farsi beauty

مزایا و معایب باندینگ کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند

باندینگ کامپوزیت دندان

باندینگ دندان با استفاده از مواد کامپوزیت انجام می شود که برای ترمیم دندان های ترک خورده و آسیب دیده و یا دندان هایی که خالی هستند استفاده می شود. با استفاده از این روش می توان دندانهای آسیب دیده را ترمیم، و طرح لبخند را به کسانی که دندانهای آنها دارای نواقصی است اهدا کرد. که برای این کار رزین مناسب که با رنگ دندان بیمار همخوانی داشته باشد را انتخاب می‌کنند و قرار می‌دهند.

 موارد استفاده از باندینگ دندان

  • ترمیم دندان لب پر شده یا ترک خورده.
  • ترمیم دندان پوسیده یا دندانی که دارای پوسیدگی می باشد.
  • برای بلندتر کردن و افزایش طول دندان.
  • اصلاح و تغییر ظاهر دندان.
  • در صورتی که دندان های شما با مواد آمالگام پر شده باشد باندینگ دندان می تواند جایگزین مناسبی باشد.
  • ترمیم دندان شکسته.
  • برای از بین بردن فاصله بین دندان ها.
  • در صورتی که ریشه دندان به دلیل پسروی لثه یا تحلیل آن از لثه بیرون زده باشد برای حفاظت از آن میتوان از روش باندینگ استفاده کرد.
  • برای تغییر شکل دندان نیز می‌توان از باندینگ دندان استفاده کرد.

 مزایای باندینگ دندان

  • این روش درمانی نسبت به روش‌ های درمانی دیگر مانند روکش دندانی کم هزینه‎تر می‌باشد.
  • باندینگ دندان در مدت زمان کمتر و طی یک جلسه و ظرف کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.
  • نسبت به روشهای دیگر ترمیمی دندان مثل ونیر های سرامیکی، باندینگ دندان محافظت بیشتری از مینای دندان دارد همچنین برای استفاده از باندینگ کامپوزیت نیاز به آماده سازی آنچنانی نمی باشد. در واقع برای باندینگ دندان آماده سازی و تراش دندان حداقل ممکن است.
  • در این روش نیازی به بی حسی نیست و فقط در صورتی که بخواهید از مواد باندینگ برای پر کردن دندان استفاده کنید نیاز به داروی بی حسی می باشد.
  • در صورتی که باندینگ کامپوزیت آسیب ببیند قابلیت ترمیم پذیری این روش امکان پذیر است در صورتی که لکه سطحی باشد دندانپزشک می تواند آن را صیقل دهد یا برای ترمیم لب پریدگی از مواد باندینگ جدید استفاده کند.

باندینگ کامپوزیت دندان

 معایب باندینگ دندان

  • نسبت به درمان های دیگر دندانپزشکی رنگ پذیری بیشتری دارد به طوری که بعد از باندینگ دندان در دو روز اول، از خوردن قهوه و مواد غذایی رنگی و کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • باندینگ دندان عمر کمتری نسبت به دیگر روش های درمان زیبایی دندان دارد. در بهترین حالت، باندینگ کامپوزیت پس از ۱۵ سال از بین می ‌رود اما بدلیل اینکه باندینگ کامپوزیت کم هزینه ‌تر است و همچنین در مدت زمان کمتری انجام می شود، روش مناسب تری می باشد و طرفداران زیادی دارد.
  • مواد رزینی باندینگ، آسیب پذیرتر بوده و به اندازه دندان های طبیعی از استحکام بالایی برخوردار نمی باشند.
  • در صورت استفاده از این روش ممکن است برخی افراد دچار آلرژی بشوند.

 مدت زمان باندینگ دندان

 همانطور که گفته شد باندینگ یک دندان یک جلسه و در عرض یک ساعت انجام می‌ شود. در صورتی که چند دندانتان نیاز به باندینگ دارد یا دندان پوسیدگی شدیدی داشته باشد ممکن است درمان آن تا چند جلسه طول بکشد.

 مراقبتهای بعد از درمان باندینگ دندان

 همانطور که گفته شد مواد مورد استفاده کامپوزیت ها بسیار آسیب پذیرند بنابراین باید از کارهایی که با انجام آن ممکن است دندان شما بشکند یا لب پر شود خودداری کنید‌. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و زدن مسواک حداقل روزی دوبار و کشیدن نخ دندان روزی یک یا دو بار و استفاده از دهان شویه بسیار مهم است. همچنین مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دندان میتواند تاثیر بسزایی در سلامت دندان داشته باشه .

باندینگ کامپوزیت دندان

 هزینه باندینگ دندان

 همانطور که گفته شد هزینه باندینگ دندان نسبت به روش های دیگر درمان دندان بسیار کمتر می باشد و بیشتر طرح های بیمه درمانی، بخش زیادی از هزینه باندینگ دندان را پوشش و پرداخت می کند.

 به طور کل هزینه باندینگ دندان با توجه به تجربه دندانپزشک و میزان شهرت او و محل قرارگیری مطب می باشد.

باندینگ کامپوزیت دندان

 انواع باندینگ دندان

 به طور کل دو نوع باندینگ دندان وجود دارد و همانطور که گفته شد باندینگ دندان نیازی به آماده سازی ندارد و همچنین لازم نیست که برای استفاده از این روش داروی بی حسی استفاده کنید.

 باندینگ کامپوزیت مستقیم:

 در این روش دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت که انتخاب رنگ آن با توجه به رنگ دندان می باشد، برای پر کردن دندان پوسیده یا ترمیم ترک خوردگی و لب پر شدگی و همچنین پر کردن فاصله بین دندان استفاده می کند که در این روش کامپوزیت مستقیماً روی دندان قرار میگیرد‌. به طور کل به این روش، باندینگ مستقیم دندان یا به اختصار باندینگ می گویند‌.

 باندینگ کامپوزیت چسبنده:

 برای اینکه مواد باندینگ بهتر به دندان‌ها بچسبد دندان را ساییده و مایع مخصوص را به دندان ها می‌مالند سپس رزین دندان که متناسب با دندان انتخاب شده است را به دندان می مالند و قالب می‌گیرند. در این زمان رزین شکل پذیر و نرم است و برای سخت کردن و سفت شدن مواد، نور فرابنفش یا پرتو لیزری را به این نواحی می تابانند. در این قسمت دندانپزشک به مواد شکل بهتری میدهد و آن را صاف میکند همچنین سطح آن را برای طبیعی تر شدن و هماهنگ شدن درخشندگی با دیگر دندان ها، پولیش می‌کند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب