farsi beauty

برای درمان یبوست چه بخوریم؟ یبوست مزمن و راه های درمان آن

یبوست

در مورد عارضه یبوست بدانید

یبوست عارضه مقطعی در ناحیه گوارشی هستش که مشکلاتی را برای دفع به وجود می آورد.

ممکن است برخی افراد در برهه متعدد زندگی دچار یبوست و مشکلات دفع شوند.

یبوست

یبوست مزمن

یبوست مزمن هنگامی اتفاق می افتد که یبوست شما ماه ها ادامه پیدا کنه و شدید ترقی شود که پزشک باید با بررسی وضعیت بیمار علت این عارضه را پیدا کند.

یبوست مزمن نشانه هایی دارد که با دیدن این نشانه ها باید به پزشک مراجعه کنید:

  • زخم مقعدی
  • دفع کمتر از سه مدفوع در هفته
  • ایجاد کانال فیستول
  • زور زدن بیش از اندازه برای اجابت مزاج
  • داشتن مدفوع سفت یا توده ای
  • احساس انسداد در رکتوم
  • احساس عدم کنترل روی دفع

یبوست

درمان خانگی یبوست

روش هایی برای کنترل یبوست و تبدیل نشدن آن به یبوست مزمن وجود دارد که شامل برنامه ریزی در برنامه غذایی و برنامه دارویی شما می باشد، در ادامه در مورد مصرف غذا و مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست و رفع آن صحبت می کنیم.

1. نوشیدن آب و ورزش

دستگاه گوارش و دستگاه دفع برای حرکت بهتر به آب و فعالیت نیاز دارد، تمام افراد بالغ در طول روز باید 8 تا 10 لیوان آب بنوشند، کودکان باید 6 تا 8 لیوان آب در طول روز مصرف کنند، ورزش در هر سنی به بهبود وضعیت سیستم گوارش و روده ها کمک می کند.

2. مصرف فیبر در رژیم غذایی

مصرف فیبر در رژیم غذایی کمک می کند تا مشکلات یبوستی از بین برود و از بروز آن جلوگیری شود، شما باید غذاهای حاوی فیبر مثل میوه، سبزیجات و غلات مصرف کنید و از غذاهای کم فیبر مثل لبنیات و گوشت دوری کنید البته نباید آنها را به صورت کامل حذف کنید اما باید بیشتر مواد فیبردار را جایگزین مواد کم فیبر کنید.

3. تمرینات بیوفیدبک یا تمرینات عضلات لگن

انجام تمرینات لگنی به شما کمک می کند دفع مدفوع آسان تر شود، این تمرینات بیوفیدبک نام دارد و فیزیوتراپ با استفاده از یک لوله کوچک که کاتتر نام دارد و وارد راست روده شما می کند وضعیت روده های شما را در حین ورزش و زمان آرامش بررسی می کند.

مواد غذایی آنتی اکسیدان

مواد غذایی مناسب برای درمان یبوست

شما می توانید از انواع میوه ها کمک بگیرید تا مشکل یبوستی شما برطرف شود:

انجیر

انجیر یک گزینه عالی برای رفع یبوست می باشد، پیشنهاد متخصصین ما مصرف انجیر سیاه تازه برای افرادی که با مشکلات یبوست دست و پنجه نرم می کند می باشد زیرا خواص ملینی بسیار زیادی دارد.

آلو بخارا

مصرف آلو بخارا به صورت خیس داده شده و حتی عصاره آن برای کار کردن شکم و رفع یبوست در کودکان و بزرگسالان تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

لیموی تازه

لیموی تازه و چکاندن آن در آب ولرم به همراه خاکشیر می تواند مشکلات شکمی شما را به راحتی برطرف کند.

ماساژ شکمی

یکی از راه های درمان یبوست شدید ماساژ شکمی است که شما می توانید با روغن های گرم مثل روغن کرچک و بادام و یا عسل ناحیه شکم را ماساژ دهید، همچنین مصرف روغن به اندازه دو قاشق چای خوری با معده خالی برای افراد تاثیر شگفت انگیزی روی رفع یبوست شدید دارد، این دارو خاصیت بسیار قوی دارد و نباید به صورت مداوم مصرف گردد.

خوردن دارو

درمان دارویی یبوست

اگر ییوست شما ناشی از برخی بیماری ها مانند سندروم روده تحریک پذیر یا ایدیوپاتیک باشد پزشک برای شما دارو تجویز می کند، این کار به شما کمک می کند سریع تر مدفوع خود را تخلیه کنید.

داروهایی که پزشک تجویز می کند خواص نرم کنندگی مدفوع، تسکین درد معده، بیرون روی بدون نیاز به زور زدن و مرتب شدن دفعات دفع در دستشویی را دارد.

معمولاً پزشک برای بیماران مبتلا به ایدیوپاتیک داروی آگونیست های گوانیلات سیکلاز C و پلکاناتید تجویز می کند، همچنین برای عموم افراد از میزوپروستول، کلشی سین، کلسیم پلی کربنات، متیل سلولز و پسیلیوم تجویز می گردد.

داروهای نرم کننده مدفوع

اگر پزشک بخواهد برای چند روز مدفوع شما را نرم کند تا از انباشته شدن و سفت شدن آن جلوگیری گردد از دو نوع مختلف دوکوزات کلسیم و سدیم دوکوزات استفاده می کند.

داروهای اسمزی

دارو های اسمزی که آب را در مدفوع حفظ می کند، کمک می کند بیمار دفعات بیشتری مدفوع کند.

بعضی از داروهای اسمزی شامل هیدروکسید منیزیم، سیترات منیزیم، لاکتولوز و میرالاکس هستند.

محرک های دفع

از محرک های دفع هم می توانیم به بیزاکودیل و برای کودکان یا برخی بزرگسالان داروی پیدرولاکس را معرفی کنیم.

یبوست

توجه

ملین ها فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود و در صورت شدید شدن وضعیت بیمار پزشک دستور عمل جراحی می دهد که بستگی به مشکل بیمار دارد.

همچنین اگر یبوست موجب شود بخشی از روده بزرگ و کار آن اختلال ایجاد شود ممکن است پزشک آن را جراحی کند یا بردارد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب