farsi beauty

خواص زغال اخته که اگر ندانید باختید!!

زغال اخته

در مورد زغال اخته چه می دانید؟

این گیاه به صورت درختچه در کنار جریان آب و معمولاً در بیشه ها رشد می کند و از گروه گیاهان گلدار گل برگ جداگانه به حساب می آید.

این درخت یا درختچه حدود 300 سال عمر می کند و در 25 سالگی قدش تا هشت متر می رسد.

به طور کلی ارتفاع درخت زغال اخته 4 یا 8 متر است و چوب آن بسیار محکم است که از آن در صنعت نیز استفاده می کنند.

زغال اخته چه ارزش غذایی دارد؟

این گیاه خوشمزه مقادیر زیادی کلسیم، اسید فولیک، ویتامین های E ,B1, B2, C, آهن و فلاونوئید دارد.

آنتوسیانین موجود در این گیاه خوشمزه نوعی رنگدانه از گروه فلاونوئیدها است که عامل رنگ قرمز در برخی دیگر از میوه ها یا سبزیجات مثل گوجه فرنگی می باشد.

زغال اخته

زغال اخته چه نوع طبعی دارد؟

در طب سنتی طبع زغال اخته را اندکی سرد و خشک می دانند و به همین دلیل بهتر است آن را در تابستان میل کنید و حتما آن را با گلپر و نمک نوش جان کنید تا سردی آن را بگیرد.

آیا زغال اخته خواص درمانی برای بدن انسان دارد؟

بله، در ادامه قرار است در این مقاله شما را با فواید و خواص زغال اخته آشنا کنیم تا بیشتر در مورد این میوه یا گیاه خوشمزه بدانید:

1. مقابله با گرمازدگی

مصرف زغال اخته و شربت آن نوعی نوشیدنی ضد عطش می باشد که در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده می شود.

2. درمان ادرار بد بو

بعضی افراد به دلیل مصرف برخی داروها یا داشتن برخی بیماری ها ممکن است دچار ادرار بدبو و سنگ های ادراری بشن که در این صورت مصرف زغال اخته برای درمان آن بسیار موثر است.

3. درمان مالاریا

طبق تحقیقات ما مشخص شده که جوشانده پوست زغال اخته می تواند در درمان بیماری مالاریا موثر واقع شود و اثر تب بر و ضد مالاریا برای افراد داشته باشد.

4. تنظیم کننده هورمون های بدن

مصرف زغال اخته می تواند هورمون های خاص مثل ملاتونین را تنظیم کند و خوابی آرام را به افراد هدیه دهد، تنظیم هورمون ها در 24 ساعت بدن با مصرف زغال اخته به آسانی ممکن است و شما می توانید برای داشتن خوابی راحت از آن استفاده کنید.

5. درمان عفونت مجاری ادراری

پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری با مصرف زغال اخته امکان پذیر است، مصرف زغال اخته به خروج باکتری ها از درون بدن کمک می کند و می تواند به دیواره مثانه و مجاری ادراری بچسبد و میکروب ها را از این قسمت ها بکند و جلوی تکثیر باکتری ها را بگیرد، البته که نمی توان گفت این میوه یک نوع آنتی بیوتیک است اما می تواند اثر داروهای آنتی بیوتیک را به راحتی تقویت کند، همچنین می تواند التهاب مثانه را در بانوان کمتر کند.

6. سلامت دندان

مصرف زغال اخته از تشکیل پلاک هایی که به دندان ها آسیب می زند جلوگیری می کند و برای بهبود سلامت دندان موثر است.

زغال اخته

7. کنترل کننده دیابت

زغال اخته می تواند تنظیم کننده انسولین در بدن باشد و جوشانده برگ آن به همراه گل توت فرنگی برای درمان بیماری دیابت بسیار مفید است.

8. آنتی باکتریال

بر اساس تحقیقات ما مصرف زغال اخته و آب آن می تواند عفونت باکتریایی منفی مانند E.coli را از بین ببرد و مانع آن گردد.

9. مبارزه با رادیکال های آزاد بدن

زغال اخته یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که به راحتی می تواند از رادیکال های آزاد جلوگیری کند و مقاومت بدن را در مقابل آنها بالا ببرد، همچنین می تواند با جلوگیری از آسیب بافتی از بیماری هایی مثل بیماری قلبی، دیابت، سرطان، آب مروارید، تصلب شرایین، آرتریت و آرتروز جلوگیری کند.

10. پیشگیری از انواع سرطان

مصرف زغال اخته با توجه به مواد مغذی موجود در خودش می تواند از سرطان کولون، سرطان ریه و دیگر سرطان های بدن به راحتی جلوگیری کند، شما می توانید با مصرف اخته در برابر سرطان پروستات، پوست، ریه و.. مصون باشید.

