farsi beauty

5 مورد از بهترین روش های خانگی موثر برای درمان خشکی بینی

قطره بینی

خشک شدن محیط داخلی بینی

خشک شدن بینی در فصول پاییز و زمستان می تواند مشکلی آزاردهنده برای افراد باشد که به علت های مختلفی رخ می دهد اما این مشکل قابل درمان است، با ما همراه باشید تا درمورد خشکی بینی و راه های درمان آن بیشتر بدانید.

علت خشکی مجرای بینی

خشکی مجرای داخلی بینی که به آن رینیت سیکا نیز می گویند معمولاً به دلایل مختلفی به وجود می آید، ممکن است خشکی مجرای بینی به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا ها، ویروس، آلرژی ها و مصرف برخی داروها اتفاق بیفتد.

محیط مورد نظر و میزان دمای آن، آسیب به غشای مخاطی بینی، استفاده از برخی اسپره های بینی، سندروم شوگرن که نوعی بیماری خود ایمنی است، تغییرات هورمونی و عدم تعادل فشار خون در بدن افراد می تواند از دیگر دلایل رایج خشکی بینی و مجرای داخلی بینی باشد.

علائم و نشانه های خشکی مجرای داخلی بینی

  • خونریزی خفیف بینی
  • احساس درد در نواحی داخلی بینی
  • ایجاد زخم و پوسته پوسته شدن مجرای داخلی بینی
  • نازک شدن پوست داخلی بینی و احساس خشکی

خونریزی های مرتبط با خشکی بینی

اگر غشای داخلی بینی شما نازک شده باشد و به دلایل مختلف دچار خشکی بینی شده باشید ممکن است دچار خشکی های خفیف بینی و یا زخم در نواحی داخلی بینی شوید.

اگر خونریزی بینی مشاهده شد کافیست به آرامی بینی خود را تخلیه کرده کمی سر خود را بالا بگیرید (توجه داشته باشید در خون ریزی های شدید بینی از این روش استفاده نکنید) حدود 10 دقیقه در این حالت بمانید.

شما می توانید از کمپرس سرد جهت بند آمدن خون ریزی بینی استفاده کنید.

اگر با این روش ها خونریزی بینی شما بند نیامد باید به پزشک مراجعه کنید.

خشکی بینی

توصیه های متخصصین ما جهت رفع خونریزی بینی خشک

  1. شستشوی روزانه بینی با آب و نمک
  2. استفاده از دستگاه تهویه اتاق
  3. استفاده از قطره های گیاهی بینی
  4. داشتن رژیم متناسب
  5. انجام بخور های گیاهی مانند اکالیپتوس
  6. مصرف بیشتر آب
  7. اجتناب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه های گازدار و قهوه
  8. ورزش و سبک زندگی سالم
  9. چرب نگه داشتن بینی
  10. استفاده از پماد یا وازلین

5 درمان خانگی موثر برای رفع خشکی بینی

بدن را هیدراته نگه دارید

هیدرات نگه داشتن بدن کمک زیادی به رفع خشکی بینی می کند، بر طبق تحقیقات ما مصرف آب در طول روز جلوی خشکی بدن و مجرای داخلی بینی را تا حد امکان می گیرد.

دستگاه رطوبت ساز را امتحان کنید

اگر در مناطق خشک زندگی می کنید حتماً از دستگاه های تهویه هوا استفاده کنید، اگر به دستگاه های تهویه هوا دسترسی ندارید از وان حمام کمک گرفته و آن را پر از بخار کنید و این بخار را استنشاق کنید.

شستشوی بینی را فراموش نکنید

برای شستشوی بینی می توانید از سرنگ های مخصوص شستشوی بینی استفاده کنید شستن بینی موجب از بین رفتن زخم ها و خشکی های درون بینی می شود، تنها وسایلی که برای شستشوی بینی نیاز دارید عبارتند از محلول سالین، سرنگ حبابی یا نتی پات؛ شما باید برای هر دو بینی مراحل شستشو را تکرار کنید.

از اسپری بینی سالین استفاده کنید

اسپره های بینی سالین که در تمامی داروخانه ها پیدا می شوند دارای ترکیبات نمکی هستند و مجرای داخلی بینی را مرطوب نگه می دارند، این اسپری ها جریان هوا را در بینی بهبود می دهند و به رفع گرد و غبار و التهابات کمک می کند.

سونای بخار را فراموش نکنید

رفتن به سونای بخار کمک بسیار زیادی به نرم شدن مخاط داخلی بینی و رفع خشکی بینی می کند، افرادی که بینی آنها خشک است می توانند از سونای بخار جهت ترمیم مجرای داخلی بینی کمک بگیرند.

بیماری سرماخوردگی

چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خشکی بینی شما برای مصرف برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و داروهای ضد احتقان بینی است بهتر است تا تمام شدن دوره درمانی توسط پزشک صبر کنید.

اما اگر خشکی بینی شما ادامه دار شد و یا دچار سندروم شوگرن که نوعی اختلال سیستم ایمنی و متاثر بر روی غده های بدن می باشد شدید و یا اگر به رینیت آتروفیک که موجب چروکیده شدن و ضخیم شدن مجرا و مسیرهای داخلی بینی می شود شدید و بینی شما دچار خونریزی بیش از حد یا عفونت شد باید به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید اگر خشکی بینی شما همراه با هر نوع عفونت چرکی می باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خشکی و خونریزی بینی در طب سنتی

در طب سنتی توصیه می کنند اگر بینی شما خشک شده و دچار خونریزی بینی شده اید کافیست که از روغن داخل بینی کنجد استفاده کنید.

ریختن آب ریحان و آب تره به میزان چند قطره در بینی نیز می تواند موثر باشد.

اگر خشکی بینی شما در اثر مشکلات فشار خون می باشد باید فشار خون خود را درمان کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب