farsi beauty

آشنایی با دانه چیا و خواص بی نظیر آن در بدن

دانه چیا

دانه چیا (Chia seeds)

اصطلاح فلفل نبین چه ریزه کاملا برای دانه چیا صدق می کند. این کوچولو دوست داشتنی هزاران خواص را در خودش جای داده و طرفداران بسیار زیادی در کل دنیا دارد.

دانه چیا جز یکی از سالم ترین و مقوی ترین خوراکی های مفید روی کره ی زمین است.

طبع دانه چیا سرد و تر است.

چیا از دانه های ریز سفید و سیاه هستند که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به دست می آیند و از خانواده نعنائیان است.

دانه های چیا شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند ولی قابل تشخیص از یکدیگر هستند.

دانه چیا در زمان قدیم جزء خوراکی های مهم و ارزشمند تمدن های آزتک ها و مایا ها بوده است چون بعد از خوردن آن انرژی زیادی از آن دریافت می کردند و در حقیقت چیا در زبان مایاها به معنی و مفهوم قدرت بوده است.

دانه های چیا در کنترل کردن گرسنگی به شما بسیار کمک می کنند، افرادی که رژیم غذایی دارند مصرف دانه چیا به آن ها توصیه می شود.

حتی افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند خوردن چیا مانعی ندارد و کمک کننده هم هست و دارای مواد مغذی تقویت کننده می باشد.

دانه چیا سرشار از اسید های چرب (امگا 3)، مواد مغذی، آنتی اکسیدان، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز و فیبر است و همچنین دارای زینک، ویتامین B1، B3، B2، سبوس دار، فاقد گلوتن، فاقد سدیم، فاقد کلسترول و کاملا ارگانیک می باشد.

دانه چیا 1

خواص فوق العاده دانه چیا

با علائم پیری مبارزه می کند

به دلیل داشتن روی در دانه چیا باعث جلوگیری از نشانه های پیری می شود و شما پوستی صاف خواهید داشت و با التهابات در بدن مبارزه می کند.

افزایش درخشندگی پوست

بدن و ذهن شما که سالم باشد در نتیجه پوست شما هم سالم و درخشان تر است.

یکی از مواد مغذی که در دانه چیا موجود است منیزیم است که به تنظیم قند خون، افزایش انرژی بدن و عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می کند، زمانی که هر سه این ها تنظیم باشند و به درستی کار کنند، خون به درستی در بدن جریان دارد و این برای پوست شما اهمیت بسیاری دارد و باعث درخشان تر شدن و شادابی و طراوت پوست می شود.

سلامت استخوان ها و دندان ها

به علت وجود کلسیم و فسفر در دانه چیا باعث می شود تاثیر به سزایی بر روی سلامت دندان ها و استخوان های شما بگذارد.

و از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری می کند. با خوردن دانه چیا فسفر 27 درصد و منگنز 28 گرم از نیاز های بدن شما را تامین می کنند.

فاقد گلوتن

دانه ی چیا حاوی غلات یا گلوتن نمی باشد به همین علت افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا رژیم غذایی بدون گلوتن دارند می توانند با خوردن دانه چیا از تمام مواد مغذی آن استفاده کنند و بهره ببرند.

مهار فشار خون

به علت مواد مغذی موجود در دانه چیا به بدن کمک و پیشگیری می کند که دچار فشار خون بالا نشود و وزن بدن را در سطح سلامت حفظ کند و به سوخت و ساز هم کمک برساند.

افرای که فشار خونشان به طور طبیعی اکثر اوقات پایین است بهتر است با مشورت پزشک مصرف کنند.

بهبودی عملکرد عصب ها

مس و منیزیم موجود در دانه چیا، مواد مغذی بسیار مهمی برای سیستم عصبی بدن شما هستند.

با وجود آن ها سیستم عصبی سالم نگه داری می شود و به عملکرد درست آن کمک می شود و همچنین وجود مس و منیزیم در بدن برای تقویت متابولیسم شما در زمان تشکیل شدن گلبول های قرمز بسیار ضروری هستند.

بهبودی رطوبت پوست

افرادی که به محصولات لبنی آلرژی دارند، بهترین گزینه مصرف دانه چیا است چون که دارای کلسیم بسیار زیادی است حتی نسبت به شیر بیشتر و کلسیم موجود در دانه چیا باعث طراوت و آبرسانی پوست و حفظ رطوبت پوست شما می شود.

کنترل کننده وزن

دانه چیا به علت فیبر محلولی که دارند باعث می شود که معده تان احساس سیری کند و با این حس از خوردن خوراکی یا غذا در شب جلوگیری می شود.

با اضافه کردن دانه چیا به غذا های مورد علاقه تان میل به خوردن در شما کنترل می شود، این روش برای افرادی که دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند بسیار مفید است.

فقط به صورت افراطی آن ها را مصرف نکنید زیرا دارای مقدار زیادی فیبر هستند و امکان اینکه معده تان دچار مشکل شود، است.

حال که مقاله دانه چیا در سایت فارسی بیوتی را مطالعه کردید و با چند تا از خواص شگفت انگیز دانه چیا آشنا شدید حتما در لیست رژیم غذاییتان بگذارید فقط حواستان باشد حتی اگر خوراکی به شدت سالم هم باشد ولی زیاده روی در آن ممکن است دچار بروز مشکلی در بدن بشود.

با تشکر.

دانه چیا 2

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
ارغوان اصغرزاده

ارغوان اصغرزاده

نویسنده این مطلب

89 مطلب