11. درمان اسهال و تورم معده

پوست زغال اخته برای بند آوردن اسهال موثر است و در طب سنتی از آن استفاده می شود، میوه اخته دارای اثر قابض است و می تواند ورم معده را تسکین دهد بنابراین اگر دچار اسهال شدید هستید می توانید از این گیاه استفاده کنید.

12. التیام دهنده زخم و خونریزی

مصرف زغال اخته می تواند جلوی خونریزی را بگیرد و در طب سنتی قدیم و حتی در امروز از آب زغال اخته برای شستشوی زخم های افراد استفاده می کردند.

زغال اخته

دیگر فواید زغال اخته

زغال اخته می تواند در درمان شب ادراری کودکان مفید باشد و جوشانده آن با شکر می تواند شب ادراری کودک را بند بیاورد، همچنین در کاهش وزن موثر است و تنظیم کننده انسولین بدن می باشد و از انباشتگی چربی ها جلوگیری می کند، زغال اخته سلامت قلب را تضمین می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی در بانوان را کاهش می دهد، می تواند به حرکات قلبی کمک کند و همچنین به عنوان یک باز کننده عروق کاربرد دارد زیرا عروق خونی تنگ شده را به دلیل رسوب کلسترول و یا تصلب شرایین گشاد می کند و برای آنها بسیار موثر است، زغال اخته موجب افزایش مقاومت بدن می گردد و می تواند با عفونت های ویروسی مبارزه کند یعنی افرادی که در برنامه غذایی شان از زغال اخته استفاده می کنند به راحتی می توانند در همانند سازی ویروس در مراحل اولیه تاثیر بگذارند و جلوی نفوذ بیشتر آن و تخریب سلول میزبان را بگیرند، زغال اخته برای بارداران و بانوان حامله مفید است و از زردی نوزاد جلوگیری می کند همچنین در دوران شیردهی می تواند گزینه خوبی برای کودک باشد زیر آنتی اکسیدان زیادی دارد و سطح انرژی کودک را تنظیم می کند، در بهبود مغز نقش دارد و عملکرد مغز را بهتر می کند و به دلیل آنتی اکسیدان فراوان نقش زیادی در حافظه و تنظیم سرعت عملکرد مغز دارد، زغال اخته در کاهش سطح کلسترول خون نیز مفید است و کلسترول LDL را کاهش می دهد و موجب افزایش کلسترول HDL می گردد.

( خوب است بدانید )

  • زغال اخته برای صفرا مفید است
  • از یبوست جلوگیری می کند
  • تقویت کننده معده است
  • زخم را التیام می دهد
  • برای درمان بواسیر کاربرد دارد
  • فشار خون بالا را کنترل می کند
  • قدرت بینایی را زیاد می کند
  • جریان خون را بهبود می بخشد
  • از واریس جلوگیری می کند
  • برای شستشوی دهان و برفک دهانی مفید است
  • در درمان رقیق شدن خون و خونریزی موثر است
  • کمک می کند سرفه بند بیاید
  • برای ورم پروستات مفید است
  • در رفع قولنج موثر است
  • تب را پایین می آورد
  • برای دندان لق شده موثر بوده
  • به شادابی پوست بانوان کمک می کند

زغال اخته

مضرات زغال اخته برای افراد

اگر در شرایط استفراغ و تهوع و بعد از آن زغال اخته مصرف کنید ممکن است شرایط شما وخیم تر شود پس بعد از تهوع از مصرف زغال اخته اجتناب کنید.

برای افرادی که خون آنها را رقیق است و داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند مصرف زیاد از حد زغال اخته توصیه نمی گردد.

مصرف بیش از حد زغال اخته برای بدن مضر می باشد.

میوه کال زغال اخته اسید بسیار بالایی دارد و به همین دلیل مصرف آن توصیه نمی گردد.

در زغال اخته اگزالات بالا وجود دارد و افرادی که به سنگ های اگزالاتی دچار هستند نباید آن را مصرف کنند.

از کجا بفهمیم زغال اخته ای که میخریم تازه و مفید است؟

یکی از راه های شناخت زغال اخته در هنگام خرید توجه به رنگ آن است، هرچه رنگ زغال اخته تیره تر باشد آنتی اکسیدان موجود در آن بیشتر است.

در یک روز یا 24 ساعت چه مقدار زغال اخته بخوریم تا به بدن آسیب نزند؟

مصرف روزانه یک دوم فنجان زغال اخته برای افراد می تواند مفید باشد شما می توانید آن را در هنگام صبحانه یا با میوه های دیگر یا به همراه ماست میل کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب