farsi beauty

بیوگرافی قهوه، فواید و مضرات قهوه و راهنمای خرید آن

قهوه
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

قهوه نوعی دانه از رده گیاهان گلدار و از خانواده روناسیان می باشد که در نواحی گرمسیری رشد می کند.

ارتفاع درخت یا درختچه قهوه بین یک تا ده متر متغیر می باشد و حدودا بعد از پنج سال کاشته شدن محصول می دهد. گیاه قهوه گل های خوش عطر و سفید رنگی دارد که شباهت زیادی به گل یاسمن دارد. تیم گرد آورندگان فارسی بیوتی در این مقاله در تلاشند تا تمامی اطلاعات لازم برای شناخت انواع قهوه، مصرف، مزایا و معایب و همچنین خرید قهوه و تاثیر آن بر روی سبک زندگی را از ابتدا تا انتها برایتان به سادگی شرح دهند.

قهوه و تجارت

قهوه یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین ماده های دوست داشتنی در جهان است که استفاده آن هم بصورت دانه ی خالص، هم بصورت نوشیدنی و حتی در صنعت زیبایی پوست و در علوم نقش و نقاشی، رتبه دوم را در تجارت و نوشیدنی ها بعد از صنعت نفت کسب کرده است که هرکدام مفصل ترین بحث را به خود اختصاص می دهد.

 

زیست شناسی دانه و گیاه قهوه:

قهوه یک نوع نوشیدنی معمولا گرم بوده که از آسیاب کردن دانه های قهوه ای رنگ و خوشبویش به دست می آید.

در حال حاضر قهوه در بیشتر کشورهای جهان کشت می شود و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است؛ دانه های قهوه با توجه به میزان عطر و بو و همچنین طعم آن، قهوه را درجه بندی کیفتی می کنند.

درختچه یادرخت قهوه انواع گوناگونی دارد، اما دونوع از این گونه ها به دلیل تجارت خوب و کیفیت بالا بیشتر کشت می شود که شامل قهوه عربیکا و کانیفورا می باشد که گونه اول در شمال کنیا و جنوب سودان و گونه دوم در ناحیه ی مرکزی و غربی آفریقا و سودان جنوبی رشد می کنند. درختان قهوه همیشه سبز هستند و برگ های آنها نیز اغلب ساده و معطر می باشد

 

قهوه

معروف ترین قهوه ها:

از مرغوب ترین و معروفترین قهوه ها می توان به بوته ی عربیکا اشاره داشت زیرا عطر و طعم بسیار مجذوب کننده ای داشته و از قدیمی ترین گونه های قهوه می باشد.

مورد دوم که طرفداران خاصی را به خود اختصاص داده قهوه ی روبوستا نام می گیرد و بیشتر از قهوه عربیکا تحمل سردی را دارد.

حجم کافئین موجود در قهوه روبوستا حدوداً یک و نیم الی دو برابر قهوه عربیکا می باشد اما در در رده قیمتی ارزان تری قرار داشته و عطر منحصربه فرد قهوه ی عربیکا را ندارد.

 

قهوه از چه گیاهی و چگونه درست می شود؟

سرو کردن قهوه ها متفاوت بوده و می توان آنها را با موادی مانند: شکلات و کاکائو، شکر یا قند، شیر، بستنی و خامه های مختلف طعم دار کرد.

به همین دلیل انواعی از قهوه ها در جهان وجود دارد. طرز تهیه ی قهوه ساده آسان است بطوری که ابتدا دانه های قهوه را به مقدار لازم با آب داغ روی حرارت ملایم دم می گذاریم، سپس می توانیم افزودنی های ذکر شده را با توجه به علایقمان به قهوه اضافه کنیم.

قهوه

انواع قهوه:

 

دیدگاه پزشکی تاثیر قهوه بر سلامت بدن:

قهوه تاثیر بالایی در سلامتی داشته است و ضد افسردگی می باشد.

نوشیدن یک فنجان قهوه موجب رفع سردرد و گنگ بودن سر می شود.

پژوهش های سالانه نشان داده است که مصرف متعدد و منظم قهوه به دلیل داشتن اسید کلروژونیک خطر مبتلا شدن به سرطانهای کبدی را تا پنجاه درصد و مصرف غیر منظم آن نیز می تواند تا سی درصد خطر ابتلا به سرطان های کبدی را کاهش دهد.

بوییدن هر نوع از دانه های قهوه می تواند باعث آرامش و کاهش استرس و بازگشت اشتهای از بین رفته شود. به این صورت که مولکولهای قهوه با جنبش خاص و بالای خود نسبت به مایعات دیگر، باعث جدایی مولکول های غذا از گیرنده بویایی شده و به این منظور اشتها باز خواهد گشت.

مصرف منظم قهوه در طول یک ماه باعث کاهش ابتلا به کلانژیت (نوعی بیماری کبدی) می شود.

همچنین قهوه دارای پروتئین های متنوع و آرامبخش مانند مورفین می باشد که ضد درد نیز هست. اثرات تسکین دهنده و آرامبخش قهوه دوام بالایی دارد.

قهوه نقش مفیدی در لاغری دارد و معمولا تمام ورزشکاران قهوه را در برنامه غذایی روزانه خود به خوبی جای می دهند.

قهوه

برای لاغری با قهوه دو روش موثر وجود دارد:

پیشنهاد اول، میل کردن ناشتای قهوه به همراه چند قطره لیموی تازه در طول یک ماه و پیشنهاد دوم، مصرف پودر قهوه ی سبز با آب جوش و عسل بصورت ناشتا می باشد که موجب کاهش وزن می شود.

قهوه در افرادی که ورزش های سنگین می کنند باعث کاهش خطر ابتلا به آنفاریکتوس(سکته قلبی) می شود و همچنین مفید برای کبد آنها نیز می باشد؛همچنین قهوه ضد پارکینسون بوده و ضد آلزایمر نیز می باشد و می توان با مصرف آن از سرطان جلوگیری و یا حتی با آن مقابله کرد.

قهوه همچنین دارای ارزش غذایی بالایی نیز می باشد.

نظریه پردازان اثبات کرده اند که مصرف به اندازه و متعادل قهوه روی سلامت مغز نقش مهمی دارد زیرا باعث بهبود عملکرد نورون ها و هشیاری مغز می شود.

قهوه

دیدگاه پزشکی مضرات قهوه:

قهوه به دلیل میزان کافئین بالا ادرار آور بوده و مایعات بدن را سریعا دفع می کند لذا غلظت های مخاطی سینوس ها را بالا برده و راه غدد های ترشحی را می بندد و این خود موجب فراهم شدن بستری برای رشد و تجمع میکروب ها می باشد‌. بنابراین مصرف قهوه به اشخاصی که دچار مشکلات سینوس و سینوزیت هستند توصیه نمی شود.

همچنین مصرف قهوه برای افرادی که دچار نارسایی کلیه نیز هستند توصیه نمی شود. لذا این افراد باید با مشورت پزشک از قهوه استفاده نمایند. همچنین خوردن بیش از حد قهوه باعث دفع کلسیم از روده ها و کلیه ها شده و در نتیجه موجب رسوب و تشکیل کریستال در کلیه می شود.

مورد بعدی که باعث مانعیت نوشیدن قهوه می شود، فشار خون بالا می باشد، زیرا افرادی که بیماری فشار خون دارند در برابر قهوه واکنش نشان می دهند.

نفخ و سنگینی معده از دیگر عوامل و مضرات قهوه می باشد و ممکن است مصرف قهوه بعد از خوردن وعده های غذایی موجب ورم و رودل شود. همچنین قهوه سلامت خواب را برهم می زند و تاثیر بسیار زیادی روی اعصاب مرکزی می گذارد، بنابراین نه تنها ممکن است فرد دچار اختلال خواب شود بلکه باعث برهم خوردن سلامت زیستی بدن هم می شود.

 

گرانترین قهوه های جهان از مدفوع این حیوان بدست می آید!

قهوه کوپی لواک از دانه ی قرمز وحشی کشت می شود اما برای تهیه آن باید این دانه ها را از دستگاه گوارش  حیوانی به اسم Asian palm civet عبور داد. این دانه های قرمز در فیلیپین و اندونزی رشد و کشت می شود که در ابتدا توسط حیوان نام برده خورده می شود اما دانه های اصلی آن هضم نمی شود بلکه بطور کامل از و بصورت مدفوع از بدن حیوان خارج می شود. دانه های بدست آمده از مدفوع حیوان ذکر شده جمع آوری و شسته می شود سپس با اشعه و نور خورشید خشک شده و در ادامه بعد از عملیات دم کشی این قهوه، نوشیدنی خالص، معطر و خوشبویی حاصل می گردد.

هر 450 گرم قهوه ی کوپی لواک در کشور آمریکا به قیمت صد تا هفتصد دلار فروخته می شود، همچنین سرو آنها در کافی شاپ ها با قیمت سی الی چهل دلار در ژاپن و آمریکا فروخته می شود.

قهوه

قهوه

راهنمای خرید قهوه:

برای خرید قهوه ها بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشیم، در اینجا چند مورد در خرید قهوه معروف را متذکر می شویم:

در خرید قهوه اسپرسو باید با توجه به سلیقه تان انتخاب کنید؛ در اسپرسو ترکیب دو دانه ی قهوه عربیکا و روبوستا وجود دارد

و به همین علت به آن اسپرسو میکس نیز می گویند.

دانه های قهوه روبوستا دارای کافئین بیشتری بوده بنابر این اگر قهوه ای با کافئین بالا نیاز دارید بایستی به درصد دانه هاب روبوستا دقت کنید.

بطور مثال: قهوه صد در صد عربیکا  بسیار گران بوده و  کافئین بسیار کمی دارد، مزه آن نیز ترش می باشد و قهوه صد در صد عربیکا بسیار ارزان بوده و کافئین بسیار زیادی دارد،مزه آن نیز تلخ می باشد. اگر درصد این اسپرسو را پنجاه پنجاه کنیم نوشیدنی با کافئین متوسط و طعمی ملایم داریم.

در خرید قهوه ترک هم باید به دو چیز توجه کنید:

  1. ریز بودن پودر قهوه ترک
  2. چاپ بزرگ و سیاه رنگ قهوه ترک بر روی بسته یا قوطی قهوه

اینگونه میتوانید قهوه ای سالم و اصل را نوش جان کرده و از خواص قهوه خود مطمئن باشید.

قهوه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب