farsi beauty

نکات طلایی مراحل کاشت ایمپلنت دندان موفقیت آمیز و جواب به سوالات متداول

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

زمانی که دندان ما از بین می‌ رود، بهترین شیوه جهت جانشین کردن آن، استفاده از ایمپلنت دندان است. کاشت ایمپلنت دندان دارای ویژگی‌ ها و خصوصیات بی شماری است از این رو بسیاری از دندانپزشکان آن را پیشنهاد می کنند.

موارد اساسی قبل از کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در مقایسه با سال های قبل بسیار گسترده و پیشرفته شده است. همچنین عمل کاشت دندان نیز در حال حاضر آسان تر و به سرعت انجام می شود. البته پیش از کاشت باید به یکسری نکات مهم توجه نمود که شامل موارد زیر می باشند:

انتخاب دندانپزشک:

چنانچه پیشتر به دندانپزشک مراجعه و خدمات دریافت کرده اید، از نوع خدمات رسانی راضی بوده اید، برای ایمپلنت دندان نیز می توانید سراغ همان دندانپزشک بروید. ولی اگر جهت کاشت دندان در پی دندانپزشک هستید، به هیچ عنوان نباید عجله نکنید بلکه باید با صبر و حوصله به چندین دندانپزشک رجوع کنید تا هر سوالی که پیش از عمل ایمپلنت دارید از آنها بپرسید. بهتر است که مدل کارهای ایمپلنت دندانپزشک را مشاهده نموده و درباره شیوه انجام آن، هزینه ها، مراقبت‌ های بعدی و خدمات پس از کاشت سوال نمایید. دندانپزشک باید با صبر و حوصله جواب سوالات شما را بدهد.

آگاهی از هزینه ‌های ایمپلنت دندان:

 ایمپلنت به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین دندان اصلی شود و جای آن را بگیرد، برای همین نباید فکر کنید که با هر هزینه ای که این عمل را انجام دهید، راحت خواهید شد. هر قدر که جنس ایمپلنت خوب باشد به تبع هزینه آن هم زیاد است. اگر قیمت ایمپلنت دندان برای شما اهمیت دارد، از دندانپزشک های گوناگون از نوع جنس و هزینه ایمپلنت سوال نمایید.

اطلاع از طول مدت ایمپلنت دندان:

 معمولاً طول مدت عمل ایمپلنت زیاد نیست و بیشتر اشخاص قادرند در طول یک روز دندان های شان را ایمپلنت کنند. دلیل زمان کم به خاطر این است که تنها زنجیر به دندان‌ ها افزوده می شود و هیچ نوع جابجایی در دندان‌ ها اتفاق نمی افتد. زمانی که ایمپلنت انجام می گیرد، شما بطور خودکار با کلسیم و فسفات ایمپلنت را می پوشانید و این مواد سازنده دندان ها و استخوان های شما است. حدوداً چهار ماه به حد کافی به فک می چسبند. سرعت  این روند می تواند  براساس سرعت رشد استخوان شما  بالا برود. اصولاً پس از گذاشتن پیچ ایمپلنت با در نظر گرفتن شرایط میان ۲ الی ۴ ماه و در بعضی شرایط تا حدود ۶ ماه، باید منتظر ماند تا استخوان دور تا دور ایمپلنت را بگیرد. با این وجود در بعضی شرایط ممکن است که به دلیل خوب بودن استخوان فک مخصوصاً دندان های جلویی که برای زیبایی هستند، بتوان زمان انجام ایمپلنت همزمان روکش را نیز روی آن گذاشت.

ایمپلنت دندان

عدم صدمه ایمپلنت به استخوان فک:

 جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم بوده که در بدن بطور کامل خنثی است. در وضعیت طبیعی نیز هیچ نوع واکنش خطرناکی برای بدن افراد به وجود  نمی آورد. تغییرات جزئی به وجود آمده بر روی آنها، باعث جذب بهتر شان توسط استخوان فک می ‌شود. بعلاوه ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند. بنابراین ایمپلنت جز در مواقع نادر، در استخوان هیچ عکس العملی را به دنبال ندارد.

نداشتن درد و ناراحتی زمان کاشت:

انجام عمل ایمپلنت در حوزه دندانپزشکی نوعی جراحی بشمار می آید و باید در فضایی کاملاً استریل صورت گیرد. نسبت به دیگر جراحی های دهانی با درد و ناراحتی خیلی کمی همراه است و با مراعات توصیه های دندانپزشک اکثراً بدون درد به اتمام می رسد.

مناسب نبودن برای همه بیماران:

 ایمپلنت در مقایسه با سایر روش ها، موارد منع آن کم است. افراد دارای دیابت مدیریت نشده، افرادی که رادیو تراپی خصوصاً در محل فک و دندان انجام می دهند و اشخاصی که مدت زمان زیادی با بیس فسفونات درگیر هستند، نباید کاشت ایمپلنت انجام دهند البته تجویز آن وابسته به نظر دندانپزشک است.

ایمپلنت دندان

مراحل درمان آن:

ایمپلنت دارای ۴ مرحله است که شامل طرح ریزی درمان، قرار دادن ایمپلنت، گذاشتن روکش و مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت می باشد.

مشورت با پزشک در مورد شرایط پزشکی خود پیش از انجام ایمپلنت:

فراموش نکنید که بعضی معضلات پزشکی مدیریت نشده احتمال دارد، نتیجه درمانی ایمپلنت را کم کند. برای همین پیش از آغاز درمان باید شرایط پزشکی خود را به اطلاع جراح تان برسانید. نتیجه درمان، ارتباط تنگاتنگی با شرایط فیزیکی هر شخصی داشته و احتمال دارد نتیجه مختلفی برای دو فرد رقم بزند. فقط دندانپزشک متبحر قادر است مناسب ترین برنامه درمانی را به شما ارائه دهد.

ضرورت رعایت بهداشت پیش و پس از ایمپلنت:

اصلی ترین وظیفه اشخاص در زمان ایمپلنت رعایت موارد بهداشتی است که در نتیجه ایمپلنت تاثیر زیادی دارد. بهداشت دهان و دندان در زمان کاشت ایمپلنت بسیار ضروری است. حفاظت درست و پیشنهادات دندانپزشک پس از عمل ایمپلنت درباره شیوه مسواک زدن و نخ دندان در قسمت ایمپلنت می تواند اشخاص را تا آخر عمر راضی نگه دارد.

صحبت با دندانپزشک پیش از تصمیم گیری نهایی:

 در زمان احتیاج به انجام ایمپلنت دندان از دندانپزشک درخواست کنید تا مزیت ها و تاثیرات آن را کاملا برای شما شرح دهد تا بدانید که ایمپلنت روش مفیدی به عنوان جانشین دندان از بین رفته شما می باشد یا خیر.

ایمپلنت دندان

مراحل و طول مدت ایمپلنت دندان

از زمان تصمیم گیری برای کاشت ایمپلنت و رجوع به دندانپزشک، ۳ مرحله برای انجام آن باید طی کرد. اما در برخی مواقع امکان دارد برای کاشت آن ۳ تا ۴ بار لازم باشد به دندانپزشک رجوع کنید. مراحل کاشت آن عبارتند از رجوع به دندانپزشک و انجام معاینات قبل از جراحی، انجام کاشت ایمپلنت و گذاشتن روکش روی آن. اما باید دانست که مرحله نهایی کاشت ایمپلنت، گذاشتن روکش و سر تاج است. زمانی که ایمپلنت در استخوان جای گرفت با توجه به وضعیت فرد باید ۳ الی ۵ ماه زمان لازم رعایت گردد و بعد روکش و سر تاج ب روی ایمپلنت گذاشته می‌ شود. در اینجا باید دندانپزشک دهان و دندان تان را بررسی نماید. امکان دارد که رجوع شما جهت بررسی شرایط ایمپلنت و لثه شما کم باشد. بعد از گذاشت سر تاج لثه بسته می شود. بعلاوه بعد از این کار حدوداً ۲ هفته برای بهبودی لثه زمان نیاز است.

مراقبت های پیش از انجام ایمپلنت

  • افرادی که داروهایی مثل آسپرین یا وارفارین  رقیق کننده خون مصرف می کنند، باید ۳ تا ۵ روز پیش از انجام جراحی زیر نظر پزشک خود دارو را مصرف نکنند. پیش از جراحی باید مسکن قوی مثل ژلوفن ۴۰۰ را حتما استفاده نمایند.
  • دهانشویه کلرهگزیدین  را ۳ بار در روز از ۳ روز پیش از عمل ایمپلنت استفاده شود‌ بدینگونه که بعد از هر وعده غذایی مسواک زده و بعد از آن یک درب دهان شویه در مدت زمان ۱ دقیقه در دهان خود قرار دهید و بعد یکساعت دهانتان را بشویید.
  • مصرف آنتی بیوتیک با دستور دندانپزشک
  • مکن است که تا ۵ روز محل ایمپلنت دندان ورم داشته باشد اما این ورم دردی را به همراه ندارد.

ایمپلنت دندان

نکاتی که پیش از جراحی باید به آنها توجه کرد:

  • اگر دچار استرس شده اید، شب پیش از انجام ایمپلنت و یا یک ساعت پیش از جراحی، آرامبخش استفاده کنید. ولی باید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر دچار عوارض گوارشی نیستید، می توانید یک ساعت پیش از انجام ایمپلنت قرص ژلوفن ۴۰۰ یا چهار عدد کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ مصرف کنید.
  • در زمان رجوع برای انجام عمل ایمپلنت، باید مدارک‌ پزشکی اعم از آزمایش ها و رادیو گرافی تان را با خود ببرید.
  • چنانچه داروی مهمی را مصرف می کنید پیش از عمل کاشت آن را همراه داشته باشید. همچنین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید پیش از کاشت ایمپلنت حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • پیش از مراجعه به دندانپزشکی برای انجام کاشت ایمپلنت مسواک زده و بهداشت را رعایت کنید.

مراقبت های پس از انجام ایمپلنت

عمل ایمپلنت بعضی وقت ها نیازمند مراقبت های بعد از جراحی است و بعضی وقت ها هم نیازی به این کار نیست. در زمان انجام ایمپلنت به فرد بیهوشی موضعی تزریق می کنند تا فرد درد یا ناراحتی را احساس نکند. بعد از ایمپلنت خیلی از افراد به داروی ضد درد جهت مدیریت درد بعد از جراحی ندارند چرا که درد خیلی کمی داشته یا به هیچ عنوان درد ندارد. در موارد خیلی کم فرد امکان دارد آلرژی های مربوط به درد از خود نشان دهد ولی این آلرژی سریع رفع می شود.

مراقبت ایمپلنت – دوره ای

  • اصولاً ۲ ماه بعد از ایمپلنت قالب گیری روکش در طی ۳ جلسه انجام می‌شود.
  • بعد از گذشت ۳ ماه از انجام روکش، برای حفاظت ایمپلنت جهت باقی نماندن غذا و همینطور وارد نشدن به ایمپلنت به دندانپزشک رجوع کنید.
  • بعد از گذشت تمام مراحل باید هر ۶ ماه یا یک سال جهت چکاپ کامل دندان مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان

سوالات متداول در مورد ایمپلنت دندان

انجام ایمپلنت دندان چقدر هزینه دارد؟

در واقع قیمت ایمپلنت دندان به برندی که مورد استفاده قرار می گیرد مرتبط است. دندانپزشکان در ایران اصولاً از برند های آمریکایی، کره ‌ای و اروپایی برای اینکار استفاده می کنند. ولی کشور تولید کننده آن تنها عامل دخالت کننده در مرغوبیت ان بشمار نمی آید. ایمپلنت های کره ای به تنهایی به چند نوع طبقه بندی می شوند. همچنین خیلی از ایمپلنت های اروپایی در بازار موجود اند که هزینه و مرغوبیت آنها نسبت به کالاهای کره ای پایین تر است. شناخت ایمپلنت مطلوب و اطلاع از مرغوبیت برند های گوناگون برای بیمار کار سخت می باشد و واجب است حتما از مدل برند و استاندارد بودن آن مطلع شوند. جهت عمل ایمپلنت دندان برای انتخاب دندانپزشک بیشتر دقت کنید، چرا که در نهایت دندانپزشک است که براساس تجربه، تخصص خود و سرمایه شما ایمپلنت خوب را با در نظر گرفتن انصاف به شما ارائه می دهد.

اگر ایمپلنت قرار داده شده تضمین شود و در صورت شکستن، ایمپلنت دیگری بدون هزینه برایتان بگذارند و تعرفه های مربوطه مثل پودر استخوان و ... را از شما نگیرند بر هزینه ایمپلنت تاثیر دارد. اگر برترین برند ایمپلنت بوسیله شخصی فاقد تخصص و تجربه برای شما گذاشته شود، امکان دارد اثرات بدی را برایتان به وجود آورد. هزینه ایمپلنت با توجه به مواردی چون تعداد دندان هایی که می خواهید امپلنت کنید، نوع ایمپلنت، روکش، تعداد مراحل جراحی، مواد مصرفی، درمان های اضافی مثل پیوند استخوان، مهارت دندانپزشک و... متفاوت است.

برترین برند ایمپلنت چه نوع برندی است؟

برند های زیادی با اعم از نوع ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که دندانپزشک با توجه به تخصص خود تنها یک یا چند برند را انجام می دهد. ولی همانگونه که قبلاً گفته شد خوب است پیش از دقت به برند ایمپلنت به مهارت پزشک معتمد خود توجه کنید. در اینکار ظرافت اهمیت زیادی دارد. روکش آن باید به گونه ای ساخته شود که در مجاورت آن غذا باقی نماند و پس از گذشت چند سال دندان کنار ایمپلنت دچار پوسیدگی نشود. چنانچه که انجام ایمپلنت و روکشی آن بوسیله تنها یک پزشک متخصص صورت گیرد و مهارت این پزشک مخصوصاً در قسمت جراحی زیاد باشد، خوب است که به وی اعتماد کنید. با این حال برند ایمپلنت در درجه دوم قرار دارد که از نظر مردم براساس کشور سازنده دسته بندی می شوند اما از نظر پزشکان براساس فناوری تولید سطوح ایمپلنت، ظاهر ایمپلنت و مدرن بودن آن طبقه بندی می شوند.

ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت جای دندان واقعی را می گیرد؟

 دندان های جدید شما هم از لحاظ ظاهری و هم کارکرد شبیه دندان طبیعی است. می‌ توانید هر نوع غذایی که خواستید میل کنید.

آیا انجام ایمپلنت همیشه مناسب و مفید است؟

 میزان موفقیت ایمپلنت دندان به موارد گوناگونی وابسته است که در هر فردی فرق دارد. حتی این موضوع درباره ایمپلنت دو فک بالا و پایین نیز صدق می کند. بطور میانگین درصد موفقیت آن ۹۵ درصد ذکر شده است. بهترین زمان گذاشتن آن بی درنگ بعد از کشیدن دندان می باشد. اگر دندان از بین رفته عفونتی نباشد و میزان زیادی استخوان به دلیل عفونت دندان از بین نرفته باشد، احتمال بیشتری برای جانشینی همزمان ایمپلنت است. درباره دندان های پشت که اصولاً دارای چندین ریشه هستند و به خصوص نخستین دندان های پشتی که دو الی سه ریشه دارند، قرار دادن همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولاً امکان پذیر نیست، خوب است حدود ۶ هفته منتظر بمانید. اکثراً بعد از کشیدن دندان کمی استخوان از بین می رود. دندانپزشک تا حد ممکن تلاش می کند فوراً بعد از کشیدن دندان با مهیا بودن شرایط ایمپلنت را در جای دندان کشیده شده قرار دهد.

آیا دندان های مصنوعی هم قابلیت ایمپلنت شدن دارند؟

 دندان های مصنوعی قابلیت تبدیل شدن به ایمپلنت را ندارند. ایمپلنت ها پیچ های فلزی اند که در استخوان گذاشته می شوند تا به حفظ دندان گذاشته شده کمک نماید. همچنین این کار برای دندان های مصنوعی نیز کاربرد دارد‌. بدین گونه که در زیر دندان مصنوعی جهت حفظ آنها ایمپلنت هایی را قرار می دهند. این کار می تواند فقط زمانی صورت گیرد که دندان های مصنوعی موجود وضعیت مناسبی داشته باشند. افراد باید با پزشک پروتز خود صحبت کنند تا دندان های مصنوعی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

ایمپلنت دندان

آیا افرادی که دیابت دارند می توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

 استخوان افراد مبتلا به دیابت ضعیف و موجب از بین رفتن دندان هایشان می شود. این افراد تا وقتی که نشانه های بیماری لثه را دارند نباید ایمپلنت انجام دهند. همینطور مبتلا شدن به دیابت امکان دارد درصد ایجاد عفونت های بعد از عمل ایمپلنت را زیاد کند.

آیا امکان تعویض ایمپلنت دندان وجود دارد؟

چنانچه که یک دندان شما از بین رفته باشد می توان یک ایمپلنت و روکش را عوض کرد. یک ایمپلنت دندانی جانشین ریشه و دندان واقعی می شود.

انجام ارتودنسی پیش یا بعد از ایمپلنت دندان صورت گیرد؟

 بعضی اوقات انجام ارتودنسی برای کاشت ایمپلنت ضروری است. پلاک و سایر لوازم ارتودنسی با توجه به نیازهای افراد پیش یا پس از ایمپلنت دندان بکار برده می شود. تعیین اینکه ارتودنسی قبل یا بعد از ایمپلنت صورت گیرد را دندانپزشک مشخص می کند.

افرادی که دندان قروچه می کنند آیا می توانند عمل ایمپلنت را انجام دهند؟

بله، دندانپزشک باید شرایط رو هم رفتن دندان ها را مدیریت کند تا زیاد به ایمپلنت فشار وارد نشود. دندان قروچه یا براکسیسم موردی می باشد که پیش از آغاز درمان به ان توجه و درمان می گردد. ولی منعی جهت کاشت ایمپلنت ندارد.

آیا استعمال دخانیات با انجام عمل ایمپلنت دندان منافات دارد؟

 استعمال دخانیات ازجمله عوامل مبتلا شدن به امراض دهان و دندان مثل امراض لثه، از بین رفتن استخوان، ریختن دندان ها و... می باشد. این امر علاوه بر اینکه موجب صدمه دیدن ایمپلنت ها می شود، بلکه مشکلاتی را برای دندان های مصنوعی عادی به همراه دارد.

عوارض ناشی از ایمپلنت دندان چیست؟

 با وجود اینکه کاشت ایمپلنت جانشین خوبی برای دندان های طبیعی است، اما اگر روند انجام آن به خوبی صورت نگیرد، احتمال دارد که با عوارضی همراه باشد. چنانچه پیش از کاشت ایمپلنت بررسی های لازم از نظر داشتن استخوان کافی، محیط  مزیو دیستالی و اکلوزالی مناسب (از نظر عرض و همچنین با دندان های فک روبه رو)، داشتن یا نداشتن لثه چسبنده انجام گردد و بوسیله پزشک متخصص غدد جای مناسب گذاشته شود بدون عوارض خواهد بود.

ایمپلنت دندان

مدت زمان دوره ترمیم آن چقدر است؟

 در میان اشخاص گوناگون این دوره فرق می کند. اکثر اشخاص دوره تورم و درد زیادی ندارند و گاهی بیشتر آنها مسکن هم استفاده نمی کنند‌ پس از عمل ایمپلنت اشخاص باید به مدت چند هفته غذای نرم بخورند و بگذارند ایمپلنت ها به جوش بروند، پس از آن هر مدل غذایی را می توانند مصرف کنند.

آیا کاشت ایمپلنت برای زنان باردار مضر است؟

 هر چند که ایمپلنت یک شیوه بی واسطه و تا حدودی مورد اطمینان بدون ضرر می باشد، ولی خوب است که بعد از زایمان صورت گیرد. پیش از کاشت ایمپلنت و طول آن باید توسط اشعه ایکس عکس گرفته شود. از آنجایی که جنین مراحل رشد را پشت سر می گذارد، خوب است زیاد در برابر این اشعه قرار نگیرد. همینطور اکثر دندانپزشک ها داروهایی جهت تسکین درد، استرس و ... نسخه می کنند، برخی از این داروها امکان دارد برای نوزاد مضر باشد. بنابراین دوران بارداری را پشت سر گذاشته و بعد از آن اقدام کنید.

آیا کاشت ایمپلنت با درد و ناراحتی همراه است؟

 با بی حس کردن، محل جراحی بی حس می شود. زیرا در اکثر مواقع لثه باز نشده و بدون عمل ایمپلنت در استخوان قرار می گیرد. فرد دردی را حس نمی کند. پس از جراحی بسیاری از افراد بیان می کنند که درد جراحی خیلی کمتر از چیزی بوده است که فکر می کرده اند. با از بین رفتن اثر مواد بی حسی درد آغاز می شود که میزان آن در هر شخصی با شخص دیگر فرق دارد. به طور کل اکثر اشخاص درد آن را مانند درد کشیدن دندان می دانند. جهت تسکین درد می توان از کمپرس یخ بر روی قسمت جراحی بعد از کاشت استفاده کنید تا ورم و درد کم شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان قطعه های یخ را بصورت مستقیم روی پوست نگذارید، بلکه آن را درون پارچه قرار دهید.

آیا دندان های مجاور با انجام ایمپلنت صدمه می بینند؟

خیر، انجام ایمپلنت برعکس بریج به تراش خوردن و آماده ساختن دندان های مجاور احتیاجی ندارد. در واقع ایمپلنت مانع جابجایی، خروج‌ و کج شدن دندان های مجاور می شود. همچنین موجب رشد استخوان فک در محل کاشته شده می گردد. در این روش امکان از بین رفتن‌ استخوان فک برعکس روش بریج کم می شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان معجزه ای است که با ظهورش به عرصه دندانپزشکی خیلی از افراد را از شر دندان های مصنوعی خلاص کرده است. اشخاصی که به هر نحوی دندان های شان از بین رفته است، با ایمپلنت مجدد دندان هایی با عمر بالا  بدست می آورند. هر چند که این درمان حدوداً ۴ الی ۹ ماه زمان می برد، اما ارزش بالایی دارد. این شیوه به معاینه های مختلف بوسیله دندانپزشک نیاز دارد. ایمپلنت دندان جزء بهترین راه های بازسازی زیبایی لبخند است، ولی جهت پایداری نتیجه عالی و موفق نیاز است که توصیه ها و نکات مرتبط با آن را به خوبی رعایت نمایید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب