farsi beauty

طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه به سبک آذربایجانی

دلمه بادمجان

در این قسمت از آموزش آشپزی قصد داریم روش پخت دلمه بادمجان را به شما آموزش دهیم. دلمه بادمجان نوعی غذای خوشمزه ی ایرانی است که طرفداران بسیاری داشته و متعلق به استان آذربایجان است. برای مشاهده ی آموزش دلمه بادمجان با ما همراه باشید.

مواد لازم دلمه بادمجان برای ۴ نفر:

بادمجان دلمه ای

۸ عدد

گوجه فرنگی

۳ عدد

لپه

نصف پیمانه

برنج

نصف پیمانه

پیاز

۳ عدد

سیر

۴ عدد

سبزی دلمه

۲۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده

۱۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی  

۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به اندازه لازم

زردچوبه و روغن

به اندازه لازم

دستور پخت دلمه بادمجان

مرحله ی اول، پخت لپه و برنج :

در ابتدای کار کاسه ای مناسب انتخاب کرده و لپه را به همراه مقداری آب داخل کاسه می ریزیم و اجازه می دهیم لپه به مدت چهار ساعت داخل آب مانده، خیس بخورد و نفخش گرفته شود. پس از گذشت چهار ساعت لپه را آبکشی کرده و آن را با دو لیوان آب داخل قابلمه ای مناسب ریخته و بر روی حرارت می گذاریم تا لپه یک ساعت بر روی حرارت متوسط پخته شود. سپس ظرفی مناسب انتخاب کرده و برنج را همراه با آب و نمک داخل ظرف ریخته و می خیسانیم. در ادامه قابلمه ای مناسب را تا نیمه آب ریخته و بر روی حرارت زیاد می گذاریم. حالا یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن را داخل قابلمه ی حاوی آب ریخته و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. پس از آنکه آب جوش آمد برنجی را که خیسانده ایم را داخل قابلمه ریخته و هفت الی ده دقیقه صبر می کنیم تا برنج نیم پز شود. از دانه های برنج برمی داریم و امتحان می کنیم. اگر اطراف برنج نرم و وسط آن سفت باشد زمان آن رسیده که قابلمه را از روی حرارت برداشته و به کمک آب سرد آبکشی کرده و کنار بگذاریم.

مرحله ی دوم، تفت دادن پیاز با مواد دیگر:


دو عدد پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می کنیم. حالا تابه ای مناسب بر روی حرارت گذاشته و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. سپس پیاز های خرد شده را داخل تابه ریخته و مقداری تفت می دهیم. زمانی که پیاز ها سبک شدند دو عدد سیر را پوست گرفته خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم و با یکدیگر تفت می دهیم. حالا گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را داخل تابه ریخته و به خوبی تفت می دهیم. پس از آنکه رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه را داخل تابه ریخته و به خوبی تفت می دهیم تا خامی گوجه فرنگی گرفته شود. در ادامه لپه را امتحان می کنیم و اگر نرم و نیم پز شده بود آن را به تابه اضافه کرده و موادمان را ترکیب می کنیم. حالا سبزی دلمه را خرد کرده و به موادمان اضافه کرده و به شکلی متداوم هم می زنیم تا سبزی آب نیندازد.

مرحله سوم، اضافه کردن برنج و سرخ کردن بادمجان ها :

در مرحله ی سوم بعد از آنکه سبزی دلمه کمی سرخ شده و رنگش تغییر کرد درب تابه را گذاشته و زمان می دهیم پنج دقیقه بماند تا درون تابه بخار بپیچد. پس از گذشت پنج دقیقه برنج را که آب کشی کرده بودیم را به تابه اضافه می کنیم و موادمان را به خوبی مخلوط می کنیم. پس از ترکیب مواد صبر می کنیم تا آبی که داخل تابه است کاملا تبخیر شود. پس از آنکه آب داخل تبخیر شد تابه را از روی حرارت بر می داریم. سپس به آرامی کلاهک های بادمجان ها را جدا کرده و داخل آن ها را خالی می کنیم. این کار با دقت انجام می دهیم تا به بدن بادمجان ها آسیبی نرسد. حالا بادمجان ها را به همراه مقداری روغن داخل تابه ای مناسب مقداری سرخ می کنیم تا وقتی دلمه ها را می پزیم له نشوند و ظاهرشان حفظ شود. پس از آنکه بادمجان ها را کمی سرخ کردیم روغن اضافی آن را به کمک دستمال حوله ای می گیریم.

مرحله ی چهارم، آماده کردن سس و پخت دلمه :

در مرحله ی چهارم پیاز ها و سیر هایی که باقی مانده است را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد می کنیم. حالا قابلمه ای بزرگ را روی حرارت گذاشته و پیازها و سیر های خرد شده را همراه با روغن داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا مقداری سبک شوند. سپس گوجه فرنگی را به شکل نگینی خرد کرده و به قابلمه ی حاوی سیر و پیاز اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا گوجه مقداری سرخ شود. در ادامه دو لیوان آب جوش را همراه با نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم سس بر روی حرارت زیاد غلیظ شود. در همین فاصله مخلوط برنج، گوشت و لپه را داخل بادمجان ها ریخته و پس از آن بادمجان ها را داخل سس قرار می دهیم. در این قسمت از کار حرارت را کم کرده و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم دلمه ها به مدت چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت بمانند تا به خوبی پخته شوند. در پایان هم آن ها را در ظرف مورد نظر ریخته و از سس گوجه بر روی آن ها می ریزیم. غذای ما آماده است. نوش جان

بیان دو نکته ی تکمیلی

دلمه بادمجان بدون استفاده از گوشت :

 اگر مایل نیستید از گوشت در تهیه ی دلمه استفاده کنید کافی است از حبوبات و سبزیجات استفاده کنید. مثلا می توانید قارچ را سرخ کرده و آن را جایگزین گوشت کنید. همچنین اگر از گوشت استفاده نمی کنید می توانید از لپه و برنج بیشتری استفاده کنید.

اگر بادمجان دلمه ای نداشتید :

 اگر بادمجان دلمه ای در دسترس نداشتید و قصد داشتید از بادمجان قلمی استفاده کنید کافی است از طول بادمجان به صورتی که تنها از یک سمت برش خورده و از سمت دیگر به یکدیگر وصل باشد آن را ببرید. سپس داخل آن را خالی کرده ( با کارد یا قاشق ) و آن ها را به شکلی که آن سمتش که برش نخورده است پایین باشد در قابلمه قرار دهید تا مواد داخلش بیرون نریزد.

منبع تصویر igotitfrommymaman

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب