجود ملاتونین می تواند به شما کمک کند به راحتی بخوابید و خوابی آرام و با کیفیت را تجربه کنید. افرادی که از بی خوابی رنج می برند می توانند از این میوه بهره ببرند.

موز

بادام به کیفیت خواب کمک می کند

بادام سرشار منیزیوم و کلسیم است و خوردن آن سبب آرام شدن بدن و عضلات می شود. کلسیم نقش مهمی در تبدیل تریپتوفان به ملاتونین دارد و در این زمینه به مغز کمک می کند.

بادام

اسفناج یاور خوابی راحت

اسفناج علاوه بر خواص بسیاری که دارد، برای بی خوابی بسیار مفید می باشد.این سبزی تیره با دارا بودن گلوتامین بدن را از سموم سلولی پاک می کند. این سموم بر کیفیت خواب اثر دارند. اسفناج به دلیل دارا بودن تریپتوفان به خوبی می تواند به شما کمک کند خوابی راحت را تجربه کنید. همچنین اسفناج حاوی ویتامین های C و B6، منیزیم و فولات است که نقش مهمی در ساخت ملاتونین و سروتون دارند.

اسفناج

سیب زمینی شیرین و خوابی راحت

سیب زمینی شیرین حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای است که کیفیت خواب را بهبود می بخشد. همچنین این سیب زمینی منبع پتاسیم است و سبب آرامش عضلات می شود. برخی دیگر از منابع پتاسیم مانند انبه، سیب زمینی معمولی و لوبیای لیما یا عروس می باشند.

سیب زمینی شیرین

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب