farsi beauty

بهترین راهکار برای مقابله با شکست و عدم پیروزی

راهکار ها برای مقابله با شکست

شکست خوردن در رسیدن به هدفتان مانند اخراج شدن از یک کار جدید یا شکست خوردن در یک مسابقه ورزشی می تواند در شما احساس ناکامی را ایجاد کند. افراد برای دوری از این حس شکست و ناکامی تغییرات بزرگی در زندگی خود ایجاد می‌کنند. برای مقابله با شکست و موفق نشدن در هر زمینه ای روش های صحیحی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید. 

 

اهمیت مقابله صحیح با شکست

دانش و مهارت کنار آمدن با شکستی که متحمل شده اید و پشت سر گذاشتن آنها به یک شیوه ی صحیح و درست ناراحتی و احساس آزردگی خاطری که از شکست خوردن در شما وجود دارد را آرام می سازد و این درد را التیام می بخشد. همچنین این دانش به شما کمک می کند آنچه بر شما گذشته را زودتر و بهتر پشت سر بگذارید. در ادامه این مطلب بهترین روش ها برای مقابله صحیح با شکست به شما ارائه خواهد شد. با سایت فارسی بیوتی همراه باشید

راهکار برای مقابله با شکست و ایجاد آرامش

برای مقابله با شکست احساسات خود را بپذیرید

پس از تجربه ی عدم موفقیت با احساسات مختلفی مواجه می شوید. برخی از این احساسات همچون غم و اندوه، عصبانیت، استرس، اضطراب و خجالت و شرم هستند که بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده هستند و افراد را برای فرار از آنها به انجام هرکاری می کشاند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2017 انجام و منتشر شد. بر اساس این تحقیف افراد نباید به حس های بدی که بعد از شکست به سراغشان می آید حس منفی و بدی داشته باشند. اجازه بدهید تا این حس های بد وجود داشته باشند زیرا این کار به شما انگیزه می دهد. با پذیرفتن آنها و ایجاد یک انگیزه درونی به دنبال آن شما سعی می کنید به سختی تلاش کنید تا از این شکست دور شوید و به سمت موفقیت های آتی بروید. بر اساس دریافت محققان بهترین و ثمربخش ترین کار فکر کردن در مورد احساسات بعد از شکست است نه خود شکستی که برای ما پیش آمده است.

پس بهتر است احساسات خود را بپذیرید و با آنها مبارزه نکنید. اجازه بدهید تمامی حس های بعد از شکست در شما جریان داشته باشد تا زمانی که از آنها به راحتی گذر کنید.

 

روش های صحیح مقابله با شکست را تمرین کنید

از جمله روش های سالمی که بعد از شکست می توانید انجام دهید تمرین تنفس عمیق، حمام کردن طولانی، داشتن مکالمه با یک دوست یا غذا دادن به حیوانات می باشد. البته هر فرد با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد، روش های مختلفی را اتخاذ می کند، بنابراین باید روش درست مقابله پس از شکست که بر شما اثر بیشتری دارد را پیدا کنید. در صورتی که در حالت های عادی که تحت استرس و اضطراب نیستید با عادات بدی همچون کشیدن سیگار یا خوردن غذای فست فود مقابله می کنید می توانید یک لیست از روش های مقابله صحیح و سالم پس از شکست برای خود آماده کنید و همیشه آن را مطالعه کنید. در مواقع ضروری از این لیست برای یادآوری کمک بگیرید.

 

عقاید غیرمنطقی در مورد شکست را اصلاح کنید

گاهی ممکن است برخی باور های غیر منطقی و غلط در مورد شکست برای خود ساخته باشیم. برخی از این باور ها همچون عدم موفقیت در یک موضوع بد است یا اینکه با یک بار شکست دیگر هرگز طعم موفقیت را نخواهید چشید کاملا نادرست است. با شکست خوردن هیچ تغییری در رسیدن به موفقیت رخ نمی دهد و شما با چنین افکار نادرستی تنها مسیر خود در رسیدن به کار های دیگر و موفقیت را ناهموار می سازید.

راهکار برای مقابله با شکست

برای مقابله با شکست، شکست افراد مشهور را بررسی کنید

افراد معروفی که به موفقیت رسیده اند در مسیرشان بارها با شکست مواجه شده اند. در مورد این افراد تحقیق کنید تا ببینید آنها هم همچون شما با برخی موانع و موقعیت های سخت پس از شکست مواجه شده اند. برخی از افراد با اینکه چندین بار طعم شکست را چشیده اند ولی ناامید نشده اند. بازیگران موفقی هستند که بارها رد شده اند، صاحبان مشاغلی که زیان هایی را متحمل شده اند و ورزشکارانی که در مسابقات زیادی شکست خورده اند اما در حال حاضر بهترین در کار خودشان هستند. با بررسی روند رسیدن آنها به موفقیت مهارت هایی که آنها برای رد شدن از این مراحل استفاده کرده اند را بیاموزید و به کار ببرید.

 

از هر شکست درسی بیاموزید

در حقیقت شکست بهترین آموزگار است و اگر شاگرد خوبی باشید سعی می کنید یک اشتباه داشته باشید و چندین اشتباه را به صورت مجدد انجام ندهید. پس از هر شکست به این بیاندیشید چه کار هایی می توانستید انجام دهید تا شکست نخورید ولی از انجام آنها غافل بوده اید. هر شکست را تبدیل به یک درس زندگی کنید و آن را الگوی خود قرار دهید تا بتوانید در مسیر پیشرفت گامی بزرگ بردارید.

 

با ترس از شکست روبرو شوید

ممکن است بیشتر اوقات ترس از شکست همراه شما باشد و شما از شکست فراری باشید اما در صورتی که با شکست مواجه شدید این اتفاق آنچنان عجیب نیست و ممکن است برای هرکسی رخ بدهد. هنگامی که با ترس از شکست روبرو می شوید میزان ناراحتی شما از آن شکست هم کاهش می یابد. از نقطه ی امنی که برای خود ساخته اید خارج شوید و کارهایی که ممکن است شکست را برایتان رقم بزند هم انجام دهید تا تجربه ی لازم را کسب کنید. به مرور زمان متوجه خواهید شد شکست آنچنان سخت و عجیب نیست و شما آنقدر توانا هستید که بتوانید با تدابیری از آن خارج شوید.

 

با برنامه رو به جلو حرکت کنید

اجازه ندهید اشتباهات گذشته بر ذهنتان غلبه کنند و شما همواره خودتان را درحال مرور اشتباهات و شکستی که متحمل شده اید بیابید. بیش از حد فکر کردن در مورد این اشتباهات و اصلاح و جبران آنها سبب گیر افتادن ذهن و غرق شدنش درون شکست قبلی می شود. به جای غرق شدن درون اشتباهات منجبر به شکست، به این فکر کنید که در مراحل بعد چه کاری می‌خواهید انجام دهید. با داشتن یک برنامه و طرح دقیق می توانید به مسیر خود به سمت موفقیت ادامه دهید و از تجربیات کسب شده از شکست های گذشته هم استفاده کنید.

داشتن برنامه برای مقابله با شکست

مسئولیت شکست خود را به میزان قابل قبولی بپذیرید

مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به میزان قابل قبولی پذیرا باشید، اما باید بدانید مسئولیت پذیری بیش از حد ممکن است سبب شود شما ناخواسته خود را سرزنش کنید. همچنین در این شرایط سرزنش کردن دیگران و حتی خودتان گره ای را نمی گشاید و نمی گذارد شما درسی از این شکست بگیرید. در هنگام بررسی شکستتان به دنبال توضیح درستی بگردید و بهانه تراشی نکنید. تمامی علت های شکست را در یک برگه بنویسید که برای کار های بعدی بدانید چه کارهایی انجام دهید تا با شکست های کمتری مواجه شوید.

 

تلاش های ناسالم برای کاهش ناراحتی انجام ندهید

انجام تلاش های ناسالم شاید بتواند به صورت موقت به شما کمک کند از ناراحتی های پس از شکست عبور کنید ولی نمی تواند بحران های به وجود آمده به دلیل شکست را به طور کامل رفع کند. انجام کارهایی همچون پرخوری، مصرف دخانیات و مواد مخدر یا الکل سبب بهبود حس ناراحتی پس از شکست نمی شود و نمی تواند احساس خلأیی که درگیر آن هستید را برطرف کنید. پس از هر بار شکستی که تجربه می کنید تمامی روش ها و تلاش های ناسالم و مضر را یادداشت کنید تا همیشه آنها را داشته باشید و با انجام ندادن آنها به این باور خواهید رسید که انجام این تلاش های ناسالم و روی آوردن به مهارت های مقابله ای علاوه بر اینکه به شما کمک نمی کند، بلکه می تواند وضعیتی که در آن قرار دارید را دشوار و سخت سازد.

نه به سیگار

در مورد شکستتان دیدگاهی واقع گرایانه داشته باشید

بر اساس مطالعاتی در سال 2010 ثابت شده وقتی شخص خود را متقاعد می کند که اشتباهی که رخ داده موجب شکست می شود، شکست و عدم موفقیت در همان کار برایشان اتفاق می افتد.

گاهی نیاز است افکار خود را تغییر دهید. تغییر افکار در هنگامی که شما در یک شرایطی قرار دارید که بسیار ناامید کننده اس یا احساس کردید در تلاش مجدد ناتوان هستید باید رخ دهد. افکار واقع گرایانه را با خود مرور کنید، افکاری همچون:

  • شکست امری قابل تحمل است و من می توانم تحملش کنم.
  • هر شکست در خود درسی نهفته دارد و قرار است به من درسی بیاموزد.
  • هر شکست می تواند من را در انجام کارهای سخت به چالش بکشد.

شاید نیاز باشد این عبارات را با خود چندین بار تکرار کنید تا ملکه ی ذهنتان شود و افکار منفی را از شما دور نگه دارد. با ایجاد یک باور صحیح و تقویت آن نیروی خود برای ادامه راه را بازگردانید.

 

نکته نهایی و پایانی

ممکن است پس از شکست احساس کنید توان حرکت از شما گرفته شده ولی باید به هر شکست به عنوان درس و تجربه ای جدید نگاه کنید. اگر می خواهید پس از تجربه ی شکست کار جدیدی را شروع کنید با کمک تجربه ای که از شکست های قبلی کسب کرده اید به راه خود ادامه دهید.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب