farsi beauty

هرچه باید درباره عوارض و فواید رژیم دیتاکس بدانید!

رژیم دتاکس

احتمالا تا به حال نام رژیم دیتاکس را شنیده اید. اما اطلاعات کافی در ارتباط با آن ندارید.

یا با خودتان گفته باشید رژیم دیتاکس چگونه می تواند در پاکسازی و سم زدایی بدن موثر باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با رژیم دیتاکس با شما به اشتراک بگذاریم.

در ابتدا باید بگوییم که مقصود رژیم دیتاکس پاکسازی و تصفیه ی خون و کبد می باشد.

این رژیم می تواند در کم کردن وزن و از بین بردن استرس و افزایش شادابی به شما کمک کند. بهتر است کنار این رژیم ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، یوگا و شنا انجام دهید.

رژیم دیتاکس چیست؟

رژیم دیتاکس یا سم زدایی بدن به رژیمی کوتاه مدت گفته می شود که برای رفع سموم بدن بوده و دارای دوره های روزه داری می باشد. که در آن فرد محدود به سبزیجات، میوه، آب و آبمیوه است. در بعضی مواقع، پاک کننده های روده، چای و مکمل ها نیز در این رژیم می باشند.

آیا ممکن است که فرد از طریق رژیم غذایی، سم زدایی کند؟

در ابتدا باید به این موضوع توجه کنید، که بدن انسان به شکل طبیعی پاکسازی را انجام می دهد. کبد، کلیه ها و سیستم ایمنی وظیفه ی شان جدا کردن و بیرون کردن سموم از بدن انسان بوده و از این طریق، از زود بیمار شدن شما جلوگیری می کنند.

بدن انسان به صورت دائمی در حال تلاش است که مواد سودمند را از سم ها جدا کرده و در اختیار سلول ها بگذارد.

باید توجه داشته باشید که استفاده از برخی مواد غذایی مثل میوه های تازه و سبزیجات می توانند باعث شوند روند سم زدایی بدن بهتر انجام شود. وجود آنتی اکسیدان و انواع ویتامین ها در میوه ها و سبزیجات می توانند سبب تقویت سلامت بدن شوند.

رژیم میوه سبزیجات

در رژیم سم زدایی چه مواد سمی نابود می شوند؟

کم پیش می آید که در رژیم های سم زدایی عنوان شود قصد فقط از بین بردن یک نوع ویژه از سموم می باشد. مکانیزمی که این نوع رژیم ها دارند نیز مشخص نیست. درواقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم نتایج کمی وجود دارد که اثبات کند سموم از راه رژیم های سم زدا حذف می شوند.

به طور کلی بدن انسان می تواند از راه ادرار، تعریق و صورت خودش را سم زدایی کند.

کبد انسان می تواند مواد سمی را نابود کند. اما باید توجه داشته باشید که بعضی مواد سمی نیز با این روند به راحتی از بین نمی روند.

این نوع مواد در خون یا بافت چربی جمع شده و احتمال دارد زمان زیادی طول بکشد که بدن بتواند آن ها را دفع کند. با این وجود، این نوع مواد در محصولاتی که این روز ها استفاده می شود به مقدار بسیار کمی وجود دارند.

بنابر این، همانطور که پیش تر نیز گفتیم نتایج کمی در دسترس می باشد که کارکرد رژیم های سم زدایی را ثابت کند.

فواید و مضرات رژیم دیتاکس

در ارتباط با رژیم دیتاکس لازم است به یک نکته ی بسیار مهم توجه کنید. و آن این است که با وجود اینکه این رژیم می تواند باعث کاهش وزنتان شود. اما اگر در مدت زمان طولانی از این رژیم پیروی کنید و سبزیجات و میوه را به جای مواد غذایی دیگر انتخاب کنید. مشکلاتی برای سلامتی و بدنتان ایجاد خواهد شد.

رژیم دیتاکس چه مزایایی دارد؟

  • کاهش وزن
  • ممنوع بودن استفاده از مواد غذایی که دارای آلودگی و فلزات سنگین هستند.
  • انجام ورزش به شکل مرتب و افزایش تعریق
  • ممنوع بودن استفاده از غذاهای فرآوری شده
  • نوشیدن آب و چای سبز
  • خواب کافی، ایجاد آرامش و محدود شدن استرس

رژیم دتاکس

عوارض رژیم دیتاکس

محدود شدن بیش از حد مصرف کالری:

بعضی از انواع این رژیم، به دنبال محدود کردن زیاد کالری هستند. که باعث بوی بد دهان، تحریک پذیری و احساس خستگی می شود.

کمبود انرژی و ویتامین:

این نکته ی بسیار مهمی است. یکی از معایت رژیم دیتاکس روبه رو شدن با فقر ویتامین، کمبود انرژی و متعادل نبودن الکترولیت می باشد.

کم آب شدن بدن:

احتمال دارد این رژیم سبب کم آبی بدن شما، تهوع، گرفتگی و نفخ شود.

از دست دادن عضلات:

بدن برای اینکه بتواند عضله سازی کند به پروتئین نیاز دارد. و زمانی که شما رژیم خاصی را رعایت می کنید، که تنها از سبزیجات و میوه ها استفاده می شود. پروتئینی که برای عضله سازی به آن نیاز دارید وارد بدن نشده و این مساله سبب بد شکل شدن عضله های شما می شود.

افزایش قند خون:

آبمیوه قند بسیار زیادی را وارد بدن می کند.

پالپ میوه ها می توانند سبب کم شدن قند میوه شوند. اما با گرفتن آب میوه، شما پالپ را از بین می برید. بنابر این، با رعایت این رژیم احتمال دارد قند خون شما زیاد شود و این مساله مخصوصا برای افرادی که دیابت دارند می تواند پرخطر باشد.

خطر این رژیم برای سنین حساس:

به این موضوع توجه کنید که رژیم سم زدایی برای افراد کودک، نوجوان، سالمندان، خانم های باردار و شیرده. افراد دیابتی و افرادی که سوء تغذیه دارند اصلا انتخاب مناسبی نیست.

این افراد نباید به سراغ این رژیم بروند.

اووردوز کردن:

در بعضی از انواع این رژیم، احتمال اووردوز کردن ملین ها، مکمل ها، دیورتیک ها و حتی آب وجود دارد.

در این رژیم نظارتی بر برنامه غذایی نیست و تعداد زیادی از غذاها و مکمل های سم زدا ممکن است اصلا دارای پایه ی علمی نباشند.

حتی ممکن است میزان مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب محصولات سم زدا اشتباهی باشند و این مساله باعث افزایش احتمال اووردوز کردن می شود.

آبمیوه سبزیجات

انواع رژیم سم زدا

رژیم سم زدایی لیمو:

این رژیم دارای یک ترکیب تهیه شده از آبلیمو است. که می بایست به مدت یک تا دو هفته مصرف شود. فرد باید توجه داشته باشد که در این زمان استفاده از غذاهای جامد ممنوع می باشد. مقصود دیتاکس لیمو، پاکسازی بدن و از بین رفتن سموم می باشد.

حامیان این رژیم مدعی شده اند که دیتاکس لیمو می تواند سبب شادابی پوست، بهبود کارکرد هضم و از سمت دیگر سبب کاهش وزن و انرژی شود.

اما باید توجه داشته باشید که ادعاهایی که گفته شد برای تمامی افراد صدق نکرده و احتمال دارد برای بعضی افراد سبب عارضه شود.

اما بیشتر کسانی که دیتاکس لیمو را پیروی می کردند بعد از گذشت مدت زمانی حس انرژی دوباره و شادابی داشتند.

رژیم سم زدایی با چای:

این رژیم برای طرفداران چای ساده تر به نظر می رسد. در این رژیم فرد از ترکیب چند نوع چای استفاده می کند. افراد مدعی شده اند که تمام آن ها می توانند در دفع سموم بدن موثر باشند.

رژیم سم زدایی ۳ روزه:

در چنین رژیمی از چای و اسموتی برای سم زدایی بدن استفاده می شود. در این سه روز علاوه بر مایعات از سبزیجات و میوه هایی که دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند نیز استفاده می شود. در این رژیم میزان زیادی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان وجود دارد که می تواند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد.

رژیم سم زدایی ۵ روزه:

از شروع رعایت این رژیم، فرد می بایست قند را کنار گذاشته و استفاده از سبزی ها و میوه ها را بیشتر کند. در این رژیم سفارش شده که بعد از مصرف هر وعده به مدت هفت دقیقه پیاده روی شود. در روز های آخر این رژیم نیز، فرد می بایست گوشت را کنار گذاشته و کالری را تنها از راه اسموتی به دست بیاورد.

رژیم ۷ روزه سم زدایی:

درواقع بهتر است بگوییم رژیم هفت روزه سم زدایی با اسموتی. زیرا تنها غذای مصرفی در این رژیم اسموتی می باشد. رعایت این رژیم سبب سم زدایی کامل بدن می شود.

کمتر پیش می آید که کسی به دنبال رعایت این رژیم برود. اما اگر قصد داشتید این رژیم را پیروی کنید قبل از اقدام حتما با یک پزشک صحبت کنید.

رژیم سم زدایی ۱۰ روزه:

این رژیم مدعی است که می تواند بدن را از استپ وزنی در بیاورد. افرادی که به پیروی از چنین رژیم هایی روی می آورند در هفته های آغازین بسیار خوشحال اند که کاهش وزن داشته اند. اما نمی دانند که بیشتر وزن کاهشی شان به آب بدن و ذخیره ی کربوهیدرات ارتباط دارد.

اسموتی آبمیوه نوشیدنی رژیم

آیا رژیم دیتاکس می تواند برای من رژیم مناسبی باشد؟

اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید این رژیم می تواند به شما کمک کند. ولی توجه داشته باشید که بعد از کنار گذاشتن این رژیم، احتمالا به بازگشت وزن خواهید رسید. بنابر این، بعد از اینکه به وزن دلخواهتان رسیدید بهتر است باز هم برنامه ی غذایی مناسبی داشته باشید تا زحماتتان حیف نشود.

بهترین نوع رژیم سم زدایی، رژیمی می باشد که در آن میزان مصرف غذاهای پر چرب، فرآوری شده و شیرین کم شود و به جای آن غذاهایی مثل سبزیجات و میوه ها استفاده شود.

بر اساس علم پزشکی بهترین راه کم کردن وزن، رعایت رژیم در کنار ورزش می باشد.

یک رژیم غذایی که اصولی می باشد رژیمی است که بر اساس جنسیت، وزن، سن، عادت ها و وضع سلامتی افراد باشد.

بنابراین، ممکن است رژیم سم زدایی به فردی پیشنهاد داده شود ولی به فرد دیگر خیر.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب