farsi beauty

بهترین راه‌های موثر و کاربردی مراقبت از پوست صورت و درمان مشکلات پوستی

مراقبت از پوست صورت

شادابی، درخشش و سلامت پوست صورت نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره افراد دارد. پوست لطیف و عاری از هر گونه زائد پوستی ایام جوانی با بالا رفتن سن دچار تغییرات زیادی می‌شود، که تا حدودی می‌توان از آنها جلوگیری کرد. اگر از روش‌ های مراقبت از پوست صورت آگاه باشید و به درستی آنها را انجام دهید، قادرید پیری زود رس را تا چند سال به تعویق بیندازید.

روش‌های حفاظت از پوست صورت

از جمله نخستین و بهترین گزینه از روش ‌های مراقبت از پوست این است که کمتر در مقابل آفتاب قرار بگیرید. هر چند که تماس نور خورشید با پوست در حد معمول مناسب و خوب است، ولی اگر طولانی مدت باشد، موجب آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری و ... می‌شود. حفاظت از پوست در مقابل خورشید در تابستان امری ضروری است، زیرا  خطر اشعه‌ های فرابنفش در این فصل بسیار بیشتر است. خورشید دو اثر مصر بر روی پوست صورت می‌گذارد. یکی چین و چروک و دیگری ملاسما و لکه ‌های پوستی و ملاسما هستند.

۱)چین و چرک:

گر چه ظهور چین و چروک با بالا رفتن سن یک امر عادی است. نور خورشید مستقیم خورشید می‌تواند سیر پیری پوست و ظاهر شدن این خط‌‌ها سرعت بخشد. مثلا چین ‌های پنجه کلاغی در اشخاصی که عینک آفتابی ندارند بیشتر مشاهده می‌شود. این خط ‌ها در کنار چشم ‌ها پدیدار می‌شوند و حاصل از نازک نمودن مژه ‌ها برای مراقبت از چشم در مقابل خورشید است. جهت بهتر شدن چین و چروک ‌های صورت شیوه ‌های درمانی زیادی وجود دارند که شامل تزریق ژل و یا چربی، بوتاکس، هیدرودرم و...است.

۲)ملاسما و لکه‌های پوستی:

چنانچه صورت دائم در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، احتمال ایجاد لکه‌های تیره قهوه‌ای و ریز روی پوست صورت و دست وجود دارد. جهت جلوگیری از لکه‌ ها، روش ‌های حفاظت از پوست صورت مانند ضد آفتاب، لباس مناسب و قرار گرفتن در سایه را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از شیوه ‌هایی چون لایه برداری، لیزر ‌های اربیوم یاگ، کرم ‌های روشن کننده نیز استفاده کنید.

مراقبت زیاد از پوست

نحوه محافظت از پوست در برابر آفتاب به شرح زیر است:

  • نیازی به فرار از نور خورشید نیست، بلکه سعی کنید که حوالی ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که اشعه‌های خطرناک زیاد است، خیلی در مقابل آفتاب قرار نگیرید.
  • در مناطق گوناگون کشور زاویه تابیدن خورشید به گونه‌ای است که اگر دست و پای خود را ۳ الی ۸ دقیقه در برابر خورشید قرار دهید ویتامین D مورد نیاز بدن تا حدودی فراهم می‌شود. اشخاصی که رنگ پوست روشن تر دارند، نیازی نیست مانند اشخاصی که رنگ پوست تیره تری دارند در برابر نور خورشید قرار داشته باشند. به طور کلی نباید زیاد در معرض آفتاب بمانید که رنگ پوستتان صورتی و قرمز شود.
  • چنانچه اگر مجبور هستید که مدت زمان زیادی را در مکان‌های روباز و در مقابل آفتاب باشید، حتما از کلاه، عینک آفتابی، ضد آفتاب و... استفاده نمایید. توجه داشته باشید که کرم ضد آفتاب با DPF ۳۰ درصد خریداری کنید.
  • افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند، از انواع ژل آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل‌ها جهت بهتر شدن ورم‌های پوستی و آفتاب سوختگی مفید می‌باشد و سرعت بازسازی پوستی را بالا می‌برد.

درمان مشکلات پوستی

چنانچه روش ‌های مراقبت از پوست صورت در مقابل خورشید را بطور مطلوب انجام نداده‌اید و اکنون گرفتار معضلات پوستی شده‌اید، روش‌ هایی جهت برطرف کردن مشکلات وجود دارد. با کمک شیوه ‌های درمانی مفید و مطلوبی که برای از بین بردن معضلات حاصل از نور خورشید در نظر گرفته شده‌اند می‌توان تا حد مطلوب سلامت پوست را برگردانیم. نباید فراموش کرد که شیوه ‌های درمانی جانشین شیوه ‌های حفاطت از پوست صورت نمی‌باشد. همواره جلوگیری کم هزینه تر و اثر گذار تر از درمان است.

شستشوی درست پوست

برای اینکه پوستی لطیف و شاداب داشته باشید بهتر است به نکات ابتدایی مراقبت از پوست خود توجه کنید. یکی از این نکات ابتدایی شستشوی صورت است که اگر به درستی انجام نشود ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود آورد.

  • اگر همه چربی‌های معمولی پوست شسته شود، پوست دچار خشکی، ورم، قرمزی و مریضی می‌شود.
  • زمان خشک کردن صورت حوله را روی پوست گذاشته و برداشته و به هیچ وجه حوله را روی پوست نکشید.
  • هر هفته از لایه بردار‌ها و اسکراب‌ها جهت از بین بردن سلول‌های مرده استفاده نمایید، زیرا این کار تز چین و چرو‌های صورت جلوگیری می‌کند.

درمان مشکلات

اگر پوستتان را مرتباً بشویید و با فاصله مطلوب اقدام به رفع سلول ‌های مرده کنید، دیگر احتیاجی به شیوه ‌های کلینیکی ندارید. در صورت وجود مواردی چون شفاف نبودن پوست، نداشتن لطافت، عدم انجام شستشوی منظم و لایه برداری شیوه‌ های کلینیکی محافظت از پوست و پاکسازی آن برایتان موثر است. پاکسازی پوست تنها مختص به شستشوی صورت و بکارگیری کرم و لوسیون نمی‌باشد، بلکه مراحل مختلفی دارد که بدین شرح است:

  • شستن صورت با شوینده‌ های متناسب با نوع پوست افراد
  • از بین بردن سلول ‌های مرده با شیوه متناسب با نوع پوست به شکل فیزیکی یا شیمیایی
  • لایه برداری قوی در صورت تمایل افراد
  • آبرسانی مفید به پوست با استفاده از بخور، سرم‌ های آبرسان و دیگر شیوه‌ ها
  • ماساژ تخصصی جهت بهتر شدن عملکرد خونرسانی و کلاژن سازی
  • بهره گیری از ماسک صورت مناسب مثل ماسک ‌های آبرسان، لیفتینگ و...

از اصلی ترین روش ‌های مراقبت از پوست صورت، پرهیز از استعمال دخانیات و الکل است. چرا که این مواد اثرات مخربی بر روی پوست دارند که می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مصرف سیگار و قلیان اکسیژن و خونرسانی به پوست را مختل می‌کند و موجب بروز لکه‌ های زرد، چین و چروک و سایر نشانه ‌های پیری می‌گردد.
  • مضرات الکل بر روی پوست صورت شامل، گودی، شل شدن و پف کردن زیر چشم است. بعلاوه استفاده الکل موجب کم آبی می‌شود.

درمان مشکلات

بعضی از معضلات حاصل از استعمال دخانیت و مصرف الکل عبارتند از:

  • خط‌های عمودی بالای لب: این مورد به خط‌ های سیگاری‌ ها شهرت دارد و می‌توان با تزریق ژل به لب تا حدودی از واضح بودن آنها کم کنید.
  • گود شدن و فرو رفتن لپ‌ها: با تزریق چربی یا ژل رفع کرد.
  • پف و سیاهی زیر چشم: جهت از بین بردن این معضل می‌توان از بلفاروپلاستی کمک گرفت.

