farsi beauty

ماساژ پا، ماساژ درمانی کف پا و اصول آن

ماساژ پا

کلیدی ترین نقاط برای ماساژ پا را بشناسید

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که به چه علت باید پاهایمان را ماساژ دهیم؟آیا این کار به بهبود سلامتی ما کمک می کند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که پاهای شما آنقدر اهمیت دارد که به آن نام قلب دوم داده شده است.علت این نام گذاری اهمیت این بخش از بدن و ارتباط آن با سایر ارگان های حیاتی بدن می باشد. با دانستن میزان اهمیت پاها آیا به اندازه کافی به آنها رسیدگی می کنیم؟پاهای ما در طول روز مارا جابه جا می کنند ، سنگینی وزنمان را متحمل می شوند و فشار زیادی در هنگام ورزش به آنها وارد می شود، خلاصه تمامی کارهای ما را انجام می دهند اما معمولا به پاها توجهی نمی شود. حال با توجه به میزان اهمیت پاها و فعالیت همیشگی آنها بهتر است با استفاده از ماساژ تخصصی کف پا یا رفلکسولوژی پا به بهبود سلامتی تمامی اعضای بدنمان کمک کنیم.

در این مقاله به شما گفته می شود که ماساژ کدام قسمت از کف پا برای رفع چه مشکلی در بدنمان مفید وموثر است. با سایت فارسی بیوتی همراه باشید.

ناحیه اول

این نقاط روی پای چپ و راست یکسان هستند و مسئول اندام های متقارن همانند چشم ها هستند .

ماساژ ناحیه اول برای لاغری

اگر دچار چاقی و پرخوری افراطی هستید باید بدانید که ماساژ این نقطه و وسط شصت پا به کمک شما می آید.تنها لازم است هنگامی که هوس پرخوری کردن ،می کنید شصت پای خودتان را ماساژ دهید تا اثر آن را ببنید.اما چگونه این ماساژ بر کاهش اشتهای ما اثر می گذارد؟انگشت شصت ما با نقاط مهمی در مغز ارتباط دارد .به طور مثال می تواند تاثیر مثبتی روی غده ی هیپوفیز بگذارد. این غده در مغز عملکرد غددهای دیگر بدن را کنترل می کند که یکی از کارکرد های این غدد تاثیر بر اشتها است.

رفع سردرد با ماساژ کف پا

اگر دچار سردرد می شوید و دیگر هیچ راه درمانی پاسخ گوی این درد ها نیست ماساژ کف پا (ناحیه اول و انگشتان پا) را انجام بدهید. با فشار بر روی قسمت داخلی و انتهایی انگشت شست می توانید سردرد های ناشی از استرس و اضطراب را التیام ببخشید .اگر سردرد شما ناشی از سینوزیت است به قسمت گوشتی تمامی انگشتان پا و قسمت های بیرونی و درونی شست، فشار وارد کنید و اگر سردرد شما به دلیل درد گردن و شانه یا درد چشم باشد قسمت انتهای شست پا و انتهای انگشت دوم و سوم را ماساژ دهید .

ماساژ پا و سلامت چشم

فشار یا ماساژ دادن ناحیه اول (زیر انگشتان دوم و سوم ) می تواند برای افرادی که از مشکلات چشمی همانند درد و قرمزی و مشکل بینایی رنج می برند، بسیار مفید باشد.ارتباط مستقیم میان این ناحیه از پا و چشم ها بسیار گزارش شده است.

ماساژ پاها

رفع درد گردن با ماساژ کف پا

با استفاده از ارتباط میان گردن و ناحیه زیر شصت پا می توان به کاهش درد گردن و شانه کمک شایانی نمود.تنها کافیست که این ناحیه را ماساژ بدهید و به آن فشار وارد کنید.

ناحیه دوم

در این ناحیه نقاطی که روی پای چپ و راست هستند با یکدیگر تفاوت دارند.

کمک به سلامت قلب با ماساژ

سلامت قلب بسیار مهم و جدی است کسانی که مشکلات جدی در این زمینه دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.حال ماساژ کف پا چگونه به سلامت قلبی کمک می کند؟ منطقه بازتاب قلب روی پای چپ زمانی ماساژ داده می شود که احساس هیجان و استرس داشته باشید. با ماساژ دادن  قسمت زیر شست پا می‌توان فشار و استرس وارد شده به بدن را کاهش داد.در واقع با کاهش استرس و اضطراب ، مشکلات قلبی ممکن از این طریق را به حداقل می رساند.

ماساژ پا برای تیروئید

تیروئید بیماری بسیار شایع است .ماساژ کف پا به بهبود سلامت کلی غده تیروئید کمک فراوانی می کند. در واقع ماساژ این ناحیه از کف پا به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند .استرس یکی از عواملی است که عملکرد غده ی تیروئید را دچار مشکل می کند.

ماساژ موثر بر سلامت ریه

ماساژ شبکه خورشیدی (در بخش گودی در بالای کف پا قرار دارد) در قسمت وسط کف پا می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت ریه وبهبود عملکرد دیافراگم بگذارد. دیافراگم نوعی عضله گنبدی شکل است که هنگام تنفس به ریه کمک می‎کند تا روند پر و خالی شدن آن بهتر انجام شود. بنابراین با ماساژ این قسمت تنفس بهبود پیدا می‌کند.افرادی که از آسم رنج می برند نیز می توانند از منافع این ماساژ بهره مند شوند.در هر صورت رفلکسولوژی می تواند منافع کوتاه یا بلند مدتی داشته باشد ،اگر شما دچار مشکلات تنفسی شدید هستید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ناحیه سوم

در قسمت وسط کف پا پایانه‌های عصبی متعددی وجود دارد؛ ماساژ دادن این قسمت نیز روی کاهش استرس تاثیرگذار است. فشار دادن و ماساژ دادن این قسمت باعث ایجاد خواب راحت هم  می‌شود.

ماساژ پا

بهبود عملکرد کبد با رفلکسولوژی پا

رفلکسولوژیست ها مکان های متفاوت را برای کبد در نظر دارند ؛ برخی گزارش می دهند که وسط خارج از پای راست بهترین نقطه برای ماساژ است و برخی می گویند که ماساژ وسط خارج از هر دو پا کارآمد است.در هر صورت ماساژ این نواحی سبب بهبود عملکرد کبد می شود .این ماساژ می تواند تاثیر بسیاری بر افزایش سلامتی ارگان های بدن شما بگذارد.

رفع خستگی با ماساژ کف پا

ماساژ دادن لبه داخلی کف پا با غدد آدرنال و فوق کلیوی در ارتباط است.اگر شما هم جزو افرادی هستید که مدام احساس خستگی می کنید و سطح انرژی شما پایین است ماساژ این ناحیه مناسب شماست . ماساژ این ناحیه غدد آدرنال را تحریک می کند و خستگی شمارا تاحد زیادی کاهش می دهد.

بهبود عملکرد معده

ماساژ منطقه ی زیر توپ های پا به بهبود سلامت گوارشی شما کمک می کند. این ماساژ برای التهاب و گاز معده و سوءهاضمه مفید است.

ناحیه چهارم

ماساژ دادن این ناحیه از کف پا به دفع سمومی که در بدن ما متراکم شده اند ، کمک شایانی می کند و سیستم دفع بدن را تقویت می کند. با رفلکسولوژی پا و مصرف میوه و سبزی جات سم زدایی بدن خود را بهبود ببخشید.

ماساژ پا و بهبود عملکرد روده کوچک

ماساژ این ناحیه که میان پاشنه و قوزک پا قرار دارد برای روده ی کوچک و عملکرد آن بسیار مفید است.رفلکسولوژی این قسمت از کف پا سبب هضم آسان می شود و به کسانی که از سوء هاضمه و گاز معده شدید رنج می برند،کمک می کند.

ناحیه پنجم

نقاط قرار گرفته شده در آخرین منطقه برای پای چپ و راست یکسان است. با ماساژ دادن این ناحیه هم می‌توانید دردهای پاشنه پا و خار پاشنه را آرام کنید و هم فشار دادن نقطه وسط پاشنه پا می‌تواند در درمان بی‌خوابی و تنظیم خواب موثر واقع باشد و خوابی آرام داشته باشید.

ماساژ میانی کف پا

ده اصل کلی در ماساژ کف پا (رفلکسولوژی پا)

1- ماساژ دادن کف پا ها حتی بدون دانستن و توجه به نقاط کلیدی بسیار سودمند است . پایتان را با حرکات ملایم و آرام ماساژ دهید سپس آنها را با آب گرم بشویید و با روغن ماساژ دهید.

2- ماساژ کف پا را از انگشتان شروع کنید و کم کم به سمت پاشنه پا حرکت کنید .

3- هنگام ماساژ پاها ،آنها را بکشید،ضربه بزنید ،نیشگون بگیرید و مالش دهید.

4- هنگام ماساژ دادن گاهی متوجه می شوید که برخی نقاط حساسیت بیشتری دارند.این موضوع نشان می دهد اندام هایی که به این نقاط مربوط می شوند اوضاع مساعدی ندارند و باید به آنها توجه بیشتری شود و ماساژ بهتری به آن قسمت ها ارائه شود.

 

5- قسمت‌هایی که ماساژ دادن آنها به شما احساس خوبی می دهد و آرامش بیشتری احساس می‌کنید ،زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

6- قسمت های دردناک را باید مدت زمان بیشتری ماساژ و با انگشت شست دست فشار دهید. اما این کار نباید بیشتر از شصت ثانیه طول بکشد. اگر درست انجام داده باشید در همین یک دقیقه درد کمتری احساس خواهید کرد.

7- یکی از نکات بسیار مهم این است که در برخی موارد توصیه می‌شود که از ماساژدادن پاها به شدت اجتناب کنید. مواردی مانند: زمان تب، زمانی که خون در پا لخته شده و در صورت وجود خراش‌های عمیق یا زخم روی پا ، از ماساژ پا خودداری کنید.خانم‌های باردار نیز باید تحت نظر پزشک از این روش استفاده کنند.

8- برای درمان مشکلات و اختلالات باید هرشب به طور منظم با روشی اصولی پا هایتان را ماساژ دهید . مدت زمان ماساژ مفید 15 دقیقه است.

9- هنگام ماساژ دادن مراقب انگشتان دست خود باشید. فشار را آن قدر زیاد نکنید که شست‌ دستانتان احساس ناراحتی کند. کافی است از وزن بدنتان برای فشار وارد کردن استفاده کنید و به ماهیچه های شست فشار بیش از اندازه وارد نکنید.

10- در هنگام ماساژ فقط بر روی یک پا تمرکز کنید و در این پای دیگر را در داخل حوله‌ای بپیچید تا گرم بماند.

ماساژ کف پا

کلام آخر

نقاط مختلف موجود روی کف پا از جمله نقاطی هستند که به پایانه‌های عصبی سراسر بدن متصل هستند‌. پس ماساژ دادن این نقاط از بدن مانند یک محرک عمل میکند و باعث ایجاد بازتاب در اندام‌های داخلی می‌شود که به این نوع از ماساژ رفلکسولوژی می گویند.

ماساژ دادن روشی فیزیکی و بسیار کارآمد است که می‌توان برای رفع خستگی ناشی از راه رفتن زیاد یا ایستادن های مداوم همچنین برای از بین بردن استرس و اضطراب و انواع سردردهای دائمی در اثر خستگی یا بی خوابی یا نوع ‌های دیگر و.. از آن استفاده کرد.

انجام مستمر و کافی ماساژ پا سبب افزایش آرامش و کسب تجربه لذت بخش و دریافت حس خوب و آسودگی فکری و در نتیجه تمامی این موارد باعث افزایش کیفیت زندگی شما خواهد شد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب