farsi beauty

تاثیرات کافئین قهوه بر عملکرد مغز و تقویت حافظه؛ تاثیرات مصرف قهوه بر روی افراد سالمند

تاثیر کافئین بر عملکرد مغز
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

اگر شما هم یکی از طرفداران پرو پا قرص قهوه هستید قطعا تا به حال شنیده­ اید که نوشیدن قهوه می‌تواند سبب تقویت حافظه و یادآوری بهتر خاطرات شود. با فارسی بیوتی همراه باشید که این فرضیه را با یکدیگر بررسی کنیم.

مدت ها است که ثابت شده است نوشیدن قهوه سبب افزایش هوشیاری و زمان بیداری افراد می شود. اما راجب ارتباط قهوه و تقویت حافظه لازم است با یک نمونه ی تحقیقاتی شروع کنیم.

نتیجه ی تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا

با توجه به تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا و جان هاپکینز  صورت گرفته است. افرادی که حداقل دو فنجان قهوه ی کافئین دار در طول روز مصرف می کنند ممکن است بیشتر از افرادی که از قهوه های کافئین دار استفاده نمی کنند خاطرات را ذخیره کرده ‌و به خاطر بسپارند. این پروسه ی تحقیقاتی به این صورت بوده که افرادی که مصرف قهوه ی پایینی داشتند و یا به کل قهوه نمی نوشیدند مورد آزمایش و بررسی قرار  گرفته و چند تصویر از اشیا مختلف مانند اسب دریایی و سبد و... به آنها نشان داده شد و از آنها پرسیده شد که آیا در هر عکس وسیله ی مورد استفاده در فضای داخلی به کار رفته است یا فضای خارجی؟ سپس به داوطلبان قرصی حاوی 200  میلی گرم کافئین که معادل دو ‌فنجان قهوه است داده شده بود. روز بعد افراد به آزمایشگاه برده شدند و‌ همان تصاویر با تفاوت های واضحی به آنها نشان داده شد.  و در نتیجه افرادی که از قرص های کافئینی استفاده کرده بودند در تشخیص تفاوت های ظریف بهتر عمل کرده و مهارت بالا تری داشتند. همچنین آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی که در طول روز سه تا چهار فنجان قهوه می نوشند مهارت حافظه ای فوق العاده ای نسبت به افرادی که دو فنجان می نوشند نخواهند داشت. در نتیجه به نظر می رسد که برای رسیدن به این هدف همان دو فنجان در طول روز کافیست و با افزایش کافئین مهارت حافظه ای فوق العاده نخواهید داشت.

قهوه

تاثیر کافئین بر عملکرد مغز چگونه است؟

کافئین دارویی است محرک که مستقیما بر روی مغز تاثیر میگذارد. یکی از تاثیرات آن ؛ اثر گذاری بر روی هوشیاری افراد می باشد که به طور قطعی اثبات شده است. برخی تحقیقات نشان داده که استفاده از کافئین حافظه ی فضایی یا همان حافظه ای که سبب به خاطر آوردن آدرس و دروس هندسه ای و... می شود را تقویت می کند و بخش گسترده ای از مطالعات هم ‌نکته ای را اضافه می کنند و آن این می باشد که تاثیر مصرف کافئین و قهوه بر روی حافظه بستگی به زمان مصرف دارد . یعنی هم زمان ورود اطلاعات (زمانی که درس میخوانید) و هم هنگام یاد آوری و به خاطر آوردن اطلاعات (هنگام امتحانات) قهوه نوشیده شود. البته استفاده از قهوه مسائل دیگری را هم در پیش دارد به عنوان مثال بیان شده است که استفاده از کافئین می تواند سبب شود برخی خاطرات آزاد را به سختی به خاطر بیاورید و یا مردم بعد از نوشیدن قهوه خاطرات غیر واقعی تعریف می کنند.

قهوه

اثر گذاری قهوه بر روی افراد سالمند

مطالعاتی که در زمینه ی زوال حافظه در افراد سالمند انجام شده امیدوار کننده بوده است. برای مثال در یکی از آزمایشات نشان داده شده نوشیدن قهوه سبب کاهش ضعف حافظه ی افراد در بعد از ظهر ها می شود . یعنی برای افرادی که صبح ها عملکرد بهتری نسبت به عصر ها دارند مصرف قهوه‌ و تاثیر کافئین سبب افزایش قدرت حافظه ی آنها در بعد از ظهر ها می شود.

اما مطالعات دیگری نشان داده است که نوشیدن قهوه روش قابل اعتماد و ‌طولانی مدتی برای افراد سالمند نیست. یعنی می تواند به صورت نسبی حافظه ی سالمندان را تقویت کند اما این به معنای مقابله با زوال حافظه در افراد سالمند نیست.

قهوه

در نتیجه:

استفاده از قهوه تا حدودی می تواند سبب تقویت حافظه شود. اما استفاده از آن برای حل مشکل حافظه کافی نیست. همچنین این نکته را فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف قهوه می تواند سبب آثار منفی در افراد شود و نکته ی پایانی اینکه ساعت مصرف قهوه تان را مدیریت کنید و ‌بعد از ساعت شش عصر قهوه‌ میل نکنید تا دچار بی خوابی نشوید.

قهوه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب