farsi beauty

علائم دیابت در گربه سانان و روش های درمان آن را بدانید!

گربه

گربه ها هم دیابت می گیرند!

دیابت در گربه ها و انسان ها ویژگی های جالب و یکسانی دارد، اگر بدن گربه هم نتواند هورمون انسولین را به خوبی تولید کرده و یا با انسولین تولید شده پاسخ نامناسبی در گربه ها دهد، گربه ها نیز دچار دیابت ملیتوس می شوند، زیرا گلوکز در خون آن را بالا می رود.

دیابت گربه ها علائم فراوانی دارد و معمولا از صاحبان این حیوانات می توانند آن را به راحتی تشخیص دهند.

دیابت گربه چیست؟

همانطور که می دانید گلوکز منبع اصلی انرژی سلول های بدن می باشد، سلول ها برای انجام هر کار و پاسخ مناسب به گلوکز نیاز دارند، سیستم گوارش گربه ها طوری طراحی شده که بخش های مختلفی را تجزیه می کند که یکی از این بخش ها گلوکز می باشد.

پس از تجزیه؛ گلوکز وارد خون گربه ها می شود تا به سلول ها برسد، وقتی مقدار انسولین خیلی کم تولید شود یا بدن گربه ها به انسولین مقاومت نشان دهد سلول ها توانایی جذب گلوکز را از دست می دهند و گلوکز در خون باقی می ماند و سلول ها نمی توانند از آن استفاده کنند.

علائم دیابت در گربه سانان

دیابت ملیتوس در گربه سانان به دوگروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود:

علائم دیابت ملیتوس کوتاه مدت در گربه ها

  • ادرار بیش از حد
  • تشنگی مداوم
  • افزایش اشتها
  • کاهش وزن

علائم دیابت ملیتوس بلند مدت در گربه ها

  • تغییر در راه رفتن
  • استفراغ
  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • ناتوانی در پریدن

شما به عنوان صاحب گربه باید سعی کنید رفتارها و وضعیت گربه را در نظر بگیرید تا متوجه علائم های ذکر شده و تشخیص دیابت گربه خانگی خود شوید.

گربه

درمان دیابت ملیتوس در گربه سانان

در ابتدا باید دیابت گربه خود را تشخیص دهید و اگر تشخیص موفق بود و علائم ذکر شده را به کمک دامپزشک در گربه خانگی خود دید اقدام به درمان کنید.

برای درمان دامپزشکان معمولاً از خون گربه و ادرار آن نمونه گیری می کنند تا میزان گلوکز در بدن گربه را آزمایش کنند، اگر میزان گلوکز به اندازه ای باشد که از حد مجاز رد گردیده شود، گربه شما دچار به دیابت ملیتوس شده اما برای تشخیص و اطمینان بیشتر دامپزشک از روش های دیگری برای بررسی دیابت گربه شما استفاده می کند.

درمان دیابت گربه به زمان نیاز دارد و اصولاً باید به دستورات دامپزشک متعهد باشید، گربه ها ممکن است نیاز به تزریق انسولین داشته باشند که این تزریق دو بار در روز و بعد از وعده غذایی انجام می شود، شما باید انسولین را به بخش نازک گردن گربه تزریق کنید و طریقه تزریق را می توانید از دامپزشکان یاد بگیرید.

برای درمان دیابت ملیتوس در گربه رژیم غذایی مناسب را فراموش نکنید، رژیم غذایی و کنترل وزن گربه به درمان دیابت آن کمک می کند زیرا ممکن است گربه شما دچار اضافه وزن بیش از حد و یا کاهش وزن زیاد در طی دیابت شوند که نیاز به کنترل دارد.

شما باید رژیم غذایی سالم همراه با کربوهیدرات کمتر و طبق دستور دامپزشک برای گربه ها اجرا کنید تا گربه شما سلامت خود را بدست بیاورد، همچنین از اعضای خانواده، همسایه ها و دوستانی که با شما در ارتباط هستند بخواهید که به گربه شما غذا ندهند تا بتواند بر طبق برنامه دامپزشک رژیم غذایی گربه خود را حفظ کنید.

نحوه تزریق انسولین به گربه ها

برای تزریق انسولین به گربه ها باید با آرامی سوزن های نازکی که مخصوص سرنگ انسولین است را درون انسولین فرو کرده و به مقدار مشخص شده از انسولین را توسط دامپزشک بکشید و سپس آن را به قسمت نازک گردن گربه تزریق کنید، ممکن است دامپزشک جای دیگری برای تزریق انسولین در نظر بگیرد که اگر اینطور بود شما باید به آن قسمت از بدن گربه انسولین تزریق کنید.

آیا درمان گربه هایی که دچار دیابت ملیتوس شدند به طور کامل امکان پذیر است؟

ممکن است برخی از گربه ها دچار دیابت خفیف و یا ضعیف شده باشند که پس از درمان یک دوره با انسولین به طور کامل به حالت اولیه خود باز گردد، اما ممکن است که این دیابت طولانی مدت بوده باشه و حتماً باید با مراقبت های منظم دوره درمانی گذرانده شود.

چه گربه هایی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند؟

ممکن است گربه هایی که فعالیت فیزیکی پایین دارند، چاق تر هستند، جنسیت آنها نر است و داروهای گلوکوکورتیکوئید استفاده می کنند، همچنین گربه هایی که سن آنها بالاتر است دچار دیابت شود.

اما لازم است بدانید گاهی وقتا بچه گربه ها نیز می توانند به صورت موروثی به دیابت مبتلا باشند، این بیماری می تواند گربه ها را از دوره سنی 1 سال تا 19 سال دچار کند.

گربه

رژیم غذایی مخصوص گربه های دیابتی به چه صورت است؟

ممکن است دامپزشک رژیم خاصی برای گربه شما مشخص کند اما به طور کلی گربه های مبتلا به دیابت باید از منابع خوراکی با کربوهیدرات بسیار پایین استفاده کنند و کالری مورد نیاز دریافتی خود را از طریق پروتئین های حیوانی به دست بیاورد.

چربی برای تکمیل رژیم غذایی گربه لازم است اما اگر نیاز باشد که گربه شما وزن کم کند و لاغر شود چربی برایش مشکل ساز می شود.

شما می توانید رژیم غذایی دقیقی از دامپزشک بگیرید تا مشکل غذایی گربه شما حل شود.

نحوه تغذیه گربه های دیابتی به چه صورت است؟

در مورد رژیم غذایی گربه های دیابتی لازم است بدانید که اگر آنها از انسولین استفاده می کنند باید ثبات خاصی در تغذیه داشته باشند و این نکته برای آنها مهم است، اکثرا به گربه های دیابتی دو بار در روز برای فاصله 12 ساعت یکبار باید انسولین تزریق شود و در حالت ایده آل تغذیه گربه های دیابتی باید قبل از رسیدن به زمان تزریق انسولین انجام گیرد.

اگر گربه وعده غذایی خود را کامل نخورد میزان انسولین را با مصرف پزشک پایین بیاورید و در آن وعده به گربه خود انسولین کمتری تزریق کنید.

خوراندن غذاهایی مانند مرغ منجمد، گوشت گاو، ماهی تن، جگر و ماهی سالمون مقدار زیادی پروتئین و درصد کمی کربوهیدرات برای گربه شما دارد.

تاثیر ورزش روی گربه های دیابتی به چه صورت است؟

گربه ها نیاز دارند ورزش کنند تا وزن آنها متناسب گردد و دیابت آنها نیز درمان شود، شما باید از ورزش های درست برای گربه ها استفاده کنید و با گربه ها بازی کنید و تحرک آنها را بالا ببرید تا دچار اضافه وزن نشوند.

شما می توانید یک وسیله را بگیرید آن را پرتاب کنید تا گربه دنبال آن برود، همچنین گربه ها عاشق موش بازی هستند و شما می توانید یک موش پلاستیکی را با نخ بکشید تا دنبالش بدود.

شما می توانید یک جعبه بزرگ را پر از کاغذ کنید و گربه را در آن قرار دهید با این کار حس کنجکاوی گربه را تقویت می کند و تحرک آن را بالا می برد، ژیمناستیک نیز به گربه و کمک می کند تا اضافه وزن آن ها کاهش پیدا کرده و همچنین برای درمان دیابت ملیتوس موثر است.

گربه

8 کار که هرگز نباید با گربه بیمار خود انجام دهید

  1. گربه را خارج از منزل بدون نظارت رها نکنید
  2. در طول رانندگی گربه ها را در باکس مخصوص خود قرار دهید
  3. ساعتی که در منزل قرار ندارید پنجره ها را باز نگذارید
  4. درمان کک یا کرم قلبی را در گربه نادیده نگیرید
  5. گربه ها را به زور از روی تخت یا میزنهارخوری هول ندهید
  6. مسواک زدن گربه را فراموش نکنید
  7. گلوله های مو را تمیز کنید
  8. با گربه ها و خشونت رفتار نکنید

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

487 مطلب