چاقی صورت در یک هفته

محافظت از پوست با پیشگیری از کم ‌آبی

از جمله نامناسب ترین رخ دادهای پوستی کم آبی می‌باشد. قبل از هر چیزی باید دانست که پوست کم آب با پوست خشک فرق دارد. در واقع پوست کم آب به پوستی گفته می‌شود که معضلی ب ای آن پیش آمده است. هر نوع پوستی اعم از خشک، چرب و معمولی امکان دارد به کم آبی دچار گردد. پوستی دارای رطوبت مناسب دیرتر پیر شده و شفاف و درخشان به چشم می‌آید. این نوع پوست دمای بدن را منظم و در برابر اشعه‌ های خطرناک خورشید از پوست محافظت می‌کند. در میان شیوه ‌های مراقبت از پوست حفظ رطوبت پوست صورت و دست ‌ها بسیار مهم است.

نحوه محافظت

نکته مهمی که باید به آن دقت کرد، این است که رطوبت پوست از درون فراهم می‌شود. جهت حفظ رطوبت پوست نخست باید آب و مایعات به اندازه کافی بنوشید. درباره انواع محافظت به نکات زیر دقت کنید:

مصرف مایعات فراوان

پیشنهاد می‌شود که در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. در هوای گرم و زمانی که طولانی مدت بیرون از منزل هستید یا کارهای فراوانی دارید باید آب بیشتری بنوشید.

پرهیز از نوشیدنی مضر

نوشیدنی‌ های حاوی کافئین چون چای و قهوه و انرژی زا ها چون نوشابه، گزینه‌ های مناسبی جهت فراهم کردن آب بدن نمی‌باشند. این خوراکی‌ ها بیشتر ادرار آور هستند. یعنی موجب کم آب شدن بدن می‌شوند.

 مصرف آب میوه و آب سبزیجات

 از گزینه‌ های خوب برای تامین آب بدن هستند. چرا که سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی خوب برای بدن می‌باشند.

حفظ رطوبت پوست

در گام بعدی باید مانع از بین رفتن رطوبت پوست شویم. پوست با تولید چربی طبیعی مانع بخار آب و دفع رطوبت می‌شود. ولی دائما در این کار موفق عمل نمی‌کند. به طور مثلاً افراد دارای پوست خشک، میزان رطوبت کمی تولید می‌کنند. یا در زمستان با کاهش رطوبت هوا، پوست چندان توفیقی در نگهداری رطوبت ندارد. بعضی اوقات تولید رطوبت توسط پوست به حد کافی است، اما افراد با کار ‌های نامطلوب مثل لایه برداری، سایش پوست و سایر موارد، سبب اختلال در عملکرد پوست جهت تولید رطوبت می‌شوند. جهت نگهداری رطوبت پوست باید به یکسری نکات دقت نمایید:

موقع استحمام از آب ولرم استفاده کنید

چنانچه پوستتان چرب است از شوینده‌ های مخصوص و آبرسان ‌های فاقد چربی بهره بگیرید. همچنین  بهتر است که از لوسیون ‌ها که دارای چربی کم و آب زیاد هستند، استفاده نمایید.

استفاده از آبرسان

 در صورت داشتن پوست خشک،  آبرسان ‌ها که مرطوب کننده دارند، مصرف کنید. مرطوب‌ کننده ‌های دارای چربی در مقایسه با کرم ‌ها و آبرسان‌ ها گزینه بهتری هستند. همینطور ضد آفتاب‌ هایی را تهیه نمایید که خاص پوست ‌های خشک هستند. فراموش نکنید که کالاهای تهیه شده نه زیاد خشک و نه زیاد چرب باشد.

آبرسان صورت

مشورت با متخصص پوست

 از آنجایی که پوست‌ های حساس نیازمند محافظت زیادی هستند، در صورت داشتن چنین پوستی حتما با پزشک مخصوص پوست درباره شیوه ‌های حفاظت از پوست صورت کمک بگیرید.

درمان مشکلات پوست صورت

همانگونه که قبلاً گفته شد، حفظ رطوبت پوست بیش از هر چیزی به مصرف آب وابسته است. بدین معنی در صورتی که آب کافی ننوشید، کم آبی پوست از بین نمی‌رود. بنابراین چنانچه پوستتان دچار کم آبی شده در گام نخست باید نوشیدن آب و مایعات را افزایش دهید. خوردن آب کافی همزمان با مصرف مرطوب کننده ‌ها از کم آبی پوست پیشگیری می‌کند. ولی زمان می‌برد تا کم آبی پوست رفع گردد. حال اگر پوست شما لطافت، شادابی و نرمی قبل را ندارد احتمالا دچار کم آبی شده و باید با به کارگیری یک سری شیوه ‌ها آن را آبرسانی کنید. روش ‌های کلینیکی حفاظت از پوست صورت جهت رفع کم آبی پوست بسیار مفید است. اکثر مراقبت ‌های پوستی و جوانسازی حتما یکبار نیاز به آبرسانی دارد. این کار به دو شیوه تخصصی و مفید زیر صورت می‌گیرد:

۱)پاکسازی پوست:

 در چندین مرتبه از پاکسازی به روش ‌های گوناگونی آبرسانی صورت می‌گیرد. بطور مثال با دستگاه بخور، سرم ‌های آبرسان پس از لایه برداری و همینطور با استفاده از ماسک ‌های آبرسانی در مرحله آخر، علاوه بر این موارد انجام ماساژ صورت باعث خونرسانی بهتر به پوست می‌شود تا آب و مواد مقوی بیشتر جذب پوست شود.

۲) هیدرودرم:

 از جمله شیوه ‌های مدرن و بسیار اثرگذار پوست که نمونه‌ پیشرفته از شیوه قدیمی میکرودرم ابریژن می‌باشد. این شیوه دارای ۶ مرحله مهم است که عبارتند از:

سم زدایی:

در این شیوه شبکه لنفاوی پوست صورت خالی می‌شود.

پاکسازی و لایه برداری:

با دستگاه هوای فشار قوی و سرم دارای عناصر لایه بردار و اسانس‌ های گیاهی، پوست را پاکسازی و سلول‌ های مرده را از بین می‌برد.

شفاف کردن پوست:

با کمک اسید‌ های کم قدرت مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید، پوست را روشن و شاداب و منافذ بسته پوست را باز ‌می‌کند.

خارج کردن:

سرم لایه بردار و ماده‌ های روشن کننده را با لایه ‌های کنده شده از پوست خارج می‌کند. این امر توسط ساکشن صورت می‌گیرد که پوست را ماساژ و خونرسانی را بهتر می‌کند.

آبرسانی:

 سرم درمانی خاصی روی پوست گذاشته می‌شود که دارای همه عناصر مهم  و لازم برای پوست و مواد معدنی می‌باشد. این سرم مخصوص پوست را شفاف و با طراوت می‌کند.

جوانسازی:

 در اینجا از نور درمانی کمک می‌گیرند. لامپ‌های LED قرمز و اشعه قرمز موجب جوانی پوست شده و همینطور قرمزی پوست را کم و به کلاژن سازی کمک می‌کند.

بستن منافذ باز پوست

کلام آخر

پوست صورت از بخش ‌های حساس بدن است و باید همیشه از آن مراقبت کرد وگرنه مشکلات زیادی برای آن به وجود می‌آید. اصولا بعضی از اشخاص مخصوصا خانم ‌ها بعد از 35 سالگی افسرده می‌شوند؛ زیرا اعتقاد دارند که جوانی آنها از بین رفته و پوستشان شادابی قبل را ندارد. ولی این یک باور اشتباه است و با اندکی مراقبت از پوست می‌توان جوانی پوست را حفظ کرد. روش‌ های زیادی جهت نگه داشتن لطافت و شادابی پوست وجود دارند و اگر احتیاج به کار‌ های خاصی برای جوانی و درمان پوست باشد، به سراغ شیوه‌ های کلینیکی جدید بروید.

مجموعه فارسی بیوتی با مجموعه‌ای از بهترین امکانات و فناوری به روز و با متخصصان ماهر و کادری باتجربه در تمام حوزه ‌های مربوط به مراقبت از پوست توفیق زیادی کسب کرده است. این مجموعه در طی چندین سال فعالیت خود همیشه در پی برترین روش‌‌های حاضر بوده که تایید شده توسط وزرات بهداشت جهانی هستند. کسانی که به دنبال داشتن پوستی زیبا و شفاف هستند، می‌توانند با مطالعه مطالب درج شده در سایت فارسی بیوتی آگاهی بالایی از این نوع مراقبت ‌ها به دست آورند.  

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

481 مطلب