farsi beauty

تفاوت ایمپلنت دندان و بریج دندان در چیست؟

بریج دندان یا ایمپلنت دندان

آیا از میان روش های مختلف برای جایگزینی دندان از دست رفته تان دچار سردرگمی شده اید!؟

آیا می دانید ایمپلنت دندان چه تفاوتی با بریج دندان دارد!؟  کدام یک بهتر است؟

با توجه به افزایش مصرف شکلات و شیرینی باید عذابی مانند بی دندانی را هم تجربه کنیم.

هر دو روش ایمپلنت دندان و بریج دندان به شما کمک می کنند تا جایگزینی برای دندان از دست رفته داشته باشید اما کدام یک بهتر است!؟

به توضیح هر یک از این موارد برایتان می پردازیم.

 

بریج دندان dental bridge

بریج دندان:

بریج دندان یکی از روش های قدیمی برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

به طور خلاصه بریج نه تنها جای خالی بلکه دندان‌های مجاور را نیز درگیر می کند. و در این روش دندان های مجاور نیز تراش داده می شوند.

این روش برای افرادی مناسب است که جای خالی دندانشان پهن و بزرگ باشد.

بریج دندان چگونه ساخته می‌شود؟

بریج جهت بی دندانی ساخته می شود و این طور است که با قرار گرفتن روی دندان های طرفین ناحیه بی دندانی ( همان جای خالی) به شکل یک پل قسمت خالی را کامل می کنند. در بیشتر مواقع بریج ها دوطرف محل اتصال دندان های پایه روکش می شوند و در بعضی از موارد هم بریج به دندان های دو طرف توسط باله هایی می چسبد و در بعضی از مواقع، این بریج تنها از یک طرف پایه دارد.

 

ایمپلنت دندان dental implant

ایمپلنت دندان:

در ایمپلنت دندان به پیچ ساخته شده که جنس آن تیتانیوم است ایمپلنت دندان گفته می شود.

این پیچ که در استخوان فک کاشته و جایگزین دندان از دست رفته می شود پس از جایگذاری ایمپلنت دندان طی روندی که به آن یکپارچگی استخوانی می گویند. ایمپلنت دندان محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت دندانی متصل خواهد شد.

ایمپلنت دندان از دو جزء اصلی و یک قسمت رابط تشکیل می شود که قرار است در یک یا چند نقطه بی دندانی، یک قسمت از جزء اصلی، نقش ریشه دندان و قسمت دیگر، نقش تاج دندان را ایفا کنند.

 و همینطور “جزء رابط”  که وظیفه اش  این است که  این دو قسمت را به هم متصل کند.

 

مقایسه ی بریج و ایمپلنت دندان:

در ایمپلنت کردن دندان از دست رفته، دندان با استفاده از یک پروتز با دوام در فضای خالی جای‌گذاری می شود و دندان های اطراف به هیچ گونه درگیر نخواهند شد، در این روش شما هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت به این روش اغلب حتی دائمی نیز گفته می شود.

 پروتز به کار رفته برای این روش اکثر مواقع  به صورتی است که به سرعت با استخوان فک و لثه شما سازگار خواهد شد و حتی می تواند حکم دندان طبیعی را برای شما داشته باشد.

 

مراقبت های دهان و دندانتان نیز  بسیار بهتر از بریج دندان است. توجه کنید که در روش بریج بیشتر اوقات سه تاج دندان درگیر است و مشخص است که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی سخت تر خواهد بود. مراقبت از دندان در روش بریج سخت تر از روش ایمپلنت است.

 

کدام روش ماندگار تر است؟ بریج دندان یا ایمپلنت دندان!؟

با استفاده از روش ایمپلنت دندان  در واقع شما از لثه و استخوان اطراف نیز محافظت کرده اید. یکپارچگی دندان ها در این روش بسیار سریع تر و با کیفیت بیشتری صورت می گیرد، فلز و مواد استفاده شده در این روش (ایمپلنت دندان)  در برابر هر نوع مختلفی پوسیدگی بسیار مقاوم و با دوام است.

 ولی در مورد روش بریج دندان، به طور خلاصه بریج دوام ده ساله دارد و دندان های درگیر نیز دچار پوسیدگی خواهند شد. هرچقدر این پوسیدگی ها بیشتر باشند در واقع احتمال شکستگی در بریج هم بیشتر می شود. لطفاً  توجه کنید که عمر این روش با رعایت بهداشت تا بیست و پنج  سال هم  اعلام شده است.

 

کدام روش زیباتر است ؟

این موضوع بستگی به تشخیص دندان پزشک دارد. اما گفته می شود که ایمپلنت دندان زیبایی بیشتری دارد و از طرفی برای دندان های جلویی زیبایی بریج بیشتر است.

 

کدام روش ایمپلنت دندان و یا بریج دندان برای شما مناسب تر است !؟

دندانپزشک متخصص شما بر طبق آمادگی فک و دهانتان یکی از این روش ها را انجام می دهد اما بهتر است خودتان هم اطلاعاتی داشته باشید.

بریج دندان برای چه کسانی بهتر است؟

بریج فقط برای کسانی که دارای یک عدد بی دندانی یا جای خالی هستند توصیه می شود.

ولی با این حال این روش درمانی معایبی هم دارد از جمله اینکه برای استفاده از بریج دندان به ناچار باید دندان های سالم اطراف ناحیه بی دندانی هم برای قرارگیری بریج تراشیده شوند، بریج باعث جلوگیری از تحلیل استخوانی نمی شود و محل بی دندان زیر روکش با وجود بریج باز هم دچار اتروفی استخوان ( رویه ای که استخوان فک در آن تحلیل رفته و یا بخاطر نبود دندان یا تحریک بخاطر عدم وجود دندان، رخ می دهد.)خواهد شد.

البته این را هم بگوییم که  در اکثر مواقع دندان هایی که زیر روکش هستند به دلیل اینکه امکان تمیز کردن آنها وجود ندارد، دچار پوسیدگی می شوند و متأسفانه بیمار کمتر متوجه این پوسیدگی خواهد شد.

بریج دندان در صورتی بهترین گزینه برایتان است که دندانهای مجاور پر شدگی زیاد داشته و نیاز به روکش یا تاج در آینده داشته باشند.

در صورتی که جای خالی دندان یا دندانهای افتاده به مدت طولانی خالی  باقی بماند، لثه و استخوان پیرامون آن پسروی می کند، و برای جایگذاری ایمپلنت، عملهای دیگری پیش از ایمپلنت لازم می شوند که باید انجام دهید.

 

دندان

ایمپلنت دندان برای چه افرادی پیشنهاد می شود ؟

  • ‌برای افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را خوب انجام دهند.
  • ‌افرادی که می خواهند جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند اما نمی خواهند دندان های مجاورشان آسیب ببینند یا تراشیده شوند.
  • ‌افرادی که دلشان می خواهد دندان هایی با شباهت بیشتر به دندان های طبیعی داشته باشند.
  • ‌افرادی که دندان هایشان را از دست داده و نمی خواهند از دندان مصنوعی متحرک استفاده کنند.

هزینه ی ایمپلنت دندان مناسب تر است یا بریج دندان ؟

در ابتدا شما متوجه خواهید شد که هزینه ی بریج دندان بسیار کمتر از ایمپلنت دندان است اما بریج دندان در گذر زمان نیازمند تعویض است. و در واقع فقط هزینه ی اولیه ی آن کم است.

ایمپلنت‌ دندان هزینه ی بالاتری دارد اما با دوام تر است و اینکه مرحله به مرحله جلو می رود.

شما می توانید برای هر مرحله هزینه ی درمانتان را فراهم کنید.

موفق و سلامت باشید.

منبع: smilesofchandler

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب