farsi beauty

چه غذاهایی برای اضطراب و افسردگی مضر هستند و باعث تشدید آن می‌شوند؟

غذای مضر برای افسردگی و اضطراب

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حالات روحی هر فرد علاوه بر عوامل نورونی و هورمونی و همچنین علاوه بر وابستگی به محیط و افراد و اشخاص دیگر، به خورد و خوراک و مصرف برخی مواد بسیار مرتبط می باشد.

 برخی از مواد می توانند شدت افسردگی و اضطراب در کودکان و بزرگسالان تشدید کنند، متخصصین تیم فارسی بیوتی در تلاش‌اند مواد مضری را که می‌تواند به سلامت روحی و جسمی افراد آسیب برساند را شناسایی و آنها را نشر دهد تا آگاهانه تر انتخاب کنید.

 مواد مضر برای افسردگی

 1. شکر :

شکر یک شیرین کننده معروف در میان مردمان از قدیم تا به امروز شناخته می شود. شکر می تواند به راحتی یکی از عوامل مهم آسیب‌زننده برای بدن و علاوه بر آن برای تشدید افسردگی باشد، تحقیقات محققین تیم ما نشان می‌دهد شکر تاثیر زیادی بر روی زوال عقل در آقایان و خانم ها و همچنین در یائسگی زودرس در بانوان داشته است. همچنین باید بدانید شکر پروتئینی را که موجب رشد سیناپس و نورون ها می شود را مسدود کرده و یا سطح ترشح آن را کاهش می دهد. این اساسی ترین عامل برای افسردگی در نوجوانان و بزرگسالان است.

2. فست فود :

همانطور که از نام این غذا پیداست، فست‌فودها غذاهایی هستند که به سرعت آماده می شوند و با طعم چرب و لذیذی که دارند برای عموم مردم مخصوصاً نوجوانان بسیار لذت بخش هستند، فست فود ها به دلیل ماندگاری مواد به مدت طولانی و همچنین روغن های بسیار زیاد می تواند آسیب زیادی به جسم و همچنین و روحیه افراد وارد کنند.

تحقیقات تیم ما نشان می‌دهد افرادی که مصرف زیاد فست فود را در برنامه روزانه و هفتگی خود دارند 51 بیشتر از افراد معمولی که فست فود مصرف نمی کنند دچار افسردگی می شوند.

همبرگر فست فود

3. شیرین کننده های مصنوعی :

برخلاف تصور عموم مردم که معتقدند شیرین کننده ها مضرات کمتری نسبت به شکر و قند دارند، باید بگوییم که این شیرین کننده های مصنوعی که در نوشابه های رژیمی و نوشیدنی های سرد موجود است دست کمی از شکر و قند واقعی ندارند و می توانند زمینه افسردگی را در نوجوانان فراهم سازند به این طریق که، یکی از مواد مضر موجود در شیرین کننده های مصنوعی آسپارتام [Aspartame] نام دارد،  این ماده با حجم زیادی در نوشیدنی های رژیمی یافت می‌شود و می‌تواند انتقال دهنده عصبی سرتونین را مورد شعاع قرار دهد که باعث بروز سردرد، بی خوابی، بد خلقی و مشکلات روان می گردد.

4. الکل :

سیستم عصبی انسان که شامل مغز و نخاع است. مسئول بیشترین بخش های عملکردی مانند : تفکر، استدلال، منطق، تعادل، خواب، کنترل عملکرد ماهیچه ها و غیره می باشد. الکل با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی انسان میتواند باعث بروز حالت های غیرعادی روحی و روانی در شخص گردد. الکل می تواند حالات شیدایی (مرتبط به مرحله ای از افسردگی) را به وی تلقین کند. مصرف مکرر الکل علاوه بر تاثیر بر دستگاه‌های تنفسی، کبد، معده، کلیه و قلب می تواند افسردگی را شدت دهد و موجب بروز این بیماری گردد.

5. کافئین :

کافئین در مواد زیادی که در طول روز مصرف می کنیم موجود است، مصرف متعادل کافئین می تواند برای بدن مفید نیز باشد اما اگر این مصرف از تعادل خارج گردد می تواند باعث آسیب روحی و جسمی شود. کافئین نیز مانند الکل بر مراکز اصلی عصبی تاثیر گذار است و مصرف متوسط آن هم می‌تواند کنترل خواب و خلق و خوی شما را در هم بریزد. بنابراین محققین تیم ما پیشنهاد می کنند حداقل 5 ساعت قبل از خواب از مصرف چای قهوه نوشیدنی های کافئین دار جداً خودداری فرمایید.

قهوه

6. چربی های ترانس :

چربی های ترانس نام چربی های که مرتبط به چربی های غیر اشباع می باشند، این چربی ها عموماً در یک وعده غذای کامل وجود ندارند اما مصرف آنها می‌تواند موجب تنگ شدن و مسدود شدن عروق گردد و همچنین موجب آنفاریکتوس و بیماری های قلبی و ریوی شود، تحقیقات تیم ما نشان می‌دهد چربی‌های ترانس می‌تواند افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

7. روغن های هیدروژنه و جامد :

چربی های مربوطه در فست فودها، پنیر های پر چرب، سیب زمینی های سرخ شده در روغن های جامد و تمامی غذاهای مصرفی در روغن های پر چرب می تواند باعث اضافه وزن و چاقی گردد، همچنین می تواند به راحتی زمینه افسردگی شدید را در فرد ایجاد کند، این مواد می توانند خون رسانی به مغز را مسدود کنند و موجب اتفاقات جبران ناپذیری شوند، پیشنهاد تیم ما به شما مصرف روغن های گیاهی می باشد.

8. غذاها با سدیم بالا :

نمک عامل اصلی افزایش فشار خون و بیماری های موروثی در سنین بالا می باشد. مصرف زیاد نمک می تواند علاوه بر ابتلا به بیماری های جسمی موجب افسردگی و حالات پریشانی شود، سدیم می تواند سیستم اعصاب شما را مختل کند و این خود یک بستر برای به وجود آمدن عدم تعادلات روحی می باشد. بهتر است مصرف سدیم را به حداقل رسانده و از نمک های دریایی استفاده کنید.

نمک

9. سس سویا و گلوتن :

گلوتن موجود در این مواد مانند برخی ماده های دیگر می تواند برای افرادی که از بیماری سلیاک (نوعی حساسیت شدید به گلوتن) رنج می برند بسیار مضر باشد، تحقیقات تیم ما نشان می دهد، افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، 90 درصد از افرادی که این ماده را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند بیشتر دچار افسردگی می شوند زیرا بدن انسان می تواند مقداری از گلوتن را هضم کند و مصرف بیش از حد آن، موجب افسردگی شدید در خانم ها و آقایان می گردد.

10. غذاهای فراوری شده :

 غذاهای فرآوری شده که موجب افسردگی می شوند تاثیر متقابلی با التهاب نیز دارند. تحقیقات تیم فارسی بیوتی نشان می دهد اگرچه ممکن است همه افرادی که دچار افسردگی هستند، دچار التهاب نباشند اما تاثیر این نوع التهابات بر روی مغز کاملاً واضح است، علاوه بر آن تحقیقات تیم ما نشان می‌دهد غذاهای فرآوری شده می‌تواند بر مراکز اصلی اعصاب تاثیر زیادی بگذارد و آن بخش‌هایی را که مرتبط به حواس چندگانه، کنترل حرکت، خلق و خو و خواب است را از حالت عادی خارج کند.

مواد مضر برای اضطراب

11. قهوه :

قهوه می‌تواند علاوه بر تشدید افسردگی و تاثیر بر مراکز اصلی اعصاب بر اضطراب و تشدید آن نیز تاثیر داشته باشد. مصرف زیاد قهوه می تواند موجب لرزش اندام، پرش اندام، تپش قلب و تند شدن تنفس گردد که این حالات می تواند استرس و اضطراب را دوچندان کند و همچنین ویتامین D و B را در بدن به شدت کاهش دهد.

قهوه

12. توفو :

توفو ساخته شده از شیر سویای غلیظ است، مس موجود در این ماده می تواند زمینه ساز اضطراب و استرس باشد زیرا مربوط به رفتار های اضطرابی است، همچنین توفو مقدار زیادی مهارکننده پروتئاز و تریپسین در خود دارد این آنزیم ها هضم پروتئین را به شدت سخت می کند بنابراین موجب تشدید اضطراب می گردد.

13. غذاهای کنسروی :

غذاهای کنسروی از مضر ترین غذاها به شمار می آیند زیرا معمولاً می تواند آسیب های زیادی به بدن و روان افراد بزنند، غذاهای کنسروی می تواند استرس و اضطراب شخص را چند برابر کند زیرا مستقیماً بر انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد.

14. سبوس گندم :

سبوس گندم به دلیل وجود مقدار فیبر زیاد و موارد مفید توسط متخصصان برای مصرف عموم توصیه می گردد، مصرف بیش از حد آن در افرادی که دچار استرس و اضطراب های غیر قابل کنترل هستند می تواند برعکس عمل کند یعنی با توجه به وجود اسید فیتیک موجود در سبوس گندم می توان گفت که بر روی گیرنده های مواد معدنی تاثیر زیادی دارد و موجب تشدید اضطراب است.

15. آب سیب :

 شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که چرا آب سیب باید در رده نوشیدنی های استرس زا و پر اضطراب باشد؟ ساده است، مصرف زیاد آب سیب می تواند موجب فشار خون گردد همچنین تحقیقات تیم ما نشان می‌دهد در آب سیب آرسنیک وجود دارد که خود تأثیر مستقیمی بر رفتارهای اضطرابی دارد.

آب سیب

16. شراب قرمز :

شراب قرمز می تواند صدمات جدی به شما وارد سازد، می تواند بدن را با مشکل کم آبی و کم خوابی و همچنین مشکلات وابستگی شدید در طی 3 الی 4 سال مواجه سازد. شراب قرمز مانند الکل بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیرگذار است و می‌تواند موجب وابستگی شدید گردد که خود می تواند عاملی اضطراب زا باشد.

17.  ترشیجات و شوریجات :

هنگامی که دچار اضطراب و استرس هستید بهتر است از مصرف ترشیجات و چیزهای شور جداً خودداری فرمایید، زیرا اگر به اشتباه فکر می کنید حواس خود را با این مواد پرت می سازید، در واقع دارید سطح اضطراب و استرس را در مغزتان بیشتر می کنید. زیرا در تمامی این مواد هیستامین وجود دارد که این ماده جزوه انتقال دهنده های عصبی می باشد که می تواند شدت اضطراب و میزان استرس را چند برابر کند.

می توانیم بگوییم منع تمامی موارد گفته شده با رعایت ساده می‌تواند موجب کاهش اضطراب و استرس گردد. همچنین پیشنهاد تیم فارسی بیوتی به شما عزیزان این است که هنگامی که دچار اضطراب و استرس هستید از خوردن و مصرف برخی مواد دیگر مانند انواع قارچ ها، شیرینی جات زیاد و مواد نیکوتین دار خودداری فرمایید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب