farsi beauty

خواص خارگیل (دوریان)، میوه گرمسیری شیرین و خوشمزه

خارگیل دوریان

خارگیل(دوریان) نوعی میوه ی گرمسیری می باشد که دارای طعمی شیرین بوده و آب آن بسیار کم می باشد. این میوه ی منحصر به فرد، بوی ویژه ای دارد که ممکن است برای تعدادی خوشایند نباشد. شکل خارگیل گرد و برخی مواقع کشیده بوده و پوست آن با خار پوشیده شده است. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید تا خواص این میوه ی خوش طعم را با شما به اشتراک بگذاریم.

خواص میوه ی خارگیل ( دوریان) برای سلامتی بدن

۱) بهبود بی خوابی:

بی خوابی یکی از مشکلاتی است که در صورت ادامه دار شدن می تواند عوارض بسیاری داشته باشد. خارگیل دارای میزان زیادی تریپتوفان می باشد که به عنوان قرص خواب قوی طبیعی معروف می باشد. تریپتوفان در بدن شما به سروتونین تبدیل شده که سبب آرامش اعصاب شده و تولید ملانین را زیاد می کند و می تواند به سادگی به شما در بهبود بی خوابیتان کمک کند.

۲) قند خون را کم می کند:

یکی از خواص فوق العاده ی خارگیل در ارتباط با کاهش قند خون می باشد. خارگیل دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایینی است و این یعنی می تواند به میزان کمتری میزان قند خون شما را افزایش دهد.

البته باید توجه داشته باشید که بیشتر آزمایشات در این باره بر روی حیوانات و در لوله ی آزمایش انجام شده و تا وقتی نتیجه ی این آزمایشات بر روی انسان نیز به همین صورت باشد، نمی توان به صورت قطع در این باره صحبت کرد.

۳) تقویت سلامت قلب:

خارگیل دارای مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر می باشد که می تواند در کم شدن کلسترول بالای خون موثر بوده و سبب سلامت قلب شود.

همچنین، خارگیل حاوی ترکیبات آلی گوگردی می باشد که می تواند به تنظیم آنزیم های التهابی بدن کمک کرده و از طریق کاهش التهاب، خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را کم کند.

۴) افزایش میل جنسی:

استفاده از خارگیل یا دوریان می تواند یکی از راه های افزایش دادن میل جنسی باشد. به طوری که از آن در تب سنتی برای افزایش میل جنسی استفاده می شود.

۵) بهبود ریزش مو:

همانطور که می دانید یکی از نشانه های پیری زودرس، ریزش مو می باشد. خارگیل با داشتن مقدار زیادی ویتامین C می تواند خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش دهد.

خارگیل دوریان

۶) بهبود افسردگی:

میوه ی خارگیل دارای مقدار زیادی ویتامین B6 می باشد که می تواند در افزایش سروتونین خون موثر بوده و برای جلوگیری و بهبود اضطراب، استرس و افسردگی بسیار مفید است.

۷) تقویت سلامت استخوان ها:

خارگیل دارای میزان زیادی کلسیم، پتاسیم و ویتامین های B می باشد که می تواند در افزایش سلامت استخوان ها و دندان ها تاثیر بگذارد.

۸) مفید برای دستگاه گوارش:

دوریان حاوی نیاسین و تیامین می باشد که می تواند به افزایش اشتهای شما کمک کند. همچنین، فیبر موجود در خارگیل می تواند هضم غذا را بهبود داده و در درمان سوزش سر دل و نفخ شکم موثر می باشد. این میوه ی فوق العاده در سلامت دستگاه گوارش تاثیر گذار است.

۹) درمان یبوست:

همانطور که پیش تر گفتیم، خارگیل دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر می تواند حرکات روده را بهبود داده و در جلوگیری و درمان یبوست تاثیر گذار باشد.

۱۰) درمان کم خونی:

آهن، مس و فولات بالایی در خارگیل وجود دارند که در افزایش تعداد گلبول های قرمز خون موثر بوده و خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن را کم می کند.

خارگیل دوریان

۱۱) کاهش خطر ابتلا به سرطان:

آنتی اکسیدان هایی که در خارگیل وجود دارند، احتمال دارد بتوانند رادیکال های آزاد محرک سرطان را خنثی کنند.

در یک نمونه مطالعه ی لوله ی آزمایش عصاره ی خارگیل مانع از گسترش سویه ای از سلول های سرطان سینه شد.

۱۲) مبارزه با عفونت:

ترکیباتی در پوست خارگیل وجود دارد که می تواند با عفونت مبارزه کرده و دارای خاصیت ضد مخمری و ضد باکتریایی می باشد.

۱۳) افزایش انرژی:

در خارگیل کربوهیدرات وجود دارد که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گرفته و می تواند انرژی روزانه ی شما را افزایش دهد. اگر ورزشکار هستید و به دنبال مواد غذایی انرژی زا می باشید، خارگیل گزینه ی مناسبی است.

۱۴) جوان سازی پوست:

میزان زیادی ویتامین C در میوه ی خارگیل موجود است که می تواند در کاهش رادیکال های آزاد موثر بوده و با کم کردن چین و چروک پوست، سبب جوانسازی شما شود.

خارگیل دوریان

مضرات میوه ی خارگیل چیست؟

خارگیل دارای چربی و کالری زیادی است و استفاده از آن می تواند کالری مصرفی را افزایش داده و سبب اضافه وزن و چاقی شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که مصرف خارگیل همزمان با الکل می تواند مشکلاتی ایجاد کرده و سبب تپش قلب، تهوع و استفراغ شود.

نحوه ی خوردن خارگیل به چه صورت است؟

در ابتدا باید توجه داشته باشید که پوست خارگیل تیغ دار است و برای حفاظت از دستانتان بهتر است از دستکش استفاده کنید.

پیش از آنکه گوشت خارگیل را به آرامی برش دهید لازم است پوست را به کمک چاقو بریده و یا با دست باز کنید.

پس از جدا کردن پوست، شما می توانید گوشت خارگیل را به شکل تازه مصرف کرده، همراه با یک ماده در غذاهای مختلف میل کرده و یا با برنج بخورید.

گوشت خارگیل را می توانید به شکل منجمد نیز بخرید. اما بافت آن تغییر کرده و رشته ای تر و شل تر می شود.

خارگیل دوریان

بوی بد خارگیل

خارگیل بوی خاصی دارد که برخی مردم به آن علاقه دارند و برخی دیگر از بوی آن متنفر هستند.

بوی این میوه به قدری قوی بوده که در خیلی از هتل ها و سیستم های حمل و نقل عمومی در جنوب شرقی آسیا ممنوع می باشد.

بوی آن را مانند بوی میوه، عسل، پیاز برشته و پوسیده، فاضلاب و گوگل می دانند.

یک مطالعه بر روی ترکیبات معطر این میوه انجام شده که چهل و چهار ترکیب فعال نشان داده شده است که بعضی از آن ها در به وجود آمدن رایحه های کارامل، تخم مرغ فاسد، چاشنی سوپ و میوه نقش دارند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب