farsi beauty

رایج ترین مشکلات دندانی و دهانی سگ ها و روش های درمان آن که بهتر است بدانید!

دندان سگ

عفونت های دندان و دهان شایع ترین بیماری های سگ های خانگی است!

این بیماری ها معمولاً پس از 3 سالگی در حیوانات به وجود می آید، ژنژیویت و تاتار شایع ترین مشکلات های دندان و دهان در میان سگ ها می باشد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

بیماری لثه ای سگ ها

ممکن است عفونت باکتریایی بافت اطراف دندان های سگ باعث التهاب استخوان های اطراف و یا لثه ها گردد، اگر بیماری لثه یا پریودنتال درمان نشود می تواند بافت های حمایت کننده دندان سگ ها را از بین ببرد و باعث از دست رفتن دندان سگ شود.

بیماری لثه های سگ ها معمولاً به دلیل باکتری های داخلی و زیر لثه ای به وجود می آید و اگر این باکتری ها شیوع پیدا کند می تواند باعث التهاب دهان شود بنابراین برای رفع این مشکل دو نکته مهم قابل اهمیت است:

  • جرم زدایی دوره ای سگ توسط دامپزشک
  • مسواک زدن سگ ها و انجام بهداشت دهان و دندان توسط صاحبان سگ

تعداد دندان در سگ ها چگونه است؟

اگر شما صاحب یک سگ بزرگسال خانگی هستید لازم است بدانید که سگ خانگی شما 42 دندان دارد که در مجموع شامل سه دندان برش، یک دندان نیش، چهار پرمولر و دو دندان مولر می باشد، در مقابل اگر صاحب یک توله سگ معمولی هستید لازم است بدانیم سگ شما تعداد 28 دندان دارد که به جای چهار پرمولر دارای سه پرمولر و فاقد دندان مولر می باشد.

اگر می خواهید متوجه علائم درد دندان یا مشکلات لثه ای در سگ ها باشید ادامه مطالب را بخوانید.

دندان سگ

علائم درد دندان و مشکلات لثه در سگ ها

  • پنجه زدن در دهان
  • ترشح بزاق
  • تنفس سخت و نامنظم
  • تغییر بخشی از صورت سگ به دلیل عفونت دندان
  • عدم تمایل به جویدن خوراکی های سفت یا غذای مخصوص

بیماری های معروف دهان و دندان سگ ها

1. پریودنتیت:

یکی از اختلالات مربوط به لثه استخوان و رباط های سگ می باشد و پس از رشد تدریجی پلاک لثه ها و تارتار رخ می دهد و اگر درمان نشود ممکن است دندان سگ شما از بین برود.

2. اندودنتیک:

این بیماری معمولاً در داخل دهند آنها رخ می دهد و می تواند موجب آسیب بیرونی شود و معمولا به علت گاز گرفتن اشیا نامناسب و سخت، تصادف با اتومبیل ها و بازی های تهاجمی به وجود می آید، همچنین می تواند به دلیل ناهنجاری مینای دندان شکستگی دندان و پوسیدگی دندان باشد که با علائمی مانند آبسه دهانی، کاهش اشتها، تورم روی صورت، تغییر رنگ دندان و درد دندان به وجود می آید.

ضعف مینای دندان سگ ها به چه علت به وجود می آید؟

معمولاً نقص مینای دندان روی صورت سگ ها می تواند به دلایلی مانند اختلالات مینای دندان، تروما، سوء تغذیه های شدید، عفونت و عفونت دندان دندان های خرد شده به وجود بیاید.

همچنین آسیب دیدگی صورت و فک و پوسیدگی حفره های دندان سگ می تواند دلایل دیگری برای به وجود آمدن مشکلات دهانی و لثه برای سگ ها باشد.

مسواک دندان سگ

چند بار باید دندان سگ های خانگی خود را مسواک بزنیم؟

همانطور که ذکر شد مسواک زدن یکی از روش های مراقبتی برای سلامت دندان سگ ها می باشد، مسواک زدن می تواند پلاک های دندان های سگ ها را برطرف کند و کافیست که دندان های سگ خود را روزانه یکبار مسواک بزنید تا قبل از تشکیل پلاک های سفت دندان سگ شما تمیز شود.

آیا ممکن است سگ ها نیاز به کشیدن دندان داشته باشد؟

بله اگر دندان حیوان شما خراب شده باشد یکی از روش های کارآمد کشیدن دندان سگ است، که اکثر اوقات می تواند ترمیم نیز شود اگر میزان پیچیدگی مشکل دندانی سگ زیاد باشد معمولاً دامپزشک اقدام به کشیدن دندان سر می کند، هزینه استخراج دندان سگ بستگی به شرایط دندان وی متفاوت است و دامپزشک معمولاً مراقبتهای بعد از کشیدگی دندان سگ را به شما آموزش می دهد.

داروهای دندانپزشکی برای سگ های خانگی

اگر دامپزشک دندان سگ شما را کشید باید از داروهای کنترل درد، تورم و ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز شده برای سگ استفاده کنید ممکن است پزشک برای سگ شما آنتی بیوتیک خوراکی نیز تجویز کند.

همچنین یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش تجمع جرم و سلامت دندان ها و اسباب بازی های جویدنی سگ ها است که می تواند برای سگ ها کار مسواک را انجام دهد البته در کنار این اسباب بازی ها مسواک سگ را فراموش نکنید.

دندان سگ

جالب است بدانید

  • سگ ها نیز مانند انسان ها در طول زندگی خود دو سری دندان در می آورند که در ابتدا دندان شیری و در آخر نیز دندان های اصلی آنها می باشد.
  • سگ ها با توجه به هر نژاد کاربردهای متفاوتی از دندان خود دارند، ساختار شیمیایی و فیزیکی دندان های سگ خیلی شبیه به انسان هاست اما اندازه و کاربرد آنها برای انسان ها و سگ ها متفاوت است، سگ ها از دندان های خود برای بلند کردن، گرفتن، دفاع و کشیدن نیز استفاده می کنند.
  • سگ های بزرگسال نسبت به انسان ها تعداد بیشتری دندان دارند، همانطور که ذکر شد سگ های بزرگ سال 42 دندان دارند که در مقایسه با گربه ها بیشتر است و همچنین در مقابله با دندان های انسان بزرگتر و تعداد متفاوت تری می باشد.
  • پوسیدگی دندان سگ معمولاً به ندرت رخ می دهد و علت اصلی آن نیز خوراندن سیب زمینی شیرین و موز به سگ هاست.
  • از نشانه های واضح مشکلات دندانی و دهانی سگ می توانیم به لثه های قرمز و خونی، پلاک دندانی، بوی بد دهان، وجود خون در آب یا کاسه های قضای آن ها، بزاق های ضخیم، افتادن غذا در هنگام خوردن سگ و همچنین تورم صورت یا مالش صورت سگ به روی بالش اشاره داشته باشیم.
  • برای جلوگیری از پلاک های دندانی علاوه بر مسواک ها و مایه های ضد پلاک دندان سگ از اسباب بازی های جویدنی استفاده کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب