farsi beauty

آبسه دندان و لثه چیست؟ روش های درمان عفونت و آبسه دندان را بدانید

عفونت و آبسه دندان

از دندان درد رنج می‎برید؟ شاید متوجه شده‎اید که لثه یا فک شما متورم شده است یا رنگ دندان شما تغییر کرده است. آیا باز کردن دهان سخت است یا بوی بد دهان یا طعم ترش را در دهان خود احساس می‎کنید؟ ممکن است یک عفونت جدی دندان باشد. دندان‎های شما پر از اعصاب دهانی است. به همین دلیل است که دندان درد، اگرچه ممکن است فقط یک قسمت از دهان شما را درگیر کند، آزاردهنده باشد. علاوه بر این، درد ممکن است گاهی به یک مشکل عمیق‌تر سلامت دهان مرتبط باشد. در اینجا به منظور آشنایی با درمان عفونت و آبسه دندان با 10 روش خانگی لازم است ادامه مطلب را بررسی تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید. به خاطر داشته باشید که اگر فکر می‎کنید عفونت دندان یا آبسه دارید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

عفونت و آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان حفره‌ای از چرک است که می‌تواند روی سطح لثه یا دندان شما یا زیر سطح آن قابل مشاهده باشد. ناشی از عفونت باکتریایی است و باید در اسرع وقت درمان شود. آبسه دندان به خودی خود از بین نمی‎رود. عفونت دندان و آبسه دندان درمان نشده می‎تواند منجر به شرایط تهدید کننده زندگی شود، زیرا ممکن است عفونت به خون و بدن شما سرایت کند و علائم دردناکی ایجاد کند. بدون درمان، خطر از دست دادن دندان نیز وجود دارد.

13 نشانه عفونت دندان

در زیر برخی از نشانه های عفونی دندان یا آبسه دندان آورده شده است.

1. حساسیت شدید به غذاهای گرم، سرد، شیرین یا اسیدی

2. تغییر رنگ دندان

3. تورم صورت، فک، لثه یا غدد لنفاوی اطراف

4. تورم برآمده در اطراف دندان که ممکن است شبیه جوش باشد

این جوش می‎تواند آبسه دندان یا جوش لثه باشد. هر دو برآمدگی‎های پر از عفونت هستند که حاوی چرک و باکتری هستند.

5. بوی بد دهان یا طعم ترش در دهان

6. تخلیه یا نشت زخم روی لثه یا نزدیک دندان

7. مشکل در حرکت فک و باز کردن دهان

ممکن است صحبت کردن، خوردن یا انجام فعالیت‎های عادی برای شما مشکل باشد.

8. درد ضربان دار دهان

با گسترش عفونت دندان، تورم و باکتری به فک و لثه فشار وارد می‎کند و در نتیجه احساس ضربان دارد که نادیده گرفتن آن دشوار است.

9. وقتی دراز می‎کشید درد بدتر می‎شود

10. سردرد

11. گوش درد

12. تب

تب یک راه مطمئن برای تشخیص اینکه بدن شما در حال مبارزه با عفونت است.

13. احساس بیماری

این می‎تواند شامل علائم بدنی باشد که ظاهراً با دندان درد شما ارتباطی ندارد، مانند بدن درد، و علائم شبیه آنفولانزا.

عفونت و آبسه

انواع عفونت و آبسه دندان

آبسه پری آپیکال : یک آبسه در نوک ریشه دندان شما. می‎تواند ناشی از ترک خوردگی دندان یا حفره باشد و از پالپ داخل دندان شما پخش شود.

آبسه پریودنتال: یک آبسه روی لثه در کنار دندان که در اثر عفونتی ایجاد می‎شود که به استخوان و بافت‎های پشتیبان اطراف دندان گسترش می‎یابد.

آبسه لثه: آبسه ای که منجر به عفونت در لثه می‎شود.

علل عفونت دندان

  • پوسیدگی درمان نشده
  • بهداشت ضعیف دهان
  • خوردن بیش از حد غذاهای شیرین یا اسیدی
  • دندان شکسته یا آسیب دیده
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • آسیب دهانی به دندان‎ها یا لثه‎ها
  • سیگار کشیدن
  • دهان خشک

خشکی دهان باعث افزایش محل رشد باکتری ها می‎شود.

مهم ‎ترین درمان ‎های عفونت و آبسه دندان

اگر علائم و نشانه های عفونت دندان را دارید، مهم است که در کوتاه‎ترین زمان ممکن با دندانپزشک خود تماس بگیرید. چند راه وجود دارد که دندانپزشکان می‎توانند به شما کمک کنند، اما به یاد داشته باشید که این عفونت به خودی خود از بین نمی‎رود و درمان ضروری است. اگر متوجه شدید که علائم از بین رفته اند و دیگر درد ندارید، این بدان معنا نیست که عفونت از بین رفته است. عفونت در نهایت می‎تواند اعصابی که باعث درد در دندان شما می‎شوند را از بین ببرد، به این معنی که دیگر آن را احساس نخواهید کرد. عفونت هنوز وجود دارد و به طور بالقوه می‎تواند به بدن شما سرایت کند و به دندان‎های اطراف و لثه‎های شما آسیب برساند.

آنتی بیوتیک ها

ممکن است دندانپزشک شما برای کمک به درمان عفونت، آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند.

کشیدن دندان

اگر دندان قابل ترمیم نباشد، یعنی عفونت دندان، ریشه و پالپ را از بین ببرد، دندانپزشک شما ممکن است دندان شما را بکشد. پس از از بین رفتن عفونت، توصیه می‎شود برای جلوگیری از زوال فک به دلیل عدم پشتیبانی دندان، ایمپلنت دندانی انجام دهید.

در حالی که مراجعه به دندانپزشک برای هر علامتی مهم است، همچنین مهم است که آرام بمانید و نگران نباشید، زیرا دندان‌ها و لثه‌ها معمولاً به چندین گزینه درمانی بسیار خوب پاسخ می‌دهند. درمان‌های خانگی همچنین می‌توانند به تسکین درد قبل از شروع درمان و در زمان انتظار برای درمان برای از بین بردن عفونت کمک کنند.

چندین آنتی بیوتیک طبیعی و راهکار خانگی برای جلوگیری از عفونت دندان

به طور کلی، عفونت‎ها باید با آنتی بیوتیک‎ها درمان شوند . با این حال، توصیه‎هایی وجود دارد که می‎تواند پیشرفت عفونت را به حداقل برساند یا کند کند و درد و برخی علائم را بهبود بخشد. همیشه مهم است که توسط دندانپزشک راهنمایی شوید، زیرا در صورت عدم مراجعه می‎تواند وضعیت را بدتر کند یا بافت‎های نرم حفره دندان آسیب ببیند. برخی از راهکارهای موثر در درمان عفونت و آبسه دندان عبارتند از:

شست و شو با آب نمک

شستشو با آب گرم می‌تواند به تسکین درد، کشتن برخی از باکتری‌ها و درمان آبسه‌ها کمک کند و به بهبود علائم کمک کرده و گسترش باکتری‌ها را کاهش دهد. برای تهیه آن می‎توانید از نمک آشپزخانه با اضافه کردن ½ قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب گرم استفاده کنید. این امر همچنین باعث بهبود زخم و لثه‎های سالم می‎شود.

شست و شو با روغن‎های مختلف

روغن عمدتاً از طریق فرآیند تقطیر استخراج می‎شود. روغن‎ها کاربردهای مختلفی مانند بهبود درد، التیام بخشی، آرامش بخشی و غیره دارند. می‎توان آن را در ناحیه آسیب دیده حفره دهان با سواب، یا پنبه اعمال کرد و همچنین امکان شستشو وجود دارد. برخی از این روغن‎ها به عنوان عوامل ضد باکتری و برای کنترل درد دندان استفاده می‎شوند. حتما از اسانس‎های خالص از نوع دارویی یا درمانی استفاده کنید (برچسب را بررسی کنید).

روغن پونه کوهی: عامل آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی. می‎تواند تورم و درد را بهبود بخشد.

روغن آویشن: دارای اثرات ضد انگلی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‎تواند علائم را بهبود بخشد و عفونت را کنترل کند.         

روغن میخک: دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است، به همین دلیل است که معمولا در دندان درد یا آبسه دندان استفاده می‎شود.

شست و شو با چای گیاهی یا شنبلیله

دمنوش‎های گیاهی یا دمنوش‎های دارویی حاوی غلظت بالایی از این گیاهان هستند و خاصیت ضدالتهابی و درمانی آن‎ها را افزایش می‎دهند. علاوه بر این، چای شنبلیله معمولاً برای کاهش علائم عفونت دندان شناخته شده است.

شست و شو با پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه

معمولا در پیشگیری از عفونت‎ها، شستشو دهنده‎ها برای کاهش پلاک و خونریزی لثه بسیار موثر هستند.

درمان با سیر

سیر قرن هاست که برای فواید دارویی آن استفاده می‎شود. وقتی سیر له شود، آلیسین آزاد می‎کند، یک عامل ضد باکتری طبیعی، که می‎تواند باکتری‎های مضر ایجاد کننده پلاک را از بین ببرد و باعث تسکین درد شود. یک تکه سیر خام را بجوید یا توصیه می‎شود ضماد را با پنبه له کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این ماده دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است، زیرا حاوی آلیسین در ترکیب آن است و توانایی کاهش یا از بین بردن عفونت را دارد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد به بسته شدن عروق خونی در ناحیه کمک می‎کند و تورم و التهاب را کم کرده و در بهبود درد بسیار تاثیرگذار است. این یک درمان بسیار خوب است به خصوص اگر به دندان‎های خود فشار وارد کرده‌اید. می‎توانید از یک بسته سرد یا یک کیسه سبزیجات یخ زده استفاده کنید و آن را در عرض 10 دقیقه به کنار صورت خود بمالید.

چای کیسه ای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی حاوی منتول است که دارای خواص بی‌حسی است که می‌توان از آن برای خنک کردن و بی‌حس کردن درد استفاده کرد، اگر حساسیت لثه دارید. برای استفاده از این روش، یک چای کیسه ای مرطوب و کمی گرم را برای چند دقیقه روی دندان آسیب دیده نگه دارید تا درد از بین برود.

عفونت و آبسه

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر دندان درد شما بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید. عفونت یا آبسه دندان به راحتی از بین نمی‎رود. اگر درمان نشود، می‎تواند به تمام بدن شما منتقل شود و علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد کند. دندانپزشک شما می‎تواند دندان عفونی شما را از طریق درمان‎هایی مانند تخلیه چرک، کشیدن دندان، آنتی بیوتیک‎ها یا کانال ریشه درمان کند.

پیشگیری از عفونت دندان

بهترین راه حل برای عفونت دندان جلوگیری از بروز آن در وهله اول است. در حالی که برخی از عفونت‌های دندان می‌توانند به دلیل آسیب ایجاد شوند، که ممکن است منجر به ترک خوردن دندان‌ها و اجازه ورود باکتری‌ها شود، علل دیگر کاملاً قابل پیشگیری هستند.

به طور کلی، تمیز نگه داشتن دندان‎ها به کاهش خطر عفونت دندان و بسیاری از مشکلات دیگر دندان کمک می‎کند. اقدامات پیشگیرانه برای عفونت دندان شامل موارد زیر است:

بهداشت دهان و دندان : شما باید دندان‎های خود را تمیز نگه دارید تا تعداد باکتری‎ها در دهان شما کاهش یابد و خطر عفونت کاهش یابد. باید در نظر داشته باشید که نخ دندان را بخشی از برنامه بهداشتی خود قرار دهید. نخ دندان تمیز کردن عمیق‌تر بین دندان‌ها را فراهم می‌کند و می‌تواند به حذف هر گونه باکتری پنهان از دهان کمک کند.

از شکر و نشاسته اجتناب کنید: در حالی که شیرینی‎ها و شکر به طور گسترده باعث پوسیدگی دندان می‎شوند، نشاسته نیز آسیب زیادی به دندان‎ها وارد می‎کند، این چیزی است که مردم معمولاً به آن فکر نمی‎کنند. نوشیدنی‌های شیرین برای دندان‌ها بسیار مضر هستند، بنابراین قند و نشاسته اضافی را کاهش دهید و بعد از آن حتما مسواک بزنید.

سخن پایانی

در مجموع اگر سیستم ایمنی قوی داشته باشید، عفونت احتمالاً شدت کمتری دارد. حفظ یک سبک زندگی سالم یک راه عالی برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی است. مطمئن شوید که مقدار زیادی غذاهای مغذی حاوی ویتامین‎ها و مواد معدنی مصرف کنید، به خصوص اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است. اگر شما در حال حاضر در معرض خطر عوارض عفونت به دلیل یک بیماری زمینه ای هستید، استراتژی های پیشگیرانه از قبیل درمان عفونت و آبسه دندان بسیار مهم هستند. با این حال، این روش‎های پیشگیری به طور کلی عادات سالمی هستند که می‎توانند به جلوگیری از بسیاری از مشکلات دندانی کمک کنند. در نتیجه، آنها نکات معقولی هستند که همه می‎توانند از آنها پیروی کنند.

منبع: yorkhillendodontics

آبسه لثه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

481 مطلب