farsi beauty

مراقبت های بعد از سوراخ کردن گوش؛ آشنایی با انواع روش های سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش

پیرسینگ گوش چیست؟

پیرسینگ گوش به معنای سوراخ کردن بافت گوش مانند نرمه و غضروف گوش برای قرار دادن جواهرات در آن است. سوراخ کردن گوش یا پیرسینگ گوش(Ear Piercing) در میان خانم ها و حتی آقایان نیز طرفدار دارد. در واقع این کار یک نوع عمل زیبایی بسیار ساده است که شما می توانید در هر سنی گوشتان را سوراخ کنید. پیرسینگ گوش به ظاهر کاری بسیار آسان جلوه می کند اما در صورتی که تمامی نکات بهداشتی رعایت نشود ممکن است شما را درگیر مشکلاتی کند. در گذشته میزان این مشکلات بیشتر بوده اما امروزه با استفاده از دستگاه های مخصوص سوراخ کردن گوش به جای روش های سنتی، کیفیت پیرسینگ گوش بسیار بالا رفته است.

سوالات زیادی در مورد روش سوراخ کردن گوش و مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش وجود دارد و ما در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به سوراخ کردن گوش را در اختیار شما قرار دهیم. باما همراه باشید.

کدام قسمت گوش را سوراخ کنیم؟

تمامی قسمت های گوش که متشکل از دو ناحیه نرمه و غضروف گوش است می تواند پیرسینگ شود. نرمه ی گوش حالت نرم و گوشتی دارد و در پایین ترین قسمت گوش به حالت آویزان قرار دارد. غضروف گوش نسبت به استخوان نرم تر و نسبت به نرمه ی گوش سفت تر است. میان این دو قسمت از لحاظ نحوه ی سوراخ کردن، زمان لازم برای بهبود یافتن و مراقبت های بعد از آن تفاوت هایی وجود دارد.

گوشواره و پیرسینگ

روش های سوراخ کردن یا پیرسینگ گوش

سوراخ کردن گوش به روش های متفاوتی قابل انجام است.

سوراخ کردن گوش با استفاده از تفنگ گوش سوراخ کن

افراد متخصص برای سوراخ کردن گوش از ابزار های متفاوتی برای این کار استفاده می کنند یکی از این ابزار تفنگ گوش سوراخ کن است. نحوه ی انجام کار این تفنگ به این صورت است که به صورت خودکار سوراخی در گوش ایجاد می کند و گوشواره را درون آن سوراخ قرار می دهد.

دستگاه تفنگی مخصوص سوراخ کردن گوش

استفاده از سوزن برای سوراخ کردن گوش

در این روش متخصص برای سوراخ کردن گوش از یک سوزن توخالی استفاده می کند و آن را در محل مورد نظر فرو می کند و از طرف دیگر گوشواره را وارد حفره ی سوزن می کند و به جای سوزن در گوش شما گوشواره قرار می گیرد. متخصص به جای سوزن می تواند از آنژیوکت هم برای سوراخ کردن گوش استفاده کند. گوشواره ایی که در همان لحظه در گوش شما قرار می گیرد باید مدتی در گوش شما بماند تا زخم بهبود یابد و شما بعد از آن می توانید اقدام به تعویض آن کنید.

سوراخ کردن گوش با دو سوزن

در این روش متخصص ابتدا در محل مورد نظر یک سوزن کوچک وارد می کند و از طرف مقابل سورن بزرگ و تو خالی یا آنژیوکت را در راستای سوزن کوچکی که در گوش قرار دارد فرو می کند و سپس سوزن کوچک را از گوش خارج می کند و همانند تکنیک قبلی گوشواره را جایگزین سوزن بزرگ تر می کند وآن را از گوش خارج می کند. در این روش هم شما تا مدت زمان مشخصی نباید گوشواره ی اولیه را از گوش خود خارج کنید و باید تا مدت زمان بهبودی کامل آن صبر کنید و بعد اقدام به تعویض آن کنید.

مراقبت ها و نکات بعد از سوراخ کردن گوش که لازم است بدانید

استفاده از زیورآلات مناسب

ممکن است بعد از استفاده از برخی زیور آلات در قسمت سوراخ گوش ترشحاتی دیده شود. این ترشحات به این دلیل وجود نیکل در برخی از زیورآلات است. برخی افراد نسبت به طلا و نقره هم حساس هستند. این موضوع به این دلیل است که در برخی از زیورآلات طلا و نقره که عیار کمتری دارند از نیکل استفاده شده است. در واقع آلیاژ های نیکل حساسیت زا هستند.

سوراخ کردن گوش

استفاده از پماد

هنگامی ک شما گوشتان را سوراخ می کنید در واقع زخم کوچکی به وجود می آید و شما می توانید برای تسکین آن از پماد هایی مانند تتراسایکلین به مدت دو روز بعد از انجام پیرسینگ استفاده کنید. در صورتی که در محل سوراخ گوش قرمزی و تورم ایجاد شد و درد زیادی را احساس کردید در حالی که از پماد هم استفاده می کردید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال دارد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

از گوشواره های بزرگ استفاده نکنید

استفاده از گوشواره های خیلی سنگین سبب می شود نرمه ی گوش به سمت پایین کشیده شود و در نهایت سوراخ گوش بزرگ تر از حد معمول شود و از زیبایی آن می کاهد. البته به طور معمول بعد از سوراخ کردن گوش، شما باید از یک گوشواره ی مخصوص در مدت مشخص استفاده کنید تا سوراخ گوش شما بهبود یابد. در صورتی که سوراخ در قسمت نرمه ی گوش باشد بعد از شش هفته می توانید اقدام به تعویض گوشواره ی ابتدایی خود بکنید. اما در صورتی که سوراخ گوش شما در قسمت غضروفی باشد باید به مدت 12 هفته صبر کنید و بعد اقدام به تعویض کنید.

شست و شوی محل پیرسینگ گوش

در هنگام حمام کردن روی گوش ها را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید تا شامپو به آن بر خورد نکند. زیرا در شامپو و شوینده های مخصوص مو ترکیباتی وجود دارد که ممکن است سبب عفونت شدید در قسمت سوراخ گوش شود.

استفاده از روبالشتی مناسب

استفاده از روبالشتی های ریز بافت یا میکروبافت بهترین گزینه برای روبالشتی می باشد زیرا از گیر کردن گوشواره به آن جلوگیری می شود. از خوابیدن و فشار آوردن روی پیرسینگ گوش خودداری کنید.

رعایت نکات بهداشتی

توجه داشته باشید قبل و بعد از تمیز کردن محل پیرسینگ خود، حتما دستتان را با صابون آنتی باکتریال بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. از پنبه و دستمالی استفاده کنید که کاملا تمیز و پاکیزه باشد.

نکات مهم بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد

کودکان به دلیل حساسیت بیشتر نیاز به توجه بیشتری نیز دارند و شما باید به برخی نکات دقت کنید.

  • در روز چندین مرتبه گوش نوزادتان را چک کنید تا سریعاً متوجه عفونت گوش نوزاد شوید تا اقدام به درمان آن کنید.
  • در صورتی که متوجه عفونت گوش نوزاد شدید برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید. با نادیده گرفتن این موضوع ممکن است به شنوایی فرزندتان آسیب جدی وارد شود.
  • در حمام گوش نوزاد را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید تا از برخورد آب و شامپو با گوش نوزاد جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از حساسیت بهتر از گوشواره هایی با جنس طلا یا روکش طلا استفاده کنید.

سوراخ کردن گوش نوزاد

نشانه های عفونت گوش بعد از سوراخ کردن آن

عفونت قسمت سوراخ شده ی گوش به دلیل تماس جسم یا دست آلوده با این قسمت ایجاد می شود. این عامل عفونی ممکن است توسط سوزن و ابزار پیرسینگ گوش در زمان سوراخ کردن گوش منتقل شود یا ممکن است که شما نکات بهداشتی را در دوره ی بهبود زخم رعایت نکرده باشید.

نشانه های عفونت بعد از انجام پیرسینگ گوش:

  • تب کردن
  • توم و قرمزی در قسمت سوراخ گوش
  • درد در محل پیرسینگ
  • ترشحات سبز و زرد رنگ با بوی بد

عفونت در گوش به دو شکل در فرد ایجاد می شود. یکی از این عفونت ها که به شکل موضعی است که به آن عفونت پری کندریت یا عفونت گوش خارجی نیز می گویند. اما هنگامی که این عفونت شدید می شود وارد جریان خون شده و سبب عفونت یا سپسیس می شود. با اینکه عفونت خون نمی تواند خطر جدی برای فرد ایجاد کند اما در صورت درمان نشدن و گسترش یافتن  می تواند سبب شوک عفونی یا شوک سپتیک و در نهایت موجب مرگ شود.

عفونت در غضروف گوش بسیار خطرناک تر از عفونت در نرمه ی گوش است. غضروف گوش عروق خونی کمتری دارد و گلبول های سفید توانایی لازم برای مقابله با سلول های عفونی ندارد بنابراین عفونت در این ناحیه خطرات جدی تری دارد. درمان عفونت در غضروف گوش به زمان طولانی تری نیاز دارد و گاهی بیشتر از سه ماه طول می کشد تا عفونت آن بهبود یابد. عفونت این ناحیه ممکن است به سرعت به داخل غضروف سرایت کند و سبب مشکلات جدی تر شود. در نتیجه توصیه می شود از سوراخ کردن گوش در بخش های غضروفی بپرهیزید.

 

عفونت سوراخ گوش را درمان کنید

یکی از شایع ترین عوارض پیرسینگ عفونت گوش است. اما باید به این نکته دقت کنید که هنگامی که متوجه عفونت گوشتان شدید نباید گوشواره را از گوشتان خارج کنید. چنین کاری سبب می شود سوراخ گوش بسته شود و عفونت در آن باقی بماند که خطرناک است. با در نظر داشتن این نکات می توانید از موارد زیر برای درمان عفونت گوش استفاده کنید.

عفونت گوش

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش

شما می توانید برای درمان عفونت گوش از آنتی بیوتیک استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که با دستور و مجوز پزشک اقدام به مصرف آن کنید. آنتی بیوتیک های معمولی برای درمان عفونت پیرسینگ گوش و غضروف آن مناسب نیست و لازم است آنتی بیوتیک های قوی مانند سیپروفلاکساسین مصرف کنید تا هرچه سریع تر عفونت گوش شما برطرف شود و بهبود یابید. این آنتی بیوتیک برای کودکان مناسب نیست و نباید از آن استفاده کنند.

پماد تتراسایکلین و درمان عفونت گوش

از دیگر گزینه های درمانی برای عفونت پیرسینگ گوش پماد تتراسایکلین  (Tetracycline)  است. این پماد برای پیشگیری از عفونت های احتمالی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال شما برای استفاده از این پماد آنتی بیوتیک نیاز به مجوز و دستور پزشک دارید. نحوه ی مصرف این پماد به این صورت است که در ابتدا گوش عفونی را باید با محلول آب و نمک شست و شو دهید تا آلودگی ها را پاک کنید. گوش درگیر عفونت را با گاز استریل یا یک پارچه ی تمیز پاک کنید. سپس پماد تتراسایکلین سه درصد را به اندازه ی سر انگشت روی سوراخ گوش بزنید. شما می توانید از این پماد در روز سه مرتبه(زیر نظر پزشک) استفاده کنید تا عفونت گوش شما بهبود یابد.

درمان عفونت گوش با پماد جنتامایسین

پماد جنتامایسین (Gentamicin) می تواند عوامل باکتریایی را از بین ببرد و برای درمان عفونت گوش گزینه ایی مناسب است. با دستور پزشک شما می توانید از این پماد برای درمان عفونت نرمه و غضروف گوش روزانه سه یا چهار مرتبه استفاده کنید. طریقه ی مصرف این دارو به این شکل است که شما در ابتدا باید با دستی تمیز گوش عفونت کرده را با محلول آب و نمک شست و شو دهید تا آلودگی ها از اطراف زخم گوش شما پاک شود. گوش را با استفاده از گاز استریل یا پارچه ی تمیز، خشک کنید و مقداری از پماد را به قسمت زخم گوش بزنید.

استفاده از قرص آسپرین

استفاده از قرص آسپرین می تواند عفونت سوراخ گوش را درمان کند و همچنین روند بهبود آن را سریع تر می کند. نحوه ی استفاده از قرص آسپرین به این طریق است که شما باید یک قرص آسپرین را له کنید و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیری در بیاید. این خمیر را روی قسمت های عفونتی گوش قرار دهید و به مدت ده دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از دستمال یا پارچه ی تمیز گوشوتان را از این خمیر پاک کنید. این درمان را می توانید دو بار در روز انجام دهید.

درمان های خانگی و طبیعی

در صورتی که گوشتان را تازه سوراخ کرده اید می توانید از درمان های طبیعی و خانگی زیر برای التیام و جلوگیری از عفونت های احتمالی استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتری است و باعث تحریک و سوزش پوست شما نمی شود. به همین دلیل می توان از این روغن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد. برای این کار شما می توانید چند قطره از روغن درخت چای را با استفاده از پنبه به منطقه ی زخم و پیرسینگ گوش بمالید. زدن روغن به گوش را چندین مرتبه در روز تکرار کنید و تا زمانی که تورم اطراف سوراخ گوش کاملا ناپدید نشده، این درمان را تکرار کنید.

روغن درخت چای

استفاده از آب گرم و نمک دریا

محلولی از آب گرم و نمک دریا تهیه کنید و یک پارچه تمیز را در آن خیس کنید و روی سوراخ گوش بگذارید. در صورتی که به نمک دریا دسترسی ندارید می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند تا درد و التهاب کمتری داشته باشید.

آب لیمو

لیمو دارای خواص ضد التهابی است و ضدعفونی کننده ای عالی برای زخم گوش است. استفاده از لیمو می تواند روند بهبود پیرسینگ گوش را سریع تر و عفونت آن را درمان کند. شیوه ی انجام این کار به این صورت است که آب نصف لیمو را با آب ترکیب کنید. با استفاده از پنبه این محلول را روی سوراخ گوش قرار دهید. این روش درمانی را دو تا یه بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

عسل و تسریع درمان

استفاده از عسل برای درمان زخم گوش و حتی سایر مشکلات پوستی مانند سوختگی و دیگر زخم های بدن بسیار مفید است زیرا عسل خاصیت درمانی و شفابخش دارد.

عسل

سرم نمکی برای بهبود گوش تازه سوراخ شده

یکی از روش های درمانی مناسب برای گوش هایی که تازه سوراخ شده اند سرم نمکی یا محلول سالین است. این محلول برای درمان عفونت های خفیف کارآمد است و درصورتی که این عفونت شدید تر باشد شما باید به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید به راحتی در خانه سرم نمکی تهیه کنید. برای این کار ابتدا یک پیمانه آب را بجوشانید و بعد از خنک شدن آن مقداری نمک معمولی یا نمک دریا را با آن مخلوط کنید. محلول به دست آمده را با استفاده از یک پنبه به محل زخم گوش بزنید. انجام مستمر این کار به مدت یک هفته می تواند تورم و التهاب گوش تازه سوراخ شده را کاهش دهد.

استفاده از الکل

الکل برای ضد عفونی کردن گوشواره و گوش بسیار مناسب است. می توانید روزی سه مرتبه با استفاده از الکل و گوش پاک کن یا پنبه محل زخم گوش را تمیز کنید. دقت کنید که هردو طرف سوراخ گوش را تمیز کنید و بدنه ی گوشواره را هم از هرگونه آلودگی با استفاده از الکل پاک کنید. از گوشواره هایی که در گوش عفونی قرار داشتند، استفاده نکنید یا قبل از استفاده از آنها، گوشواره را با الکل یا پماد ضد باکتری ضد عفونی کنید.

روش های درمان برای عفونت غضروف گوش

دوره ی درمان عفونت غضروف گوش همانطور که بالاتر هم به آن اشاره شد طولانی تر است. عفونت در این ناحیه خطرناک تر از عفونت در نرمه ی گوش است و درمان آن بسیار دشوار می باشد. اما رعایت برخی نکات و اصول می تواند عفونت آن را کمتر کند.

  • گوشواره ی خود را در هنگام عفونت هرگز خارج نکنید. برای اینکه روند بهبود سریع تر شود از گوشواره ی طلا استفاده کنید.
  • در روز سه مرتبه محل سوراخ گوش را با محلول آب و نمک شست و شو دهید. حتما پس از شست و شوی گوش را با پارچه ی تمیز خشک کنید.
  • از استفاده ی بدون اجازه ی پزشک و خودسرانه از پماد های آنتی بیوتیک، الکل، هیدروژن پروکساید و سایر داروها خودداری کنید. استفاده ی نادرست از این داروها نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه سبب می شود دوره ی بهبود زخم گوش شما طولانی تر شود.

 .سوراخ کردن گوش

رفتن به استخر بعد از سوراخ کردن گوش

بهتر است بعد از انجام پیرسینگ و سوارخ کردن گوش به مدت 24 ساعت از رفتن به استخر خودداری کنید. البته متخصصان توصیه می کنند که بهترین کار این است که تا زمان خوب شدن سوراخ گوش شنا نکنید. زیرا در هنگام شنا کردن در آب احتمال ورود هر گونه باکتری یا میکروب به بدن شما وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت تا چندین هفته (تا هنگام بهبود سوراخ گوش) از شنا کردن در دریا، رودخانه و استخر خودداری کنید. از رفتن به آب گرم و سونا هم تا حد امکان برهیزید.

نکته پایانی

از سوراخ کردن گوش در منزل خودداری کنید زیرا این کار نیاز به ابزار تخصصی دارد. در صورتی که سوراخ کردن گوش به شیوه ی اصولی با رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، ممکن است عوارض و مشکلاتی مانند عفونت برای شما رخ بدهد. بنابراین برای سوراخ کردن گوش و پیرسینگ بهتر است به کلینیک ها و درمانگاه ها مراجعه کنید.

سوراخ کردن گوش

 

بیشتر بخوانید:

زگیل تناسلی چیست ؟ انواع و روشهای درمان آن را بدانید

خواص چای تایلندی (آیس تی تایلندی) مقوی و خوشمزه + طرز تهیه

آیا چای ماسالا به پیشگیری از دیابت کمک می کند؟

خواص تخمه آفتابگردان که نمی‌دانستید!

خواص ویتامین D ؛ علائم و درمان کمبود ویتامین دی در بدن

خواص چای آبی (چای گل نخود پروانه ای) + طرز تهیه و عوارض احتمالی آن

قویترین لاغر کننده های طبیعی؛ بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن را بشناسید!

خواص گردو، فواید جادویی آن شما را شگفت زده میکند!

چگونه درد شدید پریود را کم کنیم ؟

خواص بادام زمینی برای سلامتی و زیبایی که دانستنش مهم است !

براى يك كيلو لاغرى چند كيلو كالرى بايد سوزاند؟

چگونه درد قلب را کاهش دهیم؟ (درمان فوری قلب درد در منزل)

جدیدترین مدل های طراحی ناخن بلند و کوتاه

روش های از بین بردن بوی بد کفش

فواید دمنوش بادرنجبویه و بررسی عوارض آن

روش های از بین بردن بوی بد دهان

چگونه درد سیاتیک را تسکین دهیم؟

برای چاق شدن صورت چه بخوریم؟

خواص فوق العاده موز بر تک تک اعضای بدن انسان

آیا پوست انار برای عفونت رحم خوب است؟

دیابتی ها قبل از خواب چه بخورند

چه نوشیدنی برای دیابت خوب است

آیا سیاه دانه قند خون را پایین می آورد

چه سبزی هایی برای چربی خون مفید است ؟

برای کاهش وزن در روز چند کالری باید بسوزانیم

برای کم خونی شدید چی خوبه بخوریم

آیا زنجبیل برای تیروئید ضرر دارد

برای درد معده چه جوشانده ای خوب است

روش های لاغری و از بین بردن چربی های شکم در یک ماه

برای درمان سردی معده باید چه کرد؟

کمبود چه ویتامین هایی می تواند باعث ریزش مو های سر شود؟

بهترین دمنوش ها برای رفع خستگی و بدن درد

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب