farsi beauty

چگونه نوشیدنِ نوشیدنی گرم در تابستان باعث خنک ‌تر شدن شما می ‌شود؟

نوشیدنی گرم در تابستان

بیشتر مردم در هوای گرم تمایل به مصرف نوشیدنی ‌های سرد دارند، اما نوشیدنی ‌های گرم مانند چای و قهوه ممکن است در عمل مؤثر تر باشند. مطالعه ‌ای که توسط محققان دانشگاه (اتاوا) کانادا در سال 2012 انجام شد، تأثیر نوشیدن نوشیدنی ‌های گرم را بر دمای بدن تجزیه ‌و تحلیل کرد. نتایج نشان داد که نوشیدنی‌ های گرم می ‌توانند بدن را با سرما تازه کنند، اما فقط در شرایط آب و هوایی خشک. اصولاً وقتی یک نوشیدنی گرم می ‌خورید، با سرعت بیشتری شروع به عرق کردن می ‌کنید؛ و اگر عرق تبخیر شود (در شرایط مناسب)، در واقع شما را بیشتر از گرمای اضافه‌ شده به بدن از طریق نوشیدنی گرم خنک می ‌کند. در حالی‌ که تعریق می ‌تواند خجالت آور باشد، یک عملکرد اساسی بدن برای کمک به خنک نگه ‌داشتن شما است. همان طور که عرق از سطح پوست تبخیر می ‌شود، با تبدیل آب از مایع به بخار، گرمای اضافی را از بین می‌ برد. امروز در این مقاله قصد صحبت در مورد این ‌که چگونه نوشیدنِ نوشیدنی گرم در تابستان باعث خنک‌تر شدن شما می‌شود را داریم اگر مایل به کسب اطلاعات در این ‌باره هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چای داغ چگونه بدن را در تابستان خنک می‌کند؟

اگر چه شواهد کافی برای اثبات اینکه نوشیدن نوشیدنی های گرم به خنک شدن بدن کمک می کند، وجود ندارد، همان ‌طور که توسط برخی از تحقیقات دانشگاه اتاوا نشان داده‌ شده است، یک مطالعه وجود دارد که نشان می‌ دهد مصرف مقدار کمی از یک نوشیدنی گرم منجر به افزایش سرعت می ‌شود. عرق کردن بدون افزایش دمای بدن. عرق بدن را خنک می‌کند، یعنی نوشیدنی ‌های گرم برای خشک ‌کردن بدن بهتر از نوشیدنی ‌های سرد هستند، اما در شرایط خاصی، یعنی اثر خنک‌ کنندگی در نوشیدنی‌ های گرم احساس نمی‌ شود مگر زمانی که عرق کاملاً تبخیر شود و این با تأثیر سریع آن در تضاد است. آب یا نوشیدنی ‌های یخی که به نظر می ‌رسد تاوَن اثر می‌ گذارند. همچنین خنک کردن بدن با نوشیدنی‌ های گرم در شرایط خاصی جواب می ‌دهد، بنابراین اگر بیش ‌از حد عرق می ‌کنید یا رطوبت هوا زیاد است یا لباس ‌هایی می ‌پوشید که کمکی به از بین بردن رطوبت نمی کند، نوشیدن نوشیدنی ‌های گرم احساس گرمای بیشتری در شما ایجاد می ‌کند.

پروفسور پیتر مک ناتون توضیحی برای این پدیده ارائه کرد و آن این بود که گیرنده ‌های حرارتی که در زبان و گلو قرار دارند بدون در نظر گرفتن دما با محرک ‌های حرارتی با تعریق در تعامل هستند و این گیرنده‌ ها دلیلی هستند که باعث تعریق هنگام خوردن غذا های تند می ‌شوند.

نوشیدنی گرم

آیا نوشیدنی ‌های گرم بدن را خنک می‌ کنند؟

به ‌طور طبیعی نوشیدنی های سرد برای خنک کردن دمای بدن بهترین هستند. فیزیک نشان می‌ دهد که آب یا نوشیدنی ‌های سرد به خلاص شدن از شر گرما در بافت های گرم ‌تر بدن کمک می‌کند.

شرایط خنک کردن بدن با نوشیدنی‌ های گرم

  • تا زمانی که عرق به ‌طور کامل تبخیر نشود، اثر خنک ‌کنندگی نوشیدنی ‌های گرم احساس نمی ‌شود که با اثر سریع آب یا نوشیدنی ‌های یخی در تضاد است.
  • خنک کردن بدن با نوشیدنی ‌های گرم در شرایط خاصی جواب می ‌دهد، بنابراین اگر بیش ‌از حد عرق می ‌کنید یا رطوبت هوا زیاد است یا لباس ‌هایی می ‌پوشید که کمکی به از بین بردن رطوبت نمی‌ کند، نوشیدن نوشیدنی ‌های گرم احساس گرمای بیشتری در شما ایجاد می‌ کند.

نوشیدنی گرم

آیا می ‌توان با نوشیدنی ‌های گرم تشنگی خود را رفع کرد؟

در اینجا، نوشیدن یک نوشیدنی گرم در اواسط تابستان کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. در واقع، در فرهنگ ما وقتی هوا گرم است، زمانی که بعد از فعالیت بدنی عرق می‌ کنیم یا احساس گرما می ‌کنیم، معمولاً برای مقابله با دمای بالا چیزی خنک می ‌نوشیم. تکه‌ های یخ، بستنی و نوشیدنی با یخ. این‌ها معمولاً دارو هایی هستند که به افراد گرم ارائه می شوند؛ اما این برای همه صدق نمی ‌کند. در کشور های جنوب جهان، مانند آمریکای لاتین یا آفریقا در صحرا، ارائه یک چای یا دم ‌کرده داغ کاملاً طبیعی است. به‌ عنوان ‌مثال، مات یک دمنوش گرم سنتی است که در آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه می‌نوشند و عملکرد های رفع تشنگی و انرژی بخشی دارد. چای معروف مراکشی را فراموش نکنید که داغ از کوزه ‌های آیینی تزئین شده ریخته می‌ شود و چندین بار با افزودن شکر و برگ نعناع هم می‌ زنند. این ‌ها تنها دو نمونه از نمونه ‌های مختلفی هستند که در سراسر جهان از نوشیدنی ‌های گرم که حتی در آب ‌و هوای گرم مصرف می ‌شوند، یافت می‌شود. این مسئله صرفاً مربوط به عادات فرهنگی و همچنین آب ‌و هوا است و به‌ زودی خواهیم دید که چرا.

نوشیدنی گرم

در واقع نوشیدنی ‌های گرم می توانند تشنگی را برای مدت طولانی ‌تری بر طرف کنند، برخلاف نوشیدنی ‌های سرد که از سوی دیگر مطمئناً تسکین می ‌دهند، اما فقط در ابتدا، سپس به ‌زودی دوباره برمی‌گردند و شدید تر از گرما رنج می ‌برند. همچنین توسط محققان و متخصصان تغذیه ثابت ‌شده است که در واقع نوشیدن نوشیدنی‌ های گرم در تابستان بهترین راه برای خنک شدن است. چطور ممکنه؟ پاسخ در خود تنظیمی دمای بدن و به ‌ویژه در تفاوت دمای درک شده نهفته است. گرمای نوشیدنی وارد شده به معده باعث افزایش تعریق پوست می ‌شود و به بدن کمک می‌ کند تا دمای داخلی خود را نسبت به محیط خارجی تنظیم کند. باعث تعریق می ‌شود و رگه ‌های خونی سطحی را گشاد می ‌کند که باعث انتقال حرارت به بیرون می‌شود. علاوه بر این، ادراک ما نیز به ما کمک می ‌کند، زیرا اگر چیزی سرد بنوشیم و در نتیجه دمای خود را کاهش دهیم، تفاوت درک شده بیشتر از گرمای خارجی خواهد بود. در حالی ‌که اگر با نوشیدن چای داغ خود را گرم‌ کنیم، تفاوت بین دمای بدن و محیط کمتر خواهد شد و درنتیجه احساس آرامش می کنیم.

نوشیدنی گرم

سؤالات متداول دراین‌باره

  • برای خنک شدن باید خیلی سرد بنوشید؟

نادرست مسلماً خوشایند است؛ اما ما نباید خاموش کردن و طراوت را با هم اشتباه بگیریم. نوشیدن یخ سرد واقعاً دمای بدن را کاهش نمی‌ دهد. با کاهش احساس تشنگی، بر عکس می ‌تواند منجر به نوشیدن کمتر شود. بهتر است زیاد سرد ننوشید. خوب است بدانید برای خنک شدن، باید هیدراته بمانید و همچنین پوست خود را خیس کنید – با استفاده از پارچه‌های مرطوب، با اسپری آب (مثلاً با یک بطری اسپری باغبانی)، با گرفتن حمام یا دوش ولرم بدون دستمال مرطوب – و بهبود تبخیر این آب با گردش هوا – فن، بادکش، فن و غیره.

  • الکل باعث کم ‌آبی بدن می‌شود؟ درست است و می ‌دانید چگونه؟

الکل سیستم نظارتی ما را مختل می‌ کند. به‌ طور معمول، وقتی شروع به کمبود آب می ‌کند، بدن احساس تشنگی را تحریک می ‌کند و هورمونی (وازوپرسین) ترشح می‌ کند که تولید ادرار را کاهش می‌ دهد (به ‌منظور حفظ آب). الکل از عملکرد این هورمون جلوگیری می‌ کند؛ بنابراین ما بیش ‌از حد مطلوب ادرار تولید می کنیم... و در نتیجه دچار کم ‌آبی می‌شویم. خوب است بدانید افزودن تکه‌ های یخ به گل سرخ جبران نمی‌ کند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله در مورد این ‌که چگونه نوشیدنِ نوشیدنی گرم در تابستان باعث خنک‌تر شدن شما می‌شود؟ صحبت کردیم و در مورد تمامی مسائلی که این امر را ثابت می‌ کند صحبت کردیم. امیدوارم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما گذاشته باشیم.

نوشیدنی گرم

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب