farsi beauty

علت یبوست در کودکان چیست؟ راه های درمان خانگی و طبیعی یبوست

یبوست کودکان

یبوست (constipation) یکی دیگر از مشکلات روده ای و کلونی میباشد که گریبان‌گیر تمامی سنین و جنسیت افراد خواهد شد. یبوست در صورت رعایت نکردن برخی از نکات و همچنین عدم تحرک و مصرف برخی از غذا ها به وجود می آید که ممکن است زود گذر باشد و یا برای مدتی فرد را دچار مشکل سازد. کودکان نیز همانند بزرگسالان می توانند دچار یبوست شوند بنابراین به شما آموزش می دهیم چگونه یبوست کودکان تان را در منزل درمان کنید.

علت یبوست

یبوست ها می توانند دلایل مختلفی داشته باشند و نمی توانیم به طور قطع بگوییم که در همه کودکان یک دلیل موجب بروز یبوست است اما به طور کلی می توانیم به چند مورد از دلایل و علتهای یبوست اشاره داشته باشیم.

1. استرس و اضطراب در کودکان :

یکی از علل های بروز یبوست در کودکان و بزرگسالان استرس و اضطراب طولانی مدت است، مثلاً هنگامی که سر کودک خود داد می کشید یا آن را تنبیه می کنید ممکن است این استرس را برای کودک به وجود آورید و این استرس کم کم منجر به مشکلات روده ای و یبوست شود.

2. نگه داشتن مدفوع :

علل دیگری از بروز یبوست نگه داشتن طولانی مدت مدفوع است. این مورد در کودکانی که ترس از دفع دارند و یا به دلیل خجالت و استرس از دفع مدفوع، مدفوع خود را نگه می دارند رخ می دهند.

3. عوامل موروثی :

یکی دیگر از علتهای یبوست در کودکان و نوزادان ریشه در ژنتیک و عوامل موروثی دارد. اگر پدر یا مادر فرزندی دچار یبوست های مزمن باشد ممکن است فرزند نیز این مشکلات را تجربه کند.

یبوست کودکان

آیا یبوست داشتن کودکان خطرناک است؟

پاسخ قطعی نیست! 
دربرخی مواقع ممکن است در اثر عدم درمان یبوست مشکلات روده ای برای فرزندان و کودکان به وجود آید، ممکن است در طی فشارهای وارد شده به کودک مشکلاتی مانند (بیرون زدگی مقعد یا قسمتی از روده و در آینده بروز مشکلاتی مانند بواسیر، شقاق و خونریزی های دردناک از ناحیه مقعد شود و همچنین ممکن است در اثر درمان نشدن درست این بیماری عفونت در کودکان بروز پیدا کند) 

درمان ها :

  1. نکته ای که باید در درمان یبوست کودکان بدان توجه داشته باشید این است که معده و روده کودکان زیر 10 الی 11 سال بسیار حساس است، بنابراین نباید مقدار زیادی به آنها غذا دهید و یا کمتر از مقدار عادی به کودکتان خوراکی دهید. باید اعتدال را در برنامه غذای کودکان رعایت سازید.
  2. کودکان و بزرگسالان بایستی حتماً در طول هفته سبزیجات را جزو برنامه غذایی خود قرار دهند البته باید توجه داشته باشید برای دچار نشدن به انگل و مشکلات عفونتی حتماً باید سبزیجات و فیبر های گیاهی را در آب نمک به خوبی بشویید و بعد آن را مصرف کنید تا آلودگی و گل‌های آن وارد معده و روده کودکان نشوند.
  3. روغن زیتون تسهیل دهنده درد ها و روان کننده روده می باشد، کودکانی که دچار است یبوست هستند می توانند یک روز درمیان، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اصل را میل کنند تا حرکات روزهای آنها را روان تر شود این امر در بزرگسالان نیز صدق می کند.
  4. ملین ها میتوانند به درمان یبوست کمک شایانی کنند، تمامی ملین های موجود در بازار چه به صورت گیاهی و چه به صورت شیمیایی، در رفع یبوست و دردهای شدید هنگام دفع اثرهای قابل توجهی می گذارند.
  5. کم آبی بدن یکی از عوامل زمینه ساز بروز مشکلات روده ای و یبوست می باشد، کودکانی که دچار یبوست هستند حتماً بایستی روزانه 8 لیوان آب را مصرف کنند تا دچار کم آبی نشوند.
  6. مصرف انجیر می تواند یبوست کودکان را به خوبی درمان کند، برای این کار بایستی انجیر را در یک لیوان آب خیس دهید و سپس عصاره بیرون آمده و خود انجیر را به کودکان بدهید تا در روز مصرف کنند، این میوه سرشار از ویتامین، یک ملین طبیعی و تاثیر گذار در رفع مشکلات روده و یبوست می باشد.
  7. قطره بنفشه بر پایه زیتون یک داروی معجزه گر برای رفع یبوست و تسهیل حرکات روده در کودکان و بزرگسالان می باشد، کافیست هفته ای دو الی سه بار یک الی دو قطره بنفشه زیتونی را در ناف کودکان بریزید و اجازه دهید تا صبح جذب شود.
  8. کشمش منبع کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم می باشد که همگی در درمان یبوست موثر است؛ می‌توانید کشمش ها را خیس دهید و با شیر یا به‌طور خالی آن را مصرف کنید.
  9. کودکانی که دچار یبوست های شدید یا مزمن هستند حتماً باید قبل از غذا سوپ و مایعات را مصرف کنند و در طول روز از مصرف خوراکی هایی که باعث دفع سخت مدفوع می شود خودداری کنند.
  10. آب سیب به علت وجود پکتین درونش میتواند حرکات معده و روده را روان کند، پکتین نوعی فیبر طبیعی است که در برخی میوه‌ها مانند گریپ‌فروت، سیب و انجیر یافت موجود است و در درمان یبوست تاثیر گذار است.
  11. معده و روده کودک را با روغن های گرم ماساژ دهید، ماساژ دادن معده و روده کودکان یک حرکت موثر برای درمان یبوست و دفع آسان تر مدفوع می باشد؛ برای این کار با نوک انگشتان تان در جهت عقربه های ساعت شکم کودک را با روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن خردل ماساژ دهید تا حرکات روده‌ای کودک آسان تر گردد.
  12. آب پرتقال نیز می توانند در درمان و تسهیل مشکلات روده ای موثر باشد، برای این کار کافیست آب پرتقال را با مقداری آب رقیق کنید و به کودکان تان بدهید تا یبوست آنها را درمان کنید.
  13. روغن نارگیل با طبعی که دارد یکی از راه های درمان فوری یبوست شناخته می شود زیرا علاوه بر درمان کردن یبوست کودکان می تواند به عملکرد صحیح تر روده کمک شایانی کند، بنابراین روغن نارگیل را در غذای کودکان کودکان استفاده کنید.
  14. برای درمان یبوست از شکر قهوه ای و آب ولرم استفاده کنید، این ترکیب می تواند یبوست کودکان را به خوبی درمان کند.
  15. آلوی بخارا از قدیمی ترین روش های درمان خانگی یبوست برای کودکان و بزرگسالان است، این ملین طبیعی پس از مصرف تا چند ساعت بعد تاثیر خود را نشان میدهد (اما لازم است بدانید کودکانی که کمتر از 6 ماه و یا 7 ماه سن دارند بایستی برای مصرف آلو و عصاره آن با پزشک مشورت کنند)
  16. تحرک کودکان را کنترل کنید، کودک باید در طول روز حاقل 1 الی 2 ساعت تحرک مفید داشته باشد، برای این کار می‌توانید کودک را وادار کنید سوار دوچرخه شود، مسافتی را بدود، پیاده روی کند و یا در طول روز چند بار عمل بشین پاشو را انجام دهد تا تنبلی روده ای که به دلیل بروز یبوست اتفاق میافتد درمان گردد.

یبوست کودکان

خوراکی های توصیه شده توسط پزشکان طب سنتی برای کودکان در دوران یبوست :

  • آلو بخارا
  • آب هندوانه و شکر 
  • انجیر 
  • روغن زیتون
  • آب میوه های بدون پالم 
  • آب کدو
  • آب خیار
  • آبگوشت چرب
  • خاکشیر 
  • گردو
  • مویز
  • خرما 
  • ترنجبین
  • گل قند 

پزشکان توصیه می کنند خواب و استراحت کافی و حمام رفتن به مدت مناسب می تواند در بهبود روند بیمار تاثیر پذیر باشد.

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که تمام اقدامات بالا را انجام دادید و کودک بیش از یک هفته دچار همین مشکل بود بایستی به پزشک مراجعه کنید همچنین اگر کودک شما هنگام دفع دچار خونریزی می شود باید به پزشک اطلاع دهید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب