farsi beauty

مراقبت از دندان، نکات مهم برای مراقبت از دهان و دندان

مراقبت از دندان

استفاده از مسواک مناسب

برای حذف پلاک ها و جلوگیری از التهاب لثه یا کاهش التهاب لثه، مسواک را به صورت ملایم و دورانی روی دندان ها بکشید، همچنین برای از بین بردن پلاک های موجود روی زبان، که باعث بوی بد دهان می شود غافل نشوید و همیشه در زمان مسواک زدن دندان، زبانتان را نیز مسواک کنید. همچنین استفاده از مسواک مناسب با دندانتان بسیار حائز اهمیت است.

روش صحیح مسواک زدن

برای مسواک کردن سطح داخلی و بیرونی دندان، مسواک را در محل اتصال دندان و لثه قرار دهید و به صورت حرکت جاروب دندانتان را مسواک کنید. برای مسواک کردن سطح جونده دندان، مسواک را با کمی فشار روی آنها بکشید تا به خوبی تمیز شود و برای مسواک کردن سطح داخلی دندان های جلو، مسواک را روی سطح داخلی دندان و روی لثه دندان قرار دهید و به صورت عمودی دندان هایتان را مسواک کنید.

لازم به ذکر است مسواک زدن دندان های مصنوعی و روکش شده و کاشته شده شبیه به دندان های طبیعی می باشد و نیاز به نوع خاصی از مسواک زدن نمی باشد.

نخ دندان

استفاده از نخ دندان

علاوه بر مسواک زدن استفاده از نخ دندان نیز بسیار ضروری است که از فواید استفاده از نخ دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتن تکه های باقی مانده غذا در لای دندان
  • تحریک لثه
  • کاهش پلاک دندان و جلوگیری از پلاک دندانی

افرادی که دندان آنها روکش و یا کاشته شده است، با دقت بیشتری از نخ دندان استفاده کنند.

روش صحیح کشیدن نخ دندان

ابتدا دستان خود را به خوبی بشویید سپس 35 تا 40 سانتی متر از نخ‌دندان را جدا کنید و به دور انگشتان وسط خود بپیچید. حدود 2 تا 5 سانتی‌متر از نخ دندان را بین انگشتان شست و سبابه قرار دهید و سه انگشت آخر را ببندید. سپس نخ دندان را به آرامی بین فضا های بین دندان به صورت رفت و برگشتی حرکت دهید.

دهان شویه

استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه برای کودکان و افراد مسن بسیار مناسب است.دهان شویه برای بهداشت و سلامت دهان و دندان لازم و ضروری است. دهان شویه اسید های موجود در دهان را کاهش و به مرور از بین می برد و با استفاده از دهان شویه می توان نقاطی از دهان و دندان را که نمی توان مسواک زد را تمیز کرد.

برای افرادی که دندان و لثه ی حساس دارند دهان شویه مخصوص وجود دارد و قابل خریداری می باشد.

خمیر دندان

استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید

مهم نیست که شما از چه خمیردندانی استفاده می کنید، مهم این است که خمیردندان مصرفی شما حاوی فلوراید باشد.چرا که فلوراید با میکروب های موجود در دهان مبارزه کرده و باعث نابودی آنها می شود و به عنوان سد حفاظتی عمل می کند در واقع فلوراید عامل اصلی بهداشت دهان و دندانتان می باشد.

نه به سیگار

نکشیدن سیگار

مصرف دخانیات و کشیدن سیگار باعث از بین رفتن مینای دندانتان می شود و به مرور زمان باعث می شود دندانتان زرد شود. بنابراین اگر می خواهید دندانی سالم داشته باشید بهتر است کشیدن سیگار را کم‌کم ترک کنید.

بهداشت دهان

  • حداقل روزی دوبار دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • مسواک های فاسد و فرسوده شده را دور بیاندازید.
  • تمیز کردن فاصله بین دندان ها فراموش نشود.
  • با احتیاط و به آرامی از نخ‌دندان استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از خلال‌دندان بسیار محتاط باشید.

برای سلامت و مراقبت از دندان چی بخوریم؟

خوردن میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بسیار برای دندانتان مفید می باشد همچنین بهتر است به جای استفاده از فست‌فود از غذا های خانگی و سالم استفاده کنید. همچنین مصرف شیر و لبنیات به دلیل داشتن کلسیم برای دندان ها بسیار مفید است. نوشیدن آب بعد از هر وعده ی غذایی بسیار تاثیرگذار بوده و باعث از بین بردن اثرات مخرب موادغذایی اسیدی و چسبناک می شود. چرا که مصرف مواد قندی و اسیدی مانند نوشابه و خوردن مواد اسیدی و قهوه و چای می تواند باعث آسیب رسیدن به مینای دندانتان شود.

مواد غذایی که برای دندان مفید است.

کرفس:

جویدن کرفس باعث تحرک و ماساژ لثه می شودکه باعث پاک شدن سطوح دندان می شود.همچنین خوردن کرفس باعث می شود بزاق دندان بیشتر ترشح شود و دندان ها دیرتر پوسیده شوند، چون بزاق دهان نوعی محافظ دندان می باشد.

چای سبز:

برای از بین بردن باکتری های مضری که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شوند، می توانید از چای‌سبز استفاده کنید چون چای‌سبز حاوی آنتی اکسیدان و پنی فنول ها می باشد. همچنین اکثر چای‌سبز ها حاوی فلوراید نیز می باشند که بسیار برای دندان مفید است.

چای سبز

مرکبات (کیوی، سیب، توت فرنگی):

ویتامین C در ساختمان شبکه کلاژن که در لثه و پوست وجود دارد بسیار ضروری است بنابراین خوردن میوه های حاوی ویتامین c مانند کیوی و سیب و توت فرنگی، برای لثه ها بسیار مفید خواهند بود.علاوه بر این، گاز زدن میوه هایی مانند سیب باعث تیز شدن دندان می شود.

قارچ:

قارچ به دلیل داشتن گلوکان می تواند از پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک میکروبی جلوگیری کند.

قارچ

کنجد:

کنجد به دلیل داشتن کلسیم فراوان، برای دندان بسیار مفید است و باعث حفظ استحکام استخوان دندان می شود.

سبزیجات (هویج، کدو تنبل، بروکلی):

سبزیجاتی که حاوی ویتامین A باشند برای مینای دندان بسیار مفیدند. سبزیجاتی مانند هویج و کدو تنبل و بروکلی سرشار از ویتامین A می باشند.

مراقبت از دندان

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب