farsi beauty

راهنمای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

انواع رنگ کامپوزیت دندان

به طور کل 4 دسته اصلی رنگ طبیعی دندان وجود دارد: Aو  B و C و D.این طیف رنگی،از رنگ مایل به زرد و قرمز تا خاکستری را شامل می‌شود.هر‌کدام از این دسته‌ها از چهار رنگ تشکیل شده و شماره 1 آن از همه روشن‌تر است. در بین این طیف‌ها طبیعی‌ترین رنگ، A3 می‌باشد و 70درصد دندان‌های طبیعی این طیف را شامل می‌شوند.

طیف رنگ‌های کامپوزیت:

طیف رنگ  A مناسب افرادی است که دندان‌های قهوه‌ای مایل به قرمز دارند.

طیف رنگ B مناسب افرادی است که دندان‌های زرد مایل به قرمز دارند.

طیف رنگ C مناسب افرادی است که دندان‌های خاکستری دارند.

طیف رنگ D مناسب افرادی است که دندان‌های خاکستری مایل به قرمز دارند.

کامپوزیت دندان

سایه رنگ دندان‌های طبیعی

هر‌ دندان دارای یک سری سایه رنگ بوده ، اگر به دندان‌های خود توجه کنید می‌بینید که در لبه‌ی دندان ، رنگ دندان سفید و شفاف است اما هر‌چه به سمت لثه برویم رنگ دندان کدر‌تر می‌شود.به این طیف رنگی سایه رنگ گفته می‌شود.

سایه‌های رنگ استاندارد:

رایج‌ترین سایه‌های رنگ استاندارد در رزین کامپوزیت به صورت زیر می‌باشد:

A1, A2, A3, A3.5, A4

 B1, B2, B3

 C3, CV, CVD, BW, XBW

انتخاب رنگ کامپوزیت

انتخاب رنگ کامپوزیت با توجه به رنگ پوست

در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت به جزئیات بسیار زیادی از جمله رنگ پوست و رنگ سفیدی چشم و ... توجه می‌شود. اما نکاتی هست که حتما باید به آن توجه کرد که در ادامه به آن می‌‌پردازیم.

افرادی که پوست تیره‌تری دارند:

افرادی که پوست تیره دارند باید رنگ کامپوزیت خود را تیره‌تر و سایه‌دار انتخاب کنند .

افرادی که پوست روشن دارند:

برای این دسته افراد که پوست روشن و موهای تیره دارند توناژ رنگ یک یا دو مناسب خواهد بود. و در صورتی که موهای بور داشته‌باشند سایه‌های رنگ سفید‌تر برای آنها مناسب‌تر است.

افرادی که پوست گندمی دارند:

توناژ مناسب برای این دسته افراد، توناژ رنگ سه می‌باشد.

توجه: توناژ رنگ کامپوزیت برای برند‌های مختلف ، متفاوت می‌باشد بنابراین در هنگام انتخاب توجه بیشتری داشته باشید.

کامپوزیت دندان

تکنیک لایه به لایه برای طبیعی‌تر‌ شدن سفیدی دندان:

کامپوزیت‌ها به نسبت دندان‌های طبیعی مات‌تر می‌باشند. و از ضعف‌های کامپوزیت نسبت به لمینت می‌توان به همین مورد اشاره نمود.دندان پزشکان متخصص با استفاده از روش ترکیبی لیرینگ و کامپوزیت مناسب توانستند به شفافیت مطلوب دست یابند.در این روش با استفاده از کامپوزیت‌هایی که از لحاظ انعکاس نور با همدیگر متفاوت‌اند و با تراش بیشتر مینای دندان انجام می‌شود که دندان پزشک از کامپوزیت‌هایی با رنگ‌های مختلف به صورت لایه به لایه استفاده می‌کند تا دندان ظاهر طبیعی‌تری به خود بگیرد.

برخی از رنگ‌های کامپوزیت

رنگ کامپوزیت  B1

روشن‌ترین رنگ کامپوزیت طبیعی است که از A3 نیز روشن‌تر بوده. اما بعد از به وجود آمدن روش‌های مختلف برای روشن کردن و سفید کردن دندان اکثر توجه‌ها به رنگ سفید هالیوودی که مورد انتخاب بازیگران و سلبریتی‌های معروف می‌باشد، جلب شد.

رنگ کامپوزیت SW

این نوع رنگ کامپوزیت را کامپوزیت رنگ بلیچ می‌نامند. رنگ دندان بلیچ بسیار سفید بوده و چون دارای درجات مختلفی است ،در صورتی که درجه بالاتر آن انتخاب شود دندان‌ها را به صورت کاملا مصنوعی نشان می‌دهد.که بالاترین درجه بلیچ را به صورت ++SW  نشان می‌دهند و به آن سوپر بلیچ می‌گویند.

چگونه می‌توان تغییر رنگ کامپوزیت را درمان کرد؟

به دلیل عواملی همچون آسیب رسیدن به دندان و بیماری لثه و در صورت مصرف مواد غذایی رنگی،رنگ کامپوزیت می تواند تغییر کند که برای درمان از پولیش دندان استفاده می‌‌کنند.

کامپوزیت دندان

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان

افرادی که برای پوشاندن عیوب دندان‌های خود به کامپوزیت دندان روی می‌آورند معمولا از رنگ طبیعی‎تر از درجه a3 را انتخاب می‌کنند اما افراد مشهور از رنگ‎های روشن‌تر که در طیف a1 و b1 قرار دارد را انتخاب می‌کنند بنابراین توجه بیماران دیگر هم به این طیف رنگ‌ها جلب شده وسلیقه آنها از رنگ‌های طبیعی به این طیف رنگ‌ها که بسیار روشن است تغییر کرده است.برای افراد معمولی همانطور که گفته شد از طیف رنگ  a3 استفاده می‌شود که در عین شفاف و روشن بودن آن چنان توجه دیگران را جلب نمی‌کند . طیف رنگ b1برای افراد معمولی مناسب نبوده اما دندان پزشک‌ها با توجه به سلیقه بیماران رنگ کامپوزیت را انتخاب می‌کنند . لازم به ذکر است که طیف رنگ b1 به لبخند هالیوودی معروف است و بیشتر بازیگران و سلبریتی‌ها از این طیف رنگ کامپوزیت استفاده می‌کنند.

چرا بهتر است که برای انتخاب رنگ و طیف بهتر کامپوزیت ابتدا از روش‌های سفید کردن دندان استفاده شود ؟

برای جلوگیری از منطبق نبودن رنگ کامپوزیت با سایر دندان‌ها بهتر است ابتدا دندان‌ها را با روش‌های مختلف سفید کردن دندان مانند بلیچینگ تا حد امکان سفید و روشن کرده سپس با استفاده از سایه‌هایی که دو تا سه درجه از دندان‌های شما روشن‌تر است طرح لبخند خود را بهبود ببخشید. در این صورت رنگ کامپوزیت با سایر دندان‌ها تطبیق بیشتری داشته و از غیر طبیعی جلوه‌ کردن آن می‌کاهد. در صورتی که تفاوت رنگ کامپوزیت و دندان‌های معمولی بسیار زیاد باشد دندان کاملا غیر طبیعی و مصنوعی  به نظر خواهد رسید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب