farsi beauty

روش های خانگی درمان سریع ترک پاشنه پا و علت ایجاد آن

ترک پاشنه پا

پاشنه پا یکی از نقاطی است که عموما مردم به آن توجه زیادی ندارند، پوست پاشنه پا یک پوست محکم در برابر آلودگی ها و عوامل خارجی می باشد، آسیب دیدن این سپر محافظ می تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورد. ترک پاشنه پا در هر سنی ممکن است رخ دهد، این اتفاق زمانی روی می دهد که پوست های اطرافی پاشنه پای شما از هم بریده بریده و یا جدا شوند. این ترک ها اغلب سطحی بوده ولی ممکن است عدم توجه به آن باعث ایجاد شکاف های عمیق تری در پا شود که این امر می تواند موجب بیماری های عفونی نیز شود.

علائم ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا حتی اگر سطحی باشد علائمی را به دنبال دارد، نمایان شدن بیشتر این علائم بستگی به شدت و وخیم تر بودن شرایط ترک پاشنه پا شما دارد.

  • تشکیل پینه بر روی پاشنه
  • تغییر رنگ پاشنه پا به رنگ های کرم، زرد، سفید و قهوه ای
  • ضخیم و سخت شدن پوست اطراف پاشنه پا
  • ترک واضح روی قسمت پاشنه پا و کف پا
  • ایجاد درد در نواحی پاشنه پا

درصورتی که شکاف های پاشنه پا را نتوانید درمان کنید ممکن است مشکلات و علائم شدید تر زیر را نیز تجربه کنید:

  • زخم های باز روی پاشنه پا و کف پا
  • درد شدید در هنگام تردد و یا حتی در حالت نشسته و کاملا عادی
  • خونریزی در نواحی شکاف ها

ترک پاشنه پا

علت ایجاد ترک پاشنه پا

در واقع ترک نواحی پاشنه پا علت های مختلفی دارد، این ترک ها می تواند بر اثر یک یا چند علت در کنار هم ظاهر شود، در ادامه به علل های ترک پاشنه پا می پردازیم:

فشار زیاد

ایستادن به مدت بسیار طولانی در منزل، محل کار و یا راه رفتن طولانی مدت می تواند فشار زیادی بر پاشنه پا وارد سازد.

چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی یکی دیگر از دلایل مبتلا شدن به ترک پاشنه پا می باشد، پا وزن کل بدن را متحمل می شود و هنگامی که این وزن بیش از حد باشد می تواند پد چربی موجود در زیر پاشنه پا را به طرفین هدایت کند و موجب ترک پاشنه شود.

عوامل ژنتیکی

برخی افراد از لحاظ ژنتیکی زمینه خشکی پوست را دارند که ممکن است وجود این بیماری نیز بصورت ارثی و ژنتیکی فرد را گریبانگیر سازد.

بیماری های پوستی

اختلالاتی مانند بیماری پسوریازیس، تیروئید، اگزمای پوستی و قارچ های مختلف دیگر بیماری های پوستی می تواند یکی دیگر از علت ابتلا به ترک پاشنه پا باشد.

پیر پوستی

پوست طبیعی که حالتی محافظ و ضخیم دارد با افزایش سن حالت اصلی کشسانی و ارتجاعی خودش را از دست می دهد، این تحلیل می تواند علت دیگری از مبتلا شدن به ترک پاشنه پا باشد.

کفش های نامرغوب و کفش های مجلسی

برخی کفش ها خصوصا کفش هایی که فرم صندل دارند نیز به چربی پاشنه پا آسیب می رسانند و این چربی را به طرفین هدایت می کنند، این امر موجب خشکی و شکاف پاشنه پا می شود.

هیدراته نگه نداشتن کف پا

آبرسانی نکردن و عدم مرطوب سازی کف پا و پاشنه پا یکی دیگر از دلایل خشکی کف پا می باشد.

خیس ماندن پاها در مدت زمان طولانی

اگر فرد مداوم با آب و جاهای رطوبتی سر و کار داشته باشد ممکن است به این مشکل دچار شود، خیس ماندن پا می تواند زمینه ساز رشد قارچ ها در پا باشد.

استفاده از صابون های شیمیایی

این صابون ها می توانند РН پوست شما را تغییر دهند و با سختی خود موجب ایجاد شکاف در پاشنه پا شوند.

نرسیدن مواد مغذی به بدن

کمبود ویتامین ها و مواد مغذی و نرسیدن این موارد به اندام ها می تواند موجب ترک پاشنه پا شود.

قرارگیری مداوم در هوای سرد و خشک

اگر محل کار شما مداوم در محلی سرد، خشک و هوایی با دمای پائین می باشد، ممکن است دچار این بیماری شوید.

بیماری دیابت

بالا بودن قند خون می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در چشم و پاها شود، اشخاصی که قند خون بالا دارند مستعد این بیماری هستند و این شکاف ها می تواند در بدن آنها عفونت های شدید به وجود آورد.

حمام آب داغ

حمام آب داغ یکی دیگر از عوامل زمینه ساز مشکل ترک پاشنه پا می باشد، این کار حتی علائم این بیماری را بسیار بیشتر می کند.

ترک پاشنه پا

درمان ترک و شکاف پاشنه پا

اقدامات زیر توسط متخصصین تیم ما جهت بهبود روند درمان ترک پاشنه پا گردآوری شده است، شما می توانید حتی در منزل نیز این مشکل را به روش های سنتی و گیاهی رفع کنید:

1. درمان با موم و پارافین

موم پارافین یک ماده نرم کننده می باشد که می تواند به رفع سختی پوست شما کمک زیادی کند. (بدین منظور موم را درون ظرفی متناسب روی حرارت یا در ماکروویو گرم کرده و پس از خنک شدن به محل مورد نظر بمالید)

2. درمان با آرد برنج

آرد برنج نیز می تواند به پاکسازی و لایه برداری پوست پاشنه پا کمک زیادی کند.

(کافیست چند قاشق آرد برنج را با سرکه سیب طبیعی، روغن زیتون طبیعی و عسل مخلوط کرده و پس از خیس کردن پاها به مدت زمان 10 دقیقه؛ خمیر را به پاشنه پا بمالید)

3. درمان با روغن نباتی

روغن نباتی دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و نرم کنندگی پوست می باشد، این روغن التهاب و زخم های ناشی از ترک پاشنه پا را بهبود می بخشد. (برای استفاده از روغن نباتی شب هنگام پاهایتان را بشویید و روغن نباتی را به محل آسیب دیده بزنید و یک جوراب ضخیم را بپوشید و تا صبح پا ها را از جوراب بیرون نیاورید)

4. درمان با ژله پترولیوم

ژله پترولیوم پاشنه پای شما را هیدراته می کند و باعث کاهش از دست رفتن آب در نواحی آسیب دیده پا شما می شود. (ابتدا 20 دقیقه پاها را در آب گرم قرار دهید سپس از سنگ پا جهت رفع پوسته های اضافی استفاده کنید "این کار را با فشار بیش از حد روی محل ترک خورده انجام ندهید" پس از آن پاها را خشک کرده و پترولیوم را روی محل مورد نظر استعمال کنید و روی آن نیز وازلین بزنید؛ جوراب ضخیم پوشیده و تا صبح صبر کنید و سپس آن را بشویید)

5. درمان با عسل

عسل یک ماده آنتی باکتریال و درمان کننده فوری زخم و مشکلات پوستی می باشد. (مقداری عسل و آب گرم را در وانی مخلوط کرده و پاها را به مدت 20 دقیقه درون آن قرار دهید)

ترک پاشنه پا

جهت درمان می توانید از دیگر موارد طبیعی نیز استفاده کنید:

  • جو دوسر
  • ماساژ روغن زیتون
  • لیسترین
  • روغن زیتون
  • سرکه سیب
  • نمک اپسوم
  • آلوئه ورا
  • جوش شیرین
  • روغن تی تیری (روغن درخت چای)
  • روغن ویتامین Е
  • شی باتر (کره شیا)
  • سنگ پا

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که اقدامات بالا به شما کمکی در روند بهبود و درمان این بیماری نکرد. هنگامی که دچار بیماری هایی هستید که عفونت حتی به مقدار اندک جان شما را به خطر می اندازد. هنگامی که درون شکاف ها عفونت های شدید و خونریزی شدید روی دهد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب