farsi beauty

دلایل ریزش موی سکه ای و روش های درمان آن

ریزش مو سکه ای
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

ریزش موی سکه ای اتفاقی است که بیشتر افراد از هر قشر جامعه را درگیر خود کرده است. ریزش مو یکی از اتفاقات شایع در حوزه سلامت و زیبایی امروزه به شمار می رود، ریزش موی سکه ای را ممکن است بانوان و آقایان یا حتی برخی نوجوانان تجربه کنند.

علت ریزش موی سکه ای

پژوهشگران معتقدند ریزش موی سکه ای مادام العمر نمی باشد، بیشتر این الگوها در مردان آغاز می‌شود و یک ناحیه از سر را در بر می گیرد.

علت ریزش موی سکه ای آلوپسی آره آتا می باشد که به گروه های زیر تقسیم می شوند:

  • اوفیازیس آلوپسی آره آتا
  • آلوپسی آره آتا توتالیس
  • آلوپسی آره آتا یونیورسالیس
  • آلوپسی آره آتا سکه ای منتشر

ریزش موی سکه ای در الگوهای مختلف نشان داده می شود ریزش موی سکه ای می تواند دلایل دیگری را نیز شامل شود مانند: ژنتیک، پسوریازیس، بیماری تیروئید، آسم، تب یونجه، کم خونی شدید، سندروم دان، ویتیلیگو، اضطراب و استرس، استفاده از برخی داروها و....

علائم ریزش موی سکه ای

  • تورم قرمزی ناخن دست و پا
  • لکه طاسی روی سر یا ریش
  • مشاهده لکه و خطوط سفید بر روی ناخن ها
  • شکنندگی ناخن
  • ریزش موی دوره ای کوتاه مدت
  • نازکی موهای سر
  • افزایش ریزش مو در آب و هوای سرد

ریزش مو سکه ای

اما آیا ریزش سکه ای مو درمان دارد؟

جواب مثبت است، می توانید ریزش موی سکه ای را درمان کنید، در درمان ریزش موی سکه‌ای راهکار تضمینی و قطعی وجود ندارد اما خبر خوب این است که می توانید جلوی ریزش موی سکه ای را بگیرید. عوارض این بیماری دائمی نیست بنابراین پس از چند دوره ریزش ممکن است موها به طور خود به خود رشد کند، ریزش موی سکه ای ممکن است در ریش آقایان هم نمایان شود که این مورد هم برای همیشه ادامه دار نمی باشد.

مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

برخی داروها مانند متوتروکسات و سیکلوسپورین درمان های معرفی شده برای آلوپسی هستند این داروها سیستم ایمنی را مسدود می کنند و می تواند تا حدودی جلوی ریزش موی سکه ای را بگیرند، اما خبر بدی که وجود دارد این است که این داروها عوارضی چون فشار خون، بالا آسیب های کبدی، ابتلا به عفونت و آسیب های کلیوی را به دنبال دارد.

مصرف قرص کورتیزون

کورتیزون یکی دیگر از داروهای تجویزی برای درمان ریزش مو های پیشرفته است که این دارو هم سیستم ایمنی را سرکوب می کند و با این عملکرد می توانید ریزش مو را کنترل کنید.

استفاده ماینوکسیدیل یا همان روگین

یکی دیگر از داروهای رایج برای تحریک مجدد رشد موها است این داروها از جمله داروهایی می باشند که بدون نسخه پزشک میتوانید تهیه کنید و درمان آن هم حدود 4 الی 6 ماه طول می‌کشد.

مصرف آنترالین

آنترالین داروی محرکی است که موجب رویش دوباره موها می شود و یکی از داروهای پرطرفدار در درمان ریزش موی سکه ای می باشد.

مصرف کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئید ها داروهای ضد التهابی هستند که معمولاً متخصصان به صورت تزریقی در ناحیه پوست سر یا نواحی درگیر شده با آلوپسی درمان را آغاز می کنند، برخی از فوم ها و لوسیون هایی مثل کلوبتازول هم در درمان ریزش سکه ای مو موثر است.

اعمال ایمونوتراپی

استفاده از ایمونوتراپی موضعی می تواند دوره ریزش سکه ای موی سر را کاهش دهد و تاثیر بر روی آلوپسی داشته باشد، عوارض آن التهاب، خارش، سوزش، بثورات و تحریک قسمت درگیر با ریزش موی سکه ای است.

ریزش مو سکه ای

درمان های طبیعی و سنتی

استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو

این شامپو ها معمولا محرک های کافئین دار دارند که رشد مجدد موها را تحریک می کند، شامپوهای ضد ریزش مو می تواند با خواص و فرمولاسیون خاص خود به خوبی موهای سر را آبرسانی کنند، جلوی خشکی موی سر و شکنندگی تارهای مو را بگیرند، رویش مجدد موها را تحریک کنند و جریان خون را در کف سر را افزایش دهند، با میکرو ارگانیسم ها و آلودگی ها مبارزه کنند و ریزش مو را کاهش دهند.

عسل درمانی

عسل درمانی یکی از روش های سنتی رشد موهای سر است که شما می توانید از این روش برای درمان ریزش موهای سر استفاده کنید و عسل را روی قسمت مربوطه اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.

استفاده از خرگوشک ساچ

این ماده گیاهی را از عطاری تهیه کنید و با توجه به دستور مربوطه و با قطره چکان داخلی اش آن را روی موها اعمال کنید، این محلول فولیکول مو را تحریک می کند و موجب رشد مجدد مو می شود.

استفاده از رزماری

قبل از حمام با محلول نعناع و رزماری موهای خود را کاور کنید و پس از نیم ساعت استحمام کنید تا رشد موها مجددا  شروع شود.

ریزش مو سکه ای

سخن پایانی

لازم است بدانید این بیماری حتی چهره های مشهور دنیا را نیز درگیر می کند، پس جای ترس و نگرانی نیست فقط باید سعی کنید با علائمی مثل حجم کم مو ها، مشاهده تغییرات در ناخن و مو، وجود سابقه خانوادگی و ژنتیکی پیشگیری از ریزش سکه ای موی سر را آغاز کنید. در نهایت اگر هیچ کدام از این روش ها کارساز نبود (که این اتفاق خیلی نادر است) نور درمانی می تواند کمک زیادی به درمان ریزش سکه ای مو داشته باشد. استرس را از خود دور کنید و بر روی درمان ریزش موی سکه ای تمرکز کنید تا درمان کامل گردد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

487 مطلب