farsi beauty

روش های درمان سرماخوردگی و آشنایی با علائم آن در بزرگسالان و کودکان

بیماری سرماخوردگی
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

از رایج ترین بیماری های ویروسی در پاییز و زمستان که از کودکان تا بزرگسالان را درگیر خود می کند سرماخوردگی است. در ادامه با نکات مهمی برای درمان خانگی سرماخوردگی، علائم آن، تفاوت سرماخوردگی با بیماری های مشابه مانند آنفولانزا و کرونا و داروهای مفید برای آن آشنا خواهید شد.

 

آشنایی با سرماخوردگی

علت ایجاد سرماخوردگی 200 نوع ویروس مختلف است اما اکثر سرماخوردگی ها به واسطه ی ویروسی با نام راینو ویروس ایجاد می شود. در واقع سرماخوردگی یک بیماری عفونی واگیر دار است که دستگاه تنفسی فوقانی که شامل بینی، گلو، نای و سینوس ها می شود را درگیر می کند. این ویروس به سرعت از سطوح مختلف و از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. ویروس سرماخوردگی عمری طولانی دارند و می تواند به مدت ساعت ها یا روزها بر سطوح مختلف زنده بماند. هر فرد بزرگسال در طول سال دو تا سه بار ممکن است گرفتار بیماری سرماخوردگی شود ولی نوزادان در طول سال بیشتر دچار این بیماری می شوند. با اینکه سرماخرودگی بسیار فراگیر است و همه دچار آن می شوند ولی نکات مهمی در مورد سرماخوردگی وجود دارد که با دانستن آنها می توانید به سرعت و راحت تر بر این بیماری غلبه کنید و آن را درمان کنید.

 

بررسی علائم سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان

این بیماری علائم شایعی در بزرگسالان دارد و با دانستن و شناخت این علائم می توانید بیماری سرماخوردگی را از دیگر بیماری های مشابه مانند آنفولانزا و کرونا تشخيص دهید و در صورت وخیم بودن شرایط به پزشک مراجعه کنید. علائم سرماخوردگی ممکن است در بزرگسالان و کودکان با تفاوت هایی همراه باشد ولی با شناخت برخی علائم شایع می توانید این بیماری را تشخیص دهید. این علائم به شرح زیر می باشد:

  • بدن درد، سر درد و سنگین شدن سر
  • از دست رفتن حس چشایی، بویایی و حتی کاهش حس شنوایی
  • پر شدن بینی، آبریزش و ترشحات آبکی از بینی و گرفتگی و احتقان آن
  • حس زنگ زدن یا وز وز در گوش
  • ورم چشم ها و قرمز شدن آنها
  • گوش درد و احساس گرفتگی و پر بودن گوش ها
  • فشار بر سینوس ها
  • عطسه های مکرر به دلیل تحریک مخاط بینی
  • تورم پلک ها و حساسیت به نور
  • تب و لرز و از دست رفتن تعادل بدن
  • احساس گرفتگی در قفسه سینه و ناتوانی در تنفس راحت
  • حساس شدن چشم ها به نور و خروج اشک یا ترشحات سفید و زردرنگ از چشم ها
  • خارش چشم‌ها و التهاب آنها
  • قرمزی و تورم گوش خارجی و عفونت گوش میانی
  • تورم غدد لنفاوی

 

 

علائم سرماخوردگی در کودکان

علائم سرماخوردگی در کودکان هم مشابه بزرگسالان است با این تفاوت که گاهی سرماخوردگی در کودکان با مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ خود را نمایان می کند. از دیگر علائم گوارشی که کودکان را درگیر خود می کند می کند می توان به دل پیچه، عدم تمایل به خوردن غذا و بی اشتهایی اشاره کرد.

 

روش های درمان سرماخوردگی

راه درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است و شما نمی توانید از یک شیوه ی مشابه برای دو گروه سنی متفاوت استفاده کنید. در ادامه روش های مختلف درمانی برا کودکان و بزرگسالان شرح داده شده است.

سرماخوردگی نوزاد

روش درمان سرماخوردگی در بزرگسالان

شما برای درمان سرماخوردگی جز صبر چاره ای ندارید زیرا باید اجازه بدهید ویروس های سرماخوردگی دوره ی خود را تمام کنند اما می توانید علائم عفونت را درمان کنید. شما نمی توانید خود عفونت را از بین ببرید ولی می توانید با برخی روش ها این علائم را درمان و کاهش دهید. افراد بزرگسال می توانند با کمک دارو و درمان های خانگی و گیاهی اقدام به درمان این بیماری و کاهش علائم آن کنند.

 

روش درمانی برای سرماخوردگی کودکان

در حقیقت درمان با کمک دارو برای کودکان زیر دوسال ممنوع است زیرا بر اساس سازمان غذا و دارو مصرف چنین دارو هایی برای درمان سرماخوردگی در کودکان دارای عوارض جانبی خطرناک و جدی برای آنهاست. روی تمامی دارو های ضد سرفه و درمان سرماخوردگی کودکان این نکته ذکر شده که کودکان زیر چهارسال از خوردن چنین داروهایی منع هستند. بر اساس گفته ی پزشک اطفال تنها موردی که کمک به درمان این بیماری در کودکان می کند استراحت کافی است. البته شما می توانید از برخی درمان های خانگی با کمک و مشورت پزشک بهره ببرید.

 

بهترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی

در ادامه روش های مفیدی که می توانید از آنها برای درمان سرماخوردگی در خانه استفاده کنید ذکر شده اند:

 

داشتن استراحت کافی برای درمان سرماخوردگی

با استراحت کافی بدن شما فرصت پیدا می کند تا انرژی از دست رفته ی خود را باز یابد و با کمک آن ویروس را از بدن خارج کند و شما را به سمت بهبودی هدایت کند و موجب تضمین سلامتی شما شود.

بیماری سرماخوردگی

نوشیدن مایعات راهی برای درمان سرماخوردگی

نوشیدن مایعاتی همچون آب، آبمیوه های طبیعی و نوشیدن آب ولرم یا گرم به همراه آبلیمو و عسل علاوه بر کمک به رفع  گرفتگی گلو از دهیتراته شدن بدن و بی آبی جلوگیری می کند. البته برخی نوشیدنی ها همچون قهوه و نوشابه که کافئین‌دار هستند، در این دوره ممنوع است زیرا نه تنها سودی ندارند بلکه کم آبی بدن را تشدید می کند. 

 

برای درمان سرماخوردگی از دستگاه بخور سرد کمک بگیرید

با کمک دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز فضای خانه را مرطوب نگه دارید و از خشکی آن جلوگیری کنید. رطوبت خانه به کاهش گرفتگی گلو و بینی کمک زیادی می کند.

 

از گیاهان و ادویه جات برای درمان سرماخوردگی کمک بگیرید

در هنگام سرما خوردگی می توانید با کمک درمان های گیاهی و طبیعی به کمک ادویه ها و سبزیجات به کاهش التهاب و علائم سرماخوردگی کمک کنید. با کمک سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و فلفل دلمه ای قرمز می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید. سیر و ادویه کاری از جمله ادویه هایی هستند که در کاهش و درمان التهاب تاثیر بسیاری دارند. با استفاده از این سبزیجات و ادویه ها در غذا می توانید علائمی همچون سردرد، گلو درد و گرفتگی بینی را کاهش بدهید و موجب تسکین و درمان بیماری شوید.

 

عسل راهی برای درمان سرماخوردگی

عسل با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی هم در بزرگسالان و هم در کودکان بالای یکسال بسیار مفید می باشد و به درمان سرفه و گلو درد در آنها کمک می کند. بر اساس تحقیقات ثابت شده که عسل به شکل موثری می تواند سرفه را کاهش دهد. در این تحقیقات کودکانی که قبل از خواب حدود ده گرم عسل مصرف می کردند به طور مشهودی کمتر درگیر سرفه های شدید می شدند. با کمک عسل آنها راحت تر می خوابیدند و سرفه آنها را کمتر آزار می داد. برای مصرف عسل می توانید از دمنوش ها یا چای کمک بگیرید و این نوشیدنی ها را به همراه عسل میل کنید.

خوردن دمنوش در هنگام سرماخوردگی

اکیناسه و درمان سرماخوردگی

اکیناسه یک گیاه قدیمی است که ریشه ی آن توسط بومیان آمریکایی برای درمان عفونت ها مورد استفاده قرار می گرفته و بر اساس تحقیقات این گیاه برای درمان بیماری سرماخوردگی موثر است. اکیناسه از فلاونوئیدها تشکیل شده که مواد شیمیایی سود رسان و مفید برای بدن می باشند. آنها التهاب را کاهش می دهند و سیستم ایمنی را مقاوم می سازند.

بر خواص گیاه اکیناسه تحقیقات فراوانی صورت گرفته و بر اساس آنها ثابت شده این گیاه قادر است تا پنجاه درصد خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد. بزرگسالان می توانند با نوشیدن روزانه ی این دمنوش به مدت یک هفته به درمان و جلوگیری از علائم سرماخوردگی کمک کنند.

 

آشنایی با انواع دمنوش های سرماخوردگی

دمنوش های گیاهی با داشتن خواص دارویی بی نظیر می توانند از موثر ترین روش ها در جهت درمان بیماری سرماخوردگی باشند و علائم آن را به شکل چشم‌گیری کاهش دهند. بنابراین در کنار داروها می توان بر دمنوش های گیاهی به عنوان یکی از اساسی ترین روش های درمان سرماخوردگی اتکا کرد. در ادامه دمنوش هایی که می توانید برای سرماخوردگی و پیشگیری از آن مصرف کنید نام برده شده اند:

سرماخوردگی

دمنوش چای سبز و درمان سرماخوردگی

دمنوش چای سبز خواص بسیار زیادی دارد. چای سبز به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی بالا سبب از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها می شود. به همین دلیل علائم سرماخوردگی همچون گرفتگی و احتقان بینی، گرفتگی گلو و سرفه های شدید را می تواند کاهش دهد. بنابراین می توانید با کمک این دمنوش گیاهی به درمان سرماخوردگی خود کمک کنید.

 

کمک به درمان سرماخوردگی با دمنوش اکیناسه

همانطور که بالاتر در مورد خواص گیاه اکیناسه صحبت شد، دم کرده ی ریشه ی این گیاه می تواند از بیماری سرماخوردگی پیشگیری کند و به درمان آن کمک کند. این گیاه به خوبی می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

 

دمنوش بابونه موثر بر درمان سرماخوردگی

بابونه در گلبرگ هایش فلاونوئیدهایی دارد که سبب افزایش آرامش و کاهش استرس و اضطراب می شود. به همین جهت شما می توانید در دوران بیماری از این دمنوش برای داشتن خوابی راحت و استراحت کافی مصرف کنید. همچنین بابونه با دارا بودن خواص ضد التهابی موجب کاهش علائم بیماری در فرد می شود. دمنوش بابونه تنگی و گرفتگی نفس را کاهش می دهد.

دمنوش بابونه

دمنوش نعنا و درمان سرماخوردگی

دمنوش نعنا به کاهش علائم سرماخوردگی کمک ویژه ایی می کند و می تواند گرفتگی بینی و تنگی نفس را کنترل کند و کاهش دهد. عسل خواص این دمنوش را چند برابر می کند و می توانید دمنوش نعنا را با عسل میل کنید. نعنا تند یا نعنا فلفلی با خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی می تواند درد، التهاب و گرفتگی بدن و عضلات را کاهش دهد.

 

دمنوش زنجبیل مفید برای سرماخوردگی

دمنوش زنجبیل در کاهش علائم سرماخوردگی بسیار موثر است. با کمک آن می توانید گلو درد و گرفتگی گلو در دوران بیماری را کاهش دهید. همچنین با مصرف این دمنوش حالت تهوع، گرفتگی سینوس و گرفتگی بینی کاهش می یابد.

 

دمنوش لیمو و عسل به درمان سرماخوردگی کمک می کند

ویتامین C موجود در لیمو برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. عسل هم یک ترکیب دارویی طبیعی و مفید برای سرما خوردگی است. ترکیب این دو ماده به همراه آب گرم که سبب باز شدن گلو و کاهش احتقان آن می شود، یک دمنوش قوی و مفید برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن است. ترکیب آبلیموی تازه، عسل طبیعی و آب گرم یک ترکیب برنده در مقابل سرماخوردگی است که نوشیدن آن هرگز شما را پشیمان نمی کند.

سایر دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی عبارتند از:

  • دمنوش پونه و لیمو عمانی یا لیموی تازه
  • دمنوش لیمو عمانی به همراه نبات
  • دمنوش به و سیب
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش آویشن به همراه شیرین بیان و عناب (افراد دارای فشار خون بالا بیش از سه هفته نباید از آن استفاده کنند.)

 چای و دمنوش ها

دارو های مناسب برای سرماخوردگی

در ادامه داروهای مفید برای درمان سرماخوردگی ذکر شده اند:

انواع داروهای ضد سرفه برای سرماخوردگی

سرفه با دفع هوا، مخاط ناخواسته و میکروب ها در حفاظت از بدن موثر است. اما گاهی این عکس العمل غیر ارادی در زمان های غیر ضروری تحریک می شود و سبب اختلال در خواب یا حتی زندگی روزمره می شود. دارو های ضد سرفه با مسدود کردن محرک هایی که سبب سرفه می شوند باعث کاهش آن می شوند و به صورت کوتاه مدت موثر هستند. اکثر پزشکان توصیه می کنند داروهای ضد سرفه قبل از خواب مصرف شوند تا استراحت و خواب راحت شما تضمین شود. از رایج ترین و موثر ترین داروهای ضد سرفه دکسترومتورفان است. این ماده در دارو های دیگری هم به کار رفته است که در ادامه ذکر شده اند:

  • روبیتوسین که ضد سرفه و گرفتگی قفسه سینه است.
  • تریامینیک برای کاهش سرفه و درمان سرماخوردگی
  • داروی Vicks 44 برای درمان سرفه

این دارو ها در دوران پس از سرماخوردگی هم در جهت کاهش سرفه و درمان آن موثرند.

بیماری سرماخوردگی

داروهای مفید برای گرفتگی بینی

داروهای ضدگرفتگی بینی با باریک کردن رگ های خونی که در بینی قرار دارند به رفع این مشکل کمک می کنند. باریک شدن این رگ ها سبب انقباض بافت متورم شده می شود. در نتیجه مخاط کمتری تولید می شود. در نهایت کاهش تورم سبب می شود شما راحت تر نفس بکشید. این داروها، آبریزش بینی که از عقب بینی نشأت می گیرند را کنترل و کاهش می دهد.

داروهایی که به گرفتگی بینی کمک می کنند به صورت اسپری بینی، قرص و قطره مایع وجود دارند که برای کودکان زیر سه سال ممنوع می باشد. در این دارو ها مواد موثری به کار برده شده که به شرح زیر می باشد:

  • فنیل افرین بینی
  • فنیل افرین خوراکی
  • سودوافدرین
  • اکسی متازولین بینی

این داروهای ضد گرفتگی بینی بدون نسخه هم قابل دریافت می باشند.

 

اکسپکتورانت برای سرماخوردگی

این دارو با شل و رقیق کردن مخاط ها سبب خروج راحت تر آنها از بدن به واسطه ی سرفه می شوند. در داروهای اکسپکتورانت که مختص درمان سرفه است ماده ی موثری به نام گایافنرین وجود دارد. این ماده ی موثر در داروهای کاهش سرفه و گرفتگی قفسه سینه مانند موسینکس و روبیتوسین پیدا می شود.

 

مسکن و درمان سرماخوردگی

در هنگام بیماری سرماخوردگی تمامی قسمت های بدن درگیر درد و گرفتگی می شوند. با کمک مسکن ها می توانید دردهای ناشی از سرماخوردگی همچون گرفتگی بدن و درد عضلات، سردرد، گوش درد و درد گلو را تسکین دهید.

از جمله مسکن های مفید در دوران سرماخوردگی ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن می باشد.

 

آنتی هیستامین برای کمک به سرماخوردگی

هیستامین ماده ای طبیعی می باشد که وقتی در معرض آلرژن ها قرار بگیرد، بدن سبب آزاد سازی آن می شود. قرص های آنتی هیستامین از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کند. برخی از مواد در آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و دوکسیلامین از سه ماده ی فعال نایکوئیل می باشد. آنتی هیستامین ها می توانند علائم ناشی از ترشح هیستامین را کنترل کنند. برخی از علائم مانند عطسه، آبریزش چشم و بینی، سرفه و خارش گوش و چشم با آنتی هیستامین ها کاهش می یابند.

مواردی که در بالا با آنها آشنا شدید آنتی هیستامین های نسل اول هستند که خواب آور هستند و اکثراً باید در شب مصرف شوند. برخی از آنتی هیستامین که از نسل دوم می باشند خواب آور نیستند و می توانید در طول روز مصرف کنید. این دسته از آنتی هیستامین ها عبارتند از:

  • ستیریزین
  • فکسوفنادین
  • لوراتادین

قرص برای سرماخوردگی

بهترین غذا ها در هنگام سرما خوردگی

در زمان سرماخوردگی باید غذاهایی مصرف شوند که بسیار مقوی هستند و با غنی بودن از ویتامین و مواد معدنی سرعت بهبود ما را افزایش دهند. در واقع غذا هایی که در این دوران مصرف می کنیم بسیار اهمیت دارند زیرا در درمان بیماری اثر دارند و دوره ی بیماری را کوتاه تر می کنند. در ادامه غذاهای مفید در این دوران و فوایدشان ذکر شده است که با جای دادن آنها در برنامه غذایی دوره ی بیماری را کوتاه تر خواهید کرد.

  • بستنی میوه ای: مصرف بستنی میوه ای در دوران بیماری موجب رفع خشکی گلو، رفع احتقان بینی و حفظ آب بدن می شود.
  • سیر: رفع احتقان و گرفتگی بینی و افزایش و تقویت سیستم ایمنی از جمله فواید سیر در سرماخوردگی است.
  • سوپ مرغ: تقویت بدن، افزایش انرژی و حفظ آب بدن با کمک سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی میسر می شود.
  • چای و دمنوش داغ: دمنوش ها در دوران سرماخوردگی سبب جلوگیری از گرفتگی بینی و افزایش آنتی اکسیدان بدن می شوند.
  • زنجبیل: مصرف زنجبیل در دوران سرماخوردگی سبب کاهش التهابات مجاری تنفسی و رفع دل درد و حالت تهوع می شود.
  • آب سبزیجات: با کمک آب سبزیجات در دوران سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و آنتی اکسیدن در بدن افزایش پیدا می کند.

 

روش های پیشگیری از بیماری سرماخوردگی

  • دوری از افرادی که درگیر ویروس سرماخوردگی هستند.
  • داشتن رژیم غذایی غنی
  • شستن مرتب دست ها و توجه به نظافت شخصی

 

چگونه سرماخوردگی را تشخیص بدهیم؟

شما همیشه نیازی ندارید برای یک سرماخوردگی ساده به پزشک مراجعه کنید ولی پزشک معالج با ملاحظه ی علائمی که دارید می تواند بیماری شما را تشخیص دهد. پزشک تنها نیاز به معاینه ی فیزیکی شما دارد تا بتواند بیماری را تشخیص دهد. او با بررسی علائمی همچون گرفتگی بینی، ورم در سوراخ های بینی، ورم غدد لنفاوی در گردن و تحریک شدن گلو معاینه فیزیکی خود را انجام و بیماری را تشخيص می دهد.

طول دوره بیماری سرماخوردگی هفت تا ده روز است و پس از آن این ویروس از بدنتان خارج می شود. البته این مدت زمان در افراد سیگاری بیش از ده روز می باشد. اگر علائم بیماری پس از ده روز همچنان باقی مانده بود باید به دکتر مراجعه کنید زیرا احتمال اینکه شما به بیماری دیگری مبتلا شده باشید وجود دارد که با کمک پزشک می توانید آن را تشخيص بدهید و درمان کنید. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که درگیر عفونت باکتریایی شده اید ممکن است تنها به معاینه فیزیکی اکتفا نکند و برای تشخیص دقیق تر بیماری عکس برداری با اشعه ایکس از ناحیه قفسه سینه را تجویز کند.

    بیماری سرماخوردگی

    در هنگام بیماری سرماخوردگی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

    شما می توانید در زمان درگیری با ویروس سرماخوردگی به پزشک عمومی مراجعه کنید. علاوه بر پزشکی عمومی سه پزشک دیگر که می توانید برای درمان بیماری به آنها مراجعه کنید در ادامه شرح داده شده است:

    مراجعه به متخصص عفونی برای درمان سرماخوردگی

    در صورتی که بیماری در اوضاع وخیمی قرار بگیرد و به حدی پیشرفت کند که سبب عفووت گلو، ریه و سینوس ها شود باید به متخصص عفونی مراجعه کنید تا روند درمان را طی کنید و علائم را کاهش دهید.

     

    سرماخوردگی کودکان و متخصص اطفال

    متخصصین اطفال می توانند سرماخوردگی کودکان را تشخیص دهند و به درمان راحت تر آنها کمک کنند. متخصصین اطفال همچنین با توجه به بیماری زمینه ای که شاید فرزندتان به آن مبتلا باشد، می تواند متخصص مربوطه را به شما معرفی کند.

    سرماخوردگی در کودکان

    متخصص گوش، حلق و بینی برای درمان سرماخوردگی

    متخصص گوش، حلق و بینی با تشخیص ویروس سرماخوردگی و تاثیر آن بر این نواحی درمان هایی برای شما در نظر می گیرد. بهترین متخصص در این شاخه افرادی هستند که در زمینه ی جراحی و درمان قسمت گوش، حلق و بینی و حتی قسمت های سر و گردن تحصیل کرده باشند.

     

    چطور سرماخوردگی را از کرونا تشخیص دهیم؟

    بیماری کرونا علائمی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی های فصلی دارد که علاوه بر افزودن دشواری تشخیص آن از دیگر بیماری ها ممکن است فرد بیمار را با مشکلاتی مواجه کند. با این که تشخیص کرونا و سرماخوردگی از هم کمی دشوار است اما برخی نشانه ها کمک می کنند به راحتی این دو بیماری از هم متمایز شوند و تشخیص داده شوند. برخی نشانه ها و علائم در بیماری کرونا شایع هستند که در بیماری سرماخوردگی وجود ندارند و برعکس برخی نشانه ها در سرماخوردگی بسیار شایع هستند ک اصلا در کرونا دیده نمی شوند. البته با اینکه علائم تقریبا در هر دو بیماری یکسان است اما در بیماری کرونا خطر بیشتری فرد بیمار را تهدید می کند و باید با شدت بیشتری پیگیر روند درمان خود باشد.

     

    سرفه در کرونا و سرماخوردگی

    برای تشخیص کرونا از سرماخوردگی می توانید از سرفه کمک بگیرید. شدت سرفه ها به عنوان یک نشانه هستند و سرفه های خشک از نشانه های اصلی بیماری کرونا ست. در سرماخوردگی فرد به میزان کمتری سرفه می کند و اگر هم درگیر سرفه باشد سرفه ها خشک نیستند و با ترشحات خلطی همراه هستند.

    آلرژی

    آبریزش بینی در سرماخوردگی و کرونا

    در بیماری کرونا حتی بینی هم کمتر دچار ترشحات نمی شود و خشک است ولی ویروس سرماخوردگی با آبریزش بینی همراه است. آبریزش و جاری شدن اشک از چشم ها و گرفتی و درد گوش در سرماخوردگی رایج است ولی در کرونا کمتر شایع است.

     

    تب و لرز در سرماخوردگی و کرونا

    تب در کرونا بسیار رایج است و از نشانه های تشخیص و تفاوت این دو بیماری می باشد. فردی که درگیر بیماری کرونا می شود درگیر تب و لرز شدید هم می شود. اما در ویروس سرماخوردگی تب کمتر است و حتی شاید فرد بیمار تب نکند. فرد در بیماری سرماخوردگی ممکن است درگیر تب خفیف و موقت شود اما در کرونا میزان درجه ی تب بالای 37 درجه است و موقت نمی باشد.

    سرماخوردگی

    مشکلات تنفسی و درگیری ریه در سرماخوردگی و کرونا

    در سرماخوردگی ریه شخص بیمار درگیر نمی‌شود و تنگی نفس آنچنان در سرماخوردگی رایج نیست.

    نشانه هایی که با آنها آشنا شدید در کرونا مشهود هستند و علائمی همچون سردرد، گلودرد و خستگی شدید بیشتر در سرماخوردگی رایج است و گاهی در بیماری کرونا هم وجود دارد.

     

    سرماخوردگی چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟

    بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا شباهت بسیاری به هم دارند زیرا هر دوی این بیماری ها جزو بیماری های تنفسی می باشند. ولی ویروس به وجود آورنده ی آنفولانزا و سرماخوردگی باهم تفاوت دارد و با کمک علائم می توان این دو بیماری را از هم تشخيص داد. اولین نکته در تشخیص این دو بیماری از هم شدت آنهاست. در آنفولانزا فرد بیشتر از سرماخوردگی درگیر تب و لرز می شود که این علائم در بزرگسالانی که درگیر ویروس سرماخوردگی هستند کمتر مشاهده می شود. البته سرماخوردگی در کودکان ممکن است با تب همراه باشد.

    علائمی همچون بدن درد و گرفتگی عضلات در آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی شدید تر می باشد. در کل هر دوی این بیماری ها خطرناک هستند اما علائم آنفولانزا و عوارض آن نسبت به سرماخوردگی خطرناک تر و مهلک تر است. برخی از عوارض آنفولانزا همچون ذات الریه، سپسیس و عفونت تنفسی، عفونت ریه و گوش می باشد.

     

    تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

    برای تشخیص آلرژی از سرماخوردگی هم نیاز به شناخت تفاوت این دو بیماری دارید تا بتوانید به خوبی هر کدام را تشخیص دهید.

    هنگامی که ویروس سرماخوردگی وارد بدن می شود، سیستم دفاعی بدن شروع به انجام ضد حمله در برابر میکروب ها می کند. این ضد حمله با علائمی همچون گرفتگی بینی و سرفه همراه است و باید بدانید این ویروس به دیگران منتقل می شود و واگیر دار است. روش های انتقال این بیماری از طریق دست دادن با فرد بیمار می باشد. همچنین اگر در معرض سرفه و عطسه ی شخص بیمار قرار بگیرید، بیمار می شوید. بدن و سیستم ایمنی در برابر این ویروس به مدت یک هفته تا ده روز مقاومت می کند و در نهایت شما حالتهان بهبود می یابد و علائم از بین می روند. اما جالب است بدانید آلرژی به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی شروع به کار می کند. هنگامی که سیستم ایمنی فعال تر می شود شما نسبت به گرد و غبار یا دانه گرده هم حساس می شوید و در واقع بدن آنها را با میکروب اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند. در این زمان بدن در برابر این گرد و غبار مواد شيميایی همچون هیستامین آزاد می کند و این واکنش که در هنگام بیماری سرماخوردگی هم رخ می دهد باعث ایجاد علائمی همچون عطسه، سرفه و ورم مجاری بینی می شود. البته آلرژی واگیر دار و مسری نیست و نیازی نیست در این زمینه نگران آن باشید.

    آلرژی

     

    کاشت ناخن

    آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

    ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
    فاطمه دیوسالار

    فاطمه دیوسالار

    نویسنده این مطلب

    91 مطلب