farsi beauty

همه چیز درباره ی شباهت و تفاوت قهوه و شکلات کاکائویی

شباهت و تفاوت قهوه و شکلات کاکائویی

قهوه و کاکائو دارای شباهت بسیار زیادی هستند. به گونه ‌ای که بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که این محصولات از یک خانواده هستند. اما قابل توجه است بدانید که این تنها یک تصور اشتباه است. قهوه و شکلات کاکائو دو محصول کاملاً متفاوت هستند دارای تفاوت‌ ها و شباهت ‌های بسیار زیادی هستند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کاکائو

تفاوت قهوه و شکلات کاکائویی

  • قهوه از ترکیب یک تکه مناسب دانه‌ های آسیاب شده قهوه و آب داغ تهیه می‌ شود. از سوی دیگر، کاکائو پودری است که از دانه ‌های برشته، پوسته شده و آسیاب شده کاکائو به نام تئوبروما کاکائو ساخته می ‌شود که مقدار زیادی چربی از آن خارج شده است.
  • قهوه و کاکائو دو محصول متفاوت هستند. این نوشیدنی‌ ها به ‌خاطر گیاهانی که از آنها گرفته می ‌شوند، طعم آن ها، روند ساخت آن ها و فوایدی که ارائه می ‌دهند با هم متفاوت هستند.

قهوه

  • قهوه امروزه یک نوشیدنی خنک ‌کننده است و برای زندگی همه ضروری شده است. قهوه برای اولین ‌بار در کشور آفریقایی، اتیوپی ایجاد شد. قهوه گیاهی است که در اکثر کشور های گرمسیری جهان به ‌ویژه در قاره آفریقا تصفیه می‌شود. انواع مختلفی از قهوه مانند لاته، کاپوچینو، اسپرسو، آمریکایی، ماکیاتو، بدون کافئین و غیره وجود دارد.
  • کاکائو ابتدا در آمریکای جنوبی به وجود آمد. کلمه کاکائو از قرن پانزدهم به عاریت گرفته شده است، اما در اواسط قرن هفدهم توسط اسپانیایی‌ها به‌ عنوان شکلات در اروپا رایج شد. کاکائو عمدتاً از دانه‌های کاکائو برشته و خرد شده و دانه‌های کاکائو  Theobroma که معمولاً به‌عنوان "کاکائو" شناخته می‌شود تولید می‌شود. کاکائو اغلب می ‌تواند به نوشیدنی معروف به شکلات داغ اشاره کند. سه نوع اصلی گیاه کاکائو وجود دارد: Forastero، Criollo و Trinitari کاکائو  یک دانه چرب خشک شده و کاملاً تخمیر شده از کاکائو Theobroma است.
  • تفاوت اصلی بین دانه‌ های قهوه و دانه‌ های کاکائو در این است که از دانه‌ های قهوه برای تهیه قهوه استفاده می‌شود که دانه‌ های کاکائو به تولید شکلات در انواع مختلف آن کمک می‌کند.
  • دانه ‌های قهوه و دانه‌ های کاکائو دو نوع مختلف از دانه‌ها هستند که دو محصول متفاوت را تولید می‌کنند. خود دانه قهوه از نظر اندازه کوچک ‌تر از دانه کاکائو است و تا حدودی شبیه کشمش است. از طرف دیگر، دانه کاکائو از نظر اندازه بزرگ ‌تر و از نظر شکل شبیه به دانه‌های سنتی مانند لوبیا یا دانه بلبلی است. همچنین، درحالی ‌که در هر میوه قهوه فقط یک دانه قهوه وجود دارد، دانه کاکائو در یک غلاف حاوی دانه‌های زیادی است که همه آنها در قسمت گوشتی میوه قرار دارند.
  • دانه ‌های قهوه همچنین حاوی کافئین بسیار بیشتری نسبت به دانه‌ های کاکائو هستند، درحالی‌ که دانه‌ های کاکائو دارای آنتی‌اکسیدان ‌هایی مانند پروسیانیدین و فلاونوئیدها هستند که دارای فواید مختلف سلامتی و قابلیت ‌های بهبود خلق‌ و خو هستند. با این‌ حال، دانه ‌های کاکائو کالری بالایی دارند، این واقعیت به شکلاتی که تولید می ‌کنند ترجمه می ‌شود. دانه‌ های قهوه آن‌ قدر کالری کمی دارند که عملاً هیچ کالری ندارند. نوشیدنی ‌های قهوه کالری زیادی دارند، اما این ها از طعم ‌های اضافه شده مانند شیر، شکر و طعم‌ های دیگر هستند.

قهوه

شباهت قهوه و شکلات کاکائویی

بین دانه ‌های قهوه و کاکائو شباهت ‌های بسیاری چه از نظر ظاهری و چه از نظر مواد آن ‌ها وجود دارد برای مثال: دانه‌ های کاکائو و قهوه هر دو می ‌توانند به ‌عنوان یک نوشیدنی آرام‌ بخش عمل کنند. همچنین دانه‌ های کاکائو و قهوه هر دو دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. اما میزان آنتی‌اکسیدان در هر مدل از این دو نوشیدنی متفاوت است.

تفاوت و شباهت تاریخچه قهوه و کاکائو

تاریخچه قهوه:

تاریخچه قهوه به قرن پنجم و احتمالاً بعد از آن بر می‌ گردد، طبق تعدادی از گزارش‌ ها و افسانه‌ های مربوط به اولین استفاده از آن، اعتقاد بر این است که خانه اصلی درخت قهوه (وحشی، غیر اهلی) از اتیوپی بوده است. قدیمی‌ ترین شواهد نوشیدن قهوه یا دانش مربوط به قرن پانزدهم در دربار عثمانی در زمان امپراتوری عثمانی است، زمانی که به حاکم وقت یمن، سلطان یمن سلیمان پاشا ارائه شد. در قرن شانزدهم به بقیه خاورمیانه، جنوب هند (Surg)، ایران، شاخ آفریقا و شمال آفریقا رسیده بود. سپس قهوه به بالکان، ایتالیا و بقیه اروپا گسترش یافت آسیای جنوب شرقی و سپس به آمریکا.

قهوه

تاریخچه کاکائو:

درخت کاکائو 2000 سال پیش توسط قوم مایا و آزتک آمریکای شمالی و مرکزی کشف شد. این مردمان دانه‌ های کاکائو را فشار می‌ دادند و آنها را آسیاب می‌ کردند تا شربت کاکائو تولید کنند. قابل‌توجه است که نوشیدنی کاکائو در آن زمان محلی نبود، اما این مردمان برای طعم دادن به نوشیدنی کاکائو، ادویه‌ هایی را اضافه می‌ کردند که ممکن است کمی تند باشد. شایان‌ذکر است که نقاشی‌ های تاریخی در تمدن مایا نشان‌دهنده دلبستگی مردم آن به درخت کاکائو است که یکی از نشانه‌ های آن است که آنها اولین کسانی بودند که این درخت را کشف کردند.

با فتح مکزیک توسط اسپانیایی‌ ها (آزتک ها) در سال 1520، طمع ثروتی که در اختیار سرزمین‌ های مکزیک بود، اسپانیایی‌ ها چیزی را یافتند که مورد توجه قرار نمی‌ گرفت (شکلات) و این آغاز داستان گسترش شکلات در بقیه بود. اسپانیایی‌ ها دانه‌ های کاکائو را به اروپا منتقل کردند و مکزیکی‌ ها را برده‌ اند تا کار کنند دانه‌ های کاکائو برای صادرات به اروپا تولید می‌ شوند و طعم نهایی مشروب کاکائو را تغییر نمی‌ دهند.

اسپانیایی‌ ها طعم مشروب کاکائو را به روش آمریکایی‌ ها دوست نداشتند، بنابراین ادویه‌ های اضافه شده به نوشیدنی را تغییر دادند. اولین کسانی بودند که مشروب کاکائو را با شکر و شیر مخلوط کردند و ترجیح دادند برخلاف آمریکایی‌ ها که آن را سرد سرو می‌ کردند ترجیح می‌ دادند، آن را داغ سرو کنند.

از سوی دیگر، تولید کاکائو در آمریکا به مصرف اسپانیا بسنده نکرد و تنها راه‌ حل برای افزایش تعداد کارگران، برده‌داری بود. یک جنبش بزرگ بردگی در مایا و آزتکت ها توسط استعمارگران اسپانیایی آغاز شد. مصرف کاکائو توسط اسپانیایی‌ها در دوره بین 1759 و 1788 حدود 12 میلیون پوند در هرسال بود.

ایده تهیه کاکائو از زمان ورود کاکائو از آمریکا به مدت 100 سال تنها در اختیار اسپانیایی‌ ها در اروپا بوده است. معرفی شربت کاکائو به طبقات بالا و اشراف امری ضروری شد. همچنین شربت کاکائو در کلیسا های اسپانیا رواج یافت و این امر به گسترش آن در سایر نقاط اروپا کمک کرد. تلاش اسپانیایی‌ ها برای نگهداری مخلوط کاکائو برای خود برای مدت طولانی‌ تری موفق نبودند.

کاکائو

قهوه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب