farsi beauty

رژیم غذایی دیابت چیست؟ بررسی انواع مواد غذایی در رژیم دیابت نوع یک و دیابت نوع دو

رژیم دیابتی
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

امروزه بر کسی پوشیده نیست که سبک زندگی روزمره و ماشینی ما انسانها ما را به بیماریهای متعددی دچار کرده است. یکی از این بیماری های که در سطح جامعه، به خصوص جامعه ایرانی­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ها که نسبت به نرخ جهانی افزایش چند برابری دارد بیماری دیابت می باشد. این بیماری طبق مرکز آمار  سالانه مردم ایران 11 درصد به بیماری دیابت مبتلا می­شوند و پنجمین بیماری بزرگ مبتلا کننده در ایران نیز است.

برهمین اساس پیشگیری، کنترل و درمان دیابت به ترتیب از مهم ترین نکات این بیماری است که در درجه اول باید به این بیماری مبتلا نشویم و اگر مبتلا شدیم با مواردی مثل، ورزش کردن و یک رژیم جدید و مناسب بیماری دیابت را کنترل نماییم.

دیابت چیست؟

یک بیماری است که بدن ­­­نمی­­­­تواند قند خون دریافت شده را از راه مواد غذایی به مصرف برساند یا بسوزاند، در واقع بدن با کمبود انسولین در خون مواجه می شود که تولید این عنصر مهم و حیاتی به عهده لوزالمعده می­باشد. لازم به ذکر است که بیماری دیابت به چند دو نوع مختلف تقسیم می شود که عبارت اند از:

دیابت نوع یک

 این نوع دیابت اکثرا مربوط به کسانی می­شود که در دوره کودکی، نوجوانی یا جوانی به آن مبتلا می شوند و عموما بیشتر عامل وارثت و ژنتیک در آن نقش دارد. در این نوع بیماری لوزالمعده یا پانکراس فرد بیمار قادر به تولید انسولین کافی برای بدن نمی­باشد و همین امر باعث می شود تا قند خون بیمار بالا برود. البته این بیماری را هم در دسته­ی بیماری­های خود ایمنی دسته بندی کرده­اند، زیرا بدن فرد بیمار سلول های تولید کننده انسولین را سریعا از بین برده و باعث عدم جذب آنها در خون می­شود. این افراد باید اکثرا به طور متناوب از داروهای تزریق انسولین برای تنظیم قند خون خود استفاده کنند.

دیابت نوع دو

این نوع دیابت بر خلاف دیابت نوع دو بیشتر زمینه اکتسابی دارد، یعنی اینکه افراد بر اثر زیاده­ روی در غذاها یا موادی که شیرینی زیادی دارند و انباشت آن ها در بدن باعث می­شود که به مرور زمان اینگونه افراد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. سن اکثر کسانی که دیابت می­گیرند معمولا بیشتر از35 تا 45 سال است که عمده علت آن سبک نادرست زندگی و غذاهای ناسالم می­باشد.

تفاوت ویژه بین دیابت نوع یک و دیابت نوع دو در همین شیوه مبتلا شدن و عامل آن بود، حال اینکه افراد نوع یک تا آخر عمر معمولا باید انسولین تزریق کنند، ولی در افراد مبتلا به نوع دو باید بیشتر از یک سبک غذایی سالم و پر فیبر استفاده نمایند.

رژیم دیابتی

رژیم غذایی دیابتی نوع دو به چه صورت است؟

برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند هیچ چیز بهتر از یک رژیم غذایی سالم و مفید برای کنترل و درمان این نوع بیماری نیست. در واقع یک رژیم غذایی سالم و پرفیبر می تواند کمک کند به اینگونه افراد تا بتوانند بدون هیچ گونه تزریق انسولین یا داروی اضافه ای بیماری خود را کنترل کنند و از یک زندگی سالم لذت ببرند.

در رژیم دیابتی باید فرد بیمار از شیرینی‌­جات، فست فودها، مواد قندی و نشاسته­ای و همچنین مصرف گوشت قرمز را تا حد امکان محدود کند. یک نکته مهمی که باید گفته شود این است که جز اینگونه موارد باید به نخوردن نان­های صنعتی و بی محتوا مثل لواش و نخوردن انواع چربی ها روی آورد، زیرا چربی به نوبه خود باعث افزایش قند خون می­­­­­شود و شرایط بیمار را بدتر می­کند.

در رژیم مخصوص افراد دیابتی باید این اصل رعایت شود که بیمار رژیم را درست و با فاصله زمانی مشخص استفاده کند تا ضمن عادت کردن بدن به این رژیم دیابتی، بهترین نتیجه به عمل آید و بدن بیمار بتواند انسولین کافی را تولید کند.

دستور العمل یک رژیم دیابتی برای افراد نوع دو

در بحث جزیی تر این رژیم دیابتی اشاره می­کنیم به مواد غذایی غنی از چربی­های مفید، فیبر زیاد، مواد غذایی شامل امگا سه و کربوهیدرات های مفید که بسیار برای بیماران دیابتی نوع دو عالی است.

چربی­های مفید:

چربی­های مفید به آن دسته از چربی­ها گفته می­شود که غیر اشباع هستند و برخلاف چربی­های دیگر که قند خون و کلسترول را بالا میبرند، این نوع چربی ها قند خون را به طور قابل توجهی  پایین می‌آورند و دیابت نوع دو را کنترل می نمایند.

فیبر زیاد:

 یکی از مواد هایی که قندخون را پایین می‌آورد و در حد نرمال نگه می­دارد غذاهایی با فیبر بالا هستند که نه تنها برای افراد دیابتی لازم و ضروری است بلکه برای سلامت دستگاه گوارش هم بسیار مهم هستند، زیرا یکی از افزایش قند خون به طور غیرمستقیم خوب کار نکردن دستگاه گوارش می باشد.

مواد غذایی شامل امگا سه:

 یکی از غذاهایی که بسیار حائز اهمیت می­باشد در رژیم دیابتی­ها مواد غذایی سرشار از امگا سه است، چون امگا سه می تواند چربی های مضر بدن اعم از کلسترول و تری گلیسرید را در حد طبیعی پایین بیاورد و هضم غذا را هم آسان تر نماید. امگا سه بیشتر در گوشت های سفید و نه قرمز فراوان می باشد.

کربوهیدرات های مفید:

 به آن دسته از مواد هایی میگویند که جدا از کربوهیدرات دیگر است و برای افراد دیابتی مفید هستند و ضرری را متوجه آنها نمی کند و ساختار این نوع کربوهیدرات دارای پیچیدگی های خاص است، بر خلاف نوع دیگر آن مثل شکر و قند که ساختار ساده­ای دارند موجب افزایش ناگهانی قند خون می­شوند که بسیار مضر هستند.

شکر

چه نوع غذاهایی برای افراد دیابتی نوع دو توصیه می شود؟

خوشبختانه تنوع غذایی زیادی برای افراد دیابتی و جود دارد که می توانند از هرکدام بهره ببرند و بیماری خود را کنترل کنند، این نوع مواد غذایی شامل: غلات کامل، گوشت سفید، ماست کم چرب، بذر کتان، جوانه گندم، سیر، سیب و کلم بروکلی است که نتیجه فوق العاده خوبی روی کنترل بیماری دیابت نوع دو دارند.

غلات کامل:

شامل غذاهایی هستند که هم دارای فیبر هستند و هم ارزش غذایی مفیدی دارند و مثل غذا های بی ارزش و یا کم فیبری چون آرد سفید یا آرد شیرینی پزی نیستند و مصرف آن باعث جلوگیری از بالا رفتن قند خون می شود و قند خون بدن را طبق نیاز بیمار تامین می کند، مثل سیب زمینی یا جو که به صورت فراورده های نانی و تغذیه ای مورد استفاده قرار میگیرد.

گوشت سفید:

 همان طور که می­دانید، منظور از گوشت سفید گوشتی غیر از گوشت قرمز است. گوشت سفید شامل گوشت هایی مثل گوشت مرغ، گوشت ماهی و گوشت میگو که سرشار از پروتئین و مواد معدنی برای حفظ سلامت بدن و طبیعی نگه داشتن قند خون بسیار مفید می­­باشند. البته استفاده از کنسرو تن ماهی مصرف آن تقریبا بلا مانع است.

ماست کم چرب:

 گروه لبنیات به خصوص ماست کم چرب می تواند باز هم گزینه مناسبی برای کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع دو باشد.

بذر کتان:

بذر کتان به خاطر خواص فوق العاده آن توانایی این را دارد که بدن را وادار به تولید انسولین کند و یک تنظیم کننده قندخون می باشد.

جوانه گندم:

 اگر بدانید که این جوانه گندم چه خاصیت هایی فوق العاده ای دارد مخصوصا برای لاغری، تنظیم قند خون و فشار خون عالی می باشد.

سیر:

 سیر هم علاوه بر تنظیم قند خون و تاثیری که برگیرنده های دریافت انسولین می گذارد به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی و کاهنده فشار خون مورد استفاده بسیار قرار میگیرد.

سیب:

این میوه با خاصیت به دلیل فیبر مناسب و تاثیر آن در دستگاه گوارش و ویتامین های زیاد می تواند نقش موثری را در تنظیم قند خون ایفا کند.

کلم بروکلی:

از آنجایی که تاثیر کلسترول و سلامت بدن به صورت غیر مستقیم می تواند  اثری مهم داشته باشد بر روی بیماری دیابت نوع دو، کلم بروکلی با کاهش کلسترول و رقیق نگه داشتن خون نقش موثری در ایفای کنترل قند خون را دارا می باشد.

رژیم دیابتی

غذاهای مقوی و انرژی زای مفید رژیم دیابتی

بر کسی پوشیده نیست که یکی از دریافت های انرژی بدن قند خون می باشد، اما موضوع از این جهت مهم است که بیماران دیابتی باید ضمن حفظ نرمال نگه داشتن قند خون انرژی لازم و بی درد سری را از مواد غذایی در یافت کنند، این گروه از مواد غذایی شامل: حبوبات، آجیل، اسفناج، ترکیب سرکه و عسل طبیعی، سویا، مرکبات، کاکائو و قهوه می باشد.

حبوبات:

حبوبات علاوه بر ارزش تغذیه ای میزان فیبر موجود درآن بسیار بالا می باشد و قند خون را متعادل می کند و کلسترول بد خون را پایین می آورد.

آجیل:

 آجیل هم بنا به داشتن مواد مغذی و معدنی فراوان تمام نیاز بدن را برطرف می کند و هم چنین کلسترول بد خون را نیز پایین می‌­آورد که باعث تنظیم قندخون می شود.

اسفناج:

 این سبزی با خاصیت ضمن داشتن مواد معدنی عالی دشمن فشار خون و کم خونی می باشد، و تاثیر غیر مستقیم بر بیماری دیابت نوع دو دارد.

ترکیب سرکه و عسل:

ترکیب این دو معجونی بی نظیر می شود، که از یک سو چربی خون را پایین می‌آورد از یک سوی دیگر به تنظیم قند خون می پردازد.

سویا:

پروتئینی ارزان قیمت و مفید که می توان جایگزین گوشت قرمز از آن استفاده نمود و تاثیر شگرفی در کاهش فشارخون و قند خون دارد.

مرکبات:

 شامل لیمو ترش، پرتغال، گریپ فروت، نارنگی و... می شود که مصرف این نوع میوه ها باعث افت قند خون در بیماران دیابتی می شود و انرژی لازم را بدون افت فشار در اختیار بدن قرار می دهند. مرکبات غنی از ویتامین c  و ویتامین aاست.

کاکائو:

کاکائو به دلیل داشتن قند کم و آنتی اکسیدان فراوان یکی از گزینه های مناسب برای افراد دیابتی است، همان طور قهوه که شبیه کاکائو می باشد.

رژیم دیابتی

چه نوع مواد غذایی کنترل قند خون را برعهده دارند؟

  اگر در همراه غذایی که می خوریم چه به عنوان غذا و چه به عنوان کاهنده قند خون دارچین، شاتوت، تخم مرغ و آووکادو مصرف نماییم، باعث کنترل قند خون می شوند و مانع از افزایش ناگهانی قند خون بنا به هر دلیلی می شوند.

مصرف این گونه مواد غذایی اکیدا ممنوع

مصرف گوشت قرمز، سرشیر، ماست خیلی پرچرب، نوشابه های صنعتی، سوسیس و کالباس، قند و شکر و سایر موارد دیگر همه این ها باعث افزایش کلسترول و چربی خون می­شوند، که بالطبع در اثر اینها افزایش بسیار زیاد قند خون را داریم که جان بیماران دیابتی را به خطر می اندازد. پس چه بهتر است در خوردن اینگونه موارد رعایت کرد، و از مصرف آن ها پرهیز نمود.

چه نوع مواد غذایی باعث افزایش قند خون می­شود؟

اما به دسته ای از مواد غذایی برخورد می کنیم که عده ای از مردم و مخصوصا بیماران دیابتی تصور می کنند خطری برای آن ها ندارد که سخت در اشتباه هستند، این گونه مواد غذایی شامل: نمک تصفیه نشده، روغن جامد، پنیر پیتزا، غذاهای مولد سودا (غذاهایی که طبع آن ها سرد و خشک است)، نان سفید، شیر کامل و... که باعث بهم ریختن سیستم غددی بدن و اخلال در تولید انسولین می شوند و همچنین مانع جذب انسولین در خون هستند، پس بهتر است که برای یک رژیم دیابتی همه جوانب احتیاط  را در نظر بگیریم و سپس اقدام به یک رژیم مناسب دیابتی جهت کنترل این بیماری نماییم.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب