farsi beauty

چرا نباید قبل از صبحانه قهوه بنوشید؟ نکاتی که باید حتما بدانید.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

خیلی از افراد عادت دارند که هر روز صبح قبل خوردن صبحانه قهوه بنوشند. اما آیا نوشیدن قهوه آن هم وقتی که ناشتا هستید کار درستی است یا خیر؟ برای آشنایی با زمان مناسب برای نوشیدن قهوه و همچنین آگاهی با مضرات قهوه ناشتا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا خوردن قهوه ناشتا ضرر دارد؟

از آنجایی که قهوه دارای خواص بسیاری در زمینه مو دارد و همچنین به دلیل مزه خوب آن بسیار مورد استقبال قرار می گیرد علاوه بر اینها چون قهوه برای آرامش افراد بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد، افراد زیادی هستند که به قهوه توجه ویژه ای دارند. اما قهوه هم مانند دیگر نوشیدنی ها دارای عوارضی نیز دارد و بهتر است در زمانی که مناسب است نوشیده شود. زیرا در صورتی که قهوه را در زمان مناسب بنوشید می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. در ادامه قصد داریم تا شما را با مضرات نوشیدن قهوه قبل از صبحانه آشنا کنیم.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا و به محض بیدار شدن

در صورتی که قهوه را ناشتا بنوشید ممکن است اضطراب و استرس و برخی از نوسانات روحی در طول روز به سراغتان بیاید. علاوه بر آن باعث می شود که انرژی شم در طول روز کاهش یاید. در واقع تداخل بین کافئین و کورتیزول باعث این امر می شود و از آنجایی که هر روز صبح هورمون کوتیزول همراه با آدرنالین ترکیب شده و تاثیر آن به مدت 30 تا 40 دقیقه باقی می ماند که باعث می شود شما انرژی لازم را برای کل روز داشته باشید، پس در این زمان شما باید از نوشیدن قهوه جلوگیری کنید تا این تداخل به وجود نیاید. علاوه بر آن هورمون کورتیزول هر زمان که استرس به شما وارد شود نیز تولید می شود. پس به طور کل می توان گفت که هورمون کورتیزول علاوه بر استرس بر روی هوشیاری بدن نیز تاثیر دارد.

همچنین مصرف قهوه آن هم با شکم خالی و قبل از صبحانه باعث می شود که ترشحات معده ی شما تحریک شود. زیرا قهوه خاصیت اسیدی داشته و به مرور زمان سبب می شود که شما دچار ورم و یا سوزش معده وحتی به زخم معده دچار شوید.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه در هنگام صبح

همانطور که گفته شد در فاصله زمانی 30 تا 40 دقیقه بعد از بیدار شدن که تاثیر هورمون کورتیزول در بدن وجود دارد قهوه ننوشید زیرا بین ساعت 8 تا 9 کورتیزول در بیشترین مقدار خود قرار دارد، در عوض بهتر است چند ساعت بعد قهوه بنوشید تا تاثیر و فواید قهوه حفظ شود و به بدن شما انرژی بدهد.

هورمون کورتیزول علاوه بر اینکه هورمون استرس است، بر روی میزان هوشیاری شما نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه در این ساعات که بدن شما از بیشترین مقدار هورمون کورتیزول برخوردار است از خوردن قهوه خودداری کنید تا انرژی حاصل از نوشیدن قهوه و کافئین هدر نرود.

علاوه بر آن در ساعات 12 ظهر تا 1 بعد از ظهر و 5 و نیم تا 6 و نیم غروب نیز میزان هورمون کورتیزول بدن زیاد است و نیازی نیست که شما در این زمان ها قهوه بنوشید.

آخرین زمان برای نوشیدن قهوه

باید بدانید همانطور که نوشیدن قهوه در طول روز می تواند میزان انرژی شما را افزایش دهد از طرفی ندانستن زمان مناسب برای نوشیدن قهوه می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی بدن شما بگذارد.

به همین جهت توصیه می شود که تا 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه خودداری کنید. زیرا کافئین می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی خواب شما داشته باشد و علاوه بر اختلال در خواب، میزان کیفیت خواب شما را نیز کاهش دهد. تا حدی که برخی افراد عقیده دارند که نوشیدن قهوه بعد از ساعت 2 بعد از می تواند باعث اختلال در خواب شما شود.

در واقع زمانی که احساس خستگی می کنید و مغز شما این پیام را دریافت می کند، ماده ای به نام آدنوزین ترشح می کند و در شما احساس خواب آلودگی و گیجی را افزایش می دهد. حال اگر در این زمان قهوه بنوشید، کافئین موجود در قهوه سبب بی خوابی شما خواهد شد و تاثیر این کافئین با گذشت 3 تا 5 ساعت کمتر و بعد از 8 تا 14 ساعت کاملا از بین خواهد رفت.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

قهوه قبل یا بعد از ورزش؟

بسیار توصیه شده است که قبل از ورزش کردن قهوه بنوشید زیرا باعث می شود که انرژی شما را برای انجام ورزش های سنگین تر و طولانی تر فراهم شود اما جدای از آن نوشیدن قهوه بعد از ورزش نیز می تواند تاثیر بگذارد چرا که باعث می شود درد بدن شما که به خاطر انجام تمرینات مختلف به وجود آمده است کاهش یابد. علاوه بر آن در صورتی که همراه با نوشیدن قهوه یک ماده غذایی کربوهیدرات دار نیز مصرف شود می تواند برای عضلات شما بسیار مفید باشد.

چرا بهتر است که قبل از نوشیدن قهوه آب بنوشید؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که واجب است قبل نوشیدن قهوه آب بنوشید این است که بدن شما در هنگام خواب به اندازه 1 لیتر آب از دست می دهد و از آنجایی که قهوه هم به نوبه خود باعث ادرار می شود، باعث می شود که بدن شما آب بیشتری را از دست بدهد بنابراین بهتر است که قبل نوشیدن صبحانه در صبح مقداری آب بنوشید.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

نوشیدن قهوه برای چرت زدن

برخی از قهوه خور ها معتقدند که نوشیدن قهوه 15 تا 20 دقیقه قبل از چرت زدن باعث می شود که بعد از بیدار شدن میزان انرژی شما بیشتر افزایش یابد. همانطور که گفته شد کافئین سبب کاهش تاثیر آدنوزین خواهد شد اما ممکن است که نتواند تمامی تاثیر آن را از بین ببرد در نتیجه از آنجا که کافئین برای تاثیر گذاری نیاز به زمان بیشتری دارد در نتیجه شما با خوردن قهوه و یک خواب کوتاه می توانید بعد از بیدار شدن با انرژی بیشتری فعالیت روزانه خود را به پایان برسانید.

خوردن قهوه با لیمو ترش ناشتا

ترکیب قهوه با لیمو فواید بسیاری دارد که عبارتند از:

  • حفظ سلامت پوست
  • کاهش سردرد های میگرنی
  • کمک به افزایش چربی سوزی و لاغری

لازم به ذکر است که مصرف این ترکیب به هیچ عنوان به صورت ناشتا توصیه نمی شود و بهترین زمان برای نوشیدن قهوه لیمو اواسط روز و یا پس از وعده ناهار می باشد زیرا به هضم بهتر و راحت تر غذا کمک می کند و از خوردن قهوه با لیمو ترش قبل از خواب نیز خودداری کنید زیرا کافئین موجود در قهوه باعث اختلال خواب شما خواهد شد.

علاوه بر آن اگر در طول روز ورزش می کنید، بهتر است که قهوه لیمو را نیم ساعت قبل از ترین خود بنوشید تا سبب افزایش متابولیسم شما شود و میزان کالری سوزی شما را افزایش دهید.

مضرات نوشیدن قهوه ناشتا

قهوه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب