farsi beauty

مهم ترین خواص شنبلیله چیست و چرا مصرف کنیم؟

شنبلیله

در مورد شنبلیله چقدر اطلاعات دارید؟

شنبلیله یک داروی مناسب برای درمان بسیاری از بیماری ها است که می تواند روی برخی از بیماری های صعب العلاج تاثیرات مثبتی داشته باشد.

شنبلیله چطور گیاهی است؟

شنبلیله اندازه ای حدود 60 تا 90 سانتی متر دارد و گیاه بومی خاورمیانه می باشد، برای درمان بیماری مفید است و می تواند از بروز بیماری ها جلوگیری کند.

در طب سنتی از شنبلیله چه استفاده هایی می کنند؟

در طب سنتی از این گیاه برای درمان ناراحتی های پوستی، کنترل قند خون، درمان دیابت و افزایش شیر در مادران استفاده می کنند؛ همچنین شنبلیله را به عنوان یک ادویه خانگی می شناسند و از آن در صنعت محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، شامپو و صابون هم استفاده می کنند.

ارزش غذایی شنبلیله

در مورد ارزش غذایی شنبلیله باید بدانید که دانه های این گیاه تمامی مواد مغذی مثل چربی، آهن، منگنز، منیزیم، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی اکسیدان و کولین وجود دارد.

شنبلیله

خواص شنبلیله و تخم آن

1. کاهش کلسترول خون

شنبلیله می تواند سطح کلسترول خون به ویژه کلسترول LDL را کاهش دهد و جلوی حملات قلبی و سکته قلبی را بگیرد، همچنین احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد.

2. شنبلیله و کاهش دردهای قاعدگی

مصرف شنبلیله می توانند موجب رفع دردهای قاعدگی و اسپاسم های شکمی شود.

3. کاهش علائم یائسگی

شنبلیله به دلیل داشتن ایزوفلان های استروژنیک و دیوگسنین با طبع گرم دارد و علائم یائسگی را مانند گرفتگی عضلات، اشتهای کاذب، افسردگی و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

4. شنبلیله و کنترل دیابت

مصرف شنبلیله می تواند بر روی دیابت نوع یک و دو تاثیر بگذارد، باعث کاهش میزان قند خون می شود و کلسترول بد را کاهش می دهد، افرادی که از این گیاه استفاده می کنند قند خونشان بهتر از دیگر افراد کنترل می گردد.

5. مبارزه با رادیکال های آزاد بدن

مصرف شنبلیله و تخم آن خواص ضد سرطانی نیز دارد و با رادیکال های آزاد بدن مقابله می کند، افرادی که شنبلیله را به طور منظم مصرف می کنند کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

6. رفع یبوست

مصرف شنبلیله به دلیل سرشار بودن از فیبر در درمان اسهال، یبوست و سوءهاضمه کمک می کند.

7. شنبلیله و کاهش اشتها

مصرف این گیاه می تواند موجب احساس سیری در افراد و رفع گرسنگی کاذب شود.

8. کاهش تحریک پذیری

تخم شنبلیله ماده ای لقاب دار و لزج است که به آن لیزاب هم می گویند، لیزاب می تواند موجب کاهش تحریک پذیری در افراد باشد و واکنش ها را در افراد کاهش دهد.

9. رفع گلو درد

درمان گلودرد با شنبلیله در طب سنتی طرفداران زیادی دارد، در این طب برای کاهش سرفه نیز از شنبلیله استفاده می کنند.

10. درمان مشکلات کلیوی

مصرف شنبلیله برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی بسیار تاثیرگذار است و می تواند مشکل عفونت کلیوی را برطرف کند.

11. تضمین سلامت قلب

مصرف تخم شنبلیله که حاوی گالاکتومانان می باشد می تواند کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی را موجب شود.

شنبلیله

دیگر خواص شنبلیله و تخم آن

از دیگر خواص این گیاه می توانیم به کنترل اشتها در افراد در حدود 17 درصد، کاهش تری گلیسیرید و کلسترول ال دی ال خون، رفع سوزش معده و ناراحتی معده به مدت دو هفته، رفع التهابات در بدن افراد و کاهش عوارض بیماری زخم کولیت اشاره داشته باشیم.

چگونه شنبلیله را مصرف کنیم؟

دستور مصرف شنبلیله برای بیماری های مختلف متفاوت می باشد، شما می توانید به مقدار متعادل یعنی 1000 تا 2000 میلی گرم در روز برای درمان بیماری از گیاه شنبلیله یا تخم آن استفاده کنید.

اگر تا به حال هیچ وقت از شنبلیله استفاده نکرده اید از میزان 500 میلی گرم در روز شروع کنید و مصرف را تا دو الی سه هفته ادامه دهید.

مصرف قرص شنبلیله نیز می تواند برای شما موثر باشد اما بیشتر از 1000 میلی گرم در روز از قرص آن استفاده نکنید.

بعضی افراد معتقدند مصرف 54 گرم شنبلیله در روز می تواند برای بدن موثر باشد که بیماری ها را نیز درمان سازد.

احتیاط در مصرف شنبلیله

شنبلیله گیاه مقاوم و پرخاصیت می باشد، در صورت زیاده روی مصرف فرد ممکن است موجب بروز حساسیت و آسیب به دستگاه تولید مثل بانوان یا هورمون های زنانگی شود و برای بارداران موجب سقط جنین گردد.

افرادی که بعد از مصرف شنبلیله دچار ناراحتی گوارش، سوءهاضمه و اسهال می شوند نباید مصرف این گیاه را ادامه دهند.

تخم شنبلیله و گیاه آن چه کاربرد هایی دارد؟

شنبلیله به طور خشک استفاده می شود و می توانید آن را به صورت چاشنی در برخی غذاها یا انواع سوپ استفاده کنید، بعضی افراد از پودر تخم شنبلیله در خورشت ها یا پاستا ها نیز استفاده می کنند، با پودر شنبلیله می توانید چای انرژی زا نیز درست کنید.

شنبلیله

شنبلیله چه عوارضی دارد؟

طبق تحقیقات متخصصین ما مصرف شنبلیله هیچ عارضه خاصی برای افراد ایجاد نمی کند، مصرف دوز مشخص گردیده این گیاه و کمتر از آن اثر منفی روی افراد نمی گذارد و حتی می تواند ناهنجاری های تغذیه ای را بهبود دهد اما اگر با مصرف تخم شنبلیله یا گیاه آن قند خون شما افت کرد یا دچار مشکلات گوارشی شدید و از داروی خاصی استفاده می کنید در مورد ادامه مصرف این گیاه و میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

نظر ابن سینا در مورد گیاه شنبلیله

از نظر ابوعلی سینا گیاه شنبلیله طبعی گرم و خشک و نوعی رطوبت بیگانه دارد باعث گرمایش بدن می شود و برای مو بسیار مفید می باشد.

این ماده لزج به ویژه روغن آن ترک های ناشی از سرما را از روی بدن رفع می کند، همچنین شستشوی موهای سر با روغن شنبلیله موجب تقویت ریشه مو می شود و میل کردن آن صدا را صاف می کند و سرفه را تسکین می بخشد.

شنبلیله در مخزن الادویه

در کتاب مخزن الادویه شنبلیله رطوبت فضیله دارد و موجب گرم شدن بدن می گردد، تخم شنبلیله ملایم بوده و موجب رفع سرفه و رفع بواسیر، کسر ریاح، دفع بلغم و اورام باطنی می گردد